PLAY - Nytt islandsk flyselskap

Verona og Fuerteventura blir nye 1x ukentlig vinterruter. Den første i konkurranse med Icelandair som og starter en rute dit

https://www.aeroroutes.com/eng/230509-ognw23

Reykjavik Keflavik – Fuerteventura eff 20DEC23 1 weekly A320neo
OG520 KEF0920 – 1500FUE 32N 3
OG521 FUE1600 – 2145KEF 32N 3

Reykjavik Keflavik – Verona 20JAN24 – 24FEB24 1 weekly A320neo
OG680 KEF0910 – 1420VRN 32N 6
OG681 VRN1520 – 1855KEF 32N 6
 
Da var deres 4. A321neo på plass, dog er vel dette den første som kommer ny fra Airbusfabrikken. De tre tidligere var ex-Interjet

Airbus A321 -251NX 11345 TF-PLC Play delivery 31may23 XFW-KEF
 
Frankfurt var overraskende…ikke mange lavprisselskaper som satser på hovedflyplassen FRA.
 
Frankfurt var overraskende…ikke mange lavprisselskaper som satser på hovedflyplassen FRA.

Ryanair gjorde indtog der, med en faktisk rimelig fornuftig base af størrelse. Der var dog uoverensstemmelser med lufthavnsledelsen(De er jo naturligvis på luifthansa's side). Så Ryanair smuttede igen.

easyJet fløj Pre-Covid op til 7 daglige indenrigs afgange til Berlin. Mener endda også at de havde lidt andre ruter ud af Frankfurt.

Men fint at PLAY forsøger sig. Så der skarp konkurrence på KEF-FRA ruten, idet både Icelandair og Lufthansa også operere der.
 
Økning i antall passasjerer, 2 til A320neo er planlagt for neste sommer, men de utelukker ikke mer. Dog gjør siste tids økning i oljeprisen at de ikke lenger er like sikre/positive til å kunne gå i pluss (EBIT) i år

https://www.aviation24.be/airlines/...passengers-in-august-2023-than-a-year-before/

While PLAY initially expected a narrow but positive operating margin (EBIT) for the full year of 2023, the recent significant increase in oil prices (by about 25%) and general inflationary pressures may affect the financial results. However, the airline anticipates a substantial financial turnaround from the previous year, with a healthy cash position by year-end.
 
Flere passasjerer i november, men vulkanaktiviteten på Island i november dro ned belegget, i følge Play

https://www.aviation24.be/airlines/...d-more-than-107000-passengers-in-november-42/

In November, PLAY airlines observed a notable 42% increase in passenger numbers compared to the same period in 2022, carrying 107,236 passengers. Despite this growth, the load factor dipped to 74.5% from 79% last year due to seismic activity in Reykjanes Peninsula, impacting last-minute bookings
 
Hyggelig overskudd i Q3, men er det nok for hele året?

Det kan man fastslå det ikke var. En EBIT på -21 MUSD er riktignok en forbedring far -44 MUSD året før.

https://www.globenewswire.com/news-...ecreased-and-EBIT-improved-significantly.html

Play sier nå de må ta en fot i bakken. Ingen nye fly i 2024, og LoI for 2 nye maskiner er kansellert. De er heller ikke komfortable med nivået på kassebeholdningen og planlegger hente inn mellom 22 og 29 MUSD i friske midler.

Så er planen et null resultat i 2024, og overskudd fra 2025.
 
Back
Top