PLAY - Nytt islandsk flyselskap

Hvis jeg forstår dansk media rett, så ønsker de største aksjonærene å overta selskapet, ta det av børs og refinansiere/skaffe mer frisk kapital. Jeg er ikke finansekspert…. :-)

Hvis jeg forstår dansk media rett, så ønsker de største aksjonærene å overta selskapet, ta det av børs og refinansiere/skaffe mer frisk kapital. Jeg er ikke finansekspert…. :-)

Ja, eller mer nøyaktig to av de som også utgjør ledelsen av selskapet.

Ser også ut som den islandske AOCen er planlagt lagt ned, så det blir et rent Malta-selskap.

https://www.ch-aviation.com/news/154753-play-to-close-icelandic-aoc-hub-ops-with-proposed-new-owner

PLAY (Iceland) (OG, Reykjavik Keflavik) will close its Icelandic air operator's certificate, discontinue the hub-and-spoke network via Reykjavik Keflavik, and focus on leisure and ACMI operations through PLAY Europe (FPE, Malta International) if a proposed buyout by the chief executive officer, Einar Örn Ólafsson, and board vice-chairperson, Elías Skúli Skúlason, goes through.

Da skal PLAY leie inn Avion Express Malta.
Har de har funnet en ny god kontrakt for flere fly - eller har de kuttet kapasiteten ved utleie av deres 32Q så mye at de måtte leie inn?

Icelandic low-cost carrier PLAY since late-May 2025 added leased Airbus A320 from Aviation Express Malta, scheduled to operate until 15SEP25. The A320 is scheduled to operate on following routes until 15SEP25, although certain routes will see the leased aircraft operating on one or two-time basis.

Reykjavík Keflavík – Aalborg
Reykjavík Keflavík – Alicante
Reykjavík Keflavík – Barcelona
Reykjavík Keflavík – Billund
Reykjavík Keflavík – Dublin
Reykjavík Keflavík – London Stansted
Reykjavík Keflavík – Madrid
Reykjavík Keflavík – Porto
Reykjavík Keflavík – Prague
Reykjavík Keflavík – Vilnius
https://www.aeroroutes.com/eng/250616-ogns254x

Går tydeligvis ikke helt etter planen.

https://www.flightglobal.com/airlin...eholders-resist-delisting-plan/163715.article

Senior management figures at Icelandic carrier Play have withdrawn a proposed plan to take over the company, after shareholders indicated a preference for the airline to remain listed on the stock exchange.

Er dette en vanlig måte å hente inn penger på, eller er det nærmere kategorien panikkhandling eller livreddende førstehjelp?

Nei, det ser ut til å være siste akt for selskapet! Jeg ville ikke kjøpt billetter med den gjengen nå.

De legger ned rutene til AMS, DUB, STN og CDG.
Icelandic low-cost carrier PLAY recently filed service changes during Northern winter 2025/26 season, as the carrier removed 4 European routes. Following routes listed with “last flight” represents last service scheduled in 2025, as schedules on/after 29MAR26 remain pending.

Reykjavík Keflavík – Amsterdam Last flight 25OCT25
Reykjavík Keflavík – Dublin Last flight 06OCT25
Reykjavík Keflavík – London Stansted Last flight 31OCT25
Reykjavík Keflavík – Paris Charles de Gaulle Last flight 25OCT25
https://www.aeroroutes.com/eng/250710-ognw25eu

Hva er det egentlig de da sitter igjen med av ruter?

De har "fuld hose" på Danmark i form af København(op til 2x daglig). Billund og Aalborg med et par ugentlige.

Derudover, har de noget Berlin, og under vinteren også de canariske øer og, hvis jeg husker rigtigt også Orlando.

De har "fuld hose" på Danmark i form af København(op til 2x daglig). Billund og Aalborg med et par ugentlige.

Derudover, har de noget Berlin, og under vinteren også de canariske øer og, hvis jeg husker rigtigt også Orlando.

Nja - Orlanda ble det aldri de fløy til hvis jeg ikke husker feil.
De flyr i dag kun til BOS, SWF og BWI i USA, fram til de legges ned i høst.

Mtp at de flyr 320/321, og hvor 321 er noe Icelandair stadig får flere av, hadde en tanke vært å «bite i det sure eplet» og fridd til dem om en mulig overtakelse? Icelandair kunne vel kanskje brukt Play for å betjene ferieruter for islendingene, og dermed blitt et typ «Icelandair leisure»…?

Mtp at de flyr 320/321, og hvor 321 er noe Icelandair stadig får flere av, hadde en tanke vært å «bite i det sure eplet» og fridd til dem om en mulig overtakelse? Icelandair kunne vel kanskje brukt Play for å betjene ferieruter for islendingene, og dermed blitt et typ «Icelandair leisure»…?

Forholdet mellom PLAY og Icelandair er det samme som mellom Norwegian og SAS.
Jeg tror ikke Icelandair ønsker å holde liv i den største konkurrenten PLAY.

Forholdet mellom PLAY og Icelandair er det samme som mellom Norwegian og SAS.
Jeg tror ikke Icelandair ønsker å holde liv i den største konkurrenten PLAY.

Nå har jo PLAY sett att modellen med mer ACMI-produksjon er mye mer økonomisk,
derfor de har sendt sine A321neo på leie til SkyUp Europe.

Nå har jo PLAY sett att modellen med mer ACMI-produksjon er mye mer økonomisk,
derfor de har sendt sine A321neo på leie til SkyUp Europe.

Får se hva fasit blir, men de kom jo nylig med en profit warning for andre kvartal da de tror underskuddet i år blir større enn i fjor.

Et intervju med administrerende direktør i PLAY i Business utgaven av Morgunblaðið.

Utelukker ikke avregistrering av PLAY

Sterkere motvind i driften

Einar Örn Ólafsson administrerende direktør i PLAY sier at det ikke er behov for ytterligere finansiering, og at selskapet sikter mot vekst både på Island og i utlandet. Selv om selskapet har vært under press fra starten av og motvinden har vist seg å være større enn Einar hadde håpet på da han startet, gir han ikke opp.
I et intervju med Viðskittamoggannn sier Einar at det ikke er noe annet å gjøre enn å legge hodet ned og gå videre. Han ledet bare Play i omtrent 15 måneder, men så alltid på prosjektet som en reise på minst tre til fem år.
Tidligere denne måneden ble det annonsert at planene om et oppkjøpstilbud på alle selskapets aksjer og strykning fra markedet var blitt forlatt, men Einar sier at ingenting lignende kan utelukkes i fremtiden. Aksjonærene var ikke enige om hvorvidt det ville være best å ta selskapet av markedet, men resultatet gjenstår å se.

Selskapet planlegger å vokse gradvis både på Malta og her hjemme, med et enklere rutesystem og uten mellomlandinger.
Einar sier imidlertid at dersom konkurransen på Island blir uutholdelig, kan det ikke utelukkes at PLAY vil trekke seg helt ut av det islandske markedet.

Du kan lese mer om saken i dagens "Næringslivsmagasin".
https://www.mbl.is/vidskipti/frettir/2025/07/30/utilokar_ekki_afskraningu_play/

Back