Planlegger kjempeflyplass i Warszawa

Someone

Moderator
Medlem
Først og fremt må jeg si det er en snev av stormannsgalskap inne i bildet her og jeg er både usikker på behovet for noe i denne størrelsen i Warszawa, og om det faktisk vil bli noe av

Uansett, planlegges det nå en ny flyplass utenfor Warszawa, som med tog og veier helt frem, vil koste noe rundt 150 milliarder kroner, og i første omgang kunne ta 45 millioner passasjerer, og med mulighet til å ekspandere til 100 millioner. Planlagt byggestart i 2021, og ferdig i 2027

https://standbynordic.com/europes-biggest-airport-planned-in-poland/

 
Planene lyder stort, men man må se de litt i sammenheng.

Polen har mere en 40 Mio innbyggere. Økonomien vokser kraftig. Landet er meget sentralisiert. På toppen kommer at LOT bygger seg opp til en pan-østeuropeisk nettverk-selskap som anser Polen, Ungarn og Baltikum som sitt naturlig passager-grunnlag.

Som liten icing-på-toppen har de faktum at BER flyplassen vil bli en stort P2P flyplass med limitert kapasitæt etter AB gikk konk og easyJet snapped opp delene.

Sist skulle det ble notert at disse planene er ikke ny. De er kjent for mange år og regjeringen bruker gjerne slike store infrastruktur-prosjekter for å fremme / støtte sine ideer om å transformere Polen fra dagens Demokrati til noen tilstand som de tenker er best for landet...
 
Litt mer om planene her:

Warszawa og Polen jobber fortsatt med planlegging av den ny hovedflyplass, som kan overta blant annet dagens WAW som begynner bli full. Et forslag eller konsept det jobbes med en en integrert transport hub for både fly og tog (sikkert buss også) kalt Solidarity Transport Hub. Planen her en en helt ny og stor flyplass for 45 millioner passasjerer 37 km vest for Warszawa. IATA virker være inne i bildet og det snakkes med flyselskapene. Med 100 km til Lodz, kan den vel med en god tog forbindelse også fungere som flyplass for Lodz også

https://www.aviation24.be/airports/...new-projected-airport-is-a-strategic-project/

The International Air Transport Association (IATA) is working with key stakeholders in Poland to establish an Airport Consultative Committee to facilitate consultation with global airline community on the development of the Solidarity Transport Hub Poland, a new airport planned in Central Europe. The first meeting will take place in Warsaw on July 18.
 
Centralny Port Komunikacyjny (CPK) skal barnet hete..

Skal kunne betjene 45 millioner pax mår den etter planene skal stå klar i 2027..

Mye mulig de slår BER på målstreken!

https://min.e24.no/a/P9aWkz

Sent from my HTC U12+ using Tapatalk
 
37km fra Warszawa er jo ikke saa ille om det blir en rask togforbindelse. Dagens lokaltog og busser er ikke saa raske men flyplassen ligger naer sentrum, samt at en taxitur er behagelig priset sammelignet med de fleste europeiske storbyer.
 
Vi får se om vi er her på forumet når den står klar, men jeg setter en halvliter på LOT.:drink

Ja, og that's it! Hvilke andre flyselskaper enn LOT kommer til å bruke den flyplassen som hub? Og hvor mange fly hadde de igjen? :p Så kan vi jo også ha i mente at Polen er den desidert største forbrukeren av EU-midler. Og hvordan går det med EU fremover? Osv.
 
37km fra Warszawa er jo ikke saa ille om det blir en rask togforbindelse. Dagens lokaltog og busser er ikke saa raske men flyplassen ligger naer sentrum, samt at en taxitur er behagelig priset sammelignet med de fleste europeiske storbyer.

Reiste fra WAW igår. Om en tar rulletrappen opp til den "gamle" innsjekksdelen så henger der store kart som viser plasseringen.
De hadde en estimert reisetid til byen (WAW) på 15 min og Lodz ca 25 min.'
Om det var med bil eller tog er usikkert, men kartet viste estimert reisetid mellom alle større byer
 
Og nå brenner prosjektet.

Slik jeg har forstått det ønsker den nye regjeringen å droppe hele plassen.
Så får man se hva det blir til
 
Og nå brenner prosjektet.

Slik jeg har forstått det ønsker den nye regjeringen å droppe hele plassen.
Så får man se hva det blir til

Warszawa har kanskje ikke behov for en slik gigantflyplass, men det er til tider trangt på Chopin, med mye bussing til flyene og lange køer i sikkerhetskontrollen (fast track er ofte gull der). En mindre utgave litt lenger utenfor byen er vel mulig. Warszawa er i ferd med å vokse seg rundt Chopin og en utvidelse er nok vanskelig.

En annen løsning, i det minste midlertidig, er kanskje en kraftig opprusting av skuret ved Modlin. Den brukes kun av Ryanair idag og er helt forferdelig, smekkfull, elendige spisesteder, venting utenfor terminalen før man får gå ombord i flyet. Folk som flyr utenfor Schengen ser ut som de må vente i et fengsel på et lite trangt område. Bakketransporten må også rustes kraftig opp.
 
Istedet for å bruke penger på Modlin kunne de kanskje vurdert nybygget i Radom, med 6 ukentlige avganger er der ikke trangt om plassen akkurat.
Angående CPK, så var(er) ønske om å få mer cargoflygninger. Det er vel en akilles hel for WAW idag.
Kan vel se hva OSL har fått til er 49 km til sentrum
 
Istedet for å bruke penger på Modlin kunne de kanskje vurdert nybygget i Radom, med 6 ukentlige avganger er der ikke trangt om plassen akkurat.
Angående CPK, så var(er) ønske om å få mer cargoflygninger. Det er vel en akilles hel for WAW idag.
Kan vel se hva OSL har fått til er 49 km til sentrum


Jo, men Radom ligger 110km fra Warszawa, Modlin kun 40km.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
CPK er ikke helt skrinlagt, men henger i en tynn tråd:

The main question is what to do about the Central Communication Port (cpk), an air-rail hub. The previous government envisaged an airport initially handling 34m passengers a year and 100m later (comparable to London’s Heathrow), connected to some 2,000km of new high-speed railways. It aimed to make Poland the transport centre of eastern Europe. But detractors argue that the country cannot afford to spend over 155bn zloty on a bet that may not pay off. The project’s new boss, Maciej Lasek, says the plan he inherited was driven by national pride rather than good economic sense. A six-month audit will decide whether the money would be better spent on regional airports and rail.

The government now thinks cpk could open in 2032 at the earliest. In the meantime, on April 30th it announced it would expand Warsaw’s current airport as a “bridging measure”. That airport carried 24m passengers last year, near its capacity. The 2.4bn zloty expansion would boost it to 30m in 2029. Predictably, pis attacked the decision. But so did some business figures. Maciej Wilk, a former executive at lot, Poland’s national carrier, called it an “infrastructural coup d’état”. The Council of Polish Global Entrepreneurs (rppg), a lobby group, urged Mr Tusk to take a more “farsighted approach” to cpk.

https://www.economist.com/europe/20...hich-of-the-previous-governments-plans-to-axe (betalingsmur, se alternativt https://www.spectator.co.uk/article/the-airport-dividing-polands-politicians/.
 
Farsen ruller videre, fra 45m til 34 i '32:8:
Men, men, slik er planen over utseende
 

Attachments

  • Screenshot_20241213_194241_Chrome.jpg
    Screenshot_20241213_194241_Chrome.jpg
    204.8 KB · Views: 238
Back
Top