OLT Express kraftig ekspansjon i Polen

Ingen aning, kun A320 nr 9 (SP-IAI) skal vaere nybygd (bestilt av FlyNiki og overlot til OLT), andre maskiner skal vaere eldre og komme fra andre hand.

Eier sier at de er forberedde a tape 200 milion PLN (ca. 50 milion EUR) innan de ser forsta svarta siffror.

Vet ikke nar denne dagen kommer.
 
For en viss tid tilbake, nærmere bestemt i høst, fløy de også på rutene Praha - Gdansk, Berlin - Gdank, men disse rutene ble dessverre fort nedlagt. Interessen var visstnok ikke altfor stor selv om prisene var vanvittig fristende. Selv reiste jeg fra Praha til Gdansk for PLN 100 (tur-retur). Nå er det ingen mulighet til å ta seg fra hovedstaden i Tsjekkia til Gdansk uten flybytte og til rimelig penge.

hilsen
Slawomir
 
OLT vokser og vokser, i dag - nye ruter fra Bydgoszcz, framfor allt til UK (den er nyhet i OLT rutekarta):

London Gatwick, Edinburgh, Bristol, Cork, Liverpool, Newcastle, Bergamo, Dortmund, Frankfurt Hahn, Memmingen, Paris Orly, Rom Fiumicino...

Alle fr o m 29 oktober.

Utrolig hvis halften av alle disse ruter overlever vinteren...
 
På meg virker det som om OLT istedet for å gjøre markedsundersøkelser på forhånd, velger å gjøre dem i praksis ved å starte opp en drøss med ruter til alle tenkelige destinasjoner også se hvordan det går. Om OLT har dype nok lommer til å overleve har jeg ingen formening om, men denne ekstreme ekspansjonen for får diverse selskaper i Gulfen og Ryanair på sitt mest ekstreme til å virke defensive må koste utrolig mye

Et annet spørsmål er om det polske markedet klarer denne enorme veksten på såpass kort tid, da OLT jo ikke er alene på markedet. På tross av sterkt polsk økonomisk vekst, mange fremmedarbeidere som skal hjem på besøk i blant og stadig flere som får råd til å reise så er det for det alltid en begrensing hvor raskt markedet kan klare å vokse
 
Ligner servicekonceptet mest LOT eller Wizz?

LOT tror jeg - 1 stk check-in kolli opp til 16 kg er inkludert, liten mat+drikk - inkludert, servicegebyr - ingen, check-in gebyr - ingen, gjennomgaende trafikk via GDN og WAW i tilbud, i GDN bestilte de gangbroene for komfort i transit (det koster juuu).

Callcenter er fasta natet (=ikke premium line).


Transportvilkar (legal) er ganske pax-friendly, jmf med andre selskaper.


Men hittils, ingen codeshare eller interline med andre selskaper, reise er ticketless (utilgjenglig pa GDS).

Kabinpersonal tjener... slett (ca. 300 EUR per manad, 20 flytimmer inkludert, man kan klare opp til 100 timmer, men sjelden far man noget ekstra og man forlorer mye arbeidstid pa jorden mellom ankomst og avgang).

Mange piloter kommer ursprungligen fra Spanair.
 
I går fløy jeg OLT Express fra Poznan til Wroclaw, en rute som legges ned i dag. Avgangen ble operert av EC-KUL, en ATR 72 tilhørende spanske Swiftair, som OLT Express tydeligvis leier inn på flere ruter for tiden. Det var to spanske kabinansatte fra Swiftair og en polsk kabinansatt fra OLT Express, i tillegg to spanjoler i cockpit. Ettersom vi ikke var mer enn fire passasjerer om bord, var det altså flere besetningsmedlemmer enn passasjerer. Alle passasjerer hadde sannsynligvis betalt 99 zwoty, noe som tilsvarer en inntjening på 800 kr. totalt. Vi fikk servert en wrap og vann, kaffe og te. (Egen rapport kommer i Trip Report-forumet).

Hvor mange fly har OLT Express leiet inn? Det stod en annen ATR 72 i Poznan, som skulle til Krakow. Faktisk har vel bare OLT Express bare to egne ATR-fly?
 
I går fløy jeg OLT Express fra Poznan til Wroclaw, en rute som legges ned i dag. Avgangen ble operert av EC-KUL, en ATR 72 tilhørende spanske Swiftair, som OLT Express tydeligvis leier inn på flere ruter for tiden. Det var to spanske kabinansatte fra Swiftair og en polsk kabinansatt fra OLT Express, i tillegg to spanjoler i cockpit. Ettersom vi ikke var mer enn fire passasjerer om bord, var det altså flere besetningsmedlemmer enn passasjerer. Alle passasjerer hadde sannsynligvis betalt 99 zwoty, noe som tilsvarer en inntjening på 800 kr. totalt. Vi fikk servert en wrap og vann, kaffe og te. (Egen rapport kommer i Trip Report-forumet).

Hvor mange fly har OLT Express leiet inn? Det stod en annen ATR 72 i Poznan, som skulle til Krakow. Faktisk har vel bare OLT Express bare to egne ATR-fly?

Litt usikker hvor mange fly de har, men de har iallefall ogsa noen F100 og A320. De fikk nylig leverert D-ABDA som SP-IAH fra oss i AB. Pluss nok en til. Men om de virkelig trenger sapass store fly, det er en helt annen sak...
 
Ser at de planlegger å starte de fleste rutene først 29. oktober 2012. Dermed har de gode muligheter til å kansellere de rutene som ikke har solgt særlig bra. Tviler sterkt på at de faktisk ender med å åpne alle rutene som de nå har lagt ut for salg. Ellers ser jeg at selskapet har hatt en tøff første måned her i Wroclaw - som sagt legges ruten til Poznan ned i dag, i morgen følger Krakow og 24. mai legges ruten til Lodz ned.
 
Polske flate i dag bestar av 7 A320 (IAA-F, I) + 2 ATR42-300 (KTF, KTR), A320 IAH og A319 IBC skal komme i denne uke, folgende A320 (IAG) og mer A319 - seinere i aret.

Dessuten Swiftair flyr med AT7 sa lenge nye AT7 er ikke leverert (men jeg vet ikke hvis de er allerede bestilt, kanskje de vil kvitte seg en dag av alle ATR og stenge de svakeste ruter - planer om ATR-flate utvikling er ikke offentliggjort).

I Tyskland har de 2 F100 og 3 SAAB 2000.


Jeg har floyet med dem retur til Gdańsk, lf var 170/180 pax go 179/180 pax, GDN ruten er deres starkeste, antal daglige avganger blir 8 fr o m vinteren.

Fantastisk opplevelse :)
 
Wet-lease for inrikes trafikk:

EC-JDX, KAD, KUL, KVI (AT7)

Straks ogsa:
OM-SAA (734)
YL-LCA (320)
YL-BBC (320)
 
Nu er det slut og begravet.

Alle scheduled trafikk (inrikes rutenett) er innstilt fra og med i morgen (=troligen for evig).

Pax stranded.
 
Det varte jo ikke lenge, startet ikke de opp i April?

Rakk så vidt å se at av deres fly parkert sist jeg var i WAW.
 
Ser ut som de hadde planer å skaffe seg en Saab 2000 også.
Saab 2000 016 D-AOLC OLT ferried 22jul12 BRE-NWI for paint into OLT Express cs ex SE-016
Her har det vel gått fort i svingene ..
 
Back
Top