OLT Express kraftig ekspansjon i Polen

Så de flyr fortsatt utenriks? Ikke konk allså?

De flog bare innenriks samt charter.

Inge nyheter om chartertrafikk - 2 fly fra Egypt er ennu i luften - men troligen selskapet gar pa konkurs straks.

Rykter om finansiella problem har spridits sedan mandag.
 
63 miljoner USD har ägaren Amber Gold pumpat in, och dessa pengar tog slut på 3 månader. Dessutom har man sålt ca 200.000 biljetter till resenärer som ej kommer iväg. Det är kul att flyga billigt, men att sälja hälften av platserna på alla avgångar för 99 PLN (24 euro), kan omöjligt gå runt.

Tack Amber Gold för en billig flight :)

z0dow.jpg
 
Värt att tillägga är att OLT Express inte försatts i konkurs. OLT Express har upphört med alla flygningar. OLT Express består av flera bolag; OLT Germany (OLT), OLT Poland (YAP), OLT Reginal (JEA). Vad jag förstår är det JEA som har ställt in flygningarna och YAP har för avsikt att fortsätta med charterflygningar. Det som har sagts nu så verkar det som om OLT Express vill betala tillbaka förbetalda biljetter, men om man kan det, återstår att se.

ATR maskinerna som gick tillbaka till leasingbolagen låg under JEA. Airbus maskinerna ligger under YAP. OLT i Tyskland har en blandad flotta med bl.a. Fokker 100 och Saab 2000.
 
Ser ut som de hadde planer å skaffe seg en Saab 2000 også.

Her har det vel gått fort i svingene ..

Nei, denne tilhører det opprinnelige eneste OLT selskapet som fløy før OLT POLAND ble til i April i år. OLT Express Germany som de nå heter har faktisk drevet flyving i Tyskland siden november 1958.
 
Det de drev med var jo galskap! De åpnet et enormt antall nye ruter på samme tidspunkt som de ikke hadde noen gode og etablerte ruter som kunne bidra til å finansiere de nye rutene. Mange av rutene var dessuten veldig "out of the box", f.eks. fløy jeg den superkorte ruten Poznan-Wroclaw i mai med innleid ATR-materiell fra et spansk selskap, fem i besetningen, fire passasjerer og full servering - ruten ble lagt ned dagen etter. Prispolitikken virket også svært lite gjennomtenkt - "alle" billetter var tilgjengelig for 99-199 zloty, altså ca. 200-400 kr. Jeg vil tro at mange av de internasjonale rutene som ble lansert (men aldri åpnet) bare var en strategi for å få inn billettinntekter så raskt som mulig heller enn reelle ruter som de faktisk trodde at de kom til å starte.
 
Polska Luftfartverket (ULC) har just annonsert att AOC-tillatelse for OLT Express Regional Sp. z o.o. (JEA, ex-Jet Air, OLT Jet Air) blev upphavd.

OLT Express Poland (YAP, ex-Yes Airways) inte paverkad.

Airbus tillhor YAP, men innenriks ruter var operert under JEA AOC (aven om planet tillhorde YAP).

Chartervirksomhet fortsatter som vanlig.
 
De hevder det kun er regional (ATR) delen som er konkurs, selv om jeg ikke helt ser hvordan de kan lykkes uansett
 
UPDATE: Viktig info for dem som har kopt biljetter hos OLT Express:


Verksamhet i Tyskland - inga storningar. Opb OLT Express Germany (OLT).

Charterflygningar (inkl Sverige-Kroatien) - inga storningar. Opb OLT Express Poland (YAP).

Reguljar utrikesflyg fran eller till Polen (oppstart planlagt fr o m 27 okt, inkl. OSL-RZE, GOT-WAW eller KEF-GDN) - biljettsalg upphord nufortiden, men flyg ar inte innstalda ennu. OLT hoppas ateroppna salget och oppna nya ruter som planlagt. Men ingen tror att detta planet lyckas. Iallafall - idag vagrar OLT att aterbetala sana biljetter - sa lange bokningar ar "CONFIRMED". Om flyg blir innstalda - da ska vi se.

Reguljar inrikesflyg - alla flygar ar innstalda, CEO i OLT lovar 100 % aterbetalningar for alla som har bokat inrikesbiljetter, oberoende pa betalningsmedel eller avgangsdatum. Resenar skulle ringa +48 58 735 55 55 (det funkar - jag vantade 10 sekunder) och ange bokningsnummer, sa kommer telefonisten att borja aterbetalningsprocessen. Den kan droja ett par veckor.

Resenar som har bokat biljetter har - ur juridisk synpunkt - avtalet med bolaget OLT Express Sp. z o.o., som ar inte flygbolaget (har ingen AOC) - och som ar inte i konkursen.

Det ar bara flygbolaget OLT Express Regional sp. z o.o. (AOC -JEA) som gick pa konkursen - de har underskrivit avtal med alla contractors (catering, bransle, flygplatsavgifter, hoteller for crew osv.). OLT Express Regional har hyrat A320-maskiner fran OLT Express Polen for inrikesflyg.

Forordningen 261/2004 (250 EUR, hotell, ombokning o grejer) galler darimot inte - "operating carrier" var OLT Express Regional (JEA), som gick pa konkursen och ar insolvent.

Det paverkar inte heller OLT Express Sp. z o.o. -bolagets pliktet att aterbetala biljetter for installda flygningar.

Om ni har nagra fragor om saken, fraga garna.

MVH Stoarn
 
For et par uker siden vurderte jeg sterkt å kjøpe en enveis billett mellom GDN-WAW for 5.aug for 50 Euro med OLT-Express. Så kom LOT og med et bra tilbud for 60 Euro mellom disse to byene. Tidspunktene var og omtrent det samme. Så da endte jeg opp med å kjøpe en enveis billett fra LOT. Nå kan jeg prise meg lykkelig over at jeg aldri kjøpte noen billetter fra OLT Express.
 
I natt tog ägarna tillbaka alla Airbus maskiner så nu är all flygtrafik för OLT Express inställd.

i358x3.png
 
Last edited:
Her er lidt mere om OLT Express
og Deres ekonomi situation

Holidaymakers stranded as OLT Express suspends charters

QUOTE “The lease on our planes [has been withdrawn] and we had no chance to undertake today’s flights,” OLT Express press spokesperson Magdalena Grzybowska told Radio ZET, Tuesday morning.
A total of four departures and two arrivals have been cancelled as a result of the airline’s dire financial situation.
A number of Poles expecting to return from holiday with OLT Express will also be ferried home by LOT Polish Airlines, the national carrier has announced.

http://www.thenews.pl/1/12/Artykul/107552,Holidaymakers-stranded-as-OLT-Express-suspends-charters?

Ulf
 
Og to A320 finner veien tilbake til Niki.

SP-IAG Airbus A320-214 -> OE-LEL
SP-IAI Airbus A320-214 -> OE-LEM

Det er uklart om flyene blir bare midlertidlig er langvarig i Niki's flaten.

Skebne av

SA-IAH Airbus A320-214 ex D-ABDB
SA-IBA Airbus A319-111 ex D-ABGS

som begge star i PAD er forsatt uklart.
 
Back
Top