Pilots working hard to land. (film fra Madeira)

De derre TAP pilotene bør kanskje trene litt landinger i simulator, synes det begynner å bli litt mye halv 8 fra akkurat det selskapet på div videoer på nettet nå.. Ikke som å se norske piloter lande på vestlandet i full storm,-)

Den "beste" landingen der var jo landingen til SATA Air Azores med ATP'en, og ikke minst landingen til flyLAL og B757W nesten på slutten....Legg merke til hvor mye vingene på den flekser :)

Det kan man kalle sporty. Er vel et par som kunne vurdert å gå rundt, men det vil som oftest gå bra :)

Det må vel være en av de få flyplassene i verden hvor videokameraet er viktigere enn speilrefleks.

De derre TAP pilotene bør kanskje trene litt landinger i simulator, synes det begynner å bli litt mye halv 8 fra akkurat det selskapet på div videoer på nettet nå.. Ikke som å se norske piloter lande på vestlandet i full storm,-)

Bare sånn av faglig nysgjerrighet - hva er det man mener de som lander på filmene her skulle gjort annerledes. Kvalifiser gjerne meningen, og om du evt selv har landet en ATP, A320 eller 737, og eventuelt på Madeira?

Angående autoland - nope, vindforholdene her er altfor spesielle til å overlate til den. Autoland brukes helst på CAT II/III, der det er lavt skydekke/lav sikt/tåke som er utfordringen. I slike forhold er ofte vinden svak og/eller stødig.

Slik jeg ser det, klarer de andre selskapene å lande på en mye bedre måte på denne filmsnutten. Om dette har med erfaring,rutine, eller rådene forhold er ikke opp til meg å bedømme. Men, jeg ser hvordan havet er, det skummer litt hvitt på toppene. Og for de som bor i Trondheim, er dette omtrent hverdags og ser knapt slike landinger på Værnes når det skummer hvitt på toppene, en flyplass som kan samenlignes med værforhold osv.

Vel, har fløyet både på Trondheim og Madeira, og tilfelle er at det ikke er bølgeskummet som lager vindforholdene, men vindkastene over fjellene i nærheten. De forandrer både retning og styrke hele tiden under visse forhold (det kalles turbulens), og er det noen som kjenner forholdene på Madeira bedre enn de fleste andre, er det nok TAP og dens flygere.

Når det gjelder Værnes ville jeg nok også der, på en vindfull dag fra "riktig retning" følt meg tryggere med et selskap med lang fartstid og lokalkjente rutinerte flygere, enn et med få år i markedet, mindre rutinerte flygere og lite lokalkjennskap/lav frekvens på destinasjonen, om man kunne velge.

Landingene på Værnes har hatt mange "farger og fasonger", og det har nok også vært gjennomført en del som burde vært avbrutt tidligere.

Først må jeg si at dette kun er mine meninger som passasjer. Men disse filmsnuttene minner nå mer om enkelte landinger jeg har opplevd i Bodø enn i Trondheim.

Hvis man ser på flyplassens beliggenhet og terrenget rundt, kombinerer dette med litt aerodynamikk og ugunstige vindretninger så skjønner man fort at det kan bli en del artige effekter i lufta der. Å sammenligne x knop vind her med x knop i Bodø eller på CPH blir feil.

Det at det ser ut som TAP flagrer litt mer enn andre her kan være tilfeldigheter. På forrige video som var linket her inne var det en 757 (husker ikke selskap) som virkelig slet med å komme ned.

Hvis man ser på flyplassens beliggenhet og terrenget rundt, kombinerer dette med litt aerodynamikk og ugunstige vindretninger så skjønner man fort at det kan bli en del artige effekter i lufta der. Å sammenligne x knop vind her med x knop i Bodø eller på CPH blir feil.

Som jeg har nevnt flere ganger før, har vært på Madeira 6 ganger, hvorav vi 2 ganger måtte diverte til Porto Santo (kom ned til slutt). Jeg har selv sett mer spenstige landinger på Funchal enn på disse videoene.

Det er altså denne åsryggen langs hele rullebanen som skaper downburst. Og vinden her er trolig storms styrke, det synes på havet utenfor.

Forøvrig; artig flyplass og aldeles flott feriested.

Jeg regner med du siktet til Finnair som ikke så helt ut som de greidde å treffe bakken før de var en kilometer eller to bortover rullebanen?

-A

Mer filmer fra Madeira med..... Pilots working hard to land and landing safely as usual at Madeira airport #WATCH#

http://www.youtube.com/watch?v=1D3JvWkFbcg

og denne....
watch

Det er tydeligvis kun TAP, Sata og Thomas Cook som lander på Madeira, både Easyjet og Aer Lingus er bare innom for å vinke med vingene før de flyr videre ^_^ :D

-----

Madeira er sannsynligvis en av de verste flyplasser å lande på, avhengig av vindstyrke og -retning.
Om det blåser mer enn max antall kts i spesielle sektorer på veg inn, må man simpelthen avbryte innflygningen.

Den gamle rullebanen var "legendarisk", nærmest som å lande på et hangarfartøy, der deler var støttet opp med påler i havet.
I dag er rwy forlenget og vridd noe.

I vårt selskap er det kun spesielt kvalifiserte CPT'er som flyr på denne plassen. Antar det er slik hos de fleste andre også.

Autolanding er utelukket på denne banen, som en spurte om tidligere.

Tally-Ho

Back