Qatar 787 sekunder fra å havne i sjøen 10JAN23

Re: Qatar 787 sekunder fra å havne i sjøen i januar

Satan.. Jeg leste en del om EK231 i går kveld (etter denne tråden) - den der er jo helt sinnsyk. Lurer på hvordan de ombord opplevde denne? 500 km/t rett over hustakene må jo kile litt i magen?

Om ikke annet virker det som om EK231 ble rapportert til de relevante myndigheter, noe som ikke er tilfellet i QR-saken.

Dog, akkurat denne Qatar-saken hadde vel vært en "ikke-sak" dersom man faktisk hadde brukt "hjelp fra diverse dataduppeditter".

Faktum er at om man ser til selskaper som har minst mulig "håndflyvning" i sin SOP, så har disse kommer usedvanlig godt utav dette safety-messig. Se til Wizz og Ryanair, man kan hate dem for at de ønsker "roboter" i cockpit som ikke gjør noe selv, men det funker kanskje?

Automatikken hjelper ikke hvis man bruker den feil heller. Finnes nok av eksempler på det. «Shit in, shit out.»

Jeg lurer på noe av det samme som Sud her, var det mulig å «kjenne» dette ombord, eller var sinkraten «umerkbar»?

På begge sider? Om det er i flyet er ikke det samme som om det er i bruk. Og ingen vits i og bruke på VMC departure.

Jeg gikk nylig over fra fly man burde spurt Riksantikvaren før bruk, til fly med HUD i begge seter. HUD gir betydelig bedre SA okke som hva man flyr, og cross check går mye fortere, så jeg skjønner ikke helt hva du sikter til.

Jeg lurer på noe av det samme som Sud her, var det mulig å «kjenne» dette ombord, eller var sinkraten «umerkbar»?

Tror Sud refererte til Emirates-affæren i Dubai/Deira, men svaret er uansett at dersom ikke overgangene er for brå er det lite man merker til hverken stigning eller synk hvis det ikke er helt ekstremt. Jeg har fløyet begge veier med over 6-7000 ft/min (ganske heftig) uten egentlig å legge merke til det. Hvis man i tillegg ikke har lys på bakken eller horisont (skyer / dårlig sikt / totalt mørke) er det jækla vanskelig å se eller kjenne uten instrumenter.

Hvis man ser på ADS-B-tracket på Flightradar brukte de 42 sekunder fra 1000 til 1900 fot, og så 12 sekunder ned til 1200 fot, og så ytterligere 12 sekunder ned til 900 fot. Overgangen fra climb til descent først der merker man. 12 sekunder på å tape 700 fot gir en descent rate på 3500 fpm. I den høyden der er det galskap å oppnå en slik rate i en 787. Slipper man stikka i en slik maskin i nogenlunde trimmet tilstand vil den fortsette med omtrent samme pitch og bank, så for å oppnå en såpass brå descent må man jo aktivt frem med stikka. Man burde ikke lenger bli overrasket over så håpløs flyging, men likevel må man konstatere at nok en gang har noen gjort noe ubrukelig i en fullt fungerende flymaskin. Det er skremmende. Nå blir det spekulasjon her, men QR er kjent som et selskap som straffer ekskursjoner fra SOP steinhardt, så her har vi vel nok et tilfelle av den onde sirkelen som går straffekultur - automation dependency - dårlig håndflyging - strengere SOP og strengere straff - automation dependency - enda dårligere håndflyging, osv.

Last edited:

Den står rett i synsfeltet hele tiden.

Ikke sikker på det.
Jeg tror den foldes ned som solskjermen på en bil, og foldes opp når
den ikke er i bruk, som 98% av tiden.
Jeg har dog aldri brukt en slik, min første skipper utsjekk var på DC-3,
der var dem ikke hengt opp den gangen, så vidt.
Er sikker på at HUD er flotte greier og det hjelper godt når man sklir ned ILS'
i dårlig vær og på 100 fots høyde så er HUD fjongt når koblet til CAT-III greiene.
Vi landet dog i blinde før i tiden uten HUD, men det var skumle greier, som å ta innflyging
på innsiden av en melkeflaske og plutselig treffer man en rullebane. Jeg skvatt
hver gang. :cry:

Sink rate var ca 3000 fot i minuttet, som er veldig unormalt etter avgang og allt av flymannskap ombord ville kjent det på kroppen og ville nok trodd at nå er det slutt snart.

3000 fot i minuttet er da 10 minutter fra 30 000 fot til bakke kontakt, men ikke uvanlig i tynn luft over 10 000 fot hvor man ikke har fartsgrense og må ned fort.

Ikke sikker på det.
Jeg tror den foldes ned som solskjermen på en bil, og foldes opp når
den ikke er i bruk, som 98% av tiden.
Jeg har dog aldri brukt en slik, min første skipper utsjekk var på DC-3,
der var dem ikke hengt opp den gangen, så vidt.
Er sikker på at HUD er flotte greier og det hjelper godt når man sklir ned ILS'
i dårlig vær og på 100 fots høyde så er HUD fjongt når koblet til CAT-III greiene.
Vi landet dog i blinde før i tiden uten HUD, men det var skumle greier, som å ta innflyging
på innsiden av en melkeflaske og plutselig treffer man en rullebane. Jeg skvatt
hver gang. :cry:

HUD-en er nok foldet opp hele tiden, ja! Fjongt eller ikke, så er den et utrolig godt hjelpemiddel, og flyging uten HUD regnes som «partial panel» i min verden.. Burde vært standard på alle nyere flytyper (og biler..).

Re: Qatar 787 sekunder fra å havne i sjøen 10JAN23

Nå vet jeg ikke hva som har kommet frem som årsak, men var vel en United 777 som gjorde en noe lignende manøver i fjor?

https://www.flightradar24.com/blog/...qyhO0mUWSxJrheiuO4-jXJzYfCFQcjkmMqB_ldabjWsjc

United Airlines flight UA1722 departed Kahului normally on 18 December last year until 71 seconds after take off when the aircraft entered a steep dive. The aircraft descended from 2,200 feet to just 775 feet before recovering and continuing its flight to San Francisco

Det som egentlig er mest skremmende med UA og QR saken er at dette er noe vi hører gjennom sider som åpenbart driver og scraper FR24 etter slike ting, og plutselig dukker det opp flere saker som ikke er rapportert inn? Kanskje på tide å finne frem en slik maskin igjen

Fow0GbyWIAACn-4

Det som egentlig er mest skremmende med UA og QR saken er at dette er noe vi hører gjennom sider som åpenbart driver og scraper FR24 etter slike ting, og plutselig dukker det opp flere saker som ikke er rapportert inn?

I UA sitt tilfelle ble det jo rapportert.

Back