Pilotloggbøker
Nå er det cirka 10 år siden jeg fikk dilla på Flightmemory. Det å lage en komplett oversikt over alle flyvningene man har hatt kan nok sammenlignes med å prøve å få en frimerkesamling komplett eller å drive slektsgranskning. Det er ganske avhengighetsskapende fordi det medfører mye detektivarbeid, og så er det ganske givende å finne informasjon på detaljnivå som går ganske langt tilbake i tid. Til nå har jeg klart å finne flytype og registrering på 97 % av flightene jeg har hatt siden 2000, mange takket være folk her på forumet. Noen av disse hadde jeg veldig liten tro på at jeg skulle klare å finne ut av på forhånd.
Så, av mine flyvninger fra 90-tallet har jeg så langt funnet 0. Men det er ikke aktuelt å gi opp helt enda. Jeg tror jeg har pløyet i gjennom det meste av arkiv og logger man kan finne på nettet, men har et par spørsmål om gamle loggbøker.
Som kommersiell pilot har jeg skjønt at man må bruke digital eller papirloggbok for å føre alle flyvninger man gjennomfører. På 90-tallet var det vel papirloggbøker som gjaldt. Det vesentlige første spørsmålet er: fører man flyets registreringsnummer i loggboken eller er det kun rutenr og avgang/landingssted som blir loggført?
Hvor lenge er man nødt til å ha loggboken liggende? Er det vanlig å kvitte seg med loggbøker som for eksempel er over 10 år gamle eller tar man vare på alt frem til pensjon? Håpet mitt er at jeg kan få lov til å titte i noen gamle loggbøker fra SAS/Braathens-piloter som fløy på 90-tallet.
En annen type loggbok er "Aircraft log book" har jeg skjønt. Dette er en loggbok som følger hvert individuelt fly. Vil en slik loggbok vise historikk vedrørende dato og flyrute? Vil den følge flyet hele "karrieren" eller vil den slettes når flyet for eksempel blir overført til ny operatør?
Nå er det cirka 10 år siden jeg fikk dilla på Flightmemory. Det å lage en komplett oversikt over alle flyvningene man har hatt kan nok sammenlignes med å prøve å få en frimerkesamling komplett eller å drive slektsgranskning. Det er ganske avhengighetsskapende fordi det medfører mye detektivarbeid, og så er det ganske givende å finne informasjon på detaljnivå som går ganske langt tilbake i tid. Til nå har jeg klart å finne flytype og registrering på 97 % av flightene jeg har hatt siden 2000, mange takket være folk her på forumet. Noen av disse hadde jeg veldig liten tro på at jeg skulle klare å finne ut av på forhånd.
Så, av mine flyvninger fra 90-tallet har jeg så langt funnet 0. Men det er ikke aktuelt å gi opp helt enda. Jeg tror jeg har pløyet i gjennom det meste av arkiv og logger man kan finne på nettet, men har et par spørsmål om gamle loggbøker.
Som kommersiell pilot har jeg skjønt at man må bruke digital eller papirloggbok for å føre alle flyvninger man gjennomfører. På 90-tallet var det vel papirloggbøker som gjaldt. Det vesentlige første spørsmålet er: fører man flyets registreringsnummer i loggboken eller er det kun rutenr og avgang/landingssted som blir loggført?
Hvor lenge er man nødt til å ha loggboken liggende? Er det vanlig å kvitte seg med loggbøker som for eksempel er over 10 år gamle eller tar man vare på alt frem til pensjon? Håpet mitt er at jeg kan få lov til å titte i noen gamle loggbøker fra SAS/Braathens-piloter som fløy på 90-tallet.
En annen type loggbok er "Aircraft log book" har jeg skjønt. Dette er en loggbok som følger hvert individuelt fly. Vil en slik loggbok vise historikk vedrørende dato og flyrute? Vil den følge flyet hele "karrieren" eller vil den slettes når flyet for eksempel blir overført til ny operatør?