Pilotloggbøker

lanorge

ScanFlyer Silver
Medlem
Pilotloggbøker

Nå er det cirka 10 år siden jeg fikk dilla på Flightmemory. Det å lage en komplett oversikt over alle flyvningene man har hatt kan nok sammenlignes med å prøve å få en frimerkesamling komplett eller å drive slektsgranskning. Det er ganske avhengighetsskapende fordi det medfører mye detektivarbeid, og så er det ganske givende å finne informasjon på detaljnivå som går ganske langt tilbake i tid. Til nå har jeg klart å finne flytype og registrering på 97 % av flightene jeg har hatt siden 2000, mange takket være folk her på forumet. Noen av disse hadde jeg veldig liten tro på at jeg skulle klare å finne ut av på forhånd.

Så, av mine flyvninger fra 90-tallet har jeg så langt funnet 0. Men det er ikke aktuelt å gi opp helt enda. Jeg tror jeg har pløyet i gjennom det meste av arkiv og logger man kan finne på nettet, men har et par spørsmål om gamle loggbøker.

Som kommersiell pilot har jeg skjønt at man må bruke digital eller papirloggbok for å føre alle flyvninger man gjennomfører. På 90-tallet var det vel papirloggbøker som gjaldt. Det vesentlige første spørsmålet er: fører man flyets registreringsnummer i loggboken eller er det kun rutenr og avgang/landingssted som blir loggført?

Hvor lenge er man nødt til å ha loggboken liggende? Er det vanlig å kvitte seg med loggbøker som for eksempel er over 10 år gamle eller tar man vare på alt frem til pensjon? Håpet mitt er at jeg kan få lov til å titte i noen gamle loggbøker fra SAS/Braathens-piloter som fløy på 90-tallet.

En annen type loggbok er "Aircraft log book" har jeg skjønt. Dette er en loggbok som følger hvert individuelt fly. Vil en slik loggbok vise historikk vedrørende dato og flyrute? Vil den følge flyet hele "karrieren" eller vil den slettes når flyet for eksempel blir overført til ny operatør?

Re: Pilotloggbøker

Jeg skriver egentlig aldri rutenummeret i min loggbok, men dato, flytype, registrering, avgangssted, ankomststed osv. Man tar vare på loggbøkene. Vil tro de færreste kvitter seg med de når de slutter å fly, men folk er jo forskjellige.

Skjønner. Så om du flyr samme rute frem og tilbake flere ganger på samme dag så vil det ikke være noe som kan identifisere hvilke rutenummer du fløy i ettertid?

Jeg logger heller ikke rute nummer i boka.
Har ingen betydning, skjønt hvis arbeidsgiver ikke vil betale så kan du slå i bordet med rute nummer.
Dato, crew og andre detaljer er like viktig.
Mange skippere som fløy frakt for Evergreen International Airlines som skrev i loggbøkene sine hva tomvekt var, pay load, 0-fuel vekt, osv,bare for å ha sitt på det tørre om det skulle bli etterforsking eller slikt.
Jeg var for lat og for avslappet til å gjøre det der, kanskje litt paranoia hadde dem, men gudene vet at det var mye dritt på gang i den tiden.
Selskapet skyldte på flygerne og flygerne skyldte på selskapet.
Så spørsmålet var å hva man skulle logge i boka?
Logg hva som er krevet..
Etter det logger du hva du vil.
Easy

Skjønner. Så om du flyr samme rute frem og tilbake flere ganger på samme dag så vil det ikke være noe som kan identifisere hvilke rutenummer du fløy i ettertid?

Egentlig ikke, men jeg vil se utifra tidspunktet hviler rutenummeret det antagelig var, siden vi gjerne har de samme over mange år.
Nå har sikkert folk forskjellige interesser, men for meg er rutenummeret egentlig helt uinteressert. Samtidig vet jeg at det er andre som skriver hvilen innflyging det var hvilket rutenummer osv.

Jeg logger heller ikke rute nummer i boka.
Har ingen betydning, skjønt hvis arbeidsgiver ikke vil betale så kan du slå i bordet med rute nummer.
Dato, crew og andre detaljer er like viktig.
Mange skippere som fløy frakt for Evergreen International Airlines som skrev i loggbøkene sine hva tomvekt var, pay load, 0-fuel vekt, osv,bare for å ha sitt på det tørre om det skulle bli etterforsking eller slikt.
Jeg var for lat og for avslappet til å gjøre det der, kanskje litt paranoia hadde dem, men gudene vet at det var mye dritt på gang i den tiden.
Selskapet skyldte på flygerne og flygerne skyldte på selskapet.
Så spørsmålet var å hva man skulle logge i boka?
Logg hva som er krevet..
Etter det logger du hva du vil.
Easy

Akkurat. Så det kan altså være litt forskjellig hva hver enkelt logger. Du har jo flydd rundt om i verden og for mange forskjellige selskaper. Har du tatt vare på alle loggbøkene?

Egentlig ikke, men jeg vil se utifra tidspunktet hviler rutenummeret det antagelig var, siden vi gjerne har de samme over mange år.
Nå har sikkert folk forskjellige interesser, men for meg er rutenummeret egentlig helt uinteressert. Samtidig vet jeg at det er andre som skriver hvilen innflyging det var hvilket rutenummer osv.

Det virker uansett om man logger mange detaljer eller det som er minimum så er det en del informasjon for hver flight som skal inn i den boka. Gjør man dette mellom hver flyvning eller typisk på slutten av dagen? Jeg skjønner at en langdistanseflight vil være relativt lett å føre inn, men om man flyr 5-6 ++ flighter innenlands på en dag så er det vel litt tidkrevende å få unnagjort mellom andre forefallende oppgaver.

Hei du, bra tema du tar opp. Jeg ble også hekta på Flightmemory en gang på 00 tallet. Og sitter på en del flighter jeg tok på 90-tallet som jeg ikke har funnet reg. på.

På et eller tidspunkt måtte jeg bare akseptere at det ikke er mulig å tette alle hull i samlingen. Men du skal ha kudos for å gjøre et forsøk.

Jo takk. Jeg klarer ikke helt å gi meg på sånne ting før jeg har mer eller mindre bevis på at informasjonen ikke finnes :)

Samtidig vet jeg at det er andre som skriver hvilen innflyging det var hvilket rutenummer osv.

Da man var ung pilotspire-student, så skrev man gjerne hvilken instrumentprosedyre man gjorde :D:fly

Det virker uansett om man logger mange detaljer eller det som er minimum så er det en del informasjon for hver flight som skal inn i den boka. Gjør man dette mellom hver flyvning eller typisk på slutten av dagen? Jeg skjønner at en langdistanseflight vil være relativt lett å føre inn, men om man flyr 5-6 ++ flighter innenlands på en dag så er det vel litt tidkrevende å få unnagjort mellom andre forefallende oppgaver.

Jeg ble uhyggelig doven i en periode og hadde vel nesten et år med flyginger å skrive inn i boka. Det var litt sånn at jeg kunne gjort det hvis jeg bare gadd å begynne men så ble det jo stadig flere flyginger :rolleyes: Jeg hadde kolleger som hadde 5-6 år med flyginger å ta igjen :p

Tok meg vel et par dager etter TCX gikk konk å komme ajour siden det er kjekt å være oppdatert når en bytter flyselskap. Jeg pleide å skrive ut OOOI (OUT/OFF/ON/IN) data fra flyet, som er den bunken med papirslipper. De inneholder det nødvendige data og så pleide jeg å tilføye om det var autoland eller annen innflyging enn ILS.

De som er moderne og bruker elektroniske loggbøker gjør det ofte på telefonen i løpet av dagen men siden jeg fortsatt er gammeldags gidder jeg ikke å drasse rundt på en bok.

Attachments

• IMG_20190923_125133-1.jpg
    IMG_20190923_125133-1.jpg
    384.5 KB · Views: 275

En annen type loggbok er "Aircraft log book" har jeg skjønt. Dette er en loggbok som følger hvert individuelt fly. Vil en slik loggbok vise historikk vedrørende dato og flyrute? Vil den følge flyet hele "karrieren" eller vil den slettes når flyet for eksempel blir overført til ny operatør?
I prinsippet to logger, Flight Log og Tech Log. Flight Log i hard copy er det mange år siden jeg har sett mens tech log stort sett finnes som "papir-logg" ennå. I mange tilfeller kombineres disse i én log, men flight log som regel blir oppdatert elektronisk. Tech Log vil nok også bli elektronisk i større grad framover.
Men alt dette, inkludert dokumentasjon tilhørende komponenter ("rotables" og LLP - "Life-Limited Parts") skal arkiveres og videreleveres når et fly skifter operatør. Altså så lenge flyet finnes på jordens overflate i tilnærmet ett stykke.

Jeg ble uhyggelig doven i en periode og hadde vel nesten et år med flyginger å skrive inn i boka. Det var litt sånn at jeg kunne gjort det hvis jeg bare gadd å begynne men så ble det jo stadig flere flyginger :rolleyes: Jeg hadde kolleger som hadde 5-6 år med flyginger å ta igjen :p

Tok meg vel et par dager etter TCX gikk konk å komme ajour siden det er kjekt å være oppdatert når en bytter flyselskap. Jeg pleide å skrive ut OOOI (OUT/OFF/ON/IN) data fra flyet, som er den bunken med papirslipper. De inneholder det nødvendige data og så pleide jeg å tilføye om det var autoland eller annen innflyging enn ILS.

De som er moderne og bruker elektroniske loggbøker gjør det ofte på telefonen i løpet av dagen men siden jeg fortsatt er gammeldags gidder jeg ikke å drasse rundt på en bok.

Heftig! Takk for at du delte bildet. Det ser ut som man fint kan finne ut av rutenummer ved hjelp av opplysningene der.

I prinsippet to logger, Flight Log og Tech Log. Flight Log i hard copy er det mange år siden jeg har sett mens tech log stort sett finnes som "papir-logg" ennå. I mange tilfeller kombineres disse i én log, men flight log som regel blir oppdatert elektronisk. Tech Log vil nok også bli elektronisk i større grad framover.
Men alt dette, inkludert dokumentasjon tilhørende komponenter ("rotables" og LLP - "Life-Limited Parts") skal arkiveres og videreleveres når et fly skifter operatør. Altså så lenge flyet finnes på jordens overflate i tilnærmet ett stykke.

Interessant. Når du skriver at dokumentasjonen skal arkiveres og videreleveres, betyr det da at all informasjon blir levert til ny operatør eller beholder gammel operatør kopi av dataene som gjaldt deres bruk av flyet?

Interessant. Når du skriver at dokumentasjonen skal arkiveres og videreleveres, betyr det da at all informasjon blir levert til ny operatør eller beholder gammel operatør kopi av dataene som gjaldt deres bruk av flyet?
Såvidt jeg forstår videreleveres alt. Det ville jo over tid bli et enormt behov for lagringsplass hvis man skulle ha kopi av alt, med tilhørende kostnad.
Dette gjelder operatøren selv, altså operatørens såkalte Part M. Hva underleverandører (part 145-organisasjoner) som utfører vedlikehold gjør kan nok variere uten at jeg egentlig vet sikkert.

Akkurat. Så det kan altså være litt forskjellig hva hver enkelt logger. Du har jo flydd rundt om i verden og for mange forskjellige selskaper. Har du tatt vare på alle loggbøkene?

Ja, har alle logg bøkene, skjønt dem bare samler støv for tiden.
Viktig i begynnelsen som ung flyger å logge alt man kan, lite erfaring og mye flaks på den tiden, det snur seg sakte med sikkert og når man er gammel og grå er loggboka full og flaksen er oppbrukt:(

Når man skal ha ny jobb blir alt gransket, husker et intervju med United mange år siden, en sekretær kom inn i rommet hvor jeg ble grillet og tok loggen, hun var borte en time og kom tilbake med notater stikkende av boka på små sticky notes lapper.
Hadde nok regnet feil på et minutt her og et minutt der, huttetu, det var fysjom ja..

Hadde et annet interju med Tradewinds Airlines i 2005, hadde da tjukt av tid og en lomme full av type sertifikater, jeg dro opp loggboka og spurte om Chief piloten ville se på?
Neida, ham bare skjøv den tilbake over skrivebordet mot meg, not necessary sa han.
Har du rundet 10 000 timer og et CV med mange jobber i alle 3 setene samt anbefalings brev fra andre Chief Pilots, så er det ikke noen vits i å finregne på brøkdelene av flytimer, skjønt United så det ikke slik.
Tradewinds derimot ansatte meg som styrmann på 747-200, men på det tekniske kurset (ground school) ble faren til instruktøren syk og vi var uten instruktør de siste 3 dagene av kurset. Jeg tilbød meg å instruere den klassen jeg var i, og det ble godtatt. Etter det kurset stappet dem meg i venstre setet i simulatoren og når den oppflygingen gikk bra var jeg plutselig Kaptein. (Hadde da mye tid på gammel jumbo fra 3 selskaper, det var ikke bare pent ansikt som man ble ansatt på.:rolleyes:)
Det kan gå fort i koloniene hvis man jobber for mindre selskap, men i et typisk Major Airline hadde ikke slikt gått, uansett hvor fet loggboka er.
Husker jeg jobbet for det største selskapet i USA og der kom det astronauter med flyge tid på romferja og dem havnet i 3. setet på 727, eller Second Officer som også heter, eller rørlegger på flygermunne. (Plumber)

Nåja, kanskje sporet av igjen, men viktig å logge flytid i begynnelsen, husker en plass i midt østen hvor jeg også fløy jumbo, det var flere karer fra Pan Am og Eastern der, dem trodde ikke at dem skulle bli på gata igjen, men der havnet dem og måtte bare ta en nød jobb for å sette mat på bordet, spesielt hvis man har mange eks koner, som mange flygere har.
(Mange fristelser ute i verden og vi vet jo at fly kusker ikke er dem som klarer å stå imot slikt. Den gamle sangen om at “All my exes lives in Texas, har nå blitt skiftet ut med «All my exes drives a Lexus” Tragisk, men selvforskylt. :cry:)

Så de PanAm og Eastern flygerne måtte også oppdatere loggbøkene sine i huj og hast, djevelen er i detaljene sier et gammel kinesisk ordtak. (The Devil is in the details) :cry:

djevelen er i detaljene sier et gammel kinesisk ordtak. (The Devil is in the details)

Ikke kinesisk, men fransk, skal man tro Wikipedia. Hvilket man egentlig ikke skal: "Le bon Dieu est dans le détail" ("the good Lord is in the detail") is generally attributed to Gustave Flaubert (1821–1880).

Og et eller annet sted byttet Gud og Djevelen plass, men samma det. Ordtaket er i alle fall veldig riktig, spesielt innen flygingen.

Ja, har alle logg bøkene, skjønt dem bare samler støv for tiden.
Viktig i begynnelsen som ung flyger å logge alt man kan, lite erfaring og mye flaks på den tiden, det snur seg sakte med sikkert og når man er gammel og grå er loggboka full og flaksen er oppbrukt:(

Når man skal ha ny jobb blir alt gransket, husker et intervju med United mange år siden, en sekretær kom inn i rommet hvor jeg ble grillet og tok loggen, hun var borte en time og kom tilbake med notater stikkende av boka på små sticky notes lapper.
Hadde nok regnet feil på et minutt her og et minutt der, huttetu, det var fysjom ja..

Hadde et annet interju med Tradewinds Airlines i 2005, hadde da tjukt av tid og en lomme full av type sertifikater, jeg dro opp loggboka og spurte om Chief piloten ville se på?
Neida, ham bare skjøv den tilbake over skrivebordet mot meg, not necessary sa han.
Har du rundet 10 000 timer og et CV med mange jobber i alle 3 setene samt anbefalings brev fra andre Chief Pilots, så er det ikke noen vits i å finregne på brøkdelene av flytimer, skjønt United så det ikke slik.
Tradewinds derimot ansatte meg som styrmann på 747-200, men på det tekniske kurset (ground school) ble faren til instruktøren syk og vi var uten instruktør de siste 3 dagene av kurset. Jeg tilbød meg å instruere den klassen jeg var i, og det ble godtatt. Etter det kurset stappet dem meg i venstre setet i simulatoren og når den oppflygingen gikk bra var jeg plutselig Kaptein. (Hadde da mye tid på gammel jumbo fra 3 selskaper, det var ikke bare pent ansikt som man ble ansatt på.:rolleyes:)
Det kan gå fort i koloniene hvis man jobber for mindre selskap, men i et typisk Major Airline hadde ikke slikt gått, uansett hvor fet loggboka er.
Husker jeg jobbet for det største selskapet i USA og der kom det astronauter med flyge tid på romferja og dem havnet i 3. setet på 727, eller Second Officer som også heter, eller rørlegger på flygermunne. (Plumber)

Nåja, kanskje sporet av igjen, men viktig å logge flytid i begynnelsen, husker en plass i midt østen hvor jeg også fløy jumbo, det var flere karer fra Pan Am og Eastern der, dem trodde ikke at dem skulle bli på gata igjen, men der havnet dem og måtte bare ta en nød jobb for å sette mat på bordet, spesielt hvis man har mange eks koner, som mange flygere har.
(Mange fristelser ute i verden og vi vet jo at fly kusker ikke er dem som klarer å stå imot slikt. Den gamle sangen om at “All my exes lives in Texas, har nå blitt skiftet ut med «All my exes drives a Lexus” Tragisk, men selvforskylt. :cry:)

Så de PanAm og Eastern flygerne måtte også oppdatere loggbøkene sine i huj og hast, djevelen er i detaljene sier et gammel kinesisk ordtak. (The Devil is in the details) :cry:

Du må bare spore av :D Kjekt å lese!

Vi er alle ulike. Jeg har vel 7-8 loggbøker alt ført med samme penn. Likte den ikke, men samme penn og farge i alle år jeg logga. Gjorde og 2 norske loggbøker. Ble lat midt på 2000 tallet og var 3 1/2 år i bakleksa. Men så kom følelsen at jobben kom til og ryke, tok 6 måneder og få alt logget. Skrev logg i den lille tiden som var igjen før vi ble oppkjøpt og kasta på gata. Var på gata i noen måneder og da er loggboka viktig. Min midlertidige jobb var ikke en plass og være så de få timer i fly ble logget for og vise currency. Det fikk jeg ved og ha 5 checkrides. Det var ganger vi taksa ut og ble spurt når jeg sist fløy, og svaret var «sist jeg hadde chececkride med deg». Svaret var « don’t worry, I will go easy on you». Og så fikk jeg tre motor kutt før 1500 fot. Dette var ikke i simulator.
Jeg hadde 11.000 timer, men mange andre som var ute hadde 15-20.000 og heavy time. Så når jeg hadde check airmen som tok CVen inn til CP, og ringte meg fra hans kontor på speaker, så trodde jeg at det ble jobb. Men de fløy heavy og ville ha heavy time. Og det fikk de i haugevis. 2-3 år sener tok de folk med CRJ tid.
Når jeg endelig fikk 121 jobb igjen, så logga jeg i et par år. Kun type, flyplasser og total tid.
De siste 5-6 år har det kun blitt en årlig tur i loggboka, tar det som står i Flica i desember på ytd og logger det. Ikke noe mer.
De første årene ble alt logget, lesson nummer, elev eller instruktør, landinger, type, instrument approacher, multi tid, turbo prop, etterhvert jet, natt, instrument mm.
Ikke pålagt og logge noe i større selskap, de gjør det for deg. Jeg kan ringe og få alle turene jeg har flydd siden jeg startet i selskapet. Etter hver landing blir det sendt via Acars hvem sitt legg det var.
Håper jeg aldri får følelsen at denne jobben ryker, da blir det nok frem med loggbøker igjen.

Back