• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Reg-bokstavers plassering

KnutW

ScanFlyer Rusty
Medlem
Nerdespørsmål:

Er det noen som vet om reglene for plassering og størrelse på reg-bokstavene er endret siden 50/60-tallet, eller om det er andre årsaker til at datidens kjempestore bokstaver på vingene er byttet til dagens vesentlig mindre og mer kompakte utgaver?

Dersom f.eks. SAS skulle finne på å male opp en «ordentlig» retro-maskin, vil det da være tillatt å bruke de gamle typene reg-bokstaver?
 

Attachments

  • IMG_4767.jpg
    IMG_4767.jpg
    58.5 KB · Views: 98
  • IMG_4768.jpg
    IMG_4768.jpg
    124.2 KB · Views: 96
Hadde det noe med at de skulle ses fra bakken å gjøre? Når så flyene kunne begynne å fly høyere ga jo ikke det noen mening.
 
Ses fra bakken!? Det der kan jo ses fra månen..!

Tja, kan kanskje ha vært noe rundt 1. verdenskrig, men ikke så sent som 50/60-tallet. På den annen side, det tar veeeeeldig lang tid å endre regelverket.
 
Ses fra bakken!? Det der kan jo ses fra månen..!

Tja, kan kanskje ha vært noe rundt 1. verdenskrig, men ikke så sent som 50/60-tallet. På den annen side, det tar veeeeeldig lang tid å endre regelverket.

Vi snakker om en bransje som ennå ikke har klart å kvitte seg med "no smoking" skiltet....
 
Vi snakker om en bransje som ennå ikke har klart å kvitte seg med "no smoking" skiltet....

Jeg synes mange kunne kle seg litt penere når de flyr, men at det ikke er krav til smoking er helt greitt.

Fra spøk til side, så er det jo fortsatt krav til både størrelse, plassering, lesbarhet ift. kontrast, font osv., men det er jo ganske mange år siden man begynte med transponder for å sende identifikasjon av flyene, så det er ikke fullt så viktig å kunne lese kjennetegn på lang avstand lenger.
 
Back
Top