Piloter og bussjåfører bør sidestilles

Status
Not open for further replies.

Airwolf

ScanFlyer Blue
Piloter og bussjåfører bør sidestilles

Bussjåførene går til streik i neste måned om de ikke får minst 50.000 mer i lønn. De mener også at de har like mye ansvar som en pilot, som har opptil 4x høyere lønn enn bussjåførene.

Men er det riktig å sammenligne disse to yrkesgruppene? En pilot bør jo ha høyere lønn enn en bussjåfør pga utdannelsen. Men at sjåførene har like mye ansvar kan jeg være enig i.
 
Replying to Topic 'Piloter og bussjåfører bør sidestilles'

De har ikke på langt nær det samme ansvaret heller, stopper motoren på en buss så stopper bussen langs veien, og passasjerene går ut og venter på en annen buss. Kræsjer bussen så går man ut av bussen og venter på neste buss (Det har jeg opplevd, fikk ingen info fra sjåføren heller, men det kom nå ny buss etter 10-20 min)

En pilot har et mye større ansvar. Han må hele tiden være forberedt på det værste, og være sikker på at han takler situasjonene og vet hva han skal gjøre. Stopper motorene på et fly må piloten være 100% sikker på hva han skal gjøre, hvor han skal sette ned flyet, osv osv. (Nå skjer riktignok dette veldig skjeldent, men men.)
En bussjåfør sitter bare i bussen og velger hvor bussen skal kjøre, han gjør ikke stort hvis noe går galt. Skjer noe galt i et fly er alt avhengig av hva piloten velger å gjøre, gjør han/hun en feil, kan alle passasjerene stryke med...
 
Replying to Topic 'Piloter og bussjåfører bør sidestilles'

Tåpeleg å starte ein slik diskusjon!
 
Replying to Topic 'Piloter og bussjåfører bør sidestilles'

LN-RUV, Har du kjørt buss?

Er selv i det yrket... Og det er ikke så enkelt som du vil ha det til. Du viser til at vi bare sitter på rævva. Vel det gjør alle andre som sitter på et kontor med en PC foran seg og.
Verre med 25 Tonn og 100 passasjerer i en 10-18meter lang buss på glatta...

I rest my case.
 
Replying to Topic 'Piloter og bussjåfører bør sidestilles'

Det eneste pilotene gjør er å sette på autopiloten sier bussjåførene, med fare for å fornærme pilotene tipper jeg :biggrin

En fellesnevner for begge er at passasjerene er avhengig av føreren for at ferden skal gå bra. Slikt sett har de like mye ansvar for andre mennesker, og en bussjåfør kan også ha opptil 100 passasjerer.

Forskjellen er jo at det å føre et fly er langt mer komplisert teknisk sett, derfor er det selvfølgelig riktig at en pilot skal ha en god del høyere lønn. At bussjåførene bør få mer enn 250.000 i årslønn er sikkert ingen uenig i, men å sidestille seg med piloter er nok å sette lønnskampen deres på et litt for høyt nivå ja. Men kanskje mer et lite utspill for å trekke oppmerksomhet...
 
Replying to Topic 'Piloter og bussjåfører bør sidestilles'

Den gang jeg hadde enda verre togdilla enn jeg har flydilla nå ville jeg sannsynligvis klart å føre et norsk tog sikkert, jeg kjente både signalsystemet og instrumentene i toget. OG: Jeg visste at jeg kunne stanse hvis det trengtes.

Kunne neppe sagt det samme om jeg hadde satt meg foran i en smågris i dag.....
Flere knapper er det også.

Men at bussjåførere er underbetalte kan jeg være enig i. Selv om jeg med mine 300K i året også gjerne skulle hatt mer etter sju år på multiversitetet...
 
Replying to Topic 'Piloter og bussjåfører bør sidestilles'

Originally posted by captaink


Har jeg stor medlidenhet med de som ikke gadd,turde,ville,orket,hadde råd,tok seg råd,fikk lån etc.
Nei, ikke et sekund.

Det er alltid lettere å sutre i etterkant enn å faktisk ta litt sjanser i livet og gjøre det man virkelig har lyst til!

Jeg har forresten aldri hørt om en trailersjåfør som klager på at han tjener mindre enn en cargo-pilot. :lol
 
Replying to Topic 'Piloter og bussjåfører bør sidestilles'

Originally posted by Dag Viking
Jeg har forresten aldri hørt om en trailersjåfør som klager på at han tjener mindre enn en cargo-pilot.

Nei hvorfor skulle han det? Vogntog-sjåfører i langtransport kan tjene mer på et år enn hva en flykaptein kan drømme om, særlig hvis de eier bilen selv og legger endel innsats i det.

Captaink: Ikke alle har som mål å bli pilot vet du. Folk flest, dvs alle som lider av flyskrekk i variende grad, kunne aldri tenkt seg det yrket. Men om bussjåførene nå får et solid lønnstillegg som de nok fortjener så er de ikke så langt unna begynnerlønna til en pilot ;)
 
Replying to Topic 'Piloter og bussjåfører bør sidestilles'

Originally posted by Ollie


LN-RUV, Har du kjørt buss?

Nei, men jeg vet at en pilot har et mye større ansvar enn en bussjåfør. Det sier seg selv.
Hva er "farligst"? Kjøre en buss i 80 km/t på en vei, eller fly i nær lydens hastighet 10 km over bakken? (Nå er likevel det å gjøre buss her i landet mye farligere enn å fly, men det krever mye mer av en pilot for å få flyet trygt frem, enn det gjør av en bussjåfør)

EDIT: Får sikkert en del reaksjoner på det, men dette er hva jeg mener, og mitt inntrykk av bussjåfører, dere kan selvfølgelig mene noe helt annet.
 
Replying to Topic 'Piloter og bussjåfører bør sidestilles'

Nå skal jeg ikke mene stort om pilotlønningene vs. bussjåførlønningene. Men å si at en bussjåfør bare sitter og ratter og velger hvor bussen skal kjøre blir jo bare dumt. (Det var kanskje meningen?). På mange veier her til lands møter stappfulle busser andre kjøretøy (andre busser f.eks) kun med noen titalls cm klaring. Som bussjåfør har du ikke bare ansvar for egne passasjerer, men alle som ferdes langs din vei. Det er et presisjonsarbeide deluxe. Hvor mange "hattkailler", lekende barn og elger er det langs veien for et fly? Hvor mange ansatte er det i "kabinen" som kan bistå med evakuering og denslags når en buss kjører i grøfta og velter i 80 km/t? Jeg betviler ikke at piloter har masse ansvar, men kom ikke her og si at bussjåføren ikke har det. Ofte for mye ansvar i forhold til den opplæringen de har vært igjennom.
 
Replying to Topic 'Piloter og bussjåfører bør sidestilles'

Jeg synes faktisk ikke sammenligningen er helt på jordet jeg da:
Det er også en ansvarsfull jobb å ha 50 passasjerer i bussen. Og mye kan skje både i Oslos travle gater, på såpeglatte vinterveier, fjelloverganger osv. Og man har statistisk sett mye større sjans for å havne i en alvorlig ulykke med buss enn med fly.

Noen her nevnte at piloter må vite hva han skal gjøre hvis motoren stanser i 10.000 meters høyde. Og det svaret er vel å fly videre med den andre motoren og lande trygt. Det er en rutinesak for en pilot. Dette har de øvd på massevis, og skal være en uproblematisk sak. Når det er sagt, så kan selvfølgelig ting oppstå i et fly. Det skjønner jeg også. Men flyvere har som regel en sidemann til å hjelpe til i en krisesituasjon. De har tonnevis med utstyr som følger med på hva som kan gå galt. Antikollisjons varsling. Flygeledere, osv osv osv. Ingen reisemåte er tryggere enn å fly. Og det er ikke BARE på grunn av flygerne, men summen av alt.
Bussjåføren har ingen teknisk oppbacking. Han er alene på jobb. Ingen tid å tenke dersom en farlig situasjon skulle oppstå. Og ingen til å hjelpe han. Ingen varslingssystem dersom en trailer skulle komme over i feil veibane. Ingen varslingssystem dersom det kommer et snøras som tar bussen.... Det er mange ting som kan skje i en buss. Og de fortjener absolutt respekt.

Jeg vet ikke hva flyvere driver med når de flyr over atlaneren, men de har det neppe særlig travelt i forhold til sjåføren som er på veien, enten det måtte være i Oslos travle gater, på en fjellovergang, eller på Autobahn i Tyskland.

IMM
 
Replying to Topic 'Piloter og bussjåfører bør sidestilles'

Originally posted by captaink
Og til deg som mener at langtransportsjafører tjener supert så må du være så langt på landet som overhodet mulig.

Blir OT, men har følgende svar..

Jeg mener ikke, jeg bekrefter. Driver faktisk i bransjen selv så dette vet jeg med sikkerhet. Det gjelder å skaffe seg direkte langsiktige avtaler med eksportører i begge retninger, stille leveringsgarantier, og ikke minst opptre som en seriøs aktør...noe polske og baltiske transportører i liten grad er. Kjører man de rette veiene og jobber effektivt kan man oppnå en betydelig fortjeneste.
 
Replying to Topic 'Piloter og bussjåfører bør sidestilles'

Hvis jeg sier jeg tror deg, lover du aa tro paa meg neste gang jeg kommer med noe fra min bransje, 'fangefly' inkludert? ;)
 
Replying to Topic 'Piloter og bussjåfører bør sidestilles'

Det er ihvertfall godt en ikke er sjømann og må ha hjelp av den tyske kystvakten.

http://video.google.com/videoplay?docid=-6077326441742307086&q=Berlitz+junior+commcercial
 
Replying to Topic 'Piloter og bussjåfører bør sidestilles'

Originally posted by LN-MOW
Hvis jeg sier jeg tror deg, lover du aa tro paa meg neste gang jeg kommer med noe fra min bransje, 'fangefly' inkludert? ;)

Prøver alltid å tro på fagfolk på sitt felt når de uttaler seg, skulle bare mangle. Men det kan hende at jeg ved et par tilfeller kanskje ikke har gitt nok uttrykk for det *kremt*

Forstår at LN-MOW er involvert i den hemmelige men velkjente amerikanske fangefly-bransjen, hadde jo vært fint om han kunne bekrefte overfor Norges utenriksminister at bransjen har virksomhet i landet ;)

Hr. Støre har nemlig latt seg forføre av sin amerikanske kollega, og tatt hennes opplagte svar for god fisk.
 
Replying to Topic 'Piloter og bussjåfører bør sidestilles'

Originally posted by Airwolf

Nei hvorfor skulle han det? Vogntog-sjåfører i langtransport kan tjene mer på et år enn hva en flykaptein kan drømme om, særlig hvis de eier bilen selv og legger endel innsats i det.

Og nok en gang beviser du at du ikke vet hva du prater om, eller ikke klarer å uttrykke deg.
Det går ikke an å sammenligne en bileier med en pilot. Da må du heller sammenligne en som eier fly med en som eier vogntog. I begge bransjer går det an å gjøre det bra, i begge går det an å gjøre det dårlig.
Jeg vet veldig godt hva vogntogsjåfører tjener, både de som eier bilen selv og de som kjører for andre, og den timelønna er det ikke mange kapteiner i f.eks DHL, Fed-Ex eller UPS drømmer om.:baeh
 
Replying to Topic 'Piloter og bussjåfører bør sidestilles'

Vet ikke hva det koster å utdanne seg til bussjåfør, men en pilotutdannelse koster raskt kr 500.000 - 900.000,-. Lønn skal også gjenspeile utdannelseskostnadene.
 
Replying to Topic 'Piloter og bussjåfører bør sidestilles'

Jeg betalte 20 lapper for kl2....
CPL/IR/MEI/CFI/CFII og ATPL vil jeg helst ikke regne på...
 
Replying to Topic 'Piloter og bussjåfører bør sidestilles'

Originally posted by LN-BRK


Vet ikke hva det koster å utdanne seg til bussjåfør, men en pilotutdannelse koster raskt kr 500.000 - 900.000,-. Lønn skal også gjenspeile utdannelseskostnadene.

Da er det MANGE med høgskole og universitetsutdannelse som er no veldig underbetalt :devil
 
Replying to Topic 'Piloter og bussjåfører bør sidestilles'

Yess. Og det er vel også en del som har fått sin flygerutdannelse i militæret. Uten kostnader (for andre enn skattebetalerne), og med lønn under opplæringen.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top