Piloter og bussjåfører bør sidestilles

Status
Not open for further replies.
Replying to Topic 'Piloter og bussjåfører bør sidestilles'

Jeg synes hele problemstillingen er irrelevant, da disse yrkesgruppene ikke kan sammenlignes profesjonsmessig.
Det er så store forskjeller både på utdannelse, utførelse og nødvendige personlige egenskaper at jeg klarer ikke helt å skjønne at en slik sammenligning kan skape hverken følelser eller debatt som jeg ser antydning til her.
Når det gjelder lønnsnivå bør kanskje bussjåførene være litt forsiktige med en slik sammenligning også, da lønnsutviklingen for piloter, både i Norge og andre land vel er på full fart motsatt vei av det som bussjåførene ønsker...

Vi frakter folk og fe fra A til B.Der stopper praktisk talt enhver likhet.Arbeidsregimene er helt forskjellige.
Bussjåfører har andre problemer og bekymringer enn oss piloter,helt sikkert,og de løser dem på et like profesjonelt nivå.
Det som provoserer til stadighet er uttrykk som "luftens bussjåfører" brukt om piloter.Det brukes i en nedlatende og til dels fornærmende måte,som om bussjåfører er noe på nederste hylle her i samfunnet.Det blir nærmest en stigmatisering av en hel yrkesgruppe."Familiarity breeds contempt" heter det på nynorsk.Det kan medføre problemer for yrkesgrupper som blir tatt for gitt,lavere status og lønnsgoder,etc.Sykepleiere og lærere hører vel hjemme her.

Brann ombord er vel det man frykter mest som pilot.Skulle gitt mye for å bare kunne kjøre til siden,stanse og sleppe pax ut,men er man 300NM sør for sørspissen på Grønland eller Island i 33000 fot,så er det ikke en option.

Man kan være uenig i uttalelsen fra yrkestrafikk forbundet, men
at begge yrkesgruppene har ett stort ansvar er vel vanskelig å
argumentere mot.
En bussjåfør uten fagbrev som kjører turbuss, får 116 kr timen brutto.
Diett kommer riktignok i tillegg. Jeg kan ikke se at dette gjenspeiler
ansvaret man har, men desverre er det igjen markedet som bestemmer
prisen.

Originally posted by FBU 4EVER
Det som provoserer til stadighet er uttrykk som "luftens bussjåfører" brukt om piloter.Det brukes i en nedlatende og til dels fornærmende måte,som om bussjåfører er noe på nederste hylle her i samfunnet.

Hvorfor skulle det være nedlatende? Er vel snarere enkelte piloter som blir dypt fornærmet av å bli assosiert med en "simpel" bussjåfør. Men i prinsippet snakker vi om førere eller piloter av luftbusser og landbusser, forskjellen er at en luftbuss er en langt mer komplisert maskin og at det dermed blir naturlig at førere av disse skal ha høyere lønn.

Begge yrkesgrupper har imidlertid et like stort ansvar for sine passasjerer, og det er nok dette bussjåførene sikter til fremfor et likestilt lønnsnivå, for det blir ikke riktig. Men gapet mellom gruppene lønnsmessig på rundt 500.000 årlig bør absolutt reduseres noe.

Jeg leste i en blogg om en bakkeansatt i SAS som hadde store problemer med å takle pilotenes primadonnanykker, det at de avskyr betegnelser som luftens bussjåfører gjenspeiler seg i mye av dette. I folks øyemed bør nok pilotene huske på å ta med seg selv når de setter sine flygemaskiner ned på jorda, de er ikke lenger våre hverdagshelter men oftere vår fremste hodepine når vi skal ut å reise. Slik er realiteten kjære piloter...

Brann ombord er vel det man frykter mest som pilot.Skulle gitt mye for å bare kunne kjøre til siden,stanse og sleppe pax ut,men er man 300NM sør for sørspissen på Grønland eller Island i 33000 fot,så er det ikke en option.

Nei, men hvilken option har man egentlig ved en kraftig brann ute av kontroll? Jeg tror at det beste både piloter og pax kan gjøre er å be til høyere makter. Et eksempel på dette er Swissair MD-11 som gikk i havet utenfor Halifax pga brann. Pilotene forsøkte selvsagt å nødlande, men kunne egentlig lite gjøre eller se i en cockpit full av røyk...

Originally posted by SQ 880

Man kan være uenig i uttalelsen fra yrkestrafikk forbundet, men
at begge yrkesgruppene har ett stort ansvar er vel vanskelig å
argumentere mot.
En bussjåfør uten fagbrev som kjører turbuss, får 116 kr timen brutto.
Diett kommer riktignok i tillegg. Jeg kan ikke se at dette gjenspeiler
ansvaret man har, men desverre er det igjen markedet som bestemmer
prisen.

Hm, da bør de vel gå over til rutekjøring. Bedre betalt og ingen overnattinger (hvertfall i SL):spin:

Cloudius

Jaggu lærer man mye nyttig på dette forumet, gitt! Takk for info om en yrkesgruppe som man bare ser fra et passasjersete eller kjører forbi på landeveien.

Absolutt enig i at bussjåfører burde hatt bedre betalt. Anbudspolitikken gjør at når et selskap blir underbudt på en kontrakt mister sjåførene jobben og må håpe å bli ansatt fra bunnen av i det selskapet som vant (pga lavere pris - og da får de ihvertfall ikke høyere lønn, taper pensjonspoeng etc). Ansiennitet er et ord kun sas-piloter fortsatt har i sin terminologi.

Hvis utviklingen i luftfarten fortsetter, er det vel størst sjanse for at piloter nærmer seg bussjåførlønn (noen er vel der allerede). Forbrukerne vil jo ha alt nesten gratis.

Akademikerlønn er ganske patetisk, spesielt i offentlig sektor. Ikke mye snakk om å få uttelling for lang og dyr utdannelse der, nei...

Akk ja. :(

I følge Jens og særlig Kristin skal jo alle ha det likt samme hva man har utrettet i livet :mol

Originally posted by imm

Yess. Og det er vel også en del som har fått sin flygerutdannelse i militæret. Uten kostnader (for andre enn skattebetalerne), og med lønn under opplæringen.

Tja, de må tjenstegjøre i 12 år i militæret da, og ta en utdannselse på krigsskolen som varer i 3 år. Så det er tilbakebetalingen.... Og f-16 piloter har neppe råd til å betale selv.

Synes den sammenligningen blir bare teit. Hva tjener de iforhold til trikkeførere og t-banesjåfører? Jeg er enig at bussjåfører bør tjene mer, men de kan ikke sammenligne seg med piloter...

Hvorfor skal ikke buss-sjaafoerer ogsaa tjenestegjoere 12 aar i Forsvaret som en pilot maa etter endt utdannelse?

Originally posted by ANX
Anbudspolitikken gjør at når et selskap blir underbudt på en kontrakt mister sjåførene jobben og må håpe å bli ansatt fra bunnen av i det selskapet som vant (pga lavere pris - og da får de ihvertfall ikke høyere lønn, taper pensjonspoeng etc). Ansiennitet er et ord kun sas-piloter fortsatt har i sin terminologi.

Dette er faktisk (hvertall i noen tilfeller) feil. Man har rett til å gå over til vinner av anbudsrunden (hvis de trenger folk, og det gjør de). Man drar med seg både lønn og pensjon. Dette gjelder hvertfall SL slik jeg har forstått det. Hele SL området har samme tariff, og man står i denne uavhengig av hvilket selskap som opererer. Man beholder altså pensjon og lønn selv om man skifter arbeidsgiver.

Forundrer meg ikke om dette er anderledes andre steder. (Tror faktisk det).

Lønnen er lav fordi hele tariffavtalen blir holdt lav. Denne er vanskelig å få økt ettersom selskapene sitter låst i relativt lange anbudskontrakter som er basert på lønnskostnadene på anbudstidspunktet.

Cloudius

Man beholder altså pensjon og lønn selv om man skifter arbeidsgiver.

Greitt. Men jeg hørte engang intervju med en bussjåfør om dette, og det ligner ikke. Der må noen fra bransjen korrigere fakta, pls.

Ikke dra inn militærpiloter, da! De er nå så jævla få at det blir totalt urealistisk.

I følge Jens og særlig Kristin skal jo alle ha det likt samme hva man har utrettet i livet

Litt misforstått, vel. De sørger ihvertfall for at velutdannede "tapere" som TILFELDIGVIS faller utenfor "rotteracet" slipper å bli tiggere. At de ikke har sans for de store bonuser som store egoer tildeler hverandre, er også forståelig fra en vanlig lønnstaker-sliters ståsted.

:love

Du liker å se på ytterlighetene.. Hva med se på de direkte konsekvensene av politikken deres. Hvilke økonomiske "incentives" ligger det i å betale seg gjennom 5-7 års høyere utdanning for å bli f.eks. lektor eller for å starte noe eget så man kan skape arbeidsplasser for landet når man ser at folk som kutter ut etter grunnskolen og begynner kjøre buss tjener like mye resten av livet?

OTW: Slik har det vært i hele mitt 50+-årige liv. Uansett partier i regjerning. Vi skal ganske langt tilbake før hjernetrim ga uttelling i kronasje.

(Og ja - BTW - jeg liker å sette ting på spissen. Noe feil med det, eller? :pissed)

Du må lide av korttidshukommelse eller ung alder. No offence. :love

Landets nære historie er vel ikke et prioritert fag på den skole som faktisk sosialistene ødela allerede på 70-tallet. På det området liker jeg dem IKKE!

Men alternativet med "each man for his own" har vi sett resultatet av i junaiten. Litt tragikomisk å lese intervju i Dagblad-magasinet for en stund siden med arbeidsledige sørstatsboere som ihvertfall skulle stemme på GWB fordi de ikke ville ha høyere skatter. Ehh - når man ikke har en inntekt å betale skatt av, så ???

Men la oss nå ikke gå for lang OT, pls. Politikk bør ha egen tråd. :)

Ja enig, skal ikke dra dette mer ut på viddene.
Avslutningsvis: Ja jeg er ung, ikke noe spesiell parti-tilhenger, og vil IKKE ha amerikanske tilstander lik de du henviser til. Og nei, ikke noe galt med å sette ting på spissen. Gjør det sjæl :up:

... tror denne traaden er dratt langt nok naa ....

Status
Not open for further replies.
Back