• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Pilotene kan lande i blinde

Så denne akkurat. Morsomt å se hvor godt HUD virker :)
Imponerende da rullebanen ble tegnet inn slik at man kunne "se rullebanen".
 
Men HGS är väl ingen nyhet på 737 i SAS, har funnits sedan länge. Ferryflög själv OY-KKD från KPAE i februari 1999 som var testmaskin hos SAS för HGS.
 
Ja, men var det ikke slik at de ventet med å bruke det inntil alle flyene hadde fått det montert?
 
Det ble vel satt INOP i Sas Braathens sine ex-SKer da SK og BU ble til Sas Braathens
 
Möjligt att SAS Norge inte hade HGS i operativt bruk (som BSSW säger), något med det norska AOC att göra kanske ?
 
Möjligt att SAS Norge inte hade HGS i operativt bruk (som BSSW säger), något med det norska AOC att göra kanske ?

Hvorfor vet jeg ikke, men ryktet var at det var pga at ex-BU NGene ikke hadde det. Det var ryktet, om det er sant tror jeg ikke noe særlig på
 
Jeg spurte om dette i en annen tråd dette kom opp, men fikk ikke noe svar, så jeg prøver igjen. Har ikke SK sine 737 mulighet til og ta en Cat III app med autoland? I så fall har vel ikke HUD noe for seg da de kan lande med samme RVR som autoland?
 
Virker som en håpløs investering.. Hva med å anskaffe seg winglets på alle 737ene først, ikke bare til et lite utvalg med en implementeringstid a'la kommune Norge. Winglets er en investering som gir ROI umiddelbart.
 
Vil ikke si at det er en håpløs investering. Winglets hjelper lite når man ikke ser rullebanen.
Men kan være enig i at alle 737-ene burde ha hatt det. Jeg synes Boeing skulle ha hatt det som en standard i disse miljøtidene.
 
Jess, er håpløst å investere i noe som gjør at man kan lande i et fenomen som er utbredt på OSL. Ikke krever det så veldig mye heller antar jeg, ettersom mesteparten av alle(?) "exSK" flyene allerede har HGS installert fra før av. Det er kun NG flyene det er snakk som sant? Er vel ikke mulig å få på classicene?
 
Er vel ikke noen 737-er som blir levert uten Winglets nå?

Det er ikke standard, kun på 737-900ER. Flere kunder tar levering av nye 737 uten winglets (inkludert CO). De setter på winglets selv for å gjøre det billigere enn hva Boeing tar betalt.

Det er sikkert utstyr som kan gi SAS fordeler, men jeg ville nok brukt 1,2 mill pr. fly på noe som gir avkastning umiddelbart i disse 100 USD + pr barrel.
 
Jess, er håpløst å investere i noe som gjør at man kan lande i et fenomen som er utbredt på OSL. Ikke krever det så veldig mye heller antar jeg, ettersom mesteparten av alle(?) "exSK" flyene allerede har HGS installert fra før av. Det er kun NG flyene det er snakk som sant? Er vel ikke mulig å få på classicene?


Dy`s LN-KKD har HUD installert, men dog ikke operativt.
Husker i farten ikke hvor denne kommer fra, men absolut en classic :)
 
Back
Top