Som litt mer svar til den første posten vil jeg anbefale følgende:
Ta PPL i Norge, og deretter ATPL-teori. Dra til USA, ta CPL/IR og bli instruktør og bygg timer. Ta kreditering mens du er hjemme i Norge på ferie noen uker midt i instruktørtiden, dra tilbake til USA og jobb som instruktør til visumet går ut, samtidlig som du søker på jobber i Norge.
Da søker du på jobber i en periode der du flyr for fullt, er current og har alle sertifikater. Dukker det opp en bra jobb, så tar du den, gjør det ikke det, så samler du bare timer til du må hjem.
På denne måten vil du sitte med 1000-1500 timer totalt etter 24 mnd i USA. Legg til noen mnd i forkant på PPL og ATPL-teori
Det høres ut som en ganske god plan. Det eneste problemet jeg ser er at hvis du skal kreditere i Norge rett etter CPL så vil det bli veldig dyrt med de nye reglene (25 timer). I tillegg er ATPL-teorien ekstremt overpriset i Norge (e.g. fire ganger så dyrt som i England.)
Det eneste jeg ville endret med den planen er altså å ta atpl-teori og kreditering i et annet land i Europa. (Hvis penger er et tema.)