Phoenix East

Som litt mer svar til den første posten vil jeg anbefale følgende:
Ta PPL i Norge, og deretter ATPL-teori. Dra til USA, ta CPL/IR og bli instruktør og bygg timer. Ta kreditering mens du er hjemme i Norge på ferie noen uker midt i instruktørtiden, dra tilbake til USA og jobb som instruktør til visumet går ut, samtidlig som du søker på jobber i Norge.
Da søker du på jobber i en periode der du flyr for fullt, er current og har alle sertifikater. Dukker det opp en bra jobb, så tar du den, gjør det ikke det, så samler du bare timer til du må hjem.
På denne måten vil du sitte med 1000-1500 timer totalt etter 24 mnd i USA. Legg til noen mnd i forkant på PPL og ATPL-teori

Det høres ut som en ganske god plan. Det eneste problemet jeg ser er at hvis du skal kreditere i Norge rett etter CPL så vil det bli veldig dyrt med de nye reglene (25 timer). I tillegg er ATPL-teorien ekstremt overpriset i Norge (e.g. fire ganger så dyrt som i England.)

Det eneste jeg ville endret med den planen er altså å ta atpl-teori og kreditering i et annet land i Europa. (Hvis penger er et tema.)
 
Det høres ut som en ganske god plan. Det eneste problemet jeg ser er at hvis du skal kreditere i Norge rett etter CPL så vil det bli veldig dyrt med de nye reglene (25 timer). I tillegg er ATPL-teorien ekstremt overpriset i Norge (e.g. fire ganger så dyrt som i England.)

Det eneste jeg ville endret med den planen er altså å ta atpl-teori og kreditering i et annet land i Europa. (Hvis penger er et tema.)

Greit i og for seg--men (det er alltid et men :cool:
Hvor mange timer du må ha varierer. Har du mye timer er kravet mindre enn 25 timer. 15 timer om mer enn 1000 totalt fra USA, 30 timer om mindre enn 200. Alt i trappetrinn. (Husker ikke eksakt. :rolleyes:)
Ja - teorien er overpriset. Det er heldigvis blitt noe mer konkuranse nå.
Teori og kreditering må skje i samme land.
HUSK å ha valid US license.-- Ellers blir det dyrt:old
 
JAR-FCL åpner for at man kan overflytte bestått atpl-teori fra et land til et annet.
Hvis ikke landene har noen bilateral avtale (som for eksempel uk og Island) må hvert enkelt tilfelle godkjennes av begge parter. Uk/CAA har et ganske liberalt syn på saken og vil godkjenne atpl-teori både til og fra andre stater.
Nok en grunn til at jeg vil anbefale folk til å ta atpl-teorien i UK. Tar man den i Norge vil man sannsynligvis også låse seg til å ta cpl/ir/me i Norge.
 
Sikker på dette? Mener å ha lest om flere som har tatt teori gjennom Bristol/CAA og tatt konverteringen i et annet JAA-land.

I Norge er det slik--Teori må taes der hvor sertifikatet skal utstedes.

I andre land --me no know:headbang Men det er som sagt helt fritt å ta sert i utlandet . pass dog på --det er fall gruber.

Vi hadde noen italienere som IKKE fikk kreditert sine timer / utdannelse fra USA i Italia..De måtte kreditere i Norge .

Dette er forvirrende og vanskelig. Noen kommer i fra USA med 1500 timer --andre med 250. FII i USA blir ikke konvertert. Tullete --ja--men slik er det.
Det koster å få en FII/ME i USa også--alt må taes på nytt innen JAA. En må være sikker på å få instruktør tid etterpå over there. Ellers er det penger rett vest.
 
Hvis man er interessert og er i området, så har LFS på Torp åpen dag til helga.
http://www.lfst.no/post.php?vis=51

Angående timer man kan få som instruktør i USA så er dette selvsagt veldig variabelt. Jeg vil anta at det er en dårlig periode akkurat nå, både pga økonomien der borte, men også fordi pensjonsalderen ble hevet fra 60 til 65 år for ikke så lenge siden. Dette fører til liten rekrutering hos flyselskapene, og dermed er de erfarne instruktørene "stuck".
Dette vil uansett løse seg av seg selv, og jeg hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å begynne en pilotutdannelse nå eller i løpet av det neste året. Sjansen for å få mange timer som instruktør er stor, det samme for å få en flygerjobb i Norge om ca 3 år.
Det er alltid lurt å begynne utdannelsen når markedet er dårlig, ikke når det er godt!
 
Back
Top