HVI
ScanFlyer Blue
Kjære kunde
I høst har SAS Braathens hatt problemer med forsinkelser og kanselleringer. Dette beklager jeg sterkt først og fremst fordi det skaper problemer for deg som kunde. En annen sak er at SAS Braathens taper penger og anseelse på dette.
Både jeg og alle de dyktige medarbeiderne i SAS Braathens opplever nå at det stilles spørsmål ved vår troverdighet. Derfor synes jeg det er viktig at du som kunde får kjennskap til hvilke problemer vi har hatt og fortsatt sliter med, og at vi gjør alt vi kan for å løse dem.
Det er fire grunner til at en avgang blir forsinket eller i verste fall kansellert. Den ene er værforholdene. Den andre er problemer hos dem som styrer luftrommet, det vil si Avinor.
De to andre grunnene til forsinkelser og kanselleringer er at selve flyet ikke er klart til avgang på riktig tid, eller at vi ikke får våre flygende medarbeidere på plass tidsnok. Dette er vårt ansvar. Den pågående sammenslåingen av Braathens og SAS innebærer omlegging av rutiner, prosedyrer, arbeidsformer og datasystemer. Dette har tatt lenger tid og vært mer komplisert enn vi hadde regnet med. Derfor har vi slitt ekstra i høst. Mye er nå løst eller i ferd med å løses.
Å kansellere en avgang er alltid siste utvei. SAS Braathens kansellerer aldri av kommersielle årsaker. Men når vi først må kansellere har vi ett mål for øye: Minst mulig konsekvenser for færrest mulig passasjerer. Det innebærer at vi verner om avganger med mange passasjerer og destinasjoner med få avganger. Vi prøver også å unngå ”dominoeffekten”, dvs. at vi tar hensyn til om en kansellering får følger for avganger senere på dagen.
SAS Braathens har 440 avganger hver eneste dag, fordelt på 57 fly. Normalt har vi en regularitet på 99 prosent, som er blant de beste i verden. I høst har vi vært nede i 95 prosent. Jeg kan love deg at SAS Braathens gjør alt for at vi igjen skal komme opp på vår vanlige standard for regularitet.
Med ønske om en god jul og et godt nyttår
Petter Jansen
Administrerende direktør