Peru

PSC TOS

ScanFlyer Silver
Skal ikke gå så altfor detaljert til verks, men var altså i Peru i første halvdel av november. Prioriterte desverre ikke å ta med speilreflekskameraet, så bildene er nå så som så. Men så ligger dette heller ikke i bildeforumet..
Flyturen nedover gikk akkurat som planlagt med KLM OSL-AMS-LIM med 737 og 777. Flyturen AMS-LIM varte tolv timer og femti minutt, og det tok jo en evighet. Men med utmerket service på KLM sin økonomiklasse så overlever man det også.
Etter et par netter i Lima gikk turen videre til CUZ med en Airbus A319 fra LAN Peru. Fløy tilsammen seks strekninger med LP, og alle med 319, så så veldig mye variasjon i flytyper ble det ikke.

319 parkert ved terminalen i LIM:
IMG_1784.jpg

Sørenden av piren i LIM der LAN sine storfly står:
IMG_1796.jpg

Så fløy vi innover Andesfjellene:
IMG_1805.jpg

Innflygninga til CUZ som ligger på 3300 meters høyde:
IMG_1818.jpg

Terminalen i CUZ med enda en 319 parkert utenfor:
IMG_1819.jpg


Én uke senere gikk turen videre til JUL som har en flyplass som ligger på 3800 meters høyde:
IMG_2256.jpg

Ankom med denne 319-en:
IMG_2255.jpg

Slik er det å vente på bagasjen på en flyplass i Andesfjellene:
http://www.youtube.com/watch?v=s_5R6FHiasU
Dette var faktisk eneste ankomsthall som hadde eget panfløyteband. De andre bandene er i Europa og spiller...

Terminalen i JUL fra landsiden neste dag, med statue av den første inka-kongen, Inca Manco Capac, i forgrunnen:
IMG_2406.jpg

Fra flysiden:
IMG_2408.jpg

Dette flyet tok oss videre til AQP:
IMG_2407.jpg

Vips så var vi landet i AQP:
IMG_2411.jpg

Flyplassen i AQP har en 5800 meter høy vulkan som nærmeste nabo:
IMG_2412.jpg

Terminalen i AQP:
IMG_2409.jpg

Utenfor AQP er det veldig gode muligheter for å se den andiske condoren. Med et vingespenn som kan bli over tre meter er den jo nærmest som et fly å regne:
IMG_2437.jpg

To døgn etter ankomsten var det på tide å ta av fra AQP:
IMG_2535.jpg


Derfra gikk turen via LIM til IQT. Her er ankomsthallen:
IMG_2543.jpg

Var også her i to dager, og ved avreise tilbake til LIM gikk vi ombord i dette flyet:
IMG_2822.jpg

Et par andre fly som sto parkert her:
IMG_2823.jpg

IMG_2826.jpg

Terminalbygningen i IQT:
IMG_2829.jpg


Vet ikke om det synes, men terminalbygningen hadde åpen løsning mellom veggene og taket, og dermed heller ingen aircondition. Og siden dette er dypt inne i Amazonas var det helt utrolig varmt og fuktig inne i avgangshallen! Satt helt stille og rørte ikke en eneste muskel i omtrent en time, men svetten bare silte og silte.
Da var det ganske deilig når vi endelig kunne gå ombord i flyet der airconditionen gikk på høygir:
http://www.youtube.com/watch?v=3Pj9XiXQN_4

Ble nesten for kaldt etterhvert ettersom t-skjorta var klissvåt...

Vel, én dag senere gikk turen hjemover med KLM til AMS og OSL med 772 og 738. Også en utmerket tur.

Tor
 
Last edited:
Veldig gøy å se bilder fra litt "sjeldne" steder. Likte spesiellt godt bildene fra AQP med flyet i forgrunnen og vulkanen bak. Takk skal du ha :)
 
Takk for flott og eksotisk rapport. Hva synes du om Peru og Lima som reisemål?

Takker. Peru var et fantastisk land å være i! Lima i seg selv var mest bare storby som hvilken som helst annet. Men det var hyggelige folk her og hyggelige priser. De andre delene av Peru var veldig spennende å besøke. Naturen rundt Cusco og Machu Picchu var bare helt utrolig vakker! Titikakasjøen var meget spesielt, og å være i Amazonas er vel en en-gang-i-livet-opplevelse. Bortsett fra at jeg har lyst å dra tilbake!
 
Alltid kjekt med rapporter fra eksotiske strøk, trigger reiselysten. Hvordan/hva var servicen ombord på LAN?
 
Takker. Peru var et fantastisk land å være i! Lima i seg selv var mest bare storby som hvilken som helst annet. Men det var hyggelige folk her og hyggelige priser. De andre delene av Peru var veldig spennende å besøke. Naturen rundt Cusco og Machu Picchu var bare helt utrolig vakker! Titikakasjøen var meget spesielt, og å være i Amazonas er vel en en-gang-i-livet-opplevelse. Bortsett fra at jeg har lyst å dra tilbake!
Høres veldig spennende ut. Frister absolutt å besøke Sør-Amerika.
 
Flott rapport Tor! Må ha vært litt av en opplevelse! Fine bilder som viser for de fleste av oss eksotiske ting. DC-8'eren i Quitos er faktisk ex. SAS OY-KTA "Dan Viking". I sin tid firmaets første, de fikk den 31/3-60. Senere bl.a hos Thai (HS-TGT). Havarerte under landing 10/8-89, har siden stått der...
Fokker F-27 er vel Peruvian Naval Aviation sin, de har et par som brukes av kystvakta (Guarda Costas).
 
Last edited:
Alltid kjekt med rapporter fra eksotiske strøk, trigger reiselysten. Hvordan/hva var servicen ombord på LAN?

Servicen både på bakken og ombord hos LAN var upåklagelig. De var meget profesjonelle og hyggelige. På flygningene ble det servert brus/kaffe eller øl, og en liten snackboks som inneholdt et kakestykke og en slags salte chips.
Ombordstigning var de også meget nøye med. Man måtte være i gaten senest 50 minutt før avgang, og de var flinke til å få folk til å stille i to køer, en for fremre del av flyet og en for bakre del av flyet. (Eller så var det folket der som var spesielt flinke i å høre etter:-)

Flott rapport Tor! Må ha vært litt av en opplevelse! Fine bilder som viser for de fleste av oss eksotiske ting. DC-8'eren i Quitos er faktisk ex. SAS OY-KTA "Dan Viking". I sin tid firmaets første, de fikk den 31/3-60. Senere bl.a hos Thai (HS-TGT). Havarerte under avgang 10/8-89, har siden stått der...
Fokker F-27 er vel Peruvian Naval Aviation sin, de har et par som brukes av kystvakta (Guarda Costas).

Blir stadig imponert over hva du vet, Magne. Men det heter for øvrig Iquitos;)
 
Takker for fin-fin rapport! Likte også veldig godt bilde fra AQP med fjellene i bakgrunnen av flyet, nydelig!
 
Flott flott rapport ;) En ting jeg har lurt på lenge . Hvorfor kommer det røyk/damp ut av airconditionen ?
 
Back
Top