• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Peru

PSC TOS

ScanFlyer Silver
Skal ikke gå så altfor detaljert til verks, men var altså i Peru i første halvdel av november. Prioriterte desverre ikke å ta med speilreflekskameraet, så bildene er nå så som så. Men så ligger dette heller ikke i bildeforumet..
Flyturen nedover gikk akkurat som planlagt med KLM OSL-AMS-LIM med 737 og 777. Flyturen AMS-LIM varte tolv timer og femti minutt, og det tok jo en evighet. Men med utmerket service på KLM sin økonomiklasse så overlever man det også.
Etter et par netter i Lima gikk turen videre til CUZ med en Airbus A319 fra LAN Peru. Fløy tilsammen seks strekninger med LP, og alle med 319, så så veldig mye variasjon i flytyper ble det ikke.

319 parkert ved terminalen i LIM:
IMG_1784.jpg

Sørenden av piren i LIM der LAN sine storfly står:
IMG_1796.jpg

Så fløy vi innover Andesfjellene:
IMG_1805.jpg

Innflygninga til CUZ som ligger på 3300 meters høyde:
IMG_1818.jpg

Terminalen i CUZ med enda en 319 parkert utenfor:
IMG_1819.jpg


Én uke senere gikk turen videre til JUL som har en flyplass som ligger på 3800 meters høyde:
IMG_2256.jpg

Ankom med denne 319-en:
IMG_2255.jpg

Slik er det å vente på bagasjen på en flyplass i Andesfjellene:
http://www.youtube.com/watch?v=s_5R6FHiasU
Dette var faktisk eneste ankomsthall som hadde eget panfløyteband. De andre bandene er i Europa og spiller...

Terminalen i JUL fra landsiden neste dag, med statue av den første inka-kongen, Inca Manco Capac, i forgrunnen:
IMG_2406.jpg

Fra flysiden:
IMG_2408.jpg

Dette flyet tok oss videre til AQP:
IMG_2407.jpg

Vips så var vi landet i AQP:
IMG_2411.jpg

Flyplassen i AQP har en 5800 meter høy vulkan som nærmeste nabo:
IMG_2412.jpg

Terminalen i AQP:
IMG_2409.jpg

Utenfor AQP er det veldig gode muligheter for å se den andiske condoren. Med et vingespenn som kan bli over tre meter er den jo nærmest som et fly å regne:
IMG_2437.jpg

To døgn etter ankomsten var det på tide å ta av fra AQP:
IMG_2535.jpg


Derfra gikk turen via LIM til IQT. Her er ankomsthallen:
IMG_2543.jpg

Var også her i to dager, og ved avreise tilbake til LIM gikk vi ombord i dette flyet:
IMG_2822.jpg

Et par andre fly som sto parkert her:
IMG_2823.jpg

IMG_2826.jpg

Terminalbygningen i IQT:
IMG_2829.jpg


Vet ikke om det synes, men terminalbygningen hadde åpen løsning mellom veggene og taket, og dermed heller ingen aircondition. Og siden dette er dypt inne i Amazonas var det helt utrolig varmt og fuktig inne i avgangshallen! Satt helt stille og rørte ikke en eneste muskel i omtrent en time, men svetten bare silte og silte.
Da var det ganske deilig når vi endelig kunne gå ombord i flyet der airconditionen gikk på høygir:
http://www.youtube.com/watch?v=3Pj9XiXQN_4

Ble nesten for kaldt etterhvert ettersom t-skjorta var klissvåt...

Vel, én dag senere gikk turen hjemover med KLM til AMS og OSL med 772 og 738. Også en utmerket tur.

Tor
 
Last edited:
Veldig gøy å se bilder fra litt "sjeldne" steder. Likte spesiellt godt bildene fra AQP med flyet i forgrunnen og vulkanen bak. Takk skal du ha :)
 
Takk for flott og eksotisk rapport. Hva synes du om Peru og Lima som reisemål?

Takker. Peru var et fantastisk land å være i! Lima i seg selv var mest bare storby som hvilken som helst annet. Men det var hyggelige folk her og hyggelige priser. De andre delene av Peru var veldig spennende å besøke. Naturen rundt Cusco og Machu Picchu var bare helt utrolig vakker! Titikakasjøen var meget spesielt, og å være i Amazonas er vel en en-gang-i-livet-opplevelse. Bortsett fra at jeg har lyst å dra tilbake!
 
Alltid kjekt med rapporter fra eksotiske strøk, trigger reiselysten. Hvordan/hva var servicen ombord på LAN?
 
Takker. Peru var et fantastisk land å være i! Lima i seg selv var mest bare storby som hvilken som helst annet. Men det var hyggelige folk her og hyggelige priser. De andre delene av Peru var veldig spennende å besøke. Naturen rundt Cusco og Machu Picchu var bare helt utrolig vakker! Titikakasjøen var meget spesielt, og å være i Amazonas er vel en en-gang-i-livet-opplevelse. Bortsett fra at jeg har lyst å dra tilbake!
Høres veldig spennende ut. Frister absolutt å besøke Sør-Amerika.
 
Flott rapport Tor! Må ha vært litt av en opplevelse! Fine bilder som viser for de fleste av oss eksotiske ting. DC-8'eren i Quitos er faktisk ex. SAS OY-KTA "Dan Viking". I sin tid firmaets første, de fikk den 31/3-60. Senere bl.a hos Thai (HS-TGT). Havarerte under landing 10/8-89, har siden stått der...
Fokker F-27 er vel Peruvian Naval Aviation sin, de har et par som brukes av kystvakta (Guarda Costas).
 
Last edited:
Alltid kjekt med rapporter fra eksotiske strøk, trigger reiselysten. Hvordan/hva var servicen ombord på LAN?

Servicen både på bakken og ombord hos LAN var upåklagelig. De var meget profesjonelle og hyggelige. På flygningene ble det servert brus/kaffe eller øl, og en liten snackboks som inneholdt et kakestykke og en slags salte chips.
Ombordstigning var de også meget nøye med. Man måtte være i gaten senest 50 minutt før avgang, og de var flinke til å få folk til å stille i to køer, en for fremre del av flyet og en for bakre del av flyet. (Eller så var det folket der som var spesielt flinke i å høre etter:-)

Flott rapport Tor! Må ha vært litt av en opplevelse! Fine bilder som viser for de fleste av oss eksotiske ting. DC-8'eren i Quitos er faktisk ex. SAS OY-KTA "Dan Viking". I sin tid firmaets første, de fikk den 31/3-60. Senere bl.a hos Thai (HS-TGT). Havarerte under avgang 10/8-89, har siden stått der...
Fokker F-27 er vel Peruvian Naval Aviation sin, de har et par som brukes av kystvakta (Guarda Costas).

Blir stadig imponert over hva du vet, Magne. Men det heter for øvrig Iquitos;)
 
Takker for fin-fin rapport! Likte også veldig godt bilde fra AQP med fjellene i bakgrunnen av flyet, nydelig!
 
Flott flott rapport ;) En ting jeg har lurt på lenge . Hvorfor kommer det røyk/damp ut av airconditionen ?
 
Back
Top