Pellestova

KnutW

Speedbird Concorde
Medlem
Det var visstnok en gang i tiden en liten flystripe på/ved Pellestova på Hafjell.
Usikker på om det var gress eller grus, men den skal ha vært brukt av en del småfly.

Er det noen som vet nøyaktig hvor den lå og evnt dimensjoner og retning på banen?

Sikker på at denne ikke fortsatt er i bruk på et vis?
Jeg er ikke helt sikker, men tror ikke det. Mange av disse mindre stripene er veldig personavhengige. Det er ofte et samarbeid mellom noen lokale ildsjeler/flygere hvor enten en av dem er grunneier eller de har et godt samarbeid/slektskap til grunneier. Når en eller flere av disse blir for gamle/flytter/dør forsvinner som regel grunnlaget for å holde flystripa ved like.

Pelle på Pellestova hadde sin egen flystripe og sin egen CUB. Han var en habil flyger men dårlig på R/T ( radio telefoni). I den tiden jeg var AFIS på Hamar (1987-1989) hadde vi besøk av han mange ganger da flyverkstedet jo lå der. Kommunikasjonen bestod i en type kort enveis melding på dialekt . Vi skjønte jo hvem det var som kom, alltid nordfra, og måtte bare holde annen trafikk unna når Pelle kom. Ingen to/veis kommunikasjon. Hvis jeg ikke husker feil så fikk han aldri lagt inn frekvens 130.275 på radioen så han benytte greit gamle frekvensen 118.5 som vi hadde på reserve radioen.

Back