Nord Korea Del 13
Besøk på den svenske ambassaden
Etter en to års pause fra denne rapporten, er det på tide å fullføre det jeg har startet.
Når man er i Nord Korea på en slik tur, føler man seg veldig isolert. Ikke hadde vi tilgang til internett, og telefonsamtaler kostet 8 Euro per minutt (måtte ringe fra resepsjonen). Sånn sett passet det derfor fint da vi fikk muligheten til å avlegge den svenske ambassaden et besøk. Dette var opprinnelig ikke på programmet, men p.g.a. at deler av det planlagte opplegget utgikk, spurte svenskene i gruppen om vi ikke kunne få besøke den svenske ambassaden i Pyongyang. Dette var nok en høyst uvanlig forespørsel, og guidene våre måtte rådføre seg hos høyere myndighetspersoner før vi fikk klarsignal.
Bussjåføren fraktet oss til hovedporten for ambassadeområdet, men derfra måtte vi ta beina fatt. Faktisk var dette den første og eneste gangen på hele turen der vi ikke var under oppsyn av våre guider, trolig fordi de ikke hadde adgang til området. Så der var vi, midt i Pyongyang, og trasket rundt i gatene uten å ha fått noe informasjon om hvor vi skulle gå, hvem vi skulle treffe osv. Ettersom dette var en lørdag (om jeg ikke husker feil), var det veldig rolig i området, men vi fant omsider frem til den svenske ambassaden. Denne var imidlertid stengt, og det var ingen som svarte når man ringte på. Vi fikk i grunnen en følelse av at nordkoreanerne hadde gitt blaffen i å organisere dette for oss, ev. at de ikke visste hvem de skulle kontakte. Guidene våre var nok veldig engstelig for å gjøre ting som kunne oppfattes feil av myndighetene, så derfor gjorde de trolig ingenting.
Den tyske ambassaden i Pyongyang
Akkurat da det så ut til at besøket gikk i vasken, kom faktisk en av de svenske ambassadeansatte kjørende forbi, vi stoppet henne og forklarte hvem vi var, men hun bekreftet våre mistanker; ingen hadde gitt beskjed til de om vårt besøk. Ambassadøren var dessverre utenlands, men hun inviterte oss hjem til sin private residens, noe vi selvsagt takket ja til. Vi ble tilbudt vestlige leskedrikker, og følelsen av sukker i enorme mengder var rett og slett ubeskrivelig deilig. Sukker virket nemlig å være mangelvare da vi var i landet, så en Cola har trolig aldri smakt bedre.
Den svenske ambassadens residens
Samtalen begynte noe nervøst, men da den ambassadeansatte forklarte at vi her kunne snakke helt fritt, ble stemningen mye løsere. Etter 2-3 dager i landet, bombardert med propaganda, var det ikke lett å ha kontroll på hva som var fakta og hva som var tull, og dette var en unik sjanse til å få et mer reflektert syn på samfunnet vi befant oss i. Hun mente at alle ambassadene trolig var avlyttet, men at nordkoreanerne ikke kunne gjøre noe med ev. inkriminerende informasjon de måtte få ut av det, fordi de da ville avsløre at de bedrev ulovlig avlytting. Hun fortalte oss at religionsfriheten som nordkoreanerne var så stolte av bare var tøys og tull, og vi spekulerte t.o.m. litt omkring hva som ville skje når Kim Jong-Il gikk bort (hun gjettet for øvrig riktig arvtaker).
Det som derimot gjorde størst inntrykk var en historie hun fortalte fra sommeren før (2006). Det var en fryktelig varm sommer med temperaturer opp mot 40 grader + høy luftfuktighet, og air condition var lite utbredt p.g.a. strømmangelen i landet. For å komme seg vekk fra den klamme tilværelsen i Pyongyang, ble det bestemt at den svenske ambassaden skulle på dagstur ut til kysten, der de kunne nye strandlivet for en stakket stund. Med seg på turen ville de også ha med seg de sivilt ansatte fra ambassaden (nordkoreanske statsborgere), men det var lettere sagt enn gjort.
Jeg er usikker på om jeg har nevnt dette tidligere, men bevegelsesfrihet eksisterer ikke i Nord Korea. Det betyr at man som innbygger i en by, ikke kan reise til en annen by uten særskilt tillatelse. Det finnes t.o.m. restriksjoner innenfor den samme byen, noe som selvsagt er ment å hemme kontakten mellom ”vanlige” mennesker (spredning av farlige tanker og ideer). Ingen vanlige mennesker har bil i Nord Korea, og kun de myndighetsgodkjente få får eie en sykkel. Kontrollposter var overalt i byene og på landsbygden, der papirer til folk på farten ble ubønnhørlig kontrollert. Men tilbake til saken…
For å kunne ta med seg de nordkoreanske ansatte fra ambassaden turen, måtte dagen inneholder elementer av nordkoreanske kultur- og historiestudier. De laget derfor et ”program” som inneholdt stopp ved flere monumenter m.m. på veien til stranden, der de gjorde noen superkorte stopp – som selvsagt ble loggført og dokumentert – før de fortsatte til turens egentlig mål; stranden.
En typisk kontrollpost på landsbygden. Alle som passerer må ha tillatelse.
Da de kom frem til stranden, fikk de svenske ambassadeansatte seg en opplevelse de aldri kom til å glemme. De ble vitne til at de nordkoreanske ambassadeansatte – flere av de i 50-årene – løp rundt på stranden og gråt av glede. De lekte i sanden som barn og badet i havet til tross for at de ikke kunne svømme. Bakgrunnen for denne gleden var rett og slett at dette var den første gangen i livet sitt at de hadde sett havet, noe som jo er helt absurd med tanke på deres alder (ca 50 år), samt Nord Koreas geografi (halvøy omgitt av hav). For en vanlig nordmann som er mest bekymret over høye bensinpriser og dyr alkohol, var dette en skikkelig tankevekker som satte våre ”problemer” i perspektiv.
Denne historien gjorde større inntrykk på meg ift. landets totalitære styre, enn alle artikler og bøker jeg har lest både før og etter. Det var på mange måter en utrolig fin historie, men samtidig med et veldig trist bakteppe.
Etter godt og vel halvannen times prat, måtte vi (dessverre) avslutte og gå tilbake til bussen vår på utsiden av ambassadeområdet. Jeg satte enorm pris på besøket, og følte at jeg nå var bedre rustet til å forstå alle inntrykkene vi fikk mens vi var i Nord Korea, noe jeg tror gjaldt for de fleste.