Jeg kan med sikkerhet si at vi ikke så noe til det nordkoreanske Luftwaffe. Hvorvidt det skyldtes at vi var for langt unna militære soner eller mangelen på drivstoff i landet, aner jeg ikke. Kan heller ikke si at jeg husker sivil luftfart over oss. Så vidt jeg vet er det kun nordkoreanske fly som kan fly over landet, og den flåten er jo høyst begrenset. Jeg måtte i så fall ha timet himmelbeskuingen min perfekt.Hvordan var det forresten med flytrafikk? Altså, var det noen sivile fly over fra tid til annen? Militære helikoptre/fly som patruljerte over byene?
Flytiden var på ca to timer. Sikkerhets- og bagasjekontroll etter landing tok godt og vel en time. Jo fortere man fikk bagasjen på bånden, jo fortere var man ferdig. Vet ingenting om Air Koryo opererer med Priority-bagasjeHvor lang var flighten fra PEK?
Selve reiserapporten har jeg tenkt å avslutte med en beskrivelse av de besøkene som gjorde størst inntrykk på meg personlig, samt en oppsummering til slutt. Jeg vil bl.a. ta for meg turen til DMZ, et besøk på den svenske ambassaden, og togturen tilbake til Beijing.
Nå har de visst starta med oppussinga. Det ser ut som det skjer noe. Jeg tror ikke Korea betaler noenting for dette..Økonomisk skakkjørt
(http://en.wikipedia.org/wiki/Ryugyong_Hotel). Nord Koreas høyeste bygg er altså et halvferdig hotell med en heisekran på toppen. Bygget var synlig overalt i hovedstaden, men på dager med høy luftfuktighet og mye dis kunne det være vanskelig å få øye på. Se bare her (sjekk i bakgrunnen av bygget midt i bildet).
For meg var dette hotellet selve symbolet på landets økonomiske situasjon. Ettersom Pyongyang skal være landets utstillingsvindu, sier det ganske mye om krisen i landet når de ikke har klart å fullføre et såpass stort prestisjeprosjekt.
![]()
Våre guider var naturlig nok ikke spesielt snakkesalig om dette bygget, men de erkjente at byggingen hadde stoppet opp på grunn av pengemangel, og at ingen av de visste om det kom til å bli ferdigstilt. Når man nærmet seg bygget, så man tydelig at det kun var skjelettet som var ferdig. Bygningen for øvrig hadde verken vinduer eller noen annen form for fasade, så en eventuell ferdigstilling vil garantert bli kostbar. Sannsynligheten for at vind og vær har gjort skader på den eksisterende fasaden, er også stor.
In a 2006 article, ABC News questioned whether North Korea had sufficient raw materials or energy for such a massive project.[9] A North Korean government official told the Los Angeles Times in 2008 that construction was not completed "because [North Korea] ran out of money".[1] A decade after the start of construction, the European Union Chamber of Commerce in Korea delegated an inspection of the building, where it was concluded that the structure was "irreparable".[13]