Passasjerfly styrtet i hus i New York

Meget triste nyheter fra USA, sitter og ser på CNN nå og de spekulerer nå i forskjellige årsaker, bla ising og vind. Flytypen var ikke nenvt på TV2's tekst TV der jeg så nyheten først men jeg skjønte straks at det dreide seg om en Q400 da jeg så hvilket selskap det dreide seg om. Dette er vel første Q400 ulykke med tap av menneskeliv.

men går man inn på lenken som -MOW postet .

Huh...? Jeg har akkurat vaaknet ...

Triste greier ... Men BUF er en rimelig travel plass, saa jeg ville tro at ogsaa andre hadde rapportert om isingsproblemer hvis det hadde vaert tilfalle ... 'motorsaglyden' kunne kanskje tilsi at de mistet en propell og motoren ikke ble slaatt av?

"Passasjerfly styrtet i hus i New York"

Det ska vara Buffalo! Det är närmare från Stockholm till Oslo än från New York till Buffalo.

Nå ligger Buffalo i staten New York - så dette er helt korrekt.

Huh...? Jeg har akkurat vaaknet ...
saa jeg ville tro at ogsaa andre hadde rapportert om isingsproblemer hvis det hadde vaert tilfalle .

Nå kjørte akkurat CNN diverse lydopptak med piloter som rapporterte om ising på veien inn ....

The NTSB Friday announced that information retrieved from the Colgan Air Bombardier Q400 Dash 8 that crashed after a near vertical descent into a suburban Buffalo neighborhood indicates the crew was aware of "significant ice buildup" on the aircraft. Steve Chealander, speaking for the NTSB, Friday told reporters that the cockpit voice and flight data recorders were recovered in good condition and showed the crew noted significant icing on the wings and windscreen as the aircraft descended through 11,000 feet -- and after the aircraft's de-icing equipment had been switched on. The NTSB has not confirmed de-icing equipment was functioning. Initial details of the crash's timeline show that one minute before impact, while flying at about 2,000 feet, the crew lowered the landing gear.

http://www.avweb.com/avwebflash/new..._crash_buffalo_3407_199778-1.html?CMP=OTC-RSS

På flere fagforum nå spekuleres det i "tailplane stall due to icing" i forbindelse med setting av første flaps.

En grei forklaring av problemet finnes her (video fra NASA):

video.google.com/videoplay?docid=2238323060735779946

En direkte link ser ikke ut til å virke, men hvis dere koperer linken ovenfor og deretter sletter mellomrommet mellom spørsmålstegnet og docid, så får dere se videoen

----

Denne linken oppfører seg rart .... [uu]http://video.google.com/videoplay?docid=2238323060735779946[/uuu]

Last edited by a moderator:
Får den ikke til å funke...
Har du en vanlig link ?
Prøv klipp og lim, linken står over videoen

EDIT: Ser nå at linken er borte derifra, men her er den. Fjern mellomrommet mellom "com/" og "videoplay"
video.google.com/ videoplay?docid=2238323060735779946

Interessant video. Ikke mange sekundene man har på seg til å diagnostisere riktig og iverksette korrekte tiltak. Hvor stort fokus har egentlig denne problemstillingen i dagens simulatortrening?

Her er en sannsynlig forklaring jeg plukket opp PPRUNE

A possible manual flight scenario. The gear are lowered, then 20 seconds later the flaps are selected to 15. The flaps trigger a genuine tailplane stall. The pilots recognize it and pull the yoke back and raise the flaps (and gear as well). Then the pitch up and flap retract lead to a wing stall. If enough ice existed on the tailplane to cause it to stall, then enough ice might have been on the wing to cause it to stall at a higher speed than expected.

Of course now we know the AP was connected. What if the autopilot reacted to a genuine tailplane stall, which then lead to a wing stall (combining AP responses and pilot responses to retract flaps and gear). Does the Q400 AP have the logic necessary to cope with an icing induced tailplane stall, and the pilot's additional responses? Then perhaps the wing stall triggered the stick shaker/pusher system, which suddenly disconnected the AP on an upset iced airplane at low altitude?

Det ser også ut som den havnet i flat spinn før den krasjet med halen i motsatt retning av flyplassen. Allerede i går lurte jeg på haleretningen på en Liveleak-video jeg så etter å ha funnet retningen dens på GoogleEarth.

Nå er det 18 minutter til neste NTSB-pressekonferanse, så kanskje kommer mer avklarende da?

Denne artikkelen beskriver det litt bedre ...

http://www.google.com/hostednews/ap/article/ALeqM5hpSZzqkNMwZvX2xrejSSUOyBGCYgD96C75700

Steve Chealander, a National Transportation Safety Board member, said the company that operated the flight recommends pilots fly manually in icy conditions. Pilots are required to do so in severe ice.

In a December safety alert issued by the NTSB, the agency said pilots in icy conditions should turn off or limit the use of the autopilot to better "feel" changes in the handling qualities of the airplane.

Såvidt jeg vet er det ikke kommet noen anbefaling fra Bombardier med tanke på flying i isingsforhold med A/P og det er også normal prosedyre hos oss. Anbefalingen fra NTSB er på generell basis og ikke spesifikt Q400. I motsetning til de fleste andre turboprops har Q400 hydraulisk powered elevator slik at man uansett neppe vil merke noen særlig forskjell i "feel", siden det uansett er en kunstig "feel" innebygd i systemet.

Blir veldig spennende å se hva rapporten kommer fram til og om det vil være operasjonelle innvirkninger for Q400 operators.

Back