• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Parkering og bussing

Replying to Topic 'Parkering og bussing'

What!!! Er Friday`s lagt ned????

Jeg hadde håpet på en oppgradert Friday`s - så ble det full stopp! Livet er tøfft!

Hehe......

Sorry EB....Jeg trodde også at de først skulle oppgradere sjappa....
De hadde jo de BESTE burgertallerkenene....

Men desverre...istedet for røslet de vekk heeeeele sjappa og satte opp flere benker :sarc

errre muuuuulig :wow:

De hadde jo forsåvidt de eneste burgerne også (Bertrands er ingen burgersjappe!)

Og det var jeg som fikk den UTROLIG interessante jobben å fortelle folket at "Ja, du må nok gå ned trappa og ombord på bussen du som alle andre. Jeg kan nok dessverre ikke slippe bare deg opp trappa her." Siste pax av MÅTTE bare være flyvertinne (på ID-reise) -SÅ venninne med crewet, SÅ brisen -og så J Æ V E L I G (unnskyld!) morsom.....

Hvordan er egentlig schengen/non-schengen systemet på OSL? Har bare fløyet utenriks fra OSL en gang, da til Spania, men merket meg ikke at vi var i noe spesielt "schengen-område". Det eneste var at vi ikke mått vise pass da vi kom tilbake. Har det noe å si for bussing om flighten kommer fra schengen eller ikke? Man kan vel ikke gå fra f.eks ALC flyet og rett inn på innland? Man må jo gjennom tollen uansett!

ytterst på utenlandspiren er gater for non schengen. Her er det passkontroll. Ruter til UK, Latvia, Litauen, Estland, USA, Russland etc går jo herfra. Virker som det er liten kapasitet og litt rotete....dessuten utrolig langt å gå. Med det antall avganger til UK og til andre ikke Schengen-land må det vel snart bli trangt.....men man håper kanskej flere land blir emd i Schengen:)

Du må også beregne ekstra tid når du reiser ut av Schengen... Vi har fått beskjed om 1 time og 10 minutter av BA neste uke...

Sveits har vel også undertegnet Schengen-avtalen nå?
Beboerene på øya med venstrekjøring tror jeg la vente på seg...

Sveits har foreløpig ikke undertegnet Schengen-avtalen så flyene til Zürich og Genève går fra Non-Schengen. De nye EU-landene er etter deg jeg vet allerede omfattet av avtalen, så flyene til Baltikum og det øvrige Øst-Europa er nok overført til Schengen-området. Uansett så lenge Storbritannia ikke er med er det et klart behov for et ganske stort Non-Schengen-område. Jeg tror også Kanariøyene er utenfor Schengen og dit går det jo en jernfugl ganske ofte. Jeg tror Svalbard også er unntatt, jeg var der for to år siden, da var avgang fra innland, men ankomst på utland non-Schengen, kan jo skyldes at neste fly skulle til et Non-Schengen land også så klart.

Originally posted by jb1
De nye EU-landene er etter deg jeg vet allerede omfattet av avtalen, så flyene til Baltikum og det øvrige Øst-Europa er nok overført til Schengen-området.

Da må det ha skjedd svært nylig. Jeg var på OSL 12/11 og da gikk både Estonian og Air Baltic til non-schengen gater.

Jeg tror også Kanariøyene er utenfor Schengen og dit går det jo en jernfugl ganske ofte.

Feil!

Kanariøyene er inkludert i Spanias Schengenavtale.

Originally posted by jb1
De nye EU-landene er etter deg jeg vet allerede omfattet av avtalen, så flyene til Baltikum og det øvrige Øst-Europa er nok overført til Schengen-området.

Feil - Jeg fløy til både Riga og Tallinn fra NonSchengen. Man er ikke autoamistisk me di Scengen og Euro-sonen selv om man har gått inn i EU!

Det har ikke kommet nye land i Schengensamarbeidet etter at Norge ble med. Før noen får bli med så er det en del krav til sikkerhet som skal oppfylles.

http://europa.eu.int/scadplus/leg/en/lvb/l33020.htm

Originally posted by BEF

Jeg tror også Kanariøyene er utenfor Schengen og dit går det jo en jernfugl ganske ofte.

Feil!

Kanariøyene er inkludert i Spanias Schengenavtale.

Bra avatar:naughty:

Jeg tok hele tiden forbehold, da jeg var usikker. Det har hele tiden vært snakk om EUs og Schengens nye yttergrenser, de nye landene skal jo etterhvert med. Jeg er fullt klar over at det ikke er samsvar mellom EU/EØS medlemskap og Schengen-medlemskap se f.eks på Storbritannia og Irland.

Back