• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Parkering og bussing

jb1

ScanFlyer Rusty
Medlem
Jeg kom fra Dublin igår kveld. Flyet ble parkert på innland og passasjerene ble busset til ankomst "Non-Schengen". Det er greit at dette er flyets siste tur for dagen, men det tar tid å busses hit og dit, det er spesielt irriterende når flyet var 40 minutter forsinket. Fy SasBraathens:naughty: Dette var første gang jeg prøvde SASBraathens economy uten gratis servering, helt greit. Uansett, Dublin var virkelig verdt et besøk, vennligere folkeslag enn irer skal man lete en stund etter. :)

Replying to Topic 'Parkering og bussing'

Originally posted by jb1

Fy SasBraathens:naughty:
Det er vel ikke SAS der bestemmer standpladser - og dermed bussning - det er vel lufthavnen der styrer det?

Originally posted by jens

Originally posted by jb1

Fy SasBraathens:naughty:
Det er vel ikke SAS der bestemmer standpladser - og dermed bussning - det er vel lufthavnen der styrer det?

Men de kan vel flytte dette flyet etterpå, hvis det skal fly innenriks dagen etter, greit at det også tar tid, men det var ledig på Non-Schengen.

I Norwegian er det også veldig mye bussing på non-schengen flighter. Stort sett alle (STN,PRG,BUD) går fra 54/55, mens flyene står parkert på innland.

Grunnen er i følge Norwegian (og ingen andre) at det er billigere å busse passasjerene enn å taue flyet mellom gater. De velger også å busse fra utland til innland og ikke omvendt for å "skåne" passasjertypen som flyr MYE innland.

Ett eksempel kan være en kunde som flyr OSL-BGO-OSL 7 ganger i uka, hvor happy hadde han vært med selskapet om han måtte kjøre buss fra non-schengen hver gang han ankom OSL :p

Ofte er liggetiden ogsaa saa kort at tauing ville medfoert delay. Det gaar fort minst en halv time ekstra naar dette skal gjoeres. Tauing er sist paa prioriterngen hvis det er mye trafikk. Tauing er ogsaa dyrt da det binder opp mye ressurser.

Ja, det er lufthavnen som bestemmer, men operatoeren fremmer gjerne oenske og man jobber sammen for aa avvikle trafikken saa smidig som mulig.

Originally posted by LN-MOW

Ofte er liggetiden ogsaa saa kort at tauing ville medfoert delay. Det gaar fort minst en halv time ekstra naar dette skal gjoeres. Tauing er sist paa prioriterngen hvis det er mye trafikk. Tauing er ogsaa dyrt da det binder opp mye ressurser.

Ja, det er lufthavnen som bestemmer, men operatoeren fremmer gjerne oenske og man jobber sammen for aa avvikle trafikken saa smidig som mulig.

Det var siste flyvning for dette flyet denne dagen, de sa det skulle fly innenriks først dagen etter.

jeg har opplevd det samme. Regner med et det er billigere/enklere å busse pax'en enn å taue flyet rundt. Mindre risiko for skader på maskinen også. Hadde det vært mitt valg hadde jeg alltid valgt å busse pax i stedet for å taue fly

Ville vel også medført overtid på personale som skulle taue flyet... I disse RIMI/KIWI/LIDL tider er alle utgifter nødt til å kuttes. Vennlig hilsen passasjerene!

opplever bussing på de fleste store flyplasser rundt omkring. Ikke uvanlig. Det dumme her var kanskje at det var ledige plasser etc og likevel valgte å busse passasjerer, noe som ikke alltid er lett å forstå.

Igjen: Se på billettprisene og det blir enkelt å forstå...;)

Ja man betaler jo snart det samme som en busstur samme strekningen hadde kostet så....

Buss ville blitt mye dyrere...

Synes det er nedtur når en blir busset til terminalen. Har opplevd bussing flere ganger på OSL med flere selskaper.
herlig å kjøre buss...om en ikke skal ta den mer enn 1 time da.

Kjære venner!

Er faktisk JEG som sitter og styrer det med bussing, og det var JEG som var på jobb igår, og det ER en grunn til at det ble slik :)

:naughty:

KULT! Gi oss gjerne en utfyllende forklaring, for vi andre har jo bare spekulert.
Velkommen på forumet, ramp-dog!

Takk for velkomst, CK!

(First of all, jeg sitter på jobb nå, så tilgi meg om svaret blir litt usammenhengende eller om det mangler litt)

Jeg var på jobb i går kveld, og dro riktignok hjem FØR Dublinmaskinen, BU576 landet, men jeg kan da forsøke å forklare litt HVORFOR ting blir som de blir :spin:

Maskinen ble i går plassert på innland da den var satt opp i en av de siste avgangene på innland i går.....desverre så ble det foretatt et flybytte fra selskapet ETTER at maskinen hadde parkert på gate 16....så maskinen skulle da desverre ut igjen på utland i morgest og til BCN......

Når vi foretar slike "manøvrer" om man kan kalle det det, så er det gjort ut ifra preferansene til selskapene, og til de av leserne her som arbeider nede på "tråkka" så kan de bekrefte at det er alltid lettere å busse en ankomst uansett, dette pga mindre behov for bakkemannskap enn om man busser en avgang....I tillegg vil man få en raskere turn-around på en maskin ved å busse ankomsten.

Når det gjelder DY så har de andre preferanser og vil jo selvfølgelig spare utgifter, så de vil heller busse ankomster & avganger istedet for å taue flyene da dette er dyrere....

I tillegg kan jeg nevne at BU576 ofte BLIR busset da den ofte skal rett ut igjen i en eller annen innlandsavgang og at vi på ank. tidspunktet i går ikke hadde andre gater ledige til den på Non-schengen....Det er et stadig problem vi har...

Håper dette er littegranne avklarende, og har dere spørsmål videre, så fyr i vei!!

VELDIG bra svar - 1000 takk!

Non-Schengen på OSL virker underdimensjonert, og det er vel ikke planer om at dette blir utvidet med det første. Vi får heller ta bussturen med et :)

Ingen planer om noe endring på kapasiteten på Non-Schengen nei, selv om jeg selv kunne tenke meg at de lager avgang Non Schengn på 46 nå etter at Friday's la ned!

Back