Pangstart for Ryanair

• Thread starter Thread starter DY
  • Start date Start date

DY

ScanFlyer Dusty
Pangstart for Ryanair

Over 20.000 har booket billetter på Ryanairs to nye flyruter, som ble åpnet i går.

Ryanair startet i går sine flygninger mellom Oslo Torp og Newcastle og Liverpool.
- Etterspørselen til destinasjonene er meget stor, og allerede har flere enn 20.000 passasjerer booket billetter for reiser i løpet av oktober og november. De nye rutene innebærer også økte turiststrømmer til Norge, sa Vise Norden- og Baltikumsjef Karl Högstadius ifølge en pressemelding under åpningen i går.

Rutene vil ha daglige avganger og trafikkeres med nye Boeing 737-800 fly med plass til 189 passasjerer.

http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id=194905&cat=66

Men dette var sikre vinnnere i utgangspunktet. Det er meget etablerte trafikkstrømmer fra Oslo til nordøst England og til nordvest England. Jeg har sjekket prisene litt og det er interessant å følge med. Til nå er helgeturene langt fra billige - og dyrere når ManU og Liverpool har hjemmekamper. Jeg har ikke sett på Newcastle i den sammenhengen, men der er det fullt av norske studenter. Det samme gjelder forøvrig Manchester/Liverpool og Chester.

Originally posted by LN-KOG
Men dette var sikre vinnnere i utgangspunktet.

Men merkelig at ingen andre så sitt snitt å starte opp disse nye rutene da. B737-800 med 189 seter ombord er ganske store maskiner. Blir spennende å se belegget framover. At prisene for helgeturer ikke er billige er bra. Mange mener jo Ryanair "gir bort" billettene sine....

Med tanke på at Ryanair har noen spesiallivery'er (særlig Dreamlineren) som nå teoretisk enda oftere vil dumpe nedom, blir TRF mer attraktiv for "en tur innom" for litt spotting innimellom.

Tja, nå har jo SAS og BA ruter til Manchester. Det går også fly til NCL via SVG er det vel. Så det er heller Ryanair som er på jakt etter en del av markedet. Dette er veletablerte trafikkstrømmer som har eksistert i nærmere 25 år. Jeg fløy første gangen denne ruta for over 20 år siden, så her er intet nytt under solen - bortsett fra at Bigmouth O'Leary har oppdaget det.

Ikke nå lenger. Nå er det bare Ryanair som flyr til "Oslo".

Jeg sjekket ei tilfeldig valgt helg i januar og da er prisforksjellen mellom Ryanair og den store stygge ulven, SASBraathens, skarve 144 kroner fra Oslo til Manchester/Liverpool (og før noen sier at jeg sammenligner epler og pærer - det kortere fra MAN til LPL enn fra Oslo sentrum til TorpF). Jeg gidder ikke sitte på buss i flere timer for å spare 144 kroner. Samtidig ser jeg at hadde jeg bodd i Drammen ville jeg valgt Torp (kanskje-jeg er ikke sikker på bagasjehåndtering og Ryanair basert på egne erfaringer). Men når det er sagt, ser jeg det som svært sannsynlig at jeg prøver ruta - enten til LPL eller til NCL.

BA var inne på ruta OSL-NCL en kort periode. Jeg mener det var noe med GOT, men jeg husker ikke detaljene. Det forsvever meg at maskinen gikk GOT-NCL-OSL-NCL-GOT eller noe sånt.

Ikke nå lenger. Nå er det bare Ryanair som flyr til "Oslo".

Jeg sjekket ei tilfeldig valgt helg i januar og da er prisforksjellen mellom Ryanair og den store stygge ulven, SASBraathens, skarve 144 kroner fra Oslo til Manchester/Liverpool (og før noen sier at jeg sammenligner epler og pærer - det kortere fra MAN til LPL enn fra Oslo sentrum til TorpF). Jeg gidder ikke sitte på buss i flere timer for å spare 144 kroner. Samtidig ser jeg at hadde jeg bodd i Drammen ville jeg valgt Torp (kanskje-jeg er ikke sikker på bagasjehåndtering og Ryanair basert på egne erfaringer). Men når det er sagt, ser jeg det som svært sannsynlig at jeg prøver ruta - enten til LPL eller til NCL.
Skjønner helt klart hva du mener ang reisevei etc ;)

Men med så liten forskjell i pris på tilfeldig valgt helg hadde jeg nok valgt SK ja.
Men siden Ryanair har lagt prisen på samme nivå som SAS så skal du se Ryanair går med enda større overskudd ved neste korsvei..hehe.

Men uansett om det går ruter fra Vestlandet til Newcastle/Manchester...så er vel dette med propellfly til Widerøe.....noe annet å da satse på 189-seters Boeing i mine øyner.

Originally posted by DY

Men uansett om det går ruter fra Vestlandet til Newcastle/Manchester...så er vel dette med propellfly til Widerøe.....noe annet å da satse på 189-seters Boeing i mine øyner.
Hvorfra på Vestlandet flyr Ryanair til Newcastle-/Manchester-området?

Eneste forbindelse mellom Vestlandet og Nord-England for tiden er Widerøes daglige (unntatt lørdag) rute mellom Stavanger og Newcastle. Fjord Line solgte Newcastle-båten før de hadde skaffet seg ny , men den debatten hører vel til på et annet forum...

WF la ned Manchester så det er riktig at det nå kun 6 ukentlige flyvninger fra Stavanger til Newcastle med Dash-8.

Min kommentar tidligere var for å sette dette i perspektiv med B738 fra Torp daglig....ganske kraftig satsning ja.

Med så mange bookinger så kan vi kanskje håpe på en ny rute i den nærmeste tida med FR som operatør. Er det noen som tørr å tippe på mulig destinasjon?

Vet ikke om Ryanair satser på så mange flere ruter fra Torp ennå, men en skal aldri si aldri med Ryanair. Dem satser i allefall.
Vil anta at målet for Ryanair er at det skal ruter fra hub'ene og til Torp...så langt mangler det vel ruter fra Torp til disse basene:
Shannon
Dublin
East Midlands
Cork
Girona
Rome
Pisa
Brussel Charloi

...så kanksje disse er aktuelle.....eller Tallinn og Riga kommer først:)

Hei:)

FR hadde 112 pax på sin første flight til Liverpool fra TRF. Over halvparten var 50 kroners billetter.:cheers:

Originally posted by MD11

Hei:)

FR hadde 112 pax på sin første flight til Liverpool fra TRF. Over halvparten var 50 kroners billetter.:cheers:
Ikke verst å få 112 stykker til å reise til Liverpool. En må vel selvsagt legge til avgiftene på 310,-kr for en t/r-billett så da er en vel oppe i 410,-kr t/r.

Hva den andre halvparten ombord har betalt for billetten sier MD11 ikke noe om, men tviler på det var mange tusen kroner stykket.
Medn nå er det alltid litt lave priser i oppstarten av en rute...samt lavere belegg.

Jeg lar meg fortsatt ikke imponere.

Rutene OSL-MAN går også svært bra. De gangene jeg har flydd med SAS (og det er ofte) og BA (ikke fullt så ofte), har belegget vært opp mot stinn brakke. Det var ikke 77 tomme seter i noen av de flyene.

Ryanair gjør noe genialt her: De hopper på en veletablert trafikkstrøm og skummer fløten av den. Det er faktisk dét som er hele oppskriften til LCC suksessen. Det som koster penger er å etablere og innarbeide nye ruter. Der har ikke LCC-ene vært så særlig på hugget.

Det er faktisk dét som er hele oppskriften til LCC suksessen. Det som koster penger er å etablere og innarbeide nye ruter. Der har ikke LCC-ene vært så særlig på hugget.

Da er Norwegian i stor grad unntaket som bekrefter regelen. De har satset på helt nye direkteruter med brukbar suksess. Det er noen som tør å være nyskapende! :devot:

Back