• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Påfyllingsuhell for Norwegian

Re: Påfyllingsuhell for Norwegian

Stygg sak det der. Ikke bra at man fyller bensin på en 737. :lol:

Det er virkelig synd at slike "Sensasjonsartikler" med så åpenbare feil får lov til å ligge såpass lenge på en tilsynelatende seriøs aktør som TV2.
Heldigvis er det jo mange bra leserkommentarer med fakta som er linket til denne, men jeg er redd for at de aller fleste ikke leser disse.

- Kombinasjonen av at det var flydrivstoff og at brannmannskapene kom i en jækla fart, gjorde at man kjente seg urolig.

Hadde det vært bedre om de kom loffende i rolig tempo..? ;)

Toyota-bil kjørte tross bensin-uhell
Bensin fosset ut av siden under tanking. Litt senere kjørte bilen videre.

- Det hadde føltes tryggere å komme hjem med en annen bil, sier guten Lasse Nordmann til den svenske avisen Expressen .

Han reiste med papas Toyota-bil som skulle fra Råholt i Akershus til Løten i Hedmark.

Full beredskap
Familien var på vei ut til bilen fra kiosken da de oppdaget at noe var galt.

- De skrek og jeg så at det fosset bensin fra venstre side. Det ble stort oppstyr, sier Lasse.

Bensinstasjonens folk kom til i full fart, men drivstoffet fortsatte å renne ut av siden mens mennene jobbet.

Teknisk feil
Toyotas pressekontakt Tamagoshi sier til avisen at uhellet skyldtes feil på en overfyllingsbeskyttelse. Når tankene ble fulle, fosset det overflødige drivstoffet ut.

- Sjåførem stoppet tankingen straks da de oppdaget feilen, sier Tamagoshi.

Etter at folk fra bensinstasjon hadde ryddet opp på stedet, fikk passasjerene gå om bord, og bilturen til Løten kunne starte.

Ble urolig
Lasse Nordmann hadde foretrukket å reise med en annen bil.

- Kombinasjonen av at det var drivstoff og at mennene kom i en jækla fart, gjorde at man kjente seg urolig. Det er ubehagelig nok å kjøre bil fra før, sier han.

Tv2nyhetene.no lyktes ikke å få en kommentar fra sjåføren fredag kveld.

Toyota-bil kjørte tross bensin-uhell
Bensin fosset ut av siden under tanking. Litt senere kjørte bilen videre.

- Det hadde føltes tryggere å komme hjem med en annen bil, sier guten Lasse Nordmann til den svenske avisen Expressen .

Ha ha ha, så jævlig bra!!!! :colgate:
Ser ikke jouralistene det selv når de skriver mambojambo?

E!

Siden "flybensin" faktisk er et ord som står i ordboka synes jeg det er unnskyldelig at en avis omtaler dette som bensin, selv om det teknisk sett er upresist.

Cessna 172 f.eks. bruker flybensin, AVGAS 100 (stempelmotor)

Turbinmotorer og jetmotorer bruker ikke flybensin!

Siden "flybensin" faktisk er et ord som står i ordboka synes jeg det er unnskyldelig at en avis omtaler dette som bensin, selv om det teknisk sett er upresist.

Syns ikke det hjelper jeg. "Bensin" er et produkt og ikke synonym for drivstoff. Diesel står også i ordboken.
Problemet i dette tilfelle er jo også at det er litt mer alvorlig om det er 1000 liter besin som renner ut og ikke parafin.
Meeeeeeeen, jeg klarer ikke å bli spesielt opprørt om alt det dumme som kommer ut i pressen. Da hadde livet blitt surt. :D

Parafin er jo glatt, så det kan bli farlig for bakkemanskapet:-P

Back