På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Klarer ikke helt å se hvordan det kan bli ett "kompromiss" ut av dette.
Det vil være uforenelig med de store planene til Kjos med mindre pilotene strekker seg veldig langt.

Problemet med det også er at nå står hele bransjen bak med sympatistreiker etc, og det hele har blitt en prinsippsak.
Muligheten for Kjos å "kjøpe seg fri" er dermed dramatisk redusert. Det har også blitt mye vanskeligere for
DY pilotene å forhandle selv om de ønsker. Presset fra de andre foreningene er nå rimelig stort.
Og de har som kjent alt å vinne og ingenting å tape på en knallhard konflikt

Derfor tror jeg denne konflikten kan få ett mer dramatisk utfall enn det mange her tror.
Tror heller Kjos flagger ut enn å gi opp sitt prosjekt, og det har neppe SAS og Ryanair noe imot.

Eneste jeg kan se for meg nå som begge kan leve med er en "Two Brand" strategi a'la Qantas/JetStar

W

Last edited:

Eneste jeg kan se for meg nå som begge kan leve med er en "Two Brand" strategi a'la Qantas/JetStar

W

Tenker du da DY fly med bare kontrakt/vikarer/etc crew, og så noen DY fly med en nåværende organisasjonsstruktur? Vil ikke dette føre til mere polarisering innad, og hvertfall føre til flere konfrontasjoner med ledelsen?
Da blir det hvertfall A og B lag. Ikke heldig det isåfall.

Det er viktig å hugse at streik er eit gyldig verkemiddel i lovlege arbeiydsokonflikter. Arbeidsgjevar kan som motreaksjon gå til lock out.
Ingen ønskjer konflikt, så vi skal aldri avskrive eit kompromiss. Det skal meklast, og i Norge har vi tradisjon for at Riksmeklingsmannen sin stab klarer å "flytte fjell".
Det blir spanande å sjå. Nokre konflikter har sett varige spor opp gjennom tida. Om eg ikkje hugsar feil, så er kaffe/te som vi får av SAS i Norge, eit plaster på såret til kundane for alle konfliktane som var der for nokre år sidan.

Tenker du da DY fly med bare kontrakt/vikarer/etc crew, og så noen DY fly med en nåværende organisasjonsstruktur?

2 helt separate selskaper men med samme eier. Ulik logo, profil og administrasjon.

W

Jeg tror dette blir en knallhard kamp der det ene leder til det andre... og det er ikke bare DY som vil få pepper, pilotene må også regne med å få skylden fra sure og frustrerte reisende i høysesongen og bli satt i bås med flygeledere. Økonimisk vil jeg tro DY kan holde ut lenge... ref. askeproblemer som varte i ukevis uten dramatisk innhogg. For DY er det neppe lurt å gi etter i første streik for selskapet, men vise at slik oppførsel for særinteresser på bekostning av kundene ikke svarer seg. DY kan også finne på å bruke dette til å gjøre dramatiske organisasjonsendringer som kan slå tilbake på pilotene, hvertfall hvis det kommer til ulovlige aksjoner.

Jeg tror ingen vinner på denne konflikten utenom konkurrentene, som også av frykt for å tape i konkurransen med DY applauderer og "støtter" opp... kanskje til og med med en symbolsk streik på et par timer for å backe en langvarig streik i DY.

Skylle dette forkaste vekstplanene til DY blir resultatet at Easyjet og Ryanair kaster seg over Norden på sikt. Ryanair har allerede planlagt å sette av mange titalls fly...

Helt ærlig, så syns jeg det er merkelig at man virkelig vil gjennomføre en slik streik når det er så opplagt at ingen vil tjene på den, hvertfall ikke på noen års sikt. Det er kun gjennom et godt samarbeid at DY og pilotene kan klare å nå sine mål.

Det skal meklast, og i Norge har vi tradisjon for at Riksmeklingsmannen sin stab klarer å "flytte fjell".

Man skal vel ikke ha fulgt så mange lønnsoppgjør før man har hørt noe slikt:

«Partene har konstruktive forhandlinger og det er lagt fram en skisse. Jeg tror på en løsning, men ingenting er klart før alt er klart.» Vi setter tilbake til studio og følger situasjonen i våre sendinger utover natta.

for særinteresser på bekostning av kundene ikke svarer seg.

Jeg tror ingen vinner på denne konflikten utenom konkurrentene, som også av frykt for å tape i konkurransen med DY applauderer og "støtter" opp... kanskje til og med med en symbolsk streik på et par timer for å backe en langvarig streik i DY.

Det er kun gjennom et godt samarbeid at DY og pilotene kan klare å nå sine mål.

Ehm..

1: Er faste arbeidsplasser SÆRinteresser?? Er det at selskapet overholder fridagsordningen særinteresser??

2: Det er ikke konkurrentene som er villige til å gå til sympati streik, men pilotene i SAS og WF. De betegner faktisk pilotene i DY som kollegaer i luftfarten. Både SAS og WF er glade for at DY pilotene er der og ønsker å hjelpe de for at de skal kunne ha en trygg fremtid på sin arbeidsplass.. Norsk luftfart slik vi kjenner den i dag er heller ikke tjent med en "ny" FR slik DY utvikler seg..

3: Foreningen i DY har ikke vært informert om noen av de nye valgene til ledelsen, så det gode samarbeidet du snakker om kommer i hvertfall ikke fra ledelsens side...

ps. du snakker om særinteresser på bekostning av kundene. Jeg syns det er ganske sært at billige billetter skal komme på bekostning av mennesker som jobber i bransjen jeg da... Kan det tenkes du ser litt vel subjektivt som betalende kunde på denne saken? Det norske velferdssamfunnet opphører ikke å eksistere slik vi kjenner det i dag om billettprisene "normaliserer" seg litt..

Jpilotene må også regne med å få skylden fra sure og frustrerte reisende i høysesongen og bli satt i bås med flygeledere.
Det tviler jeg på: Den vanlige mann i gata synes kravene høres fornuftige ut.
Vreden rettes nok i første omgang mot Kjos og hans styre tror jeg om ikke noe nytt dukker opp.
Skylle dette forkaste vekstplanene til DY blir resultatet at Easyjet og Ryanair kaster seg over Norden på sikt. Ryanair har allerede planlagt å sette av mange titalls fly...
Med hvilke flygere? Litt murring blant Ryanair flygerene og samt at kapasiteten er rimelig sprengt i sommermnd. i utgangspunktet.
Helt ærlig, så syns jeg det er merkelig at man virkelig vil gjennomføre en slik streik når det er så opplagt at ingen vil tjene på den, hvertfall ikke på noen års sikt. Det er kun gjennom et godt samarbeid at DY og pilotene kan klare å nå sine mål.
Mener du at Flygerene skal akseptere alt som tres ned over hodet på dem fordi Kjos sier ellers går vi konk? Kostnadene med å gi alle fast ansettelse er neppe så store og kritiske som Kjos vil ha det til ift. ulemper med det motsatte. Flygerene vil ikke fly for enhver pris! 15 timer arbeidsdag er lenge nok osv. og når dette og annet kommer på toppen så sier intelligente mennesker ifra at nok er nok. Om sjefen ikke kommer i møte så er et naturlig skritt streik. Jeg skjønner flygerene 100%. Kjos skjønner jeg derimot ikke i denne saken, men du mener flygerene bør gi seg og følge alt Kjos sier da begge vil tape på det motsatte? Flere av flygerene som tenkte å begynne i Norwegian har jo i det siste ombestemt seg og det kommer jo til et punkt hvor selv erfarne Norwegian flygerene tenker at det er verdt å ta risikoen ved at selskapet går på en alvorlig økonomisk smell fremfor å akseptere "hva som helst" som igjen fører til ...

Ehm..

ps. du snakker om særinteresser på bekostning av kundene. Jeg syns det er ganske sært at billige billetter skal komme på bekostning av mennesker som jobber i bransjen jeg da... Kan det tenkes du ser litt vel subjektivt som betalende kunde på denne saken? Det norske velferdssamfunnet opphører ikke å eksistere slik vi kjenner det i dag om billettprisene "normaliserer" seg litt..

For noen måneder siden var det en øst-europeisk eks-flyvert fra Ryanair's RYG-base som var i media pga dårlige vilkår der. På NRK Østfold sin sending spurte de folk "rett fra levra" om hva de synes om dette og samtlige svarte det samme (dog via mer rundt-grøten-formuleringer): "jeg blåser egentlig i arbeidsforholdene til de ansatte så lenge jeg kan få billige flybilletter!"

DY's passasjerer er likedan, de tror det er en menneskerettighet å kun betale 299,- for å fly til Alicante og Malaga, så lite sympati å hente derfra, tror jeg. Ryanair's strategi for å oppnå suksess var å tilby så billige billetter at folk bare måtte fly med dem. Nå som de er Europas største flyselskap sier selv Michael O'Leary at i fremtiden må de få tak i passasjerer som kan betale mer, for denne strategien kan ikke vare evig. Men nå er jo folk godt vant med å betale peanøtter for flybilletter og skifter flyselskap etter billigste tilbyder. Blir ikke lett å avvenne folk med billetter til 74,- (pluss gebyr på 850,-)...

For noen måneder siden var det en øst-europeisk eks-flyvert fra Ryanair's RYG-base som var i media pga dårlige vilkår der. På NRK Østfold sin sending spurte de folk "rett fra levra" om hva de synes om dette og samtlige svarte det samme (dog via mer rundt-grøten-formuleringer): "jeg blåser egentlig i arbeidsforholdene til de ansatte så lenge jeg kan få billige flybilletter!"

DY's passasjerer er likedan, de tror det er en menneskerettighet å kun betale 299,- for å fly til Alicante og Malaga, så lite sympati å hente derfra, tror jeg. Ryanair's strategi for å oppnå suksess var å tilby så billige billetter at folk bare måtte fly med dem. Nå som de er Europas største flyselskap sier selv Michael O'Leary at i fremtiden må de få tak i passasjerer som kan betale mer, for denne strategien kan ikke vare evig. Men nå er jo folk godt vant med å betale peanøtter for flybilletter og skifter flyselskap etter billigste tilbyder. Blir ikke lett å avvenne folk med billetter til 74,- (pluss gebyr på 850,-)...

Det er jo en interessang vinkel hvis passasjerene driter fullstendig i vilkårene og arbeidssikkerheten til de som jobber ombord. (Jeg påstår ikke at de gjør det) Trenger strengt tatt da de som jobber ombord bry seg om passasjerene? (Noe de faktisk gjør i høyeste grad!)

Den eventuelle kommende streiken er ikke for å straffe passasjerene slik det kommer frem i noen poster. Det handler om å forsvare sin egen arbeidsplass, både nå og for fremtiden. En del, inkludert megselv, mener dette også er avgjørende for en sikker luftfart i fremtiden.

Ehm..
1: Er faste arbeidsplasser SÆRinteresser?? Er det at selskapet overholder fridagsordningen særinteresser??

Planen er vel at ekspansjonen skal skje med kontraktspiloter. Vi kommer stadig tilbake til det kritiske spørsmålet: Kommer det noen særlig med ekspansjon dersom dette ikke blir en farbar vei for DY?

2: Det er ikke konkurrentene som er villige til å gå til sympati streik, men pilotene i SAS og WF. De betegner faktisk pilotene i DY som kollegaer i luftfarten. Både SAS og WF er glade for at DY pilotene er der og ønsker å hjelpe de for at de skal kunne ha en trygg fremtid på sin arbeidsplass.. Norsk luftfart slik vi kjenner den i dag er heller ikke tjent med en "ny" FR slik DY utvikler seg..

Det er opplagt en fordel for konkurrentene om det blir streik og om denne streiken blir langvarig. Hvorvidt norsk luftfart er tjent med en slik løsning som DY foreslår kommer nok an på hvor i luftfarten man selv er plassert.

3: Foreningen i DY har ikke vært informert om noen av de nye valgene til ledelsen, så det gode samarbeidet du snakker om kommer i hvertfall ikke fra ledelsens side...

Gitt at dette stemmer så er det et godt poeng. Kjos & co har muligens gjort noen strategiske feilgrep i forhold til å holde sine ansatte orienterte om planene.

Poenget er vel ikke om effektene på det norske velferdssystemet. Her snakker vi, slik jeg forstår det, primært om ekspansjon i utlandet. Hvis pilotene i andre skandinaviske selskaper er av den oppfatning at hvis dette går gjennom så er det de som er neste ut, så må nok det bero på det faktum at denne utviklingen kommer uansett hva DY gjør. Skandinavisk luftfart er ikke isolert fra utviklingen i resten av Europa (og verden forøvrig).

Hva angår dette med særinteresser på bekostning av kundene, og det litt billige argumentet om at billige billetter kommer på bekostning av mennesker som jobber i bransjen: Her får vi vel først poengtere at målsettingen med et selskap i luftfartsbransjen er ikke å sørge for sysselsetting, men å levere en tjeneste som kundene ønsker og til en pris som gjør at selskapet maksimerer sin fortjeneste. Hadde det vært et sysselsettingstiltak så hadde saken vært en annen. Når det er sagt så forventer jeg at lover/regler/avtaler følges, så i den grad dette ikke gjøres så må nødvendigvis tiltak iverksettes.

For ordens skyld: Jeg kjøper veldig lite svært billige flybilletter, og er godt fornøyd når jeg finner en t/r reise Nord-Norge-England til under 2500,-.

Trenger strengt tatt da de som jobber ombord bry seg om passasjerene? (Noe de faktisk gjør i høyeste grad!)

Nei, det trenger de ikke, men det er faktisk det de får betalt for.

99 kr minus flyskatt på 95 kr... gjør du mye på jobben for 4 kr?? hehe

Nei, det gjør jeg ikke, men så får heller ikke de ombord en lønn som er basert på billettinntektene til selskapet...;) Poenget er at det blir veldig spesielt å skulle likestille passasjerenes likgyldighet overfor de ansattes vilkår/ve og vel, med de ansattes holdning vis a vis kundene sine.

Nei, det gjør jeg ikke, men så får heller ikke de ombord en lønn som er basert på billettinntektene til selskapet...;) Poenget er at det blir veldig spesielt å skulle likestille passasjerenes likgyldighet overfor de ansattes vilkår/ve og vel, med de ansattes holdning vis a vis kundene sine.

Det er sant, men pilotene kan sikkert be om forståelse for denne mulige aksjonen vi kan se snart..

En kan jo se samfunnsmessig på dette med hvor mye folket bryr seg. Hvis de ikke tar seg bryet til å kjøpe "Fairtrade" frukt, kaffe, te, krydder etc. eller tenker over hvor klær kommer fra og rettighetene til dem som lager dem, hvorfor skal de da bry seg om flygerne eller kabinbesetningen?

Hvis ikke folket vil betale NOK 2.50 ekstra per kilo for "Fairtrade" bananer, hvorfor skal de betale NOK 100 mer for en flybillett fordi flygerne skal tjene mer? De tjener nok sannsynligvis mye mer enn den aktuelle kundegruppen uansett. En kan jo også stille det samme spørsmålet om flygerne selv alltid tenker over de produktene de kjøper og at disse kommer fra noen som jobber under "respektable forhold"...Prinsipielt sett bør de jo det siden de plutselig vil at alle skal tenke på dem nå.

Jeg mener på helt generell basis at å streike for egne interesser er å sette egne interesser foran andre sine på bekostning av kundene, altså sine særinteresser. Dette er i utgangspunktet etter min mening en lite produktiv og svært upoplulær måte å fremtvinge egne interesser på. Og å starte en streik som rammer tusenvis av reisende skal godt gjøres å forsvares!

Jeg merker meg at mange her inne tror man har en sak som opplagt vil få støtte blant kunder og folkeopinionen. Men her tror jeg man har en jobb å gjøre. Med unntak av piloter fra andre selskaper som sliter pga. konkurransen fra DY, og selvsagt tjener på en langvarig streik, får man ikke noen gratis støtte fra mannen i gata. Og det går ikke på at de på død og liv skal ha rimelige flybilletter og gir f.. i ansatte... men faktisk på hva som høres fornuftig ut.

Saken til pilotene er sett utenfra ganske komplisert å sette seg inn i. Selv etter å ha lest hele denne tråden er det ikke opplagt for meg hvorfor denne saken er så viktig at man vil ha en langvarig streik i DY som rammer tusenvis av passasjerer. Er det for å hindre vilkår som andre europeiske lavprisselskaper allerede benytter helt lovlig i stor utstrekning? Du skal ikke se bort fra at det for mannen i gata kan framstå logisk at Kjos vil ha samme vilkår/kontrakter i utlandet som FR og andre lavprisselskaper... og går ikke det må man flagge ut som skipsfarten. Og folk i gata er vant til at fagforeningene i flybransjen er vel ivrige i å streike for bedre vilkår. Og det skal jobbes godt i media for at det ikke blir en utbredt holdning også i denne saken!

Det blir spennende å se hvordan det går. Men må si at det blir trist for alle parter om det ikke kommer til en enighet før man faktisk streiker. Dette er en streik som ingen vinner på utenom konkurrentene (herav også de som allerede benytter kontraktspiloter).

Jeg mener på helt generell basis at å streike for egne interesser er å sette egne interesser foran andre sine på bekostning av kundene, altså sine særinteresser. Dette er i utgangspunktet etter min mening en lite produktiv og svært upoplulær måte å fremtvinge egne interesser på. Og å starte en streik som rammer tusenvis av reisende skal godt gjøres å forsvares!

Jeg merker meg at mange her inne tror man har en sak som opplagt vil få støtte blant kunder og folkeopinionen. Men her tror jeg man har en jobb å gjøre. Med unntak av piloter fra andre selskaper som sliter pga. konkurransen fra DY, og selvsagt tjener på en langvarig streik, får man ikke noen gratis støtte fra mannen i gata. Og det går ikke på at de på død og liv skal ha rimelige flybilletter og gir f.. i ansatte... men faktisk på hva som høres fornuftig ut.

Saken til pilotene er sett utenfra ganske komplisert å sette seg inn i. Selv etter å ha lest hele denne tråden er det ikke opplagt for meg hvorfor denne saken er så viktig at man vil ha en langvarig streik i DY som rammer tusenvis av passasjerer. Er det for å hindre vilkår som andre europeiske lavprisselskaper allerede benytter helt lovlig i stor utstrekning? Du skal ikke se bort fra at det for mannen i gata kan framstå logisk at Kjos vil ha samme vilkår/kontrakter i utlandet som FR og andre lavprisselskaper... og går ikke det må man flagge ut som skipsfarten. Og folk i gata er vant til at fagforeningene i flybransjen er vel ivrige i å streike for bedre vilkår. Og det skal jobbes godt i media for at det ikke blir en utbredt holdning også i denne saken!

Det blir spennende å se hvordan det går. Men må si at det blir trist for alle parter om det ikke kommer til en enighet før man faktisk streiker. Dette er en streik som ingen vinner på utenom konkurrentene (herav også de som allerede benytter kontraktspiloter).

1. Vi er jo alle imot streik og det skal godt forsvares. Mao. har de jobbet lenge for å unngå det uten å vinne gjennom for nå å se at situasjonen er fastlåst. Hva er alternativet spurte jeg. Har du et svar annet enn å godta noe som både mannen i gata mener er feil (etter min vurdering) og nærmere 100% av flygerene mener er hårreisende og således ikke kan aksepteres lenger?

2. Komplisert at pilotene krever å være ansatt i Norwegian? Jeg tror du undervurderer den norske befolkning og deres rettferdighetsprinsipp mht. sosiale rettigheter osv.

3. Ingen ønsker streik som du sier, men hvordan vet du svaret at ingen vinner på dette?

Flygerene gjør det jo evt. nettopp for å vinne da de mener saken er så viktig at tap får bli tap da det er en sak som går på det fundamentale ved et akseptabelt arbeidsforhold eller ikke.
Hvilket forhandlingskort mener du alternativt forhandlingsleder skal bruke overfor Kjos, når flygerene ikke kan akseptere selskapets bruk av kontrakt fremfor fast ansettelse?

En kan jo se samfunnsmessig på dette med hvor mye folket bryr seg. Hvis de ikke tar seg bryet til å kjøpe "Fairtrade" frukt, kaffe, te, krydder etc. eller tenker over hvor klær kommer fra og rettighetene til dem som lager dem, hvorfor skal de da bry seg om flygerne eller kabinbesetningen?

Hvis ikke folket vil betale NOK 2.50 ekstra per kilo for "Fairtrade" bananer, hvorfor skal de betale NOK 100 mer for en flybillett fordi flygerne skal tjene mer? De tjener nok sannsynligvis mye mer enn den aktuelle kundegruppen uansett. En kan jo også stille det samme spørsmålet om flygerne selv alltid tenker over de produktene de kjøper og at disse kommer fra noen som jobber under "respektable forhold"...Prinsipielt sett bør de jo det siden de plutselig vil at alle skal tenke på dem nå.

Dette er ikke en kamp for å "tjene mer". Forhandlingene i DY ble brutt før man engang kom fram til spørsmålet om lønn.

Når det er sagt forstår jeg resonnementet ditt. Mitt svar er at man prøver vel heller ikke å vinne denne kampen gjennom opinionen, det er ingen som ser for seg at folket vil kreve dyrere billetter. Vi har ikke sett en markant økning i ulykkesstatistikken på grunn av denne utviklingen ennå, det ligger etter min mening fram i tid. For majoriteten av passasjerene er vel de eneste krav til en flyreise at billetten har en lav grunnpris og at det er rimelig sjanse for å komme frem i live.

Målsetningen i forhold til opinionen er vel som sådan å skape en forståelse for at dette er en kamp for helt grunnleggende rettigheter for arbeidstakere. Ikke for at passasjerene skal på barrikadene, men for at de skal få et innblikk i virkeligheten bak de billige billettene. Veien er lang for å fjerne illusjoner om den overbetalte piloten som jobber lite, som henger igjen fra mange år tilbake - men dette er viktige skritt på veien.

Det er opp til myndigheter og selskapene å vise ansvarlighet for grunnleggende sosiale rettigheter og flysikkerhet i dette spørsmålet. Men passasjerene har rett til å vite hvorfor de evt blir stående uten å komme seg på tur.

Har dere glemt hva som kan skje dersom Norwegian får fortsette med dette? Det er på sikt norske arbeidsplasser som blir flyttet til utlandet. Dersom alle norske bedrifter skal flytte mest mulig penger ut av landet vil det ikke bli noe igjen til de av oss som er igjen og lever på arbeidsledighetstrygd fordi arbeidsplassen vår er flyttet ut av landet. Dersom galskapen ikke stopper, og alle yrkesgrupper i luftfarten skal flyttes ut av landet er det snakk om 50 000 årsverk og 1% av BNP. Hvor billig blir det for samfunnet og måtte fø på disse 50 000?

Skipsfarten er allerede ødelagt. Byggebransjen er i full gang etter at østeuropeiske revisorer plutselig ble snekkere...luftfarten neste? Og hvor skal det stoppe? Skal hele Norge gå arbeidsledig til slutt?

Jeg jobber i et større norsk flyselskap og DY er en sterk konkurrent for oss, men jeg ønsker konkurranse på like vilkår! Dette blir som å jukse i Ludo...

Back