På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Det var ment som en respons til post #289. jeg har imidlerting ingen tro på at det vil skje, men det kunne vært et alternativ hvis de stoppet ekspansjonen.

Tror du at ekspansjonen er upåvirket av ordningene de vil tilby til pilotene? I så fall så må jeg si meg en smule uenig (driftskostnader er ikke helt uvesentlige i forhold til å bestemme produksjonsvolum).
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Så lenge de ikke parkerer fly, er ekspansjonen bestemt av flåteveksten. Den kan man ikke endre sånn over en lav sko uten drastiske åtgjerder. Jeg ser derfor ingen egentlig sammenheng - nå.
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Så lenge de ikke parkerer fly, er ekspansjonen bestemt av flåteveksten. Den kan man ikke endre sånn over en lav sko uten drastiske åtgjerder. Jeg ser derfor ingen egentlig sammenheng - nå.

Jeg antar at det er nokså uproblematisk å selge sine slots hos både Airbus og Boeing, om det skulle vise seg at de ikke har behov for flyene. Det har vi vel hørt om før. Ekspansjonen og flybestillingene er ganske sikkert gjort med basis i den forretningsmodellen som pilotene nå ønsker å komme til livs. Endrede forutsetninger gjør vel ofte at beslutninger reverseres, og spesielt når man ikke enda sitter med flyene i fanget (og dette er neste generasjonsfly som presumptivt har stor verdi i markedet og derfor enkelt å avhende).
 
Last edited:
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

I dagens marked vil det neppe by på større problemer.
 
Re: Widerøe - Norwegian på Torp

Nå som jeg ser at det er Malaga-vikarene som flyr innenriks også så kan det jo hende at Norwegian vil lage litt internkamp og positiv omtale, "ikke sant det er bedre med Malaga-vikarer og billetter til kr 99,- sammenlignet med grådige piloter med fast jobb og sånn som gjør at det koster 419 fra Gardermoen" haha

http://www.sb.no/nyheter/streik-rammer-ikke-torp-1.7191644

Og starte kampanjen med at "enkel forskning" viser at faste ansatte er no dritt.
 
Re: Widerøe - Norwegian på Torp

Malaga-vikarene flyr ikke innenriks. Kun hvis det blir streik.
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Hvilke virkemidler har DY her hvis denne streiken går over lang tid, hvis de kan bruke kontraktflygere på torp innenlands ved streik... så kan de også skaffe seg flere kontraktspiloter også?

Jeg frykter at dette blir en langvarig streik som ingen vil gi seg på. Kjos kan ikke fordi han ser på dette som grunnleggende for selskapets eksistens de nesete årene og pilotene kan ikke gi seg uten gjennomslag hvis de først begynner (kanskje derfor de nøler med å ta ut streik nå?).
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Jag tror inte det blir någon längre strejk...DY går i konkurs då.
Kjos kommer få ge med sig om han vill att DY ska överleva maj månad.
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Det er ingen menneskerett å fly, men i og med at markedet er deregulert så er det opp til aktørene å vurdere hvem som skal tilby hva, til hvilken pris, og i siste instans så er det konkurransen mellom disse som avgjør hvem som overlever . Hvem er det som skal avgjøre hva som er rimelige priser? DY tjener vel i hovedsak penger på sine operasjoner, mens andre selskaper i mindre grad gjør det. Det kommer mao an på forholdet mellom inntekt og kostnader.

DY taper bare ikke penger når de flyr for 99kr fra torp. De kanibaliserer sitt oslo marked.. en del som ellers ville reist via osl, reiser nå heller til torp. MAO de henter kunder fra osl til en lavere inntjening..
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Poenget mitt er at det nå synes som om argumentene til enkelte her inne er styrt etter det følgende (merk: jeg sier ikke at pilotene argumenterer på dette viset, men at enkelte her inne gjør det): Så lenge vi ikke får ta del i dette til vilkår som vi ville akseptert, så får det heller være? Er dette riktig forstått?

Hvis så er tilfellet så er det jo en form for litt lei egoisme. Litt flåsete sagt så minner det meg om min da (litt trassige) 3 årige datter som heller kastet iskremen i søpla enn at moren skulle få spise restene...;) (hun er imidlertid blitt mye flinkere nå...)

Det er også veldig lett å forstå at DYs konkurrenter helt ser at dette ikke gjennomføres.

Poenget er altså at ekspansjonen kommer ikke (eller iallefall mer begrenset) om DY ikke lykkes med å redusere sine kostnader/bli enda mer konkurransedyktig. Da blir det mindre behov for piloter, men det er kanskje greit om man allerede er på innsiden.

For ordens skyld: Jeg har full forståelse for at man ønsker ordninger som sikrer samme sosiale rettigheter som i det landet man jobber (og som vel beslutningen i EU parlamentet uansett vil sikre fremover).

Jeg er ikke helt enig. Jeg tror faktisk ikke det blir behov for en eneste mindre pilot om DY ikke får ekspandere slik Kjos tenker seg. Det er så blillig å fly i disse dager, så om Kjos "oppretter" arbeidsplasser er det rett og slett fordi han tar de fra et annet selskap..
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Så lenge de ikke parkerer fly, er ekspansjonen bestemt av flåteveksten. Den kan man ikke endre sånn over en lav sko uten drastiske åtgjerder. Jeg ser derfor ingen egentlig sammenheng - nå.

Malaga (Torp) og Helsinki relaterte operasjoner står jo for fall på kort sikt, så her blir det snakk om hoderulling og parkering av fly.
Vi kan jo også se for oss at Raynair og SAS vil benytte sjansen og forsyne seg av markedsandeler i vakumet som oppstår under og
etter en streik -> mer hoderulling! Som jeg forutså for noen dager siden så står nå en hel bransje og klapper for DY pilotene som
har ALT å tape mens konkurrentene har ALT å vinne på det som skjer. DY pilotene har nå m.a.o. mistet kontrollen over sin egen konflikt.

Kjos vil forøvrig kalle dem inn for arbeidsretten hvis det blir streik, så i teorien risikerer hele gjengen stå uten jobb om en stund.
Noe som kanskje er likegreit hvis man er så uenig med sin egen ledelse.

W
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Hvorfor det, så lenge de tar levering og holder cashflowen gående gjennom leasinginntekter? Enklere å selge fly enn passasjerseter så lenge ikke markedet kræsjer. Og selv i et dårlig marked kan man bli kvitt flyene hvis man går lavt nok. Passasjerinntekter kan det være verre med ..

Du tror vel ikke man får lånt 100+ milliarder sånn uten videre hvis man ikke har en god plan på hvordan man
skal bruke dem og investorene har troen på deg? Kjos har fått lån under visse forutsettninger, nå vil disse
forrutsettningene forrandre seg dramatisk. Da vil sannsynligvis lånene ryke.

Da kan jo du og jeg starte leasingbyrå på mandag, låne 100kkk og bestille 200+ fly da - count me in ;)

W
 
Last edited:
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Du tror vel ikke man får lånt 100+ milliarder sånn uten videre hvis man ikke har en god plan på hvordan man
skal bruke dem og investorene har troen på deg? Kjos har fått lån under visse forutsettninger, nå vil disse
forrutsettningene forrandre seg dramatisk. Da vil sannsynligvis lånene ryke.

Da kan jo du og jeg starte leasingbyrå på mandag, låne 100kkk og bestille 200+ fly da - count me in ;)

W

Tror du AMR ble vurdert som solid ifm sin gigantordre 4 mnd før konkursen? De som finansierer fly er fullt klar over risikoen i flyselskap og grunnlaget for å finansiere fly er verdien på flyene, ikke på et flyselskap som kan gå konk når som helst. Og så vet vi jo at de politiske problemene rundt Ex-Im Bank har lite å gjøre med driften i Norwegian.
 
Last edited:
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Du tror vel ikke man får lånt 100+ milliarder sånn uten videre hvis man ikke har en god plan på hvordan man
skal bruke dem og investorene har troen på deg? Kjos har fått lån under visse forutsettninger, nå vil disse
forrutsettningene forrandre seg dramatisk. Da vil sannsynligvis lånene ryke.

Da kan jo du og jeg starte leasingbyrå på mandag, låne 100kkk og bestille 200+ fly da - count me in ;)

W

Nå er ikke Boeing sammen med de som har gitt disse lånene helt uten erfaring, de har solgt noen fly opp igjennom årene og under langt mere utfordrende forhold en liten konflikt og de er i Business ennå. Så det skal vesentlig mere til for at disse lånene skal ryke - tross allt dette er ikke amatører.

Boeings Managing Director Global Marketing, hadde Sør Amerika som sitt område før han ble forfremmet til å ha jobben på verdens basis. Han deler absolutt ikke dine bekymringer ! (Og Jeff er Flyprat`s kontakt hos Boeing og gammel fagforeningsmann - så han vet godt at det er minst 2 sider av en sak;)
)
 
Last edited:
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Du tror vel ikke man får lånt 100+ milliarder sånn uten videre hvis man ikke har en god plan på hvordan man
skal bruke dem og investorene har troen på deg? Kjos har fått lån under visse forutsettninger, nå vil disse
forrutsettningene forrandre seg dramatisk. Da vil sannsynligvis lånene ryke.



W

Og hvis det sker, så må det jo konkluderes at Kjos har lavet en forkert plan, der har fejlet. Jeg ved godt at visse mennesker tror at han nærmest har guddommelig status og at alt hvad han rører ved er fantastisk, men virkeligheden er nok lidt anderledes.

Nu er jeg ganske overbevist om at det ikke sker, men at give ansatte, der bare gerne vil have ordentlige ansættelsesvilkår skylden for at der potentielt kan gå galt med Kjos' plan - synes jeg faktisk er ganske respektløst.

Der er absolut ingen, der siger, at alt hvad Kjos planlægger skal resten af verden bare acceptere og bakke ham op i. Hvorfor i alverden skulle piloter ofre deres rimelige ansættelsesvilkår for at andre kan få dårlige vilkår og Kjos kan fylde sin private pengetank på bekostning af andre menneskers levevilkår.

Det er absolut heller ikke nogen ret for Kjos at ekspandere ubegrænset. Der står heller ikke skrevet nogen steder, at det nødvendigvis er den rigtige løsning - for branchen, skatteindtægterne, samfundet osv - at Kjos bare bliver så stor som mulig - slet ikke hvis det er på bekostning af skandinaviske arbejdspladser, ordentlige arbejds- og ansættelsesforhold, skatteindtægter og potentielt flysikkerheden.

Rent faktisk er omkostningerne ved at give medarbejderne ordentlige vilkår ganske minimale i forhold hvad det ellers koster at drive et flyselskab. Udgifter til crew fylder ikke meget sammenholdt med leasing, brændstof, afgifter osv osv osv. At de får ordentlige forhold - og at man ikke forsøger at lave konstellationer, som potentielt opfordrer til skatteunddragelse synes jeg kun er rimeligt. At folk ikke kan gennemskue hvad de reelle hensigter bag Kjos såkaldte plan er - undrer mig meget. Hvis man godt kan gennemskue det og stadig synes det er helt okay, så synes jeg faktisk det er ganske usympatisk. Men desværre er det jo nok sådan verden har udviklet sig. Man er sig selv nærmest og hvis man kan spare lidt småpenge på flybilletten, Ikea-reolen eller de polske kødvarer, så bryder ingen sig om arbejdsforhold, social sikring osv. - Bare det ikke rammer en selv.

Det er sørgeligt at være vidne til - men sådan ser verden jo nu åbenbart ud.

Selv vil jeg ihvertfald forsøge - såvidt det er muligt - at gøre mit til at verden bliver et bedre sted end nogen åbenbart vil have den til at være...

Det er trist læsning at læse visse poster i denne tråd... Øv :(
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Nu er jeg ganske overbevist om at det ikke sker, men at give ansatte, der bare gerne vil have ordentlige ansættelsesvilkår skylden for at der potentielt kan gå galt med Kjos' plan - synes jeg faktisk er ganske respektløst.

Det har ingen hensikt å dele ut "skyld" her, men å fraskrive seg ANSVAR for KONSEKVENSENE av de handlingene
man som pilot foretar seg i disse dager er med respekt å melde uansvarlig og ikke minst utrolig naivt. Nå er det jo først og
fremst egne kolleger og egen arbeidsplass på sikt som blir påvirket, så for meg som passasjer er det rivende likegyldig.
Jeg skal nok komme meg fra A til B uansett. Hva som står på halen og hva etternavnet til piloten er, er av mindre betydning
så lenge alt er i.h.t EU standard.
Desverre tror jeg dette er begynnelsen på slutten for norsk luftfart av betydning.
 
Last edited:
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Pilotenes vegring mot å begynne streiken kan vel skyldes NHO's antydninger om at dette
ikke omfattes av tariffavtalen, og dermed vil klassifiseres som vill/ulovlig.
Med påfølgende erstatningsansvar ?
 
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Pilotenes vegring mot å begynne streiken kan vel skyldes NHO's antydninger om at dette
ikke omfattes av tariffavtalen, og dermed vil klassifiseres som vill/ulovlig.
Med påfølgende erstatningsansvar ?

Og kanskje størrelsen på egen streikekasse?


Vidar
 
Back
Top