På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Bom når det gjelder skatt gitt.
600-900k, la oss ta utgangspunkt i 750k pr år. Et normalt boliglån med normal rente (folk må tross alt bo et sted, og ikke alle arver hus fra foreldrene) og et normalt studielån (normalt for å være pilot) uten andre fradrag gir en skatteprosent på 28%. Velger man å leie bolig ender man på 32%.
Det er selvsagt mer tabloid å skrive 50% i skatt, men dette tallet er ikke reelt.

Jeg ser at en del trekker frem diett og housing. Dette er normalt i flybransjen, men er ikke en del av inntekten.

Jeg har en mistanke om at gode ordninger når det gjelder uniformstillegg, diett, housing ol. og har blitt forhandlet frem som en vinn vinn situasjon for arbeidsgiver og arbeidstaker. Ingen skatt og ingen arbeidsgiveravgift, og dermed en gunstig form for lønn (evt organisert skatteunndragelse hvis man vil se på det på den måten.)

Man kan vel ikke dra til banken og legge frem dette når man søker om boliglån?

TOS, hvilken pensjon får man ved å bruke nevnte trekk til folketrygden? Får man en pensjon som står i forhold til inntekt, eller er dette tilsvarende minstepensjon?

Det siste lurer jeg også på ? Når det gjelder boliglån tror jeg de aller fleste av disse pilotene kan glemme det - hva er første spørsmål fra kredittinstitusjonene (banker etc.) fjorårets ligning - har du ikke det -hmmm ser du den døren der - ha det - ja selv Bank Norwegian gir deg ikke et lite Visa Kort uten at du legger frem fjorårets ligning - nei dette er gode teoretiske øvelser for de av dere som stiller med trippel norsk - for oss som delvis lever i denne verdenen er det stort sett trippel nei....

Bom når det gjelder skatt gitt.
600-900k, la oss ta utgangspunkt i 750k pr år. Et normalt boliglån med normal rente (folk må tross alt bo et sted, og ikke alle arver hus fra foreldrene) og et normalt studielån (normalt for å være pilot) uten andre fradrag gir en skatteprosent på 28%. Velger man å leie bolig ender man på 32%.

Selv betaler jeg 47%, men har positiv formue, så det er vel det man bør unngå :p

Tallene dine er forøvrig heller ikke korrekte. Uten rentefradrag ligger
trekksprosenten på 750k på ca 40% (34,5% for delt på ett år)

http://www.abcnyheter.no/skatt/faktainnhold/090128/skatteprosenter-pa-lonnsinntekt

Nå er vel DY's kontraktspiloter nødt til å bo (skatte) i nærheten av en base (Malaga etc) eller i Norge,
jeg trekker tilbake Isle of Man eksempelet. Men uansett tror jeg de fleste her er enige om at
denne konflikten handler om generelle vilkår, ikke om lønn.

W

Selv betaler jeg 47%, men har positiv formue, så det er vel det man bør unngå :p

Tallene dine er forøvrig heller ikke korrekte. Uten rentefradrag ligger
trekksprosenten på 750k på ca 40% (34,5% for delt på ett år)

http://www.abcnyheter.no/skatt/faktainnhold/090128/skatteprosenter-pa-lonnsinntekt

Nå er vel DY's kontraktspiloter nødt til å bo (skatte) i nærheten av en base (Malaga etc) eller i Norge,
jeg trekker tilbake Isle of Man eksempelet. Men uansett tror jeg de fleste her er enige om at
denne konflikten handler om generelle vilkår, ikke om lønn.

W

Det er ikke mine tall, det er www.skatteetaten.no sine tall. Hvis du mener de er feil, får du ta det opp med de. Jeg stoler mer på skatteetaten enn abcnyheter.
Piloter har vesentlige studielån, så selvsagt har de også fradrag.

...og så har jeg nå fått påpekt at prosentsatsene jeg har operert med ikke stemmer for trygdedekningen. Det som står hos NAV er følgende:

Avgiftssatsene ved frivillig medlemskap - når arbeidsgiver ikke plikter å betale arbeidsgiveravgift
■helsedelen 9,1 prosent
■helsedelen med rett til sykepenger 13,8 prosent
■pensjonsdelen 23,6 prosent

Så om min nye (;)) tolkning er korrekt så koster hele pakken 37.4%, noe som jo blir svært kostbart. Siden jeg har misforstått tidligere så kan det nok også være tilfellet denne gangen... :)

Nå er jeg litt usikker på totaliteten i dette, fordi disse pilotene nok blir skattbare til Norge (om jeg har forstått den delen rett). Da trodde jeg egentlig at man var dekket gjennom betaling av skatt (hvor jo trygdedelen er en del av skattegrunnlaget, og siden NAV skriver følgende: "Når du skatter til Norge er det skatteetaten som både fastsetter størrelsen på trygdeavgiften og som trekker trygdeavgiften fra lønnen din."). Dette blir nok en smule mer komplekst enn jeg tenkte i utgangspunktet, så hvor er juristene når vi trenger dem...?

http://www.nav.no/Internasjonalt/Medlemskap+i+folketrygden/Trygdeavgift

Piloter har vesentlige studielån, så selvsagt har de også fradrag.

Selvsagt, som de fleste andre - men det blir vannskelig å sammenlikne MED
fradrag da disse varier stort fra person til person.

Forøvrig annonsert en reportasje om konflikten i dagsrevyen NÅ

EDIT: Brudd i forhandlingene, saken går til mekling

W

Last edited:

Jeg ser at en del trekker frem diett og housing. Dette er normalt i flybransjen, men er ikke en del av inntekten.

Man kan kanskje diskuterebi hvilken utstrekning diett bør inkluderes, men å se bort fra housing allowance virker nå veldig merkelig. Slik jeg har forstått dette er det tilskudd til å dekke primærbolig (ikke hotell ute på reise - men hvis det er til dekning av hotell så er saken en annen).

TOS, hvilken pensjon får man ved å bruke nevnte trekk til folketrygden? Får man en pensjon som står i forhold til inntekt, eller er dette tilsvarende minstepensjon?

Nå står et ikke klart hos NAV og man må sannsynligvis ta kontakt med NAV utland, men jeg vil anta at det er en standard folketrygdpensjon (som vel etter reformen er dårligere enn den har vært tidligere). Veldig mange har vel tilleggspensjon gjennom arbeidsgiver, men om dette også er en del av pakken vet jeg ikke.

Så om min nye (;)) tolkning er korrekt så koster hele pakken 37.4%, noe som jo blir svært kostbart. Siden jeg har misforstått tidligere så kan det nok også være tilfellet denne gangen... :)

http://www.nav.no/Internasjonalt/Medlemskap+i+folketrygden/Trygdeavgift

Så kanskje det ikke bare var fagforeningsvissvass allikevel? ;)

Ja, det koster dersom man skal leke med folk som driver monkey business.

Quote:
Avgiftssatsene ved frivillig medlemskap - når arbeidsgiver ikke plikter å betale arbeidsgiveravgift
■helsedelen 9,1 prosent
■helsedelen med rett til sykepenger 13,8 prosent
■pensjonsdelen 23,6 prosent

Så om min nye () tolkning er korrekt så koster hele pakken 37.4%, noe som jo blir svært kostbart. Siden jeg har misforstått tidligere så kan det nok også være tilfellet denne gangen...

Ikke helt riktig. Du har tre valg!

Helsedelen med sykepenger - 13.8%
Helsedelen med sykepenger + pensjonsdelen + 23.6%

Ikke helt riktig. Du har tre valg!

Helsedelen med sykepenger - 13.8%
Helsedelen med sykepenger + pensjonsdelen + 23.6%

Nå blir en enkel økonom forvirret...;)
Så bare helsedelen med sykepenger koster 13.8%, og skal du ha pensjonsdelen i tillegg så blir det 23.6% (totalt sett, eller 23.6 + 13.8 = 37.4%)?

Tabellen jeg kopierte inn er hentet fra NAV sine sider.

Hur tror ni Kjos kommer agera om detta faktiskt slutar med pilotstrejk i DY? En strejk bland DY pilotens skulle slå oerhört hårt mot DY och flygbolaget kan gå i konkurs om strejken pågår en längre tid...
SAS blir förmodligen den stora vinnaren på en DY strejk.

Last edited:

Hur tror ni Kjos kommer agera om detta faktiskt slutar med pilotstrejk i DY?
Tror ni DY ev lämnar Norge som en konsekvens?

Nei, det tror ikke jeg. Jeg tror imidlertid at ekspansjonen vil komme utenfor Norge, noe som vel uansett er hovedplanen (virker det som).

Nei, det tror ikke jeg. Jeg tror imidlertid at ekspansjonen vil komme utenfor Norge, noe som vel uansett er hovedplanen (virker det som).

Men ved å fortsette å ekspandere i utlandet og neglisjere hjemmemarkedet, så fjerner man ikke "problemet" i Norge/Skandinavia. Pilotene blir jo ikke særlig happy av at man øker i disse kontrakt pilotene. Selskapet heter jo fortsatt Norwegian. (Eller vil de kalle seg European ;) )
Jeg tror så fort det blir ro i rekkene, ser vi en "snikinnføring" av Mallaga piloter og Helsinki piloter fast på innlandsrutene, enten de fast ansatte pilotene liker det eller ikke. De kan ikke aksjonerer for mange ganger, for noe som uansett kommer for godt i deres organisasjon.

Nå har jeg ikke fulgt med på hele tråden, men finnes det noe i loven som sier at f.eks spanske piloter, på spansk base, ikke kan fly innenriks i Norge? Eller går det bare på at alle sertifikater er i orden?

Last edited:

Det spesielle her er jo at pilotene ikke kommer til å evt. streike fordi de er misfornøyd med egne vilkår.
Som debattene her viser er de jo stort sett fornøyd med hvordan de har det her i Norge.

Som intervjuet med Vatnar på E24 helt klart viser er dette IKKE lenger en intern konflikt i DY.
Her er det helt klart Parat og resten av foreningene som står bak dette og tar en prisippiell streik (evt) på vegne av
hele yrkesgruppen i Norge.

Vatnar;
Skal vi ha norsk luftfart i fremtiden, må vi kunne konkurrere på like vilkår, Vatnar, til NTB tidligere tirsdag.
Dette er et spørsmål om vi skal ha norsk luftfart om fem år eller ikke. Kontraktspørsmålet presser på for alle, også SAS og Widerøe.
Hvis vi ikke har fly registrert i Norge, har vi heller ikke behov for noe luftfartstilsyn. Norsk luftfart utgjør 1 prosent av brutto nasjonalproduktet. Det innbefatter 50.000 ansatte, sier han.

De som leste mitt "konspiratoriske/ironiske" innlegg tidligere i denne tråden skjønner kanskje nå at det ikke var helt tatt ut av luften.
Som Vatnar sier, dette KAN være eller ikke være for norsk luftfart på sikt.

Spørsmålet er om dette er riktig måte å redde norsk luftfart på - JEG tror ikke det. Skal man klare det er det flere enn Kjos
som må gå i seg selv for å se hva man bidra med for å skape kostnadseffektive, fleksible og konkurransekraftige flyselskaper i Norden.

Taktikken til Parat er åpenbart at de ønsker ett norsk/nordisk sær-regelverk som forbyr kontraktspiloter. Derav mediakjøret og lobbyvirksomheten.
Dette vil kun gjøre at norske selskaper får enda dårligere konkurransekraft. Skjer det tror jeg norsk luftfart vil lide samme skjebne som
shipping bransjen og vil bli helt flagget ut med de konsekvenser det får for dere alle.

Hadde jeg vært DY ansatt nå hadde ihvertfall jeg vært livredd for å la dette bli en prisippiell streik som hele bransjen står bak.
Parat, SAS, Widerøe og alle andre kommer til å trampeklappe jo lenger denne streiken pågår - de har jo alt å vinne!
Dere som er fast ansatte i DY nå har alt å tape... . For ikke å glemme de scandinaviske pilotene som nå er på DY baser som man "angivelig"
er så opptatt av rettighetene til, kan risikere å ikke ha en framtid når dette er over. Husk historien til SAS, fagforeningenes
primære mål er å opprettholde seg selv og rettighetene til medlemmene sine - spesielt de eldre.

W

Last edited:

Nå har jeg ikke fulgt med på hele tråden, men finnes det noe i loven som sier at f.eks spanske piloter, på spansk base, ikke kan fly innenriks i Norge? Eller går det bare på at alle sertifikater er i orden?

Nå kjenner jeg ikke regelverket i detalj, men luftfarten i Europa ble vel deregulert i 1994 og styres vel av et felles-europeisk regelverk. Såvidt meg bekjent så er det fritt frem for alle som tilfredsstiller de generelle kravene som ligger i det europeiske regelverket å fly til/fra/i Norge. Om et spansk selskap skulle ønske å starte med innenlandsflygninger i Norge så skulle det vel etter alle solemerker være helt kurant (og oppsynet med selskapet ville vel da ivaretas av det spanske luftfartstilsynet).

Wahoo, det er ikke et ønske fra DY-pilotene å forby kontraktspiloter. Det er et krav å regulerere bruken slik at de kan benyttes en periode før de må fast ansettes.

Hvorfor mener du forresten at Parat, SAS og Widerøe har alt å vinne på en streik?

Last edited:
Skånvik ser konspirasjonsteorier til høyre og venstre
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2376632.ece

"Komiske Ali" vælger offerrollen kombineret med skjulte trusler. Ufatteligt var lavt hun (DY) vil synke. I bedste Ryanair-stil er det altid "de andres" skyld og de gør intet forkert selv.

Sørgeligt at være vidne til hvor lavt niveau dette selskab er sunket til. Øv....

Jeg håber piloterne virkeligt står på og kører denne sag helt til ende. De har intet at tabe og alt at vinde. Og det er en både vigtig og nødvendig sag.

Jeg håber ligeledes at - i det mindste nogle - pax stemmer med fødderne og køber flybilletter hos selskaber, der skaber arbejdspladser (og skatteydere) i Skandinavien. Det har samfundet brug for...

Back