dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)
Det siste lurer jeg også på ? Når det gjelder boliglån tror jeg de aller fleste av disse pilotene kan glemme det - hva er første spørsmål fra kredittinstitusjonene (banker etc.) fjorårets ligning - har du ikke det -hmmm ser du den døren der - ha det - ja selv Bank Norwegian gir deg ikke et lite Visa Kort uten at du legger frem fjorårets ligning - nei dette er gode teoretiske øvelser for de av dere som stiller med trippel norsk - for oss som delvis lever i denne verdenen er det stort sett trippel nei....
Bom når det gjelder skatt gitt.
600-900k, la oss ta utgangspunkt i 750k pr år. Et normalt boliglån med normal rente (folk må tross alt bo et sted, og ikke alle arver hus fra foreldrene) og et normalt studielån (normalt for å være pilot) uten andre fradrag gir en skatteprosent på 28%. Velger man å leie bolig ender man på 32%.
Det er selvsagt mer tabloid å skrive 50% i skatt, men dette tallet er ikke reelt.
Jeg ser at en del trekker frem diett og housing. Dette er normalt i flybransjen, men er ikke en del av inntekten.
Jeg har en mistanke om at gode ordninger når det gjelder uniformstillegg, diett, housing ol. og har blitt forhandlet frem som en vinn vinn situasjon for arbeidsgiver og arbeidstaker. Ingen skatt og ingen arbeidsgiveravgift, og dermed en gunstig form for lønn (evt organisert skatteunndragelse hvis man vil se på det på den måten.)
Man kan vel ikke dra til banken og legge frem dette når man søker om boliglån?
TOS, hvilken pensjon får man ved å bruke nevnte trekk til folketrygden? Får man en pensjon som står i forhold til inntekt, eller er dette tilsvarende minstepensjon?
Det siste lurer jeg også på ? Når det gjelder boliglån tror jeg de aller fleste av disse pilotene kan glemme det - hva er første spørsmål fra kredittinstitusjonene (banker etc.) fjorårets ligning - har du ikke det -hmmm ser du den døren der - ha det - ja selv Bank Norwegian gir deg ikke et lite Visa Kort uten at du legger frem fjorårets ligning - nei dette er gode teoretiske øvelser for de av dere som stiller med trippel norsk - for oss som delvis lever i denne verdenen er det stort sett trippel nei....