På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Siden du spør meg om å dokumentere må jeg be deg gjøre det samme

http://www.romania-insider.com/iber...kes-every-monday-and-friday-until-july/55370/

Det gjør jeg så gjerne.

Air Europa: FO 60.000-110.000 CPT 130.000-220.000
Easyjet Spain: FO 49.140-54.600 SFO 68.040-79.380 CPT 118.125-150.937
Iberia: Average 200.000 ifølge "Iberia spokesman"

Kilder:

http://www.pilotjobsnetwork.com/operatorlist.php?reg=Europe

http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5jErtTxurRC88MkoIfeEcsj3Pvc0A?docId=CNG.af666ba49360109e864507732b6935b3.b11

Mitt utsagn gikk på at vilkårene i Spania er "generelt bedre enn de nordiske", som jeg mener er tilstrekkelig dokumentert her - om man ser på sammenlignbare selskap.

Takk for pm, men dine påstander om at "kontraktspilotene i DY har det helt utmerket" og at "tallene de oppgir bekrefter bildet som DY kommer med" står fortsatt udokumentert.

Edit: Layout

Last edited:

Ok.

Som alltid så blir diskusjoner om arbeidsavtaler og vilkår for piloter dreid over på spørsmål om lønn. Det er en del av bildet helt klart, men i denne sammenhengen er det faktisk svært lite vesentlig. Dette handler om at Kjos påstår at det ikke er mulig å overleve i konkurransen om man har fast ansatte piloter, og at det er en en nødvendighet å leie disse inn på tidsbegrensede kontrakter gjennom utenlandske kontraktsfirma. Hvor de ansatte får sin lønn, men ingenting mer. Flyselskapet slipper forpliktelsene til sosial sikring, pensjon, forsikringer etc - som blir lagt over på den enkelte pilot, som nå blir selvstendig næringsdrivende. Han mottar sin lønn i et land, er basert i et annet land og arbeider ut fra et tredje land. Landet hvor arbeidet utføres i mottar ikke arbeidsgiveravgift, og sannsynligvis heller ikke skatt.

Å si at dette er globalisering og en nødvendighet i den frie konkurransen er ikke riktig. Dette er en trend startet av Ryanair, som har en ekstrem forretningsmodell på alle måter. Den eneste årsaken til at Ryanair har klart dette er at de har bygd opp selskapet omtrent fra grunn av etter denne modellen, og de har vært knallharde på å forhindre enhver type av organisering blant sine piloter. Og nå prøver noen av de andre å følge etter, og endog gjøre det enda råere enn Ryanair.

Kjos' største konkurrent i dag er ikke Ryanair, det er SAS og andre selskaper med ordnede forhold for sine (fast) ansatte piloter. Om DY følger noenlunde samme businessmodell i sin fremtidige ekspansjon, vil det heller ikke bli mye direkte konkurranse med Ryanair. Norwegian flyr til "vanlige" flyplasser, og har et bedre produkt enn Ryanair.

Selvfølgelig er denne utviklingen ikke i europeiske piloters interesse, og det er det vi nå begynner å se konsekvensen av. Vi ser det i Norwegian, vi ser det i Iberia og vi vil sannsynligvis snart se det i Ryanair. Dette er en ekstremt viktig prinsippsak, og vil avgjøre dette yrkets fremtid.

La oss tenke oss at utviklingen får fortsette i den retningen O'Leary og Kjos ønsker:

Om få år, vil alle piloter være innleid gjennom kontraktsfirma. Ingen fagforeninger. Pilotene har ingen jobbsikkerhet, de er avhengig av å hele tiden få forlenget kontrakten. Hva tror dere det vil gjøre med viljen til å si fra om sikkerhetskritiske forhold som vil koste et selskap i steinhard konkurranse mye penger?

http://avherald.com/h?article=41a5f274

Pilotene er selv ansvarlige for sosial sikring, forsikringer og pensjon. Mangelen på fagforeninger gjør at selskapene og kontraktsfirmaene kan diktere vilkår. Hva vil det gjøre med yrkets attraktivitet for ungdom, tatt i betraktning den svært dyre inngangsbilletten (flyskole+TR) til yrket? Hva vil det gjøre med standarden til disse pilotene? Jeg minner om at det i disse selskapene knapt eksisterer opptaksprøver av den gamle typen lenger, et sertifikat og en signatur er det som kreves.

Man kan gjerne hevde at markedsøkonomien og supply/demand vil ta seg av dette, og at det vil tvinge vilkårene oppover. Det er mulig i oppgangstider at lønnen i kontraktsfirmaene vil stige, og på samme måte synke i nedganstider. Men modellen med fast ansatte vil aldri komme tilbake, og det operative miljøet i flyselskap vil bli kneblet av renskårede økonomiske prioriteringer. Denne utviklingen må stoppes, og den skal stoppes nå.

Hvis vi mislykkes med dette, blir i alle fall jeg togpassasjer i fremtiden.

Last edited:

Själv anser jag det är solklart att DY bedriver social dumping i HEL, åtminnstonne på cabin crew sidan. Lönen DY CC tjänar i HEL på 100% tjänstgöring är efter beskattning på samma nivå som socialbidrag i Finland.

Jeg vet ikke hva cabin crew tjener for det har utelukkende vært fokus på pilotenes vilkår. I 2009 var utkomststöd i Finland på drøye 400 euro per måned. Sikkert noe høyere i dag, og kanskje er det andre tillegg. Det er i så fall ikke utpreget godt betalt.

Det blir spennende framover.
Nå går det rykter om at LH skal lage et billigselskap av Germanwings og Eurowings med navnet Direct 4 you som skal være i drift fra 2013 med kabinbesetning fra leasingbyråer osv...

Hurra....

Det gjør jeg så gjerne.

Air Europa: FO 60.000-110.000 CPT 130.000-220.000
Easyjet Spain: FO 49.140-54.600 SFO 68.040-79.380 CPT 118.125-150.937
Iberia: Average 200.000 ifølge "Iberia spokesman"

----

Mitt utsagn gikk på at vilkårene i Spania er "generelt bedre enn de nordiske", som jeg mener er tilstrekkelig dokumentert her - om man ser på sammenlignbare selskap.

Det er greit at vilkårene generelt sett er bedre, men hvis ditt utgangspunkt er at alle som starter bedrift i et land må gi sine ansatte vilkår på linje med de vilkår bedrifter som eksisterer i samme bransje og i samme land, så tror jeg utgangspunktet er litt spesielt. Det er ingen krav til at vilkårene må være de samme, ei heller fra fagforeningene (om jeg har forstått dem rett). EU parlamentets beslutning, f.eks., sier kun at man skal ha rett til sosial- og trygdeytelser på linje med det landet man bor og jobber fra - ikke at lønnsvilkårene skal være sammenliknbare med det som i dag eksisterer i bransjen.

Det Wahoo viser til er vel at fagforeningene i Spania (Iberia) krever en lønn på 36k euro.

Takk for pm, men dine påstander om at "kontraktspilotene i DY har det helt utmerket" og at "tallene de oppgir bekrefter bildet som DY kommer med" står fortsatt udokumentert.

Hva er det du trenger slags bekreftelse på tallene som presenteres? Det virker som om både jeg og Wahoo sitter med omtrent nøyaktig de samme tallene hva angår lønn og andre ytelser, men jeg sitter ikke med en kopi av noen kontrakt som kan bevitne at så er tilfellet.

Jeg tror vel ikke at jeg vil gå så langt som å si at "DY kontraktspilotene har det utmerket", for mitt inntrykk er vel at man kanskje helst hadde sett en annen løsning.

Det er greit at vilkårene generelt sett er bedre, men hvis ditt utgangspunkt er at alle som starter bedrift i et land må gi sine ansatte vilkår på linje med de vilkår bedrifter som eksisterer i samme bransje og i samme land, så tror jeg utgangspunktet er litt spesielt. Det er ingen krav til at vilkårene må være de samme, ei heller fra fagforeningene (om jeg har forstått dem rett). EU parlamentets beslutning, f.eks., sier kun at man skal ha rett til sosial- og trygdeytelser på linje med det landet man bor og jobber fra - ikke at lønnsvilkårene skal være sammenliknbare med det som i dag eksisterer i bransjen.

Takk. Det er dette jeg prøver å si. Hovedpoenget i denne omgang er ikke lønn (som jeg tror er det du mener med vilkår), men de andre vilkårene. Dvs ansettelsesforhold og sosial sikring. Jeg viser til mitt innlegg nr 622.

Det Wahoo viser til er vel at fagforeningene i Spania (Iberia) krever en lønn på 36k euro.

Iflg Wahoos link krever Iberias fagforening en minstelønn på 36k for piloter i Iberia Express, som vi vel kan enes om ikke er en indikasjon på generelt lønnsnivå for piloter i Spania. Konflikten i Iberia handler om at Iberia vil flytte 40 fly og 8.000 ansatte ut av Iberia til Iberia Express til generelt lavere vilkår (ikke bare lønn).

Hva er det du trenger slags bekreftelse på tallene som presenteres? Det virker som om både jeg og Wahoo sitter med omtrent nøyaktig de samme tallene hva angår lønn og andre ytelser, men jeg sitter ikke med en kopi av noen kontrakt som kan bevitne at så er tilfellet.

Det er ikke kopi av kontrakten jeg ber om, jeg ber om "tallene som bekrefter bildet som DY kommer med" - som i denne sammenheng var Skånviks uttalelser om et lønnsnivå på 900k-1.500k. De tallene servert av Wahoo og deg ligger ikke i nærheten av dette.

Forøvrig registrer jeg at viljen til å diskutere tekniske detaljer er større enn å ta debatten om overgangen fra fast ansatte og fagorganiserte piloter til kontraktspiloter uten sosiale rettigheter. Med respekt.

Själv anser jag det är solklart att DY bedriver social dumping i HEL, åtminnstonne på cabin crew sidan. Lönen DY CC tjänar i HEL på 100% tjänstgöring är efter beskattning på samma nivå som socialbidrag i Finland.

Mener å huske, klarte ikke å finne det igjen, at DY beskrev basene sine noe i den retning at de fikk samme lands vilkår, jfr. HEL basen, vil det si at AY/KF ansatte i Finland lønnes etter socialbidrag?
Trodde DY's Finske ( Estiske ) hadde lønn etter Estisk nivå?
Hvor har jeg snublet i krøllene mine

Disse forholdene som holder på å bringe DY ut i en streik skjønner jeg godt at pilotkorpset vil stoppe for enhver pris.
Tidligere så kom nyutdannede piloter og fløy hva som helst, hvor som helst for å få timer å komme inn i større selskap.
Nå er enkelte selskaps betingelser så dårlige at enkelte heller takker nei, og omskolerer seg, det med rykende ferske, dyre flylapper i lomma.

Det er ikke kopi av kontrakten jeg ber om, jeg ber om "tallene som bekrefter bildet som DY kommer med" - som i denne sammenheng var Skånviks uttalelser om et lønnsnivå på 900k-1.500k. De tallene servert av Wahoo og deg ligger ikke i nærheten av dette.

Forøvrig registrer jeg at viljen til å diskutere tekniske detaljer er større enn å ta debatten om overgangen fra fast ansatte og fagorganiserte piloter til kontraktspiloter uten sosiale rettigheter. Med respekt.

Til det første: Skånviks tall på 1.5 millioner oppfattet jeg å vise til (noen) piloter som i dag jobber i DY i Norge fast. Tallet på 900k oppfattet jeg fra Skånviks uttalelser å gjelde kaptein ansatt på kontrakt i Thailand. Siden en kaptein på kontrakt i Spania (PARC) etter sigende får knappe 800k (inkludert housing allowance) så er det vel ikke urimelig at en kaptein på større fly får en noe høyere lønn. De tallene som jeg og Wahoo viser til er for ferske styrmenn (som tradisjonen tro har en lønn på knapt halvparten av en god kapteinslønn).

Hva angår "vilkår" så legger jeg ikke utelukkende lønn i dette, men lønn sett i forhold til andre ytelser og forpliktelser.

Til det siste poenget ditt: Årsaken til at viljen synes å være større i forhold til tekniske detaljer er vel fordi dette er letter å gripe fatt i og et mye mindre komplekst og omfattende problemområde.

Det er jo feil å si at dette er ansatte uten sosiale rettigheter. Sosiale rettigheter og sykepengedekning kan disse kontraktspilotene kjøpe seg (noe jeg har forstått at mange av dem gjør). Derfor vris diskusjonen ofte inn på lønn, fordi det finnes ordninger for sosial- og trygdeordninger for de som kan og vil betale (og får man en grei lønn så er det uproblematisk å betale, selv om det kanskje er uvant for piloter å ordne med slikt selv).

Hva angår jobbsikkerhet så er det klart at kontraktsansettelse ikke gir like god jobbsikkerhet som fast ansettelse. Nå må vi vel også huske på at fast ansatte også kan sies opp (sikkert noen her inne som kan bekrefte det), så en forutsetning for at en fast jobb er en sikker jobb er at butikken går godt.

Hva angår problemstillingen rundt sykdom, fit for flight og kontraktsansettelser så er det en potensiell utfordring som må sees nærmere på. Jeg føler vel imidlertid at diskusjonen her inne fort blir veldig polarisert, hvor man enten mener at det ikke er noe problem, eller at det betyr at flyene kommer til å falle ned fra himmelen. Det er også en debatt som krever betydelig innsikt i arbeidsforholdene på flightdeck, og der kan jeg dessverre ikke bidra med så mye innsikt.

Last edited:

Til det første: Skånviks tall på 1.5 millioner oppfattet jeg å vise til piloter som i dag jobber i DY i Norge fast.

Topplønnen for fast ansatte kapteiner i DY Norge er i dag like over 1 mill på lønnstrinn 14. De fleste kapteinene i DY Norge ligger på rundt 800k.

Tallet på 900k oppfattet jeg fra Skånviks uttalelser å gjelde kaptein ansatt på kontrakt i Thailand. Siden en kaptein på kontrakt i Spania (PARC) etter sigende får knappe 800k (inkludert housing allowance) så er det vel ikke urimelig at en kaptein på større fly får en noe høyere lønn. De tallene som jeg og Wahoo viser til er for ferske styrmenn (som tradisjonen tro har en lønn på knapt halvparten av en god kapteinslønn).

Såvidt meg bekjent er ingen leid inn til longhaul ennå, så det er umulig å diskutere nivået på disse kontraktene ennå.

Til det siste poenget ditt: Årsaken til at viljen synes å være større i forhold til tekniske detaljer er vel fordi dette er letter å gripe fatt i og et mye mindre komplekst og omfattende problemområde.

Det tror jeg du har helt rett i, men dessverre er det så uendelig mye mindre viktig enn kjernen i denne diskusjonen.

Det er jo feil å si at dette er ansatte uten sosiale rettigheter. Sosiale rettigheter og sykepengedekning kan disse kontraktspilotene kjøpe seg (noe jeg har forstått at mange av dem gjør). Derfor vris diskusjonen ofte inn på lønn, fordi det finnes ordninger for sosial- og trygdeordninger for de som kan og vil betale (og får man en grei lønn så er det uproblematisk å betale, selv om det kanskje er uvant for piloter å ordne med slikt selv).

? For de første er de ikke ansatte, de er innleide på tidsbegrensede kontrakter. Og de ER uten sosiale rettigheter når de må bruke av sin lønn for å kjøpe disse. For fast ansatte betales dette av arbeidsgiver. Sosiale rettigheter ved en fast ansettelse handler også mye om juridiske rettigheter i ansettelsesforholdet, og dette lar seg ikke kjøpe.

Hva angår jobbsikkerhet så er det klart at kontraktsansettelse ikke gir like god jobbsikkerhet som fast ansettelse. Nå må vi vel også huske på at fast ansatte også kan sies opp (sikkert noen her inne som kan bekrefte det), så en forutsetning for at en fast jobb er en sikker jobb er at butikken går godt.

Det var heller ikke mitt poeng, selvfølgelig er en fast ansettelse ingen garanti for at man har jobb til evig tid. Men det gir en forutsigbarhet og en trygghet mot usaklige oppsigelser som er helt fraværende på kontrakt.

Hva angår problemstillingen rundt sykdom, fit for flight og kontraktsansettelser så er det en potensiell utfordring som må sees nærmere på. Jeg føler vel imidlertid at diskusjonen her inne fort blir veldig polarisert, hvor man enten mener at det ikke er noe problem, eller at det betyr at flyene kommer til å falle ned fra himmelen. Det er også en debatt som krever betydelig innsikt i arbeidsforholdene på flightdeck, og der kan jeg dessverre ikke bidra med så mye innsikt.

Takk for at du er ærlig. Enig i at diskusjonen lett blir polarisert, det er vel ikke unaturlig. Om flyene kommer til å ramle ned fra himmelen er én ting. Men i min verden er det i alle fall hevet over enhver tvil at slike forhold i sikkerhetskritiske yrker vil virke svært hemmende for viktige sikkerhetsmekanismer, og at dette vil sette flysikkerheten tilbake flere tiår.

Last edited:

Topplønnen for fast ansatte kapteiner i DY Norge er i dag like over 1 mill på lønnstrinn 14. De fleste kapteinene i DY Norge ligger på rundt 800k.

Jeg antar at hun tok en spansk en og inkluderte diverse tillegg. Det er i så fall ikke første gang.

Såvidt meg bekjent er ingen leid inn til longhaul ennå, så det er umulig å diskutere nivået på disse kontraktene ennå.

Der er vel korrekt, men stillingene er vel lyst ut og jeg antar at det ligger noen vilkår sammen med disse utlysningene? Jeg forstod intervjuet med Skånvik dithen at dette var kapteinslønnen for Thailandbasen. Mulig jeg misforstod.

? For de første er de ikke ansatte, de er innleide på tidsbegrensede kontrakter. Og de ER uten sosiale rettigheter når de må bruke av sin lønn for å kjøpe disse. For fast ansatte betales dette av arbeidsgiver. Sosiale rettigheter ved en fast ansettelse handler også mye om juridiske rettigheter i ansettelsesforholdet, og dette lar seg ikke kjøpe.

Det er litt kunstig å skulle utelukkende hevde at man har sosiale rettigheter hvis noen andre besørger disse. Alle selvstendig næringsdrivende må selv sørge for slikt, men det betyr ikke at de ikke har sosiale rettigheter. Om det er en selv som betaler eller arbeidsgiver bør vel i utgangspunktet være likegyldig.

Men i min verden er det i alle fall hevet over enhver tvil at slike forhold i sikkerhetskritiske yrker vil virke svært hemmende for viktige sikkerhetsmekanismer, og at dette vil sette flysikkerheten tilbake flere tiår.

Det er nok sikkert riktig. Det vil nok alltid være en avveining mellom å få økt sikkerhet i forhold til kostnadene ved tilveiebringe dette. Slik er det i alle bransjer hvor sikkerhet er en issue. Noen ganger er man villige til å ta litt økt risiko for å spare penger. Spørsmålet er hvor den kritiske grensen går. Det er litt som med helsevesenet. Det er ikke måte på hvor mye penger man kunne brukt om man skulle redusere alle mulige usikkerhetsmomenter, men man velger å ikke bruke penger på alt selv om det potensielt kunne redusert antall dødsfall eller økt livskvaliteten til pasienter.

Last edited:

Det er litt kunstig å skulle utelukkende hevde at man har sosiale rettigheter hvis noen andre besørger disse. Alle selvstendig næringsdrivende må selv sørge for slikt, men det betyr ikke at de ikke har sosiale rettigheter. Om det er en selv som betaler eller arbeidsgiver bør vel i utgangspunktet være likegyldig.

Tja, ta pensjon da. De fleste flygere har ytelsesbasert pensjon som en vesentlig del av "pakka". Koster fort mange titalls prosent av det den ansatte har i lønn. At du er likegyldig til et gode som kanskje er verdt flere hundre tusen i året er din sak, men i dette tilfellet er det godet ikke tilgjengelig i markedet for en enkelt næringsdrivende. Finnes ikke.

(Folketrygden i Norge: hvis du er 30 år nå, skattet til Norge alle år av en lønn på 600.000 eller mer fram til din lovfestede aldersgrense 65 så får du 209.000 i årlig pensjon før skatt. Gå av ved 62 år så får du 171.800, eller ved lønn 300.000 får du nøyaktig 10.000 å rutte med i måneden hvis du har jobbet alle år.)

Last edited:

Tja, ta pensjon da. De fleste flygere har ytelsesbasert pensjon som en vesentlig del av "pakka". Koster fort mange titalls prosent av det den ansatte har i lønn. At du er likegyldig til et gode som kanskje er verdt flere hundre tusen i året er din sak, men i dette tilfellet er det godet ikke tilgjengelig i markedet for en enkelt næringsdrivende. Finnes ikke.

(Folketrygden i Norge: hvis du er 30 år nå, skattet til Norge alle år av en lønn på 600.000 eller mer fram til din lovfestede aldersgrense 65 så får du 209.000 i årlig pensjon før skatt. Gå av ved 62 år så får du 171.800, eller ved lønn 300.000 får du nøyaktig 10.000 å rutte med i måneden hvis du har jobbet alle år.)

Dette har vært diskutert tidligere i tråden, og jeg utviser da ingen likegyldighet (det er din tolkning). Man kan søke om frivillig medlemskap i folketrygden og kjøpe også en pensjonsløsning. Hvor stor pensjon dette gir vet jeg ikke, men det er klart at det finnes løsninger hvis man vil dekkes av Folketrygden. At dette koster penger er klart (så da er vi igjen tilbake til at dette er et spørsmål om lønn i forhold til andre ytelser).

Dette har vært diskutert tidligere i tråden, og jeg utviser da ingen likegyldighet (det er din tolkning). Man kan søke om frivillig medlemskap i folketrygden og kjøpe også en pensjonsløsning. Hvor stor pensjon dette gir vet jeg ikke, men det er klart at det finnes løsninger hvis man vil dekkes av Folketrygden. At dette koster penger er klart (så da er vi igjen tilbake til at dette er et spørsmål om lønn i forhold til andre ytelser).

Jeg gjentar, ytelsesbasert pensjon finnes ikke å kjøpe for en kontraktspilot.

171.800 fra 62 år fra folketrygden for en som er 30 nå som jeg skrev, det er et maksbeløp, forutsetter høye innbetalinger alle år, frivillig eller ikke frivillig. (Til å sammenligne med over 3x så mye fra 60 år...)

Ingen kan si hva privat pensjonsløsning som vil tilsvare den jeg har på jobben vil koste, siden den altså ikke er tilgjengelig.

Mulig det har vært diskutert før i tråden, jeg ville likevel bemerke din konklusjon om at det er likegyldig hvem som betaler

Mulig det har vært diskutert før i tråden, jeg ville likevel bemerke din konklusjon om at det er likegyldig hvem som betaler

...likegyldig i forhold til den ytelsen man får... Det har opplagt en - i "regnskapet" til en av partene.

Hvis det blir streik grunnet at de åpner baser i utlandet med mannskap fra det landet, for at vi som PAX skal få billigere billetter enn å kjøre Taxi noen kilometer - da styrker det DY med å kutte i Norske baser og håper at de opprettholder baser i lavkostland - slik at billettene fortsatt holder seg lave. Vi får ikke i pose og sekk - det henger ikke på greip.

Jeg er selv arbeidsgiver i en vanskelig bransje med stor konkurranse og merker at man gir de ansatte meget dårlige timelønn for å være med - slike forhold som DY og andre selskaper gjør med å opprette firmaer og baser i andre land - det er desverre helt nødvendig så lenge jeg og du ikke vil betalenormalt det koster.

SAS og DY taper 100vis av millioner hvert kvartal - hvor lenge kan de tappe egenkapitalen før de bryter ASA og Børsen sine regler for å ha nok egenkapital ??

Vi som er PAX bør holde kjeft og la DY og andre selskaper bruke crew som de ønsker og da slipper jeg som PAX å betale dyrt.

La DY sine piloter og Crew få si sine meninger og vi som er PAX bør lukke munn og ikke ødelegge prisene som vi betaler til enhver tid.

God DY helg.

Jan

Anna Helen Kjos tar pappas side

- For å være konkurransedyktige må vi følge med i utviklingen og ikke drive gammeldags. Vi kan ikke basere oss på å drive slik statlige selskaper gjør, siden det er tydelig at dette ikke fungerer.

Ikke overraskende at datteren til Kjos tar pappas side i denne saken. Hun har vel ingenting å være engstelig for i fremtiden, rent jobbmessig :rolleyes:

Anna Helen Kjos tar pappas side

Ikke overraskende at datteren til Kjos tar pappas side i denne saken. Hun har vel ingenting å være engstelig for i fremtiden, rent jobbmessig :rolleyes:

Blir hyggelig fremtid kollegialt for henne nå tenker jeg.. her burde hun holdt seg nøytral og E24 burde avstå fra billig propaganda selvom de fikk en gratis flytur...

Anna Kjos bör väl föregå med gott exempel och söka DY ic BKK eller F/C tjänst på kontrakt i AGP.

Dette har du nå sagt så mange ganger at det virker som du mener det...? Hvor har du dette fra?

Jeg bor selv i Norge men er ansatt i Danmark, og har fått NEI på søknad om medlemskap i norsk folketrygd. Bakgrunnen er at det ikke holder at jeg betaler min trygdeavgift på 7,8%, men at arbeidsgiver i tillegg må betale full arbeidsgiveravgift til Norge (noen og 20%...?), og det er selvfølgelig ikke en dansk arbeidsgiver interessert i...

Flygende personell innenfor norden skal i henhold til skatte- og trygdeavtalen skatte i bostedland, og er trygdet i arbeidsland. Skatteavtalen varierer noe i forhold til land utenfor norden (men innenfor EØS), men i følge NAV er det alltid et krav at også arbeidsgiver betaler arbeidsgiveravgift for at en ansatt i utlandet skal forbli medlem ut over et kortere arbeidsopphold utenlands (så vidt jeg husker max 1 år).

Men hvis du har noen geniale triks så er jeg lytter øre....!

Back