På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Re: På vei mot streik i Norwegian (om ansettelsesforhold m.v.)

Det er jo like besyndelig at andre skal fremstille ting som verre enn de faktisk er (selv om det nok primært gjelder her inne, men sosial dumping nevnes jo hyppig og det jeg har sett av vilkår er nok et stykke unna sosial dumping, selv om vilkårene ikke er spesielt gode). Det er opplagt at DY ønsker å få frem at pilotene i Norge (som jo er de som truer med å streike) i hovedsak er godt betalte.

"Social dumping is a practice involving the export of goods from a country with weak or poorly enforced labour standards, where the exporter’s costs are artificially lower than its competitors in countries with higher standards, hence representing an unfair advantage in international trade. It results from differences in direct and indirect labour costs, which constitute a significant competitive advantage for enterprises in one country, with possible negative consequences for social and labour standards in other countries."

(http://www.eurofound.europa.eu/areas/industrialrelations/dictionary/definitions/SOCIALDUMPING.htm)

Om ikke dette opplegget oppfyller definisjonen av sosial dumping til punkt og prikke, så vet ikke jeg.

"Social dumping is a practice involving the export of goods from a country with weak or poorly enforced labour standards, where the exporter’s costs are artificially lower than its competitors in countries with higher standards, hence representing an unfair advantage in international trade. It results from differences in direct and indirect labour costs, which constitute a significant competitive advantage for enterprises in one country, with possible negative consequences for social and labour standards in other countries."

(http://www.eurofound.europa.eu/areas/industrialrelations/dictionary/definitions/SOCIALDUMPING.htm)

Om ikke dette opplegget oppfyller definisjonen av sosial dumping til punkt og prikke, så vet ikke jeg.

Den diskusjonen har vi utallige tråder på, og jeg orker ikke gjenta den. Sosial dumping er det ikke om DY oppretter reelle baser i utlandet til utenlandske vilkår (og HEL basen er reell, noen synes å argumentere for at Malagabasen ikke er det - vi får se hva som er realitetene i ekspansjonene). Her snakker vi om baser i Europa, og om man mener at eksport av en tjeneste fra Estland eller Spania til Norge, Sverige eller Danmark er sosial dumping så kan man bare legge ned hele det indre markedet i EU/EØS.

HEL-basen er reell, men den har ikke vilkår tilpasset det finske markedet. Tjenesten eksporteres ikke fra Estland.

Eksport av en tjeneste fra utlandet til Norge er ifølge Eurofonds definisjon sosial dumping når den gir eksportøren "artificially lower costs" enn konkurransen i "countries with higher standards, hence representing an unfair advantage in international trade."

Irske og estiske kontrakter, for å konkurrere med selskaper med fast ansatte i Finland og Skandinavia på vilkår som ligger LANGT under markedsvilkårene i Norden. Og Spania om du vil, siden du nekter å innse at Malaga er en jukse-base.

Det er min faste påstand at dette er opplagt sosial dumping.

Nordiske selskap konkurrerer på det indre marked med utallige europeiske selskap uten at det er sosial dumping av den grunn. Men disse har (med noen unntak) fast ansatte på markedsmessige vilkår der de er basert.

De fleste selskapene i Midtøsten har housing allowance hvis man velger å bo utenfor selskapets boliger. Men der er jo lønnen god, skattefri og en blir transportert til og fra jobb, ihvertfall i noen av selskapene.

Skal det settes ut tall må de jo sammenlignes med hvor vedkommende har base. I Spania har de jo ikke samme lønnsnivå som i Norge. At vedkommende med Spania base så velger å pendle til Norge og norsk prisnivå er jo deres sak. På den andre siden er det jo ikke akkurat fantastiske summer ute å går da...

Som du ymter TOS, hadde kapteinskontraktene vært på kinesisk nivå tror jeg hele denne debatten hadde vært død for lengst. Det siste på den fronten er USD 12 000 per måned pluss diverse bonuser alt etter hvor lenge en synes det er moro å bo der borte... I tillegg er ratene der på vei oppover da de sliter med å holde på folket.

Vel - de får ikke fok til å jobbe der borte, så de tilbyr baser i europa til USD 12.000 +++. Som nevnt før; blir spennende å se hvem Kjos får til basen sin i Asia til langt lavere vilkår!

Den diskusjonen har vi utallige tråder på, og jeg orker ikke gjenta den. Sosial dumping er det ikke om DY oppretter reelle baser i utlandet til utenlandske vilkår (og HEL basen er reell, noen synes å argumentere for at Malagabasen ikke er det - vi får se hva som er realitetene i ekspansjonene). Her snakker vi om baser i Europa, og om man mener at eksport av en tjeneste fra Estland eller Spania til Norge, Sverige eller Danmark er sosial dumping så kan man bare legge ned hele det indre markedet i EU/EØS.

HEL basen er like reell som hvis DY i neste omgang oppretter base i KKN med russiske piloter og cabin som skysses over grensen fra Nikel, flyr norsk innenriks i Norge hele dagen, og busses tilbake utpå natten!

HEL basen er like reell som hvis DY i neste omgang oppretter base i KKN med russiske piloter og cabin som skysses over grensen fra Nikel, flyr norsk innenriks i Norge hele dagen, og busses tilbake utpå natten!

Reell base i den forstand at man ikke flyr crew passivt fra HEL til Norge for å betjene ruter i/ut fra Norge. Jeg er klar over at man egentlig er basert i TLL, og transporteres til HEL for å fly ut derfra, men slik jeg har forstått det så flyr de iallefall til/fra HEL. De nye reglene som EU har vedtatt ser ut til å gjøre slike ordninger vanskeligere å gjennomføre, så slike løsninger vil nok sannsynligvis uansett måtte endres på.

Reell base i den forstand at man ikke flyr crew passivt fra HEL til Norge for å betjene ruter i/ut fra Norge. Jeg er klar over at man egentlig er basert i TLL, og transporteres til HEL for å fly ut derfra, men slik jeg har forstått det så flyr de iallefall til/fra HEL. De nye reglene som EU har vedtatt ser ut til å gjøre slike ordninger vanskeligere å gjennomføre, så slike løsninger vil nok sannsynligvis uansett måtte endres på.

Men dette er allikevel fortsatt ikke sosial dumping etter din mening?

Irske og estiske kontrakter, for å konkurrere med selskaper med fast ansatte i Finland og Skandinavia på vilkår som ligger LANGT under markedsvilkårene i Norden. Og Spania om du vil, siden du nekter å innse at Malaga er en jukse-base.

Litt anstendighet i argumentasjonen kan man kanskje forlange? Jeg har sagt/skrevet gjentatte ganger at dersom Malagabasen bare er en base på papiret så er dette noe annet enn dersom Malagabasen er en reell base (og mer betenkelig). Såvidt jeg har forstått det er ikke basen der nede fullt operativ enda.

Hvis Malagabasen er en reell base så har ikke dette noe med sosial dumping å gjøre selv om vilkårene er dårligere enn vilkårene i Norden - da blir det lite informativt å skulle bruke nordiske vilkår som sammenlikningsgrunnlag.

Litt anstendighet i argumentasjonen kan man kanskje forlange? Jeg har sagt/skrevet gjentatte ganger at dersom Malagabasen bare er en base på papiret så er dette noe helt annet enn dersom Malagabasen er en reell base. Såvidt jeg har forstått det er ikke basen der nede fullt operativ enda.

Hvis Malagabasen er en reell base så har ikke dette noe med sosial dumping å gjøre selv om vilkårene er dårligere enn vilkårene i Norden - da blir det lite informativt å skulle bruke nordiske vilkår som sammenlikningsgrunnlag.

Og flere enn meg har fortalt at dette ikke er en reell base. Malaga-crew flyr (eller flys) til Torp, og jobber derfra på rutenettverket til Torp-basen.

Om Malaga-basen skulle bli reell, må vi sammenligne med spanske vilkår - som er generelt bedre enn nordiske.

Når en stor del av produksjonen til AGP pilotene blir fra torp og innenlands er jeg ikke helt enig med deg der...

Reell base i den forstand at man ikke flyr crew passivt fra HEL til Norge for å betjene ruter i/ut fra Norge. Jeg er klar over at man egentlig er basert i TLL, og transporteres til HEL for å fly ut derfra, men slik jeg har forstått det så flyr de iallefall til/fra HEL. .

Øøøøh .... hva er egentlig forskjellen på om man transporteres fra HEL til OSL eller TLL til HEL ... ?

Om Malaga-basen skulle bli reell, må vi sammenligne med spanske vilkår - som er generelt bedre enn nordiske.

Siden du spør meg om å dokumentere må jeg be deg gjøre det samme

http://www.romania-insider.com/iber...kes-every-monday-and-friday-until-july/55370/

The pilot’s protest is against Iberia’s newly set up budget airline wing, Iberia Express. Sepla, the union representing Iberia’s pilots, has issued demands for a EUR 36,000 basic pay package for pilots flying with the new airline

At "Malaga" pilotene tjener godt over dette har både TOS og jeg dokumentert tidligere.
De tjener rundt EUR 50.000 som er godt over kravet til Iberia foreningen. Ikke "fett" betalt
men godkjent dersom Malaga basen blir reel. Noe den tydligvis ikke er for øyeblikket.
Men det er vel lite sannsynlig at Kjos skal ansette 1400 piloter som skal bo i brakker på Torp.

At Kjos plan er å fase inn kontraktspiloter i Norge etterhvert som de faste pensjoneres eller man
har vekst her hjemme er sannsynligt. Her er jeg enige med pilotene at dette ikke er en gunstig utvikling.

W

Last edited:

Det trenger jo ikke stoppe med brakkerigger på Torp, hvorfor ikke leie brakker ved ARN, OSL, TRD og BGO ?

Vad är skillnaden på att transportera DY estniska crew TLL-HEL eller TLL-OSL?

Synes debatten tar helt av usakelig - dette blir ikke noe debatt som gagner noen, hverken Norwegian, pilotene eller pax. Alle 3 elementene er helt avhengi av hverandre - dette henger i hop.

Det er vi PAX som ikke vil betale det som koster - vi skal ha flyturer som er billigere ( opptil 50% billigere) enn å kjøre taxi til/fra Oslo sentrum - Gardermoen. Bjørn Kjos og selskapet Norwegian må enten få bedre betalt av sine PAX eller betale sitt Crew dårligere. Dette henger i hop - man kan ikke ta bort pålagte vedlikehold eller gi f i å betale for dyr fuel osv.

Så stopp å ødelegg for Norwegian ( vi trenger et lavpriselskap i Norge også) - la det opprette baser og Crew i hele verden så lenge vi som PAX ikke vil betale mere for flyturen.

Kanskje vi skulle ha fastpriser på faste reiser som det er på buss-Tbane og annet samferdsel og ikke som flyselskapene ha noen seter til kr. 295.- den ene veien og kr. 1200 den andre veien - eller forskjellige priser på hver eneste tur. Tenk om Trikken skulle ha priser avhemgi av antall pax på hver tur - dyrere billetter i rush trafikken og billig billetter når de godt voksene skal på bingoen eller frisøren - dette mener jeg blir feil konkuranse for oss PAX.

Et hint til flyselskapene: Lag fastpris på Osl - bgo og osl - trd - osv og omvendt - konkurer på en fair måte - det er fremdeles oss PAX som må betale for at flyselskapene skal fly og betale det som er kostnadene.

La oss se den nye flytypen til Norwegian som ankommer Gardermoen tirsdag 1.mai :)

God helg og nyt helgen.
Jan

Øøøøh .... hva er egentlig forskjellen på om man transporteres fra HEL til OSL eller TLL til HEL ... ?

I denne diskusjonen har jeg forstått at en bekymring fra DY pilotene er at man ser for seg at kontraktspiloter fra utenlandske "baser" skal overta produksjonen innenlands. Det er den vesentlige forskjellen. Skånvik nevnte vel forøvrig noe om en produksjonsgaranti.

I denne diskusjonen har jeg forstått at en bekymring fra DY pilotene er at man ser for seg at kontraktspiloter fra utenlandske "baser" skal overta produksjonen innenlands. Det er den vesentlige forskjellen. Skånvik nevnte vel forøvrig noe om en produksjonsgaranti.
Så sosial dumping er helt greit så lenge det skjer utenfor våre landegrenser?

Så sosial dumping er helt greit så lenge det skjer utenfor våre landegrenser?

Nei, men nå er dette ikke en tråd om sosial dumping, men en tråd om mulig streik i DY (og ansettelsesforhold i DY). Jeg betviler vel at DYs piloter ønsker å gå til streik for å påvirke pilotmarkedet i Finland.

De som måtte ønske å diskutere sosial dumping kan sikkert finne en og annen tråd der det er diskutert. Det er ikke så enkelt at det er sosial dumping bare fordi betingelsene er dårligere enn normen, og det er ikke så enkelt at produksjon og salg av produkter/tjenester i lavkostland til høykostland er sosial dumping. Vilkårene som tilbys på Malagabasen kan vanskelig oppfattes som sosial dumping (som var de vilkårene jeg tenkte på når jeg nevnte sosial dumping - det virker ikke som man tilbyr bedre betingelser for Malaga enn for HEL), og jeg tror heller ikke de vilkårene man har på HEL-basen kan oppfattes som sosial dumping. Dårligere vilkår enn normen, ja. Opprettelse av base i TLL for å fly fra HEL litt tvilsom praksis, ja, kanskje.

Last edited:

Det er vi PAX som ikke vil betale det som koster - vi skal ha flyturer som er billigere ( opptil 50% billigere) enn å kjøre taxi til/fra Oslo sentrum - Gardermoen. Bjørn Kjos og selskapet Norwegian må enten få bedre betalt av sine PAX eller betale sitt Crew dårligere. Dette henger i hop - man kan ikke ta bort pålagte vedlikehold eller gi f i å betale for dyr fuel osv.

Der traff du vel på et vis spikeren på hodet. Hverken DY eller SK kan fortsette veldig mye lenger med røde tall - og personlig synes jeg det er litt merkelig at man ikke etterhvert søker å skru litt på prisene også. Jeg tror ikke så mange passasjerer hadde falt fra selv om kampanjeprisene endret seg fra 199,- til 299,-.. Men det er jo en helt annen diskusjon og ikke on-topic...

Nei, men nå er dette ikke en tråd om sosial dumping, men en tråd om mulig streik i DY (og ansettelsesforhold i DY). Jeg betviler vel at DYs piloter ønsker å gå til streik for å påvirke pilotmarkedet i Finland.

De som måtte ønske å diskutere sosial dumping kan sikkert finne en og annen tråd der det er diskutert. Det er ikke så enkelt at det er sosial dumping bare fordi betingelsene er dårligere enn normen, og det er ikke så enkelt at produksjon og salg av produkter/tjenester i lavkostland til høykostland er sosial dumping. Vilkårene som tilbys på Malagabasen kan vanskelig oppfattes som sosial dumping (som var de vilkårene jeg tenkte på når jeg nevnte sosial dumping - det virker ikke som man tilbyr bedre betingelser for Malaga enn for HEL), og jeg tror heller ikke de vilkårene man har på HEL-basen kan oppfattes som sosial dumping. Dårligere vilkår enn normen, ja. Opprettelse av base i TLL for å fly fra HEL litt tvilsom praksis, ja, kanskje.

Själv anser jag det är solklart att DY bedriver social dumping i HEL, åtminnstonne på cabin crew sidan. Lönen DY CC tjänar i HEL på 100% tjänstgöring är efter beskattning på samma nivå som socialbidrag i Finland.

Back