På tur i Romania, Moldova og Transnistria

Re: På tur i Romania, Moldova og Transnistria

Jeg følger med i spenning! Var nå pigede bra at dere fikk tåke i hvertfall én av dagene i Transylvania ;) Naturen der ser forøvrig ikke helt ulik ut som den norske.
Syns du får fanget det lokale livet bra på linsa.

Flotte parkeringer :colgate:
I tillegg har han forrerste i bildet håndskrevet nummerskilt ^_^

Haha, se der ja! La faktisk ikke merke til det før nå!

Del. 5 – The first class experience

Det var som sagt over to timer til neste tog skulle gå, så det første vi gjorde var å finne et sted å spise. Hadde ikke spist siden lunsj så vi var begge ganske fysne på noe mat. Valget av spisested falt på en eller annen fast-food restaurant. Maten var faktisk overraskende god og stedet var rent og pent. Hadde ikke noe annet å gjøre, så vi ble sittende i halvannen time.

Fant etter hvert ut at vi skulle begynne å bevege på oss, så vi gikk ut og vandret litt rundt på stasjonen. Skulle se på en informasjonstavle for å finne hvilket spor toget skulle gå i fra, men i det jeg skal til å se opp, får jeg øye på et togsett ute i mørket som ikke passer inn. Toget bestod av svære, firkantede, vogner som skrek “made in the USSR”. Det var helt klart toget vi skulle med. Vi kjøpte med litt mat og masse vann før vi gikk ut på plattformen og knipset en del bilder.

Ruten blir operert av CFM, som er Moldovas svar på NSB. Vognene og personalet er moldovske, men i Romania blir toget trukket av et rumensk lokomotiv. Togsettet består av seks vogner, fire for 2. klasse, en kombinert 2. klasse og kiosk og en for 1. klasse.

Et lite rumensk “pinglelokomotiv” drar toget i Romania, mens man i Moldova kobler på en diger russisk dieselmaskin.

Jepp, riktig tog.

Vognen vår og togpersonalet. Konduktøren til venstre var hun som passet på oss stort sett hele turen.

Så snart vi hadde tatt nok bilder var det på tide å gå (les: klatre) om bord i vår dør til Moldova. Før vi fikk gå på måtte vi vise billetten og passet til den ene konduktøren vår (hun på forrige bilde), mens den andre (han til høyre) viste oss veg til sovekupeen vår. I det vi klatret opp i vogna ble vi med en gang tatt med tilbake 30-40 år i tid. Her var det syntetiske gardiner, tykke tepper og en eim av brent kull.

Korridoren i vogna vår.

Vi hadde valgt å reise på 1. klasse da man her bare har to senger, og vi kunne ha en kupé for oss selv. 2. klasse kupeene har fire sengeplasser. Kupeen vår var elles helt topp! Rent og pent og god plass. Spesielt takhøyden var imponerende, og jeg tar ikke i når jeg sier at den var høyere enn i et vanlig hus. Det var også et rom for oppbevaring av bagasjen Ellers var det flott å se at ting ikke trenger å være nytt for å fungere. Alt i toget var gammelt, men utrolig solid og det fungerte utmerket. Man lager ikke ting slik i dag, det er helt sikkert!

Sovekupeen vår, komplett med tøyblomster. Tror ikke de på 2.klasse fikk det! :D

Bagasjen ble oppbevart i rommet over døra. Døra kunne ellers bare låses fra innsiden.

Presis kl. 19:40 begynte toget å rulle, og foran oss hadde vi en togtur på 13 timer. Ikke lenger etter at vi hadde begynt å bevege på oss, kom konduktøren vår innom for å sjekke passene en gang til. Vi ga henne passene, men av en eller annen grunn virket det som om hun ikke hadde hørt om Norge før, for hun stusset veldig over at det sto «Norge» på passet. Men etter at hun hadde forhørt seg med den andre konduktøren var alt i orden. Begge to var forøvrig hyggelige, selv om de på lik linje med mange andre fra denne kanten av Europa ofte virker litt mugne til å begynne med.

Ikke lange etter at vi hadde vist passene våre, kom konduktøren tilbake med sengetøy. Pute, dyne og teppe lå under senga. Kan legge til at det ikke var snakk om å banke på når personalet ville oss noe ;)

Nevnte at det luktet svakt av brent kull i vognene, og grunnen til det, er at disse vognene blir varmet opp av en kullfyr som er plassert i den ene enden av hver vogn. Denne var meget effektiv, og det ble faktisk så varmt at vi måtte lukke opp vinduet.

Kullfyren

Kullet ligger klart i en haug på gulvet :colgate:

I 11-tiden redde vi opp sengene og tok kvelden. Stilte vekkerklokka på 03:00, da vi tenkte at vi ville komme fram fram til grensa mellom 03:00 og 04:00.

:D

Det var ikke akkurat lett å få noe søvn, da toget ofte bremset opp og akselererte, vognen gynget fram og tilbake samt at det var ganske mye støy, så jeg tror jeg sov maks 30 minutter. Med andre ord var det ikke særlig vanskelig å stå opp da mobilen begynte å ule. Da klokken ble ca 03:30 stoppet toget. Skjønte fort at vi hadde kommet fram til Ungheni, Iasi som er grenseposten på den rumenske siden av grensen. Vi fant fram passene våre og en liten stund senere kom det en grensevakt. Han fikk passene våre og begynte å studere, spesielt mitt virket interessant. Etter å ha sett på passene en stund, tok han dem plutselig med seg og forsvant.

Det gikk over en halv time før vi fikk tilbake passene, og ikke lenge etterpå kom det en dame fra tollmyndighetene som sjekket bagasjen vår. Da alle formaliteter var unnagjort begynte vi å bevege oss igjen. Sakte men sikkert rullet vi over elva Prut og inn i Moldova.

Ett par minutter etter at vi hadde kommet inn i Moldova stoppet vi for den moldovske grensekontrollen. Passkontrollen her viste seg å være mye mer effektiv enn i Romania. En ung man med en diger hatt stakk hodet inn i kupeen. Med seg hadde han en anordning festet til kroppen som bestod av en laptop, en maskin for skanning av pass og et stempel. Han fikk passene våre, scannet dem, spurte om det var vår første gang i landet, og vips så ble man ønsket velkommen til Moldova og passet fikk et nytt stempel :)
Også her kom en dame fra tollmyndighetene innom for å sjekke bagasjen.

Skulle kanskje tro at vi la oss for å sove igjen, men det som nå skulle skje var vel det som kan beskrives som høydepunktet på denne togturen. Det har seg nemlig slik at sporvidden i Moldova er av sovjetisk type, altså breiere enn sporvidden i Romania. Løsningen på dette problemet er at man rett og slett skifter ut alle boggiene med en breiere type.

Depotet vi ble skiftet inn på.

Alle vognene ble koblet fra hverandre og så skiftet inn på et depot hvor et stort arbeidslag sto klare for en god times intens jobbing. Først ble alle boggiene løsnet. Deretter, ble vognene heist opp ved hjelp av store hydrauliske jekker som var plassert langs sporet. Man kunne ikke kjenne at vi ble heist opp, men man merket at det stadig ble lengre ned til bakken. Neste skritt var å fjerne de rumenske boggiene før moldovske ble trillet inn i posisjon. Så var det bare senke oss ned igjen og de nye boggiene ble festet. Da arbeidet var utført, ble alle vognene koblet sammen igjen. Nå ble også det rumenske lokomotivet byttet ut med et moldovsk beist av typen 3TE10M. Hele prosessen tok ca halvannen time.

På vei inn på depotet. De grønne «stolpene» er jekker. Legg også merke til alle boggiene som ligger klare.

En annen vogn er klar til å bli heist opp.

Slik; bort med boggien...

Et ganske snålt syn ;)

Da alt arbeidet var unnagjort litt over kl.6, la vi oss for å sove igjen. Sovnet faktisk ganske fort, men våknet igjen etter en drøy time. Det hadde nå blitt lyst, så jeg ble sittende å titte ut på landskapet som rullet sakte forbi. Mens vi kjørte i over 100 km/t i Romania, gikk det stort sett i ca 50 km/t i Moldova. Her hadde man også den karakteristiske «gadunk-gadunk-lyden»

http://www.youtube.com/watch?v=FK7ZKql8lKw&feature=c4-overview&list=UUSTqVNF7ETOw6m9FWLs1uMA

Følte etter en liten stund at jeg hadde sett nok av det spennende landskapet, så la meg til å sove igjen. zzzzZzzzzZzzzz.......

Det neste jeg husker er at jeg plutselig ser rett inn i øynene til konduktøren vår som står i døra. Skjønte ikke hva hun ville med en gang, men da jeg hørte ordet «Chisinau» samtidig som hun prøvde å forklare noe med fingrene, kom jeg fram til at vi snart var framme i Chisinau. Fikk vekket reisekameraten før vi pakket sammen og gjorde oss klare til å forlate kupeen vår.

Del.6 – This is not where I parked my car!

En liten stund etter at vi ble vekket, ble det tydelig at vi nærmet oss målet. Stadig flere triste betongblokker og tilsynelatende tomme, falleferdige bygninger dukket opp. Jo nærmere stasjonen vi kom, des mer «sketchy» ble omgivelsene seende ut. «This is not where I parked my car!», utrbyter reisekameraten. Måtte si meg enig, og vi gjentok setningen noen ganger før vi kom fram for å si det slik. Hehe. (Sitatet stammer fra filmen «Eurotrip»).

Det skal dog sies at det man ser ut av vinduet når man kommer til en ny by med tog, nesten aldri er representativt for byen. En annen ting er at selv om noen områder ikke ser direkte hyggelige ut, så behøver ikke det å si at man nødvendigvis skal holde seg unna. Det er bare slik mange vanlige områder ser ut på denne kanten av Europa. Man har viktigere ting å ta seg av enn å tenke på hvordan huset ser ut.

Ganske presist kl. 09:00, 13 timer og 20 minutter etter av forlot Bucuresti, ankom vi Chisinau. Tok med oss tingene våre og steg ut av toget og ned på Moldovsk jord. Tok farvel med togpersonalet og reisekameraten ga et kort fra Norge til konduktøren vår :)

På perrongen og generelt rundt på stasjonen krydde det av folk som tilbydde taxitjenester, men det fine var at de med en gang tok et nei for et nei :)

Fant fram til en minibank, og etter å ha sjekket at ingen hadde tuklet med den tok jeg ut noen hundre moldovske Lei. Gikk så ut for å finne en drosje. Med en gang så vi faktisk ikke en eneste taxi, men fikk etter hvert øye på gul Dacia Logan. Gikk bort til sjåføren som stod og pratet med en annen mann og fikk vist han adressen til Best Western hotellet vi skulle til. Det virket ikke som noen av dem visste veien, men etter litt nøling kom han tydelig vis på hvor det var. Etter litt forvirring om hvor mye han skulle ha for turen, skrev han ned prisen i støvet som hadde lagt seg på bilen. 40 Lei, eller 20 kr skulle han ha. Flott!

Hoppet inn, og avsted kjørte vi. Kjørte så vidt inn på Stefan cel Mare, som er hovedgaten i Chisinau, før vi tok av og inn i et stille nabolag. Lurte litt på om vi var på rett vei, men plutselig var vi framme. Betalte sjåføren og gikk for å sjekke inn.

Best Western – Hotel Flowers. Navnet passet fint, for det lå som en blomst midt i betongørkenen. Ellers var det bare å gå ca 150 meter før man var ute på hovedgaten, så plasseringen var veldig sentral.

Innsjekk gikk greit og vi slapp heldigvis å vente på at rommet skulle bli klart. Så snart vi hadde fått nøkkelkort bar det opp i 5. etasje. Fant rommet og etter at man hadde sett på den fantastiske utsikten, var det tid for litt søvn.

Endelig husket jeg å ta et bilde av rommet! ;)

Fin utsikt! Så rett bort på to store blokker som så ut til å ha stått uferdige en stund.

Legg merke til korset helt ute på kanten av det uferdige bygget.

For å få noe ut av dagen ble det bare ett par timer på øyet, så rett rundt kl. 12 var vi klare for å utforske Chisinau.

Første gjøremål var å gå tilbake til jernbanestasjonen for å kjøpe billett til Tiraspol i Transnistria, hvor vi skulle neste dag. Fikk knipset noen bilder på vei til stasjonen.

2. Verdenskrig-monument

En flott trolleybuss. Kjørte en lik i Transnistria

Hotell Cosmos og en statue av Grigori Kotovsky, en eller annen Sovjet-helt.

I nærheten av stasjonen var det er svært «loppemarked» hvor folk solgte alt i fra klær til gamle kretskort og brukte mobiltelefoner.

Stasjonsbygningen og et monument til minne om alle som ble deportert til Sibir. Her hadde vi en litt morsom episode. La merke til en dame som så litt kjent ut, og plutselig begynte hun å smile til oss. Da gikk det opp for meg at det var konduktøren vår fra toget vi hadde kommet med for nesten fire timer siden! :D Det er hun som går til venstre i bildet.

Bussen til høyre skulle helt til Moskva!

Gikk inn på stasjonen og stilte oss i kø for å kjøpe billett, men ble raskt henvist til billettkontoret for internasjonale avganger (toget til Tiraspol går helt til Odessa i Ukraina). Da vi kom til riktig skranke viste det seg at vi hadde tatt en skikkelig bom-tur. Hadde nemlig lagt igjen passene våre i safen på hotellet, men ingen pass - ingen billett. Dermed måtte vi tilbake til stasjonen seinere samme dag.

Gikk tilbake mot sentrum igjen, og oppover Stefan cel Mare. Ettersom vi ikke hadde spist skikkelig siden måltidet på Gara de Nord kvelden før var det på tide med noe mat. Spesielt ettersom reisekameraten begynte å bli skikkelig dårlig. Havnet på Andys Pizza, som er en moldovsk restaurant-kjede. Pizzaen og servicen var god, og det samme var prisen :up:

Det var godt med mat og vi var igjen klare fore å fortsette vår lille sightseeing-runde.

Ikke lov med pistol i banken :colgate:

Et internasjonalt universitet, midt i byen.

Regjeringsbygget

Trumfbuen. Mindre mindre enn den i Bucuresti, mye mindre enn den i Paris og myyyye mindre enn den i Pyongyang ;)

Regjeringsbygget igjen

Nativity Katedralen

I disse sjakktider..

Stefan cel Mare, en stor helt i Moldova. Han levde på 1400-1500-tallet, og var fyrste av fyrstedømmet Moldova og vant utallige kriger mot bla. det Ottomanske riket.

Presidentpalasset. Kjenner jeg blir litt irritert når man ser hvordan presidenten bor, sammenlignet med majoriteten av innbyggerne i Moldova.

En flott Lada 1500. Jeg har lovet meg selv at min første bil skal være en Lada....helt seriøst ;)

Landbruksdepartementet

Et flott eksemplar av en GAZ

Gikk tilbake til hotellet for å hente passene våre, før vi igjen ruslet ned til stasjonen.

Love it!

Noe kjent med den bygningen...

Da vi kom tilbake til stasjonen la vi tilfeldigvis merke til at toget vi kom med tidligere samme dag, skulle gå tilbake til Chisinau om noen få minutter. Gikk ut for å titte på avgangen, så billettene fikk vente litt til.

Det var noen unge gutter som sto og så på toget da vi kom, men en sinna jernbanemann med en stor kjepp i handa begynte å rope til dem på russisk i en ganske irritert tone. Vet ikke hva han sa, men de gikk i hvert fall. Tenkte kanskje vi også skulle gå, men han sa ikke noe mer, så da ble det noen bilder :)

Klar for avgang.

http://www.youtube.com/watch?v=bDWwzKtni6Q&feature=c4-overview&list=UUSTqVNF7ETOw6m9FWLs1uMA
3TE10M-lokomotivet buldrer avgårde mot Bucuresti

Da toget hadde forlatt stasjonen, kom mannen med kjeppen gående mot oss, så da var det bare å komme seg inn i i stasjonsbygningen igjen. Gikk tilbake til billettskranken der den samme damen satt ennå. Hun snakket litt engelsk, så vi hadde ingen problemer med å få kjøpt billettene. Prisen per enveisbillett var på hele 6 kr :colgate:

Tidenes dyreste togbillett..

Var fremdeles ganske trøtte, så vi vendte nesen mot hotellet igjen. Ellers ble det en tur ut på byen sener på kvelden for å spise. Kan legge til at Chisinau ikke er en ideell by for folk som er redd for mørke, da det var meget dårlig belyst rundt omkring. Bortsett fra langs hovedgatene, så var det nesten ikke noe lys å snakke om.

Måtte gå igjennom her for å komme til hotellet.

Et gatelys!

Stay tuned for Del. 7. – «Papers please!»

Last edited:

Flott rapport så langt, men ville vel være mer effektivt å flytte passasjerer over i et nytt tog fremfor å bytte boogier :p

Enestående kjekk reise å være med på, dette. Reis utenfor allfarvei og prøv et langdistansetog - man opplever så uendelig mye.

Kan for øvrig nevne at sovevognene du reiste med ble produsert i DDR (de hadde oppdraget for hele Østblokken, i tråd med rasjonell arbeidsfordeling mellom de sosialistiske landene), og de siste ble bygget først på 1990tallet.

Ellers går det nok mot slutten med manuelt boggibytte på grensene med sporviddeforskjell. Leste nylig at det nye togtilbudet mellom Moskva og Berlin skal få hjul som automatisk tilpasser seg sporvidden, akkurat slik det er på den fransk-spanske grensen.

Gleder meg til fortsettelsen!!

Tusen takk for alle hyggelige kommentarer! Skal prøve å komme med mer i morgen, men har vært litt opptatt med andre ting :)

Flott rapport så langt, men ville vel være mer effektivt å flytte passasjerer over i et nytt tog fremfor å bytte boogier :p

Ja, men da risikerer man jo at 30 mann blir arbeidsledige! ;)

Enestående kjekk reise å være med på, dette. Reis utenfor allfarvei og prøv et langdistansetog - man opplever så uendelig mye.

Kan for øvrig nevne at sovevognene du reiste med ble produsert i DDR (de hadde oppdraget for hele Østblokken, i tråd med rasjonell arbeidsfordeling mellom de sosialistiske landene), og de siste ble bygget først på 1990tallet.

Ellers går det nok mot slutten med manuelt boggibytte på grensene med sporviddeforskjell. Leste nylig at det nye togtilbudet mellom Moskva og Berlin skal få hjul som automatisk tilpasser seg sporvidden, akkurat slik det er på den fransk-spanske grensen.

Gleder meg til fortsettelsen!!

Tusen takk for interessant informasjon :) Morsomt at vognene ble laget i DDR! Ja, når CFM en gang i fremtiden skal få nye tog blir det nok slutt med boggie-skifte, "dessverre".

Takker for flott rapport sålangt. :)

Veldig interessant og velskrevet TR! Det lokomotivet er vel for øvrig bare én av tre deler som utgjør et komplett lokomotiv.

I den amerikanske midtvesten er det heller ikke uvanlig med slike "No guns" skilter. ;)

Velskrevet og interessant rapport så langt dette L1011-500...og ikke minst, mye flotte bilder....

Takker og bukker... :up:

Må igjen takke for flotte tilbakemeldinger!

Veldig interessant og velskrevet TR! Det lokomotivet er vel for øvrig bare én av tre deler som utgjør et komplett lokomotiv.

Det er helt riktig :)

Del.7 – «Papers please!»

Tenkte jeg innledningsvis kunne skrive noen ord om «landet» Transnistria.

Transnistria er egentlig en region øst i Moldova, men i realiteten er det en selvstendig stat. Offisielt sett heter landet «Pridnestrovskaya Moldavskaya Respublika». De eneste «landene» som har annerkjent Transnistria som en selvstendig stat er Abkhazia, Sør-Ossetia og Nagorno-Karabak.

Da Sovjetunionen sang på siste vers, erklærte Transnistria sin uavhengighet fra den Moldovske sovjetrepublikken. Dette fordi de fleste som bodde i denne regionen var av russisk og ukrainsk avstamning og ikke ønsket å bli en del av et selvstendig Moldova som kanskje kom til å gjenforenes med Romania.
Bakgrunnen for at det bor mange russere og ukrainere her er at dette området i tillegg til områder som i dag er i Ukraina, på 20-tallet ble opprettet som en autonom sovjetrepublikk til den Ukrainske sovjetrepublikken. Da området som i dag er Moldova ble innlemmet i Sovjetunionen ble den autonome republikken en del av den Moldovske sovjetrepublikken.

I mars 1992 brøt krigen om Transnistria ut for fullt, men i juli samme år ble en våpenhvile undertegnet. Etter dette har det ikke skjedd mye og Transnistria fungere i praksis som et eget land.

Klokken 06:10 gikk alarmen på mobilen. Litt i tidligste laget, men er man på ferie så er man på ferie :colgate: Det ble en kjapp dusj før vi gikk ned til stasjonen rett før klokka 7. Da vi kom til stasjonen for fjerde gang på under et døgn var klokken blitt 07.15, altså var det 10 minutter til toget skulle gå. Toget som stod og ventet ved plattformen bestod av fire vogner og et flott lokomotiv av typen M62, som jeg i ettertid fant ut ble bygget i 1971.

Vognen vår, nr. 5 (4).

Vi hadde plass i vogn nr. 5 som i realiteten var nr.4 og den siste vognen. Før vi fikk gå om bord måtte vi vise billett og pass. Vel inne var det free seating og etter litt leting fant vi en plass. Tipper det var en del som lurte på hva i all verden vi gjorde der. Ellers fyrte man for fullt (bokstavelig talt), så det var godt og varmt :up:

Snek til meg et bildet. Kjøpte billigste billett, men denne vogna var rene first class i forhold til de andre.

Presis klokken 07:25 blåste lokføreren i tog-hornet og vi begynte å bevege oss mot Tiraspol.
Noen minutter senere kom konduktøren for å samle inn billettene, samt sjekke pass. Hun var en liten, men bestemt dame som visste å holde kontroll på passasjerene sine (skulle det vise seg.. :colgate: ). Var ellers ganske fornøyelig å se når hun skulle vekke et par passasjerer som lå å sov. Hun stilte seg opp foran dem, fant fram en penn, og kjørte den så rett i pannen på dem. «BILJET!» Ikke noe kjære mor her :D

Ble først sittende og se på landskapet og landsbyene vi duret forbi.

http://www.youtube.com/watch?v=kscDu4dvx3I&feature=c4-overview&list=UUSTqVNF7ETOw6m9FWLs1uMA

Fant etter hvert ut at vi skulle ta oss en liten tur rundt i toget.

Nok en kullfyr.

Fikk sett litt av hvert på denne turen, blant annet hadde noen tatt med et lite tre som sto i gangen i den ene vognen. Ellers bar de andre vognene, som sagt, også preg av en litt annen standard enn den vi satt i. Her var det nemlig trebenker som gjaldt.

De som klager på at mange av de nye recaro-setene kjennes ut som treplanker bør vel kanskje holde seg unna disse her ;) Sikker deilig å sitte her de drøye fire timene det tar til Odessa.

Det var veldig få folk som satt i disse vognene, og vi fant ikke ut hva slags billetter disse hadde. Da vi tenkte at vi hadde sett nok vendte vi om og gikk tilbake til vogna vår. I det vi kom inn i gangen i vogna vår ble vi tatt i mot av konduktøren som virket ganske irritert på oss. Tror kanskje vi skulle holdt i setene våre, for hun kaklet i vei på russisk i en myndig tone om ett eller annet før hun bestemt geleidet oss inn der vi hørte hjemme. Vel inne i vogna føltes det som om alle som satt der spiddet oss med blikket sitt. Noen hadde også tatt plassen vår, og vi fant ikke ledige plasser heller. Men så kom det en litt eldre mann og geleidet oss bort til en sittegruppe hvor de laget plass til oss.

Bortsett fra denne mannen, satt det en mor med ei lita jente her. Den lille jenta hadde det veldig gøy med en stor vannflaske som fungerte perfekt som slagvåpen, og den som ble slått var selvfølgelig meg :D Resten av turen gikk stort sett med til å tulle med denne jenta og flasken hennes ;)

Siden toget ikke stopper på grensen var det ikke godt å vite hvor vi var, men en halvtimes tid før vi var framme, stoppet vi i Bender. Byen ligger rett ved grensen og er den nest største i Transnistria. (Fun fact; Kong Karl XII av Sverige som ble skutt i Halden, bodde her noen år!)
Det ble et ganske langt stopp her før vi fortsatte, og like etter at vi forlot stasjonen kjørte vi over elven Dniester og vi kunne se bort på det gamle fortet som vi tenkte å besøke senere på dagen.

Da klokken var rett rundt halv ti ankom vi endelig Tiraspol. Før vi forlot toget fikk vi tilbake billettene våre, og man tok farvel med konduktøren (som nok var glad for å bli kvitt disse dumme turistene :colgate: ).

Back