På tur for å bekrefte mine fordommer....

Status
Not open for further replies.
Re: På tur for å bekrefte mine fordommer....

Å jobbe som kabinansatt har blitt sett på som status, osv osv. I den senere tid har Ryanair stilt spørsmålstegn til dette, og med god grunn. For hvorfor skal det være status å servere dårlig mat oppe i lufta? Ryanair har skjønt dette å fått til ett konsept der fler og fler og råd til å fly, og der det å fly er som å ta bussen fra Oslo til Kristiansand.!

Tjaaaaaaaa ............ :rolleyes:

Are you bored of nine-to-five? Want something different? Want a career that will get you places? How about a job that gives you wings?

Our Cabin Crew service providers are currently recruiting for exciting Cabin Crew positions operating on Ryanair aircraft.

Poenget er at ting kan endre seg på ting der luftfarten heger igjen i gamle dager, er helt enig med deg i de episodene du nevner at kabincrew har en rolle, men med fare for å høres som en uten følelser, så er jeg sikker på at ting kan endres også der. Men hvis du har handlet Ryanair, så bør du forstå hva jeg prøver å si, det er rett og slett veldig enkelt.

Poenget er at ting kan endre seg på ting der luftfarten heger igjen i gamle dager, er helt enig med deg i de episodene du nevner at kabincrew har en rolle, men med fare for å høres som en uten følelser, så er jeg sikker på at ting kan endres også der. Men hvis du har handlet Ryanair, så bør du forstå hva jeg prøver å si, det er rett og slett veldig enkelt.

Absolutt, for enkelt etter min mening. Eller skremmende.
Når det gjelder kabin, så er det mye som kan gjøres enklere, og det jobbes det med. Men når det gjelder sikkerhet og rutiner rundt dette så synes jeg at man skal trå veldig forsiktig frem. Er også kun et selskap i Europa som ikke vil være med på utveksling av erfaringer i forhold til hendelser, og ulykker.
Alle rutiner som finnes i dag i forhold til å forhindre ulykker og begrense skade er basert på erfaringer fra tidligere ulykker. Da blir det for dumt å bare kaste det på dynga.
Men har du ideer, kom med dem. Jeg jobber med dette til daglig internt i SAS. Vi er åpne for endringer, og alt som naturligvis kan gjøre ting billigere.

Jeg forsår godt hva du prøver å si, men etter min erfaring og etter å ha jobbet med dette i mange år er jeg uenig. Med mindre du kan komme med eksempler?
Som sagt, alltid nyttig og lærerikt å høre om andre erfaringer.

Du flyr mye med SAS forstår jeg?
Flere og flere av flyene til SAS er nå i ferd med å få nye interiør, flere og flere nyere fly, og askebegerne er litt retro så det er kult.
Men når alt er nytt så er sikkert det galt også, fordi det står SAS på halen.

Jeg kan ikke fordra Ryanair, og når man ser at forbrukermyndigheter går ut å advarer, de forholder seg overhodet ikke til flyklagenemda, og bedriver sosial dumping.
Da foretrekker jeg å fly andre selskaper.
Jeg jobber for SAS, og alt er ikke på stell der heller sikkert, men jeg mener vi er en million ganger bedre en Ryanair, og vi slår de oftere, og oftere på pris.

Har flydd med Ryanair selv, og rapporten som startet denne debatten er etter min mening spot on.

Det er noe jeg ikke helt får til å stemme her. OK, du mener SAS er en million ganger bedre enn Ryanair. Og du har sikkert samtlige kolleger bak deg i den påstanden. Og det er ingen tvil om at SAS har mange fordeler som Ryanair ikke har. Som for eksempel gjennomgående innsjekk med eget og mange andre selskap. Det er bra.

Men hvis SAS er en million ganger bedre enn Ryanair, hvorfor legger de seg på et prisnivå som er tilsvarende Ryanair sitt (du sier til og med at dere oftere og oftere slår de på pris).
Da er noe galt. Ryanair tjener penger. Gode penger. SAS taper penger. Alvorlig mye penger. Hvorfor legger SAS seg så lavt, ja til og med lavere i pris enn Ryanair hvis produktet deres er en million ganger bedre.
Mercedes går ikke under Kia i pris. Mercedes kunder verdsetter kvaliteten og betaler mer enn gjerne for kvaliteten. Men folk flest skal kun fra A til B, og synes det Ryanair er greit nok. De kommer frem dit de skal, som regel når de skal, og de kommer trygt frem. Det er faktisk godt nok for folk flest.

Og jeg lurer litt om du faktisk synes gamle fly er en fordel fremfor nye fly.
Jeg tror vel folk flest foretrekker nye, selv om de ikke de nostalgiske askebegern.

Jeg skriver ikke for/mot SAS/Ryanair. Men man må stikke hodet opp av sanden og se realitetene innimellom.

Selv om prisen er litt lavere en andre operatører, hvorfor må man akseptere at interiøret ser helt forjævelig ut? Det kan da umulig koste noe mer penger å få et litt mere behagelig fargevalg på de samme setene?

Har grublet på det samme. Jeg tror fargevalget er valgt helt bevisst for å oppnå en effekt. Ryanair har rykte for å være de billigste av de billige, og nettopp dette er det fargene signaliserer. I tillegg til at de skiller seg ut fra alt annet som er i luften.

Syntes jævlig synd på barnefamiliene som somregel må sitte veldig spredt pga free seating blant annet. Ryanair er og blir luftfartens sorte får.

Det er vel blitt bekreftet her inne at også med selskap som f.eks. SAS så kan man risikere å havne litt forskjellige steder i flyet selv om man er på en booking. Om barn separeres fra sine foreldre vet jeg ikke.

Du flyr mye med SAS forstår jeg?
Flere og flere av flyene til SAS er nå i ferd med å få nye interiør, flere og flere nyere fly, og askebegerne er litt retro så det er kult.
Men når alt er nytt så er sikkert det galt også, fordi det står SAS på halen.
Jada, jeg har flydd endel med SAS og det har vært veldig blandede opplevelser. Har reist mye rundt i verden med forskjellige selskaper så jeg har mye å sammenligne med:
-Det er kun på innenlandsruter i Venezuela jeg har flydd med så gammel og utslitt materiell som det jeg har hatt med SAS.
-Det er kun på SAS jeg har sett kabinpersonalet være direkte ufyselige mot flere reisende og komme med spydige kommentarer til dem. Jeg ikke blitt angrepet selv, men har sett dette på flere flighter med SAS.
-Det er kun på SAS jeg har opplevd at det ikke har vært mulig å få kjøpe hverken vått eller tørt fordi de har vært utsolgt.

SAS driver også med villedende markedsføring:
-De påstår å ikke ha kortgebyr, men det er på 30 kroner.
-De påstår de har gratis setereservasjon, men det er kun ved innsjekking og jeg har aldri hørt om noen som tar betalt for setereservasjon ved innsjekking.

Har flydd med Ryanair selv, og rapporten som startet denne debatten er etter min mening spot on.
Joda, det er korrekt det som skrives, men de få punktene han klarer henge seg opp i er detaljer som vanlige reisende ikke ville bry seg om.

Og SAS billigere enn Ryanair? Seriøst? Jeg prøvde å hente noen prissammenligninger nå, men websiten til SAS feiler bare...som vanlig.

SAS driver også med villedende markedsføring:
-De påstår å ikke ha kortgebyr, men det er på 30 kroner.
-De påstår de har gratis setereservasjon, men det er kun ved innsjekking og jeg har aldri hørt om noen som tar betalt for setereservasjon ved innsjekking.

Det gebyret du henviser til er alltid inkludert i den prisen man ser, så den er jeg igrunn uenig i.

Setereservasjonen er jo gratis fra og med 22 timer før flighten går. Mer enn bra nok for de fleste.

Og om noen skulle lure på om jeg er pro SK eller anti FR så skal det sies at jeg er like glad i begge to :D Begge har et produkt jeg benytter meg av.

Last edited by a moderator:

Det gebyret du henviser til er alltid inkludert i den prisen man ser, så den er jeg igrunn uenig i.
Selv om de oppgir pris med gebyr blir det galt å påstå at gebyret er 0 kr når det faktisk er 30 kr.

Setereservasjonen er jo gratis fra og med 22 timer før flighten går. Mer enn bra nok for de fleste.
Men det er ikke gratis setereservasjon slik de fleste forstår det og jeg kjenner som sagt ingen som tar betalt for setetildeling ved innsjekking. Påstanden er derfor villedende.
Problemet er delvis at de som har "arbeidsgiver betaler masse dyre reiser hos SAS"-kort har mulighet til å få reservere de beste plassene før innsjekkingen starter for vanlige reisende.

Joda, jeg reiser også med SAS når de passer og har også gode erfaringer med dem, men det rosenrøde bildet mange tegner stemmer ikke med mine erfaringer

Last edited:

Det er vel blitt bekreftet her inne at også med selskap som f.eks. SAS så kan man risikere å havne litt forskjellige steder i flyet selv om man er på en booking. Om barn separeres fra sine foreldre vet jeg ikke.

Prioritert boarding har folk mulighet til å kjøpe. Koster like mye som en kopp kaffe. Så dersom man ønsker å være sikker på å få sitte sammen, så har man altså en mulighet til det. Man behøver jo ikke kjøpe PB til hele familien. Det holder jo at en eller to går først og holder av seter til resten.

Så jeg ser ikke problem med fritt setevalg. Man har mulighet til å få garanti på å få sitte sammen.

Så jeg ser ikke problem med fritt setevalg. Man har mulighet til å få garanti på å få sitte sammen.
Min erfaring er også at når folk ikke har fått tildelt et setenummer så flytter de lettere på seg om noen vil sitte sammen. I tillegg så er alle setene ledige når boarding starter hos Ryanair. Om man sammenligner med SAS så har gullkortgutta allerede vært og forsynt seg med de beste plassene når de vanlige reisende får lov til å starte innsjekking.

Hos SAS er man en dritt som ikke fortjener service om man ikke har gullkort. De sa det nesten rett ut til meg en gang jeg ringte inn for å få service. Og har du ikke gullkort så synes de ogaå at de har rett til å lyge til deg i reklamen.

Last edited:

Min erfaring er også at når folk ikke har fått tildelt et setenummer så flytter de lettere på seg. I tillegg så er alle setene ledige når boarding starter hos Ryanair. Om man sammenligner med SAS så har gullkortgutta allerede vært og forsynt seg med de beste plassene når de vanlige reisende får lov til å starte innsjekking.

Hos SAS er man en dritt som ikke fortjener service om man ikke har gullkort. De sa det nesten rett ut til meg en gang jeg ringte inn for å få service. Og har du ikke gullkort så synes de ogaå at de har rett til å lyge til deg i reklamen.

Er det ikke snart på tide å slutte å fly SAS for deg? Maken til bitter kunde som påstår han har brukt et produkt mye, har jeg aldri hørt om.

Når opplevelsene dine spriker så enormt fra de fleste andres (mine inkludert, som har over 50 flighter med SAS til nå i år), blir det bare latterlig.

I tillegg kommer du med faktafeil som:
De påstår å ikke ha kortgebyr, men det er på 30 kroner.
Hvis du skal rakke ned på et selskap, så kan du i det minste holde deg til faktiske ting, ikke dikte opp ting etter som det passer deg?

Hva med å stopp den drittslenginga med FR/SK her?
Helt seriøst så hører den hjemme som en egen tråd.

Mye å svare på her.
Skal forsøke :-)))
IMM:
SAS har den siste tiden (på samme måte som med ditt eget selskap) redusert kostnadsbasen sin betraktelig, og latt dette direkte gå tilbake i mer konkuransedyktige priser. Jeg synes ikke prisene til SAS og Ryanair er så veldig ulike. Ryanair kjøre flere kampanjer med lokkepriser, noe SAS ikke gjør. Men Ryanair har relativt få (etter min erfaring) ekstremt billige billetter. SAS har det samme, så ved begge selskaper må man være tidlig ute.
Jeg mener SAS leverer et bedre produkt totaltsett. SAS leverer også flere ulike typer produkt. At SAS taper store penger er nå heldigvis en sannhet med modifkasjoner, ting ser faktisk ganske bra ut nå, endelig.

robertaas:
Kan ikke si annet en at jeg er lei meg for at du har opplevd at crew har skjelt ut pax, oppført seg dårlig, og ikke fått kjøpt mat og drikke. Ingen unnskyldning for det. Men regner med du også har skrevet til customer relations om de flightene slik at man kan gjøre noe med det.
Når det gjelder kabinstandard så må jeg si at jeg ikke helt forstår, de flyene med gamle seter som er i SAS i dag er Md-80 flyene, og 737-4/500 Alt på vei ut nå. Men det er ganske få igjen av disse, så her tror jeg du må ha vært uheldig rett og slett om du kun har fløyet med disse.
Dette med villedende markedsføring er direkte feil.
Disse 30 kronene blir det opplyst om, og de er hele tiden innkludert i totalpris fra første tastetrykk. SAS vil gjerne fjerne dette, men får ikke lov. SAS tapte en rettsak om dette og ble pålagt å ha dette gebyret. Men derimot er dette noe som opplyses om der det er aktuelt.
Setereservasjon er gratis for alle, og kan for intercont gjøres ved booking og for alle andre 22 timer før avgang.
Du er også åpenbart uheldig når det gjelder SAS, jeg har de siste 2 døgn vært inne å booket private reiser 3 ganger på SAS.no uten problemer.
Og alle meninger og poenger i alle innlegg på dette forum er vel strengt tatt for spesielt interiserte, eller?
Tror faktisk den jevne passsjer bryr seg nada om det meste så lenge flyet går på tid, setet er behagelig, og ting fungerer som det skal. Naurligvis med god service, og oppfølging når noe skulle gå galt, også et sted Ryanair ikke akkuratt er spesielt dyktige.

Min erfaring er også at når folk ikke har fått tildelt et setenummer så flytter de lettere på seg om noen vil sitte sammen. I tillegg så er alle setene ledige når boarding starter hos Ryanair. Om man sammenligner med SAS så har gullkortgutta allerede vært og forsynt seg med de beste plassene når de vanlige reisende får lov til å starte innsjekking.

Om ting er så åpenbart galt i dine øyne med løgn og bedrag syens jeg du burde gå til det skritt å politianmelde oss i SAS, for er det slik du beskriver så bryter vi loven på flere punkt. Du snakker også stikk i strid med de fleste som flyr med SAS, som er veldig fornøyd, og ikke har noe bonuskort i det hele tatt.
Skulle forresten bare mangle at en med 2-3 turer per uke skal få en litt annen oppfølging en en med 1-2 turer per år. Alle SKAL møte og få god service, men i flybransjen generelt så er det slik at de som reiser mest får en annen oppfølging, noe Ryanair også vurderer å gjøre noe med har jeg sett.
Men SAS er åpenbart ikke selskapet for deg, desverre. Så da finnes det alternativer, heller det en at du skal gå å irritere deg grønn over alt som ikke fungerer i SAS

Last edited:

Du er også åpenbart uheldig når det gjelder SAS, jeg har de siste 2 døgn vært inne å booket private reiser 3 ganger på SAS.no uten problemer.
Da jeg reiser endel er det vanskelig å unngå SAS og de transporterer meg fra A til B uten problemer. Jeg vet hva de leverer og har ingen problemer med dette. Problemet mitt er at de markedsfører seg med at de leverer noe annet og det provoserer meg. Har flere ganger vurdert å melde dem til Forbrukerombudet når de kommer med direkte misvisende reklame.

http://www.sas.no/no/Misc/Misc_Container_Page/Servicehonorar/

Om du har mere anstendighet enn SAS bør du be om unskyldning for feilaktig å ha kalt meg løgner.

Det er ikke noe kortgebyr, det er et servicegebyr som dessuten er inkludert i alle priser. Dette er diskutert mange ganger tidligere, se dessuten innlegg fra SAS-Steward.
Gebyret kommer dersom du velger å ikke betale med kort også. Forsøk å endre "betalingsmåte" fra "kort" til det andre alternativet.

Last edited:

Vil du ha stress så legger du selv opp til det. Har brukt de et par ganger og ikke opplevd noe stress sånn sett. Eneste du må passe på er å printe boardingkort før du drar med rett passnr kan ikke akkurat si at det er mas.

Men som flere sier her inne, man må ta FR for det de er.

Har masse venner som brått har begynt å reise rundt i Europa. Hvorfor ?? Pga FR da fikk de brått råd til å reise.

Norwegian: Booker biletten kjapt, et lettvint og oversiktelig bookingsystem. Trenger ikke å tenke på noe mer før jeg er på flyplassen, om jeg ikke har sjekket inn på toget scanner jeg bare telefonen i automaten på Oslo S / OSL så for å droppe bagasjen uten å få et strengt blikk mot seg.

Check in m/ ekstra kontroll av håndbagasje og check in er ikke så veldig behagelig hos FR hvor folk gjerne driter i alt som har med kø å gjøre. Ser det nevnes at man kan betale for piority boarding, men om passasjerene bak er raske til beins / flyet er seint så er dette ikke verdt noe.

Akkurat DEN sjansen reduseres til et svært lite nivå om flyselskapet har som policy å plassere barnefamilier sammen i bookingen / hos selskap hvor setevalg kan gjøres ved innsjekking.

Men ellers, jeg forstår argumentene dere Ryanairvenner kommer med på et vis samtidig som at jeg sliter litt med å forstå hvordan det kan være mulig å støtte et slikt selskap. ;-)

Status
Not open for further replies.
Back