På leting etter våren - tredje dag

LN-KGL

ScanFlyer Mile High Club
På leting etter våren - tredje dag

SIA_772_TO_at_MAN.gif


Etter frokosten var inntatt og vi hadde sjekket ut av hotellet, var det Manchester Airport som var første punkt på programmet. Frem til kl. 12 på dagen er det sørsiden av flyplassen som gjelder - med det menes sør for rullebane 05R/23L. Og med vind fra sørvest er det avganger fra denne sørligste rullebanen og dermed også valgets kval for hvor langt ned rullebanen en satser på at flyene roterer. Her er et lite utvalg av bilder som ble tatt her:

LHR_CRJ200LR.jpg

En liten CRJ200LR med mye skrammel bak

BA763_to_JFK.jpg

BA 763-flight til JFK - fra slutten av oktober er dette historie og onde tunger i Manchester omtaler BA som London Airways

bmi_ERJ145.jpg

bmi Regional ERJ med Concorden og de to T-halene til Tridenten og Avro RJXen over på Aviation Viewing Park

AP-BGL.jpg

I løpet av en liten halvtime så så man tre PIA 777er

US_A333.jpg

Og det blir mindre og mindre av de svarte fargene

Mellom tolv og tre går MAN over til å benytte bare en rullebane (den nordre), så derfor ble det en tur over til AVP for å se hva Neil og hans venner hadde gjort med Zulu Kilo (Trident-3B G-AVZK)

ZuluKilo_1.jpg

Ja, Neil har fått stoppet korrosjonen på innsiden av understellslukene

ZuluKilo_2.jpg

Og utstillingen bak i flyet blir mer og mer rikholdig

Hvis dere noen gang tar en helgetur innom MAN og AVP, så ta rundtur i Zulu Kilo - billetter kan løses i forretningen til TAS på området (the Aviation Shop)

For oss to musketerer var det nå lunsjtid og Romper kallet. Neil og Dave stakk også innom i sin pause for å slå av en prat om både løst og fast, men mest om fly.

En god time senere satt vi i spottermobilen med RAF Burtonwood som mål. En av rullebanene ligger i dag rett under M62, men de fleste øvrige rester har forsvunnet - bare en fire-fem hangarer kan sees på nordsiden av motorveien.

Hangar_Burtonwood.jpg

En av hanagarene foreviget ut av vinduet på spottermobilen

For de som ikke vet hva som befant seg på RAF Burtonwood - ta en titt her: http://en.wikipedia.org/wiki/RAF_Burtonwood

Burtonwood_Heritage_Centre.jpg

Det finnes også et lite museum på sørsiden av M62, og under vårt besøk var guiden riktig taletrengt.

Nå hadde det vært tre dager bare i flyets tegn, så resten av lørdagsettermiddagen ble avsatt til handletur og fotosafari i Chester. Men sannelig snek det seg inn et flyrelatert motiv i et av bildene ;)

Hawarden.jpg


Etter at butikkene i Chester stengte klokka fem bar det så de få kilometer - eller mer korrekt miles siden vi var på øya med de spesielle måleenheter - til Cheshire Cat der vi skulle overnatte tredje natta i England. Her er noen bilder fra og rundt Cheshire Cat.

Cheshire_Cat_1.jpg


Cheshire_Cat_2.jpg


Cheshire_Cat_3.jpg


En bedre fiskemiddag med tilhørende Valpolicella avsluttet vi tidlig for kvelden - morgendagen skulle bli både lang og mangslungen.
 
Re: På leting etter våren - tredje dag

Jeg skal til Manchester i juni, og flytter til Leeds for et halvt år til høsten, og i disse trådene var det jammen mange gode tips til turer og attraksjoner! Tusen takk!

Ellers er det synd at de svarte US Airways-fargene forsvinner, det skjemaet var litt mer orginalt enn det nye. Hvorfor legger British Airways ned JFK-ruten?
 
Re: På leting etter våren - tredje dag

Hvorfor legger British Airways ned JFK-ruten?

For å få et korrekt svar på det må du kontakte Willie Walsh, men jeg kan prøve meg på noen gjetninger:

1. Å ha en 763 som bare flyr en rute fra en flyplass som ikke lenger er en base for BA er dyrt (det var BA Connect som var basehavere for denne flighten til JFK, og siden BACon er solgt til flybe...)

2. BA har ingen feed inn til ruten lenger, bare passasjerer fra lokalt (igjen - BACon solgt)

3. Det har vært en generell nedgang i passasjerantallet på MAN de siste to årene (om ikke lenge passerer OSL MAN i årlig passasjerantall - CPH passerte MAN i 2007)

4. Policyen til BA er å konsentrere seg om de tre flyplassene rundt London (LHR, LGW og LCY) - og disse skal være flyselskapets huber.

5. Det er også trukket inn at Dreamlineren er så forsinket at BA vil ha problemer i årene fremover - derfor drar en inn kapasitet der en tjener minst penger.

Men MAN blir ikke uten flighter til NYC - bare i løpet av de par timene vi sto på sørsiden så tok det av seks andre flighter til enten JFK eller EWR.
 
Re: På leting etter våren - tredje dag

Jeg syns de nye USAirways fargene er noe av det fineste som finnes.
 
Re: På leting etter våren - tredje dag

En sak KGL glemte fra Tridenten var denne dama her...

IMGP0857.jpg


Burtonwood var den største amerikanske basen i UK og her er kartet - litt mye reflekser, men det synes likevel. M62 følger hovedbanen.

IMGP0907.jpg


Så litt nose art:

IMGP0875.jpg
 
Re: På leting etter våren - tredje dag

Er The Cheshire Cat hotellet som ble brukt da de spilte inn Fawlty Towers?

Det ligner ihvertfall.
 
Re: På leting etter våren - tredje dag

Er The Cheshire Cat hotellet som ble brukt da de spilte inn Fawlty Towers?

Det ligner ihvertfall.

Lokasjonen for Fawlty Towers var Wooburn Grange Country Club i Buckinghamshire, men dessverre brant stedet og det er nå bygd flere boliger der. Hvis dere tar en tur på Google Earth og søker på "Wooburn Grange, UK" sjekk hva dere finner i luft rett vest fra senterpunktet (det er absolutt ikke off topic) :colgate:
 
Re: På leting etter våren - tredje dag

Fawlty Towers var ogsaa foerste tanken som slo meg da jeg saa hotellet..

Takker for flotte rapporter igjen.
 
Back
Top