Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Det stemmer rett og slett ikke. AA, QF har solgt 787 i sale&lease-back transaksjoner etter COVID kom. Det går an å selge fly dersom man gjør sale&lease-back. Dersom du vil gjøre straight-sales uten lease-back, ja da er verdi ofte nær skrap value.

Det går faktisk også å selge 737-800 siden en god del operators ønsker å restarte med 737NG og ikke med MAX, fordi folk der ute vil patout ikke fly med MAX*en. Psykologisk ting, selv om flyet er teknisk godkjent.

Saken er vel denne. Bokverdier som DY har for disse fly som de eier. Dette har mye å gjøre med over hvor mange år man nedskriver en asset. Disse bokverdier er høyt slik at man kunne belåne disse fly flest mulig. Det ble omtalt alrede før Corona som en "bombe i regnskap", fordi det ble klart så snart om MAX*en kommer tilbake ville real-market values falle. Men selv om DY ville har solgt sine siste ca 30 737.800 som de eide, så ville det ikke har gitt dem milliarder i likviditætsgevinst. Det ville har gitt dem litt mer pusterom, ikke mer.

Nok en ting kommer i spillet.
De Boeing fly er del-finansert med EXIM garantier. Det medfører at de kreditorer far sine penger fra EXIM bank dersom Norwegian går konk. Dermed har du nå en betydelig sekundær-interesse av disse parter som har lånt penger for flykjøp.

Til slutt kommer faktum at DY og Boeing krangler i en annen rettsak. Alle fly som berøres av denne rettsak kan ikke selges fordi DY ønsker å annullere denne kjøp, dvs Boeing skål ha sine fly tilbake og DY vil sine penger. Dette saken dermed også limitterer antall flyene som DY faktisk kan selge.

Og disse individuelle partikulær-interesser driver nå hva skjer.
På den ene side har du fixed assets som er kreditt-finansert og delvis garantert, på den andre sida har du obligasjons-lånet som er besikret med de LGW longhaul slots. Disse som har lånt penger her har høy interesse at DY selges bit for bit og de får sine garantier.
 
Ekstraordinære omstendigheter, som når egenkapitalen stort sett utelukkende består i aktiva som er umulig å omsette grunnet pandemien.

Under normale forhold kunne Norwegian glatt ha ha solgt flyene til regnskapsverdien, og når flyene er solgt og gjelda er betalt så sitter de igjen med milliarder på bok. Riktig nok meningsløst å være flyselskap uten fly, men det er en annen sak.

Men i verden anno 2020 er det altså knapt mulig å gi bort fly gratis. Samtlige flyselsskap på planeten har for mange fly, de er omtrent verdiløse. Og under sånne omstendigheter er det altså mulig å både være solvent, ha positiv egenkapital og få konkursbeskyttelse.

Da gjenstår en ting, nedskrive fly til markedsverdi.
 
Da gjenstår en ting, nedskrive fly til markedsverdi.
Revisor har godkjent 2019 regnskapet så per 2019 er verdien fornuftig. Om alle verdens flyselskap skal nedskrive verdien på flyflåten til pandemi-korrekte tall så er vel ca samtlige game over.
 
Hvis Norwegian har positiv egenkapital og er solvente så blir vel konkurs-saken avvist av den irske retten?

Hvis Norwegian har positiv egenkapital og er solvente, hvorfor har noen kreditorer sett gått med på å få bare en liten brøkdel av sine krav?

https://newsweb.oslobors.no/message/516203/

Foreløpig har ikke kreditorene gått med på noe som helst, men vi få nå se hva denne prosessen bringer. Ellers så er det alltid er fordel å starte en "chapter 11" prosess før kassen er helt tom eller all egenkapital tapt, hvis ikke blir det ofte vanskelig
 
Det fremkommer likevel at saken skal avvises hvis Norwegian har positiv egenkapital og er solvente.

Jeg leser det ikke slik.

1. The company is or is likely to be....

Med andre ord, man trenger ikke pr dags dato være insolvent/negativ egenkapital,
men dersom man kan vise at det er sannsynlig at man vil komme ditt er det nok.
 
Det som er utestående her, er nok nå i hendene på en irsk dommer nå ... hvis det er som i USA har ikke DY selv nå lov til å betale så mye som et frimerke uten at dommer'n sier at det er ok ..

Something? Er du i familie med Someone? :p
 
Jeg leser det ikke slik.



Med andre ord, man trenger ikke pr dags dato være insolvent/negativ egenkapital,
men dersom man kan vise at det er sannsynlig at man vil komme ditt er det nok.

Ok så ved oppbud idag så får alle dekket alle krav, men drift vil ødelegge. Jeg ser den. Jubeldag i retten snart for de som har kjøpt gjeld for 10-20% da sikkert.
 
Det som er utestående her, er nok nå i hendene på en irsk dommer nå ... hvis det er som i USA har ikke DY selv nå lov til å betale så mye som et frimerke uten at dommer'n sier at det er ok ..

Something? Er du i familie med Someone? :p

Nei ,jeg er bare fan..
 
Last edited:
Det som er utestående her, er nok nå i hendene på en irsk dommer nå ... hvis det er som i USA har ikke DY selv nå lov til å betale så mye som et frimerke uten at dommer'n sier at det er ok ..

De kan ikke, uten lov, betale noe på gammel gjeld. Men samtidig er det slik at de jo skal betale den daglige driften. Et av kravene i den irske prosessen, slik jeg har forstått det, er nettopp at de skal ha midler til å opprettholde driften gjennom de 100 dagene som prosessen er forventet å ta

Ellers er det "enkelt", Norwegian må komme opp med en løsning som >50% av kreditorene går med på, les de tror de kommer bedre ut av enn en å tvinge gjennom en likvidering av selskapet, samt de må komme på plass nye investorer.
 
I følge børsmelding i kveld blir den siste lock-up-datoen flyttet fra 9. desember til førstkommende onsdag, dvs 25. november.
Inkludert de evigvarende obligasjonene kan da rundt 1 milliard aksjer selges.
 
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Fra dagens E24:

Norwegian hadde ved utgangen av 3. kvartal totalt 67 milliarder kroner i gjeld. Den vokser stadig. Norwegians samlede eiendeler var da bokført til 78 milliarder kroner.

Det er derfor ikke stort Deloittes irske revisor tror man kan få solgt flyene for, når man legger til grunn et tap for kreditorene på hele 64 milliarder kroner. (Ved likvidering i dag)

Flyflåten til DY er derfor ikke mye verdt i dagens marked.....

Fra artikkelen her: https://e24.no/boers-og-finans/i/kR...rder-paa-en-konkurs?referer=https://www.vg.no
 
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Snakk om å si det åpenbare. Global pandemi betyr åpenbart at fly har verdi lik null. Hva blir det neste? Sola er varm? Kloden er rund?

Det vil ta lang tid før flytrafikken tar seg opp til 2019 nivå. Mange vil ha dårligere økonomi og vaner kan bli varig endret. Det blir mindre stuerent å fly på weekendtur til andre siden av kloden. Flyskam. Jeg tror ikke luftfarten vil ta seg opp til 2019 nivå noen gang neste 20 år. En æra er over :cry: men bra for kloden :up:
 
Re: Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Det vil ta lang tid før flytrafikken tar seg opp til 2019 nivå. Mange vil ha dårligere økonomi og vaner kan bli varig endret. Det blir mindre stuerent å fly på weekendtur til andre siden av kloden. Flyskam. Jeg tror ikke luftfarten vil ta seg opp til 2019 nivå noen gang neste 20 år. En æra er over :cry: men bra for kloden :up:

Når det kommer til vaner, skam (for de som driver med slik) og preferanser etc, så kan det godt være du får rett, samtidig er jo det økonomiske todelt.
De mange tusen som enten er permitert eller har mistet jobber opplever jo dessverre dårligere økonomi. Samtidig for de som er jobb, så litt flåsete sagt, så sitter mange nå hjemme og "sliter" med å bruke opp pengene. Og ikke minst, rentenedgangen vi nå har opplevd har en ganske positiv effekt på mange menneskers cash flow. Så selv om luftfarten kanskje ikke kommer tilbake til 2019, så kan man potensielt se et kraftig comeback i mange markeder nå det snur, og det er jo det flyselskapene som Norwegian prøver å posisjonere seg for
 
Handlefrihet?
Ser at SAS annonserer at de skal gjenåpne en rekke ruter for juletrafikken.
Noen som vet om Norwegian kan gjøre det samme? …. eller er det helt opp til en dommer i Dublin nå å bestemme hva Norwegian kan foreta seg utover å operere 6 fly.
 
Back
Top