Overlever Norwegian? -> Resultatvarsel og emisjon

Norwegian permitterer nye 1.600 ansatte etter støtte-nei fra regjeringen
Mandag morgen annonserte regjeringen at de ikke vil gi Norwegian noe mer støtte, slik selskapet har søkt om.

Norwegian-sjef Jacob Schram beskrev beslutningen som å få en «knyttneve i magen».

Mandag ettermiddag melder selskapet at «de er tvunget til å permittere ytterligere 1.600 ansatte som følge av myndighetenes beslutning om å ikke gi ytterligere støtte».

Norwegian har allreede måttet enten si opp eller permittere mesteparten av de ansatte takket være coronakrisen.

Regjeringen ville hverken gi Norwegian eller nyoppstartede «Braathen Air» noe mer støtte enn den som tilbys alle flyselskap i Norge under de generelle ordningene.

Regjeringen begrunnet dette med at det innebærer for stor risiko, at det er konkurransevridende og at det ikke er en god bruk av skattebetalernes penger.
https://e24.no/naeringsliv/i/VqqAyV/norwegian-permitterer-nye-1600-ansatte-etter-stoette-nei-fra-regjeringen?
 
Fra Norwegians pressemelding:
– Etter dagens nedslående beskjed fra den norske regjeringen, har vi ikke noe annet valg enn å permittere ytterligere 1600 medarbeidere i Norwegian og parkere 15 av de 21 flyene vi har hatt i lufta den siste tiden. Dette er en trist dag for alle i Norwegian. Jeg beklager på det sterkeste overfor medarbeidere som nå blir berørt, men vi ser ingen annen utvei. Før koronakrisen hadde Norwegian over 10 000 medarbeidere, men de neste månedene vil kun om lag 600 medarbeidere være i arbeid. Målet er å holde seks fly i drift på innenriksruter i Norge, og jeg legger til grunn at også Norwegian får vår del av den støtten til enkeltruter som Samferdselsdepartementet har varslet, sier konsernsjef Jacob Schram.

Den kraftige reduksjonen i antall ruter innebærer dessverre også at kunder som allerede har bestilt billett med Norwegian blir berørt.

– Vi skal gjøre alt vi kan for å tilby berørte kunder alternative reiser, og jeg må bare beklage den situasjonen som har oppstått. Alle berørte kunder vil få direkte beskjed fra oss, sier Schram.

Disse rutene opprettholdes:

Oslo – Alta
Oslo – Bergen
Oslo – Bodø
Oslo – Evenes
Oslo – Haugesund
Oslo – Kirkenes
Oslo – Molde
Oslo – Stavanger
Oslo – Tromsø
Oslo – Trondheim
Oslo – Ålesund
Tromsø – Longyearbyen
 
Fra Dagens Næringsliv:
Mandag morgen, samtidig som det ble kjent at regjeringen sier nei til milliardbidrag til Norwegian, gjeninnførte selskapet manuell håndtering av refusjoner.

– Det er klart at dette gir et sterkt signal til markedet. Det betyr at vi nå blir nødt til å orientere våre kunder om at Norwegian ikke lenger refunderer billettene automatisk. Å stenge automatikken for refusjon er noe av det som gir et tydeligst signal om at det er noe som skjer på økonomisiden i et flyselskap, så dette er svært uheldig for Norwegian, mener markedsdirektør Bernt Roger Eliassen i reisebyråkonsernet BCD Travel.

– Hva betyr det for Norwegian?

– Det er veldig kjedelig for selskapet da det å ikke refundere for eksempel fullt fleksible billetter eller billetter på avganger som selskapet selv har innstilt, gjør at mange vil velge å reise med konkurrenter hvor de fleste nå er tilbake til normale refusjonsbetingelser. Dette vil være med å ødelegge for selskapets konkurransekraft.
 
Problemet slik jeg ser det er at hvis man "redder" NAS så har man bare sikret at man har et selskap med koroniske problemer. Fortsatt mye gjeld og mengder av utfordringer. Det beste hadde vært å kjørt en amerikansk Chapter 11, men det har vi ikke i Norge. Så da er det bedre å slå det konk, og la noen kjøpe ut de "nordiske" delene. Da får vi et NAS som kan holde både SAS og Wizz i ørene.

Analytikerne i Sparebank 1 Markets tror faktisk Norwegian kommer til å søke om Chapter 11 i USA eller Irland neste uke

Ellers ble nettotapet 980 millioner i Q3. Og de i kvartalet konverterte ytterligere 2,9 mrd i gjeld, slik at de nå har konvertert totalt 18,2 mrd kroner. Så netto rentebærende gjede ved utgangen av September var 48 mrd. Samtidig satt de på 3,4mrd kroner i cash, uten at jeg vet hvor tilgjengelig alt her er

https://newsweb.oslobors.no/message/517532

Norwegian today reported its third quarter 2020 results. As anticipated, these were heavily impacted by the COVID19 pandemic with a net loss of NOK 980 million
 
Man ser tydelig effekten på enhetskostnadene når produksjonen stuper, uten at kostnadene følger med i samme grad, den økte fra 0,41kr per kilometer i fjor, til 1,90kr sist kvartal +363%

Jeg ser litt på kostnadsbildet til Norwegin og mens produksjonen er ned 94% så er dette det gjeldene for kostnadene:

Personell: -78%
Fuel: -95,5%
Airport, ATC: -90%
Handling: -80%
Technical/Maintenance: -33%
Other opex: -81%
Fly lease og avskrivninger: -9%

Utfordringene her er jo at det er vanskelig å kutte i vedlikehold og ikke minst leasing og kapitalkosten til flyene. Personell og handling henger også litt igjen, selv om kuttene også her er betydlige.
 
Antony Joiner som representerer AerCap trekker seg fra Norwegian styret

Et jævla dårlig tegn for NAS. Det betyr at nå går det mot harde forhandlinger(restrukturering/konkurs) med gjeldshaverne. Og da må man sitte på riktig side av bordet.
 
Et jævla dårlig tegn for NAS. Det betyr at nå går det mot harde forhandlinger(restrukturering/konkurs) med gjeldshaverne. Og da må man sitte på riktig side av bordet.

Men samtidig er det fort eneste muligheten de har får å reddes, så sånn sett ikke nødvendigvis negativt. Uansett utfall så er det veldig mange parter som skal blø her :(
 
Analytikerne i Sparebank 1 Markets tror faktisk Norwegian kommer til å søke om Chapter 11 i USA eller Irland neste uke

Ellers ble nettotapet 980 millioner i Q3. Og de i kvartalet konverterte ytterligere 2,9 mrd i gjeld, slik at de nå har konvertert totalt 18,2 mrd kroner. Så netto rentebærende gjede ved utgangen av September var 48 mrd. Samtidig satt de på 3,4mrd kroner i cash, uten at jeg vet hvor tilgjengelig alt her er

https://newsweb.oslobors.no/message/517532

Da er det vel chapter 15 som Virgin Atlantic søkte i New York?
 
Dette er vel ikke juridisk mulig? Det må vel enten bli den nye Norske modellen eller en god gammeldags konkurs?

Jo, det er flere norske selskaper (ASA og børsnoterte i Norge) som har tatt en ch.11 i USA tidligere. Men det kommer trolig litt an på hvor kreditorene "sitter" etc
 
E24 skisserer 3 mulige utganger på dette og alle innebærer at DY fortsetter å fly (Bak betalingsmur). Kort fortalt

1. Kreditorene ettergir såpass mye gjeld at private investorer synes det kan være interessant å gå inn med ny kapital.

2. Oppsplitting av selskapet i en norsk/nordisk del uten de gjeldstyngede 787.
Kan antagelig være interessant for mange å gå inn i.

3. Konkurs, innebærer bare at kreditorene tar over styringen. Disse er lite interessert i en konkurs. En konkurs kan derimot gjøre det lettere å skille ut selskapet i mindre deler (norsk/nordisk) og sikre verdier
 
Forsåvidt en grei og balansert debatt på NRK i går om situasjonen til Norwegian. Synes jeg da:

https://tv.nrk.no/serie/debatten/202011/NNFA51111020

Enig.. Den var meget bra - Kjente bare jeg irriterer meg veldig over at Hareide sitter i den posisjonen - kan ikke huske jeg valgte han inn. Han bærer så inmari preg av å ha gått på kurs med retorikken sin og tenker karriere.

Synes denne karen fra Wizz var flink til å argumentere og gjorde en bedre figur enn hva man hadde ventet etter å ha lest om dette djevelens selskap.
 
....Synes denne karen fra Wizz var flink til å argumentere og gjorde en bedre figur enn hva man hadde ventet etter å ha lest om dette djevelens selskap.

Han var vel ganske "snill" i omtalen av Norwegian sammenlignet med de uttalelsene Kjos & co hadde mot SAS i glansdagene.
 
Synes denne karen fra Wizz var flink til å argumentere og gjorde en bedre figur enn hva man hadde ventet etter å ha lest om dette djevelens selskap.

Nå er vel djevelen kjent for å være flink til å lure folk...
Noe av det han sa når det gjelder arbeidsforhold og organisering var blank løgn.
 
Registrerer 13 nye annonser om å selge Cash points på Finn siste døgn, kan virke som om folk begynner å miste litt troa? Er nok ikke helt selgers marked for dette...
 
Registrerer 13 nye annonser om å selge Cash points på Finn siste døgn, kan virke som om folk begynner å miste litt troa? Er nok ikke helt selgers marked for dette...

...ikke er det lov å selge CashPoints videre heller.

Tipper folka i Norwegian Reward følger nøye med på annonser på Finn.
 
Absolutt ikke. Skal en reise de neste ukene kan det jo være veldig hyggelig å bruke opp cashpoints. Brukte en slant selv for 1 uke siden.
 
Back
Top