Overbetalte SAS piloter...!

Lamox

ScanFlyer Silver
I forbindelse med de vel publiserte sannheter om overbetalte SAS piloter så kan det være verdt å merke seg at det finnes en pilotgruppe i SAS som har vilkår som er langt lavere enn både DY, WF og SK "main".

SAS har en stor pilotgruppe, som alle oppsagte piloter tilhører, som har langt lavere vilkår enn samtlige ovenforstående grupper. Disse pilotene kan fly all flyging med opptil 100 seter i SAS, noe som bl.a. inkluderer F50 operasjonene i OSL, og CRJ900 operasjonene ut fra CPH.

Dette skulle en forvente at SAS benyttet seg av i disse krise- innsparingstider....? Men nei - markedsandeler gis bort til dyrere ("low cost") piloter, og det som er igjen i gruppen kan de enda dyrere pilotene i WF operere... Og de billigste av de billige; Styrmenn i SAS RC...? De sies opp... For de er for dyre...!

Mere info på www.spunion.info...

Nedenforstående brev er sendt Mats Jansson og resten av SAS ledelse - om det i det hele tatt kommer et svar er et annet spørsmål....

Lamox
("menig medlem" - ikke avsender av brevet til MJ)

http://www.spunion.info/BrevMatsJanssonMal.doc

LØNNSREDUKSJON FOR PILOTER I SAS

Scandinavian Pilot Union (SPU) er en forening for piloter ansatt I SAS, som hovedsaklig organiserer piloter opprinnelig fra det tidligere SAS Commuter.

I forbindelse med kvartalsresultat for SAS Group har det fra ledelsens side blitt fremmet krav om lønnsnedgang for det flygende personalet i SAS. Kravet begrunnes med at disse grupper må komme ned på et nivå som ligger på linje med våre konkurrenter, konkretisert som Norwegian.
......

Last edited by a moderator:
Sagaen fortsetter. At ikke det går ann å rydde opp i selskapet. Dette er ting som isolert sett har liten betydning, men med mange slike problemer, blir det bare interntvister som alle bruker energi på. Dette er jo noe ledelsen burde ha fiksa for lenge siden. Alle piloter i SAS burde ha lik lønn og lønnsstige.

Ser at samtlige styrereferater og årsmøtereferater ligger der; med deltagernes navn samt ord-for-ord gjengivelser av diskusjonene.

Nå er ikke jeg noen fagforeningsleder, men den type informasjon bør vel strengt tatt holdes internt? For deres egen del?

Nå var det en moderator som ville ha en link, og ikke bare brevet limt inn på forumet slik som jeg la ut opprinnelig, av en eller annen grunn...

Ang øvrig innhold åpenhet etc, så har SPU valgt en 100% åpen linje, og siden har vært åpen og publisert for offentligheten, inkl. selskapet, andre foreninger etc i alle år. De mener det er riktig måte, så da så... Som sagt; jeg kun refererer til et offentlig brev, og sitter ikke i noe styre...

Jeg vet ikke hvilke "publiserte sannheter om overbetalte SAS piloter " det refereres til, men håper at vi kan slippe fagforeningskamper som fort utvikler seg til brønnpissing på et forum som Scanair.

Back