Jeg har kjørt begge to, en del av gleden ved å være i bilbransjen ^_^ , og kjørekomfort og plass er nesten like, Passaten har større bagasjeplass, men det er ikke mye. Prismessig kommer Mondeoen bedre ut , men dette er avhengig av utstyrsnivå og motoralternativer selvfølgelig....
Selv opplevde jeg dessverre at en lengre kjøretur med Mondeoen ga meg stiv nakke og rygg, fordi jeg kunne ikke finne en naturlig,god kjørestilling( er 1,87), noe Passaten klarte. Motoren virker litt sprekere i Mondeoen , selv om antallet hester er det samme, men dette er noe jeg kanskje innbiller meg. Sikkerhetsmessig kommer også Passaten bedre ut , men dette er marginalt.
Jeg er mektig imponert over hva Ford har klart med Mondeoen, men Passat står fortsatt foran mener nå jeg(ikke helt objektiv her kanskje......)
Hadde jeg vært deg CK , ville jeg også vurdert VW Touran i samme slengen. For meg er dette den bilen som framstår som familiebil numero Uno. Masse plass, samme solide bil og omtrent samme prissjikt.Sikkerhetsmessig kommer denne også utrolig bra ut, du sitter høyt, har god oversikt og den er utrolig drivstoffgjerrig. Samme motoralternativ som i Passaten, og 140-hesteren er bare helt utrolig....
Velmenende råd fra Tromsø ^_^