OT: Ny fartsrekord for tog

Et lite glimt på TVNorge nå - fy f#*/& - det så vanvittig fort ut ja. Stilig!

Sitat: "Fartsrekord for tog på skinner"^_^
 
Originally posted by AirbusTero

Sitat: "Fartsrekord for tog på skinner"^_^

Det er vel tog som "ikke går på skinner" som har hatt høyere hastigheter. Maglev-tog har visst vært oppe i 581 km/t.
 
Originally posted by gustavf

Originally posted by AirbusTero

Sitat: "Fartsrekord for tog på skinner"^_^

Det er vel tog som "ikke går på skinner" som har hatt høyere hastigheter. Maglev-tog har visst vært oppe i 581 km/t.

Æsj, TVNorge-damene er ikke så dumme som jeg tror. :p
 
Originally posted by AirbusTero
Et lite glimt på TVNorge nå - fy f#*/& - det så vanvittig fort ut ja. Stilig!
Det var noe så forbanna rått å se på ja, det å se flytoget suse forbi i 210 km/t blir liksom ikke så heftig lenger... Hadde vært kjekt om de hadde fått presset ut 6,3km/t til, så hadde de banket den rekorden det japanske maglev-settet har i samme slengen :D
 
Rått å se på ja, ble jaggu litt av en "støvsky" på skinnene også - når den gikk så styggfort. I det minste blir det rimelig "kort prosess" på null-komma-nix, dersom noe ligger ute i sporet (noen kuer f.eks.) når dette toget kommer... svissj..
 
Originally posted by Blackhawk

Rått å se på ja, ble jaggu litt av en "støvsky" på skinnene også - når den gikk så styggfort. I det minste blir det rimelig "kort prosess" på null-komma-nix, dersom noe ligger ute i sporet (noen kuer f.eks.) når dette toget kommer... svissj..

Må korrigere deg litt :) :naughty: .....når dette toget kommer... splaatttt.. eller

når dette toget kommer... McDonald's.. :smile2
 
Er det dette som kalles hurtigtog?
Jeg tror jeg heller foretrekker å sitte i en gjenstand med vinger på i denne farten...
Avsporing her !? Vi har sett hvordan det gikk med ICE tog for noen få år siden nede i nord-Tyskland.
 
Originally posted by LN-BRK

Njaaa....syntes det så mer ut som 574,2 km/t og ikke 574,8 km/t egentlig

:colgate:


Det er vel banelegemet som er den største begrensingen for slike tog. De paranoide vil utvilsomt se potensialet for terrorhandlinger også. Kan'ke gjerde inn jernbane overalt. Jeg har bare kjørt TGV i Frankrike, men det er et glimrende - og nødvendig - alternativ til fly. Jeg er hjertens enig med OJB i at det er bedre å fly over, men for vår alles del bør man få mer trafikk over på jernbane der det er mulig.
 
Originally posted by OJB

Er det dette som kalles hurtigtog?
Jeg tror jeg heller foretrekker å sitte i en gjenstand med vinger på i denne farten...
Avsporing her !? Vi har sett hvordan det gikk med ICE tog for noen få år siden nede i nord-Tyskland.

Og vi har sett hvordan det går med fly som treffer bakken....
Både tog og fly er meget sikre fremkomstmidler så jeg har ingen betenkligheter om noen av de. Og det er jo verdt å merke seg at det har vært svært,m svært få alvorlige ulykker med høyhastighetstog.
TGV har sporet av i over 270 km/t 3 ganger siden 1981 men disse ulykker har aldri kostet liv. Utover ulykken i Tyskland så kan jeg ikke komme på noen dødsfall faktisk.

Og så en liten avsporing fra min side, Flytoget er ikke noe høyhastighetstog! ;)

hilsen,
Laurenz
 
Originally posted by gustavf

Originally posted by AirbusTero

Sitat: "Fartsrekord for tog på skinner"^_^

Det er vel tog som "ikke går på skinner" som har hatt høyere hastigheter. Maglev-tog har visst vært oppe i 581 km/t.

Dro Maglev Toget fra Shanghai flyplassen i Høst. Den luktet på 400 en kort stund. Helt sinnsykt og kostet bare 20 kr!
 
Rart amerikanerne ikke ser potensialet i tog. Amtrain går HVERTFALL ikke så fort....
 
Originally posted by GFL

Rart amerikanerne ikke ser potensialet i tog. Amtrain går HVERTFALL ikke så fort....

og i de tilfellene jeg så på det som et alternativ... Jæ@#¤ dyrt!
 
Originally posted by GFL

Rart amerikanerne ikke ser potensialet i tog. Amtrain går HVERTFALL ikke så fort....
Har vel mye med at bil- og oljeindustrien er ganske flinke til å drive lobbyvirksomhet mot slikt...
 
Originally posted by brendas

Originally posted by GFL

Rart amerikanerne ikke ser potensialet i tog. Amtrain går HVERTFALL ikke så fort....
Har vel mye med at bil- og oljeindustrien er ganske flinke til å drive lobbyvirksomhet mot slikt...

Privatbilen tok livet av persontrafikken på 50 og 60-tallet der borte. På slutten av 60-tallet var krisen så stor at al persontrafikk hold på å bli lagt ned, jernbaneselskapene tapte millioner av dollar. Så var det staten som tok over å satte i livet Amtrak. På den ene siden et litt desperat forsøk på å holde liv i persontogene på den andre siden ikke mer en enkel løsning slik at politikerne kunne si at de da i det minste hadde prøvd. Det var vel ingen som hadde tro på at Amtrak skulle holde ut så mange år. Men de lever i beste velgående. Men amerikanere er nok ikke noe være en nordmenn når det kommer til det å se potensielet med toget. ;)

Hilsen,
Laurenz
 
Originally posted by laurenz

Originally posted by brendas

Originally posted by GFL

Rart amerikanerne ikke ser potensialet i tog. Amtrain går HVERTFALL ikke så fort....
Har vel mye med at bil- og oljeindustrien er ganske flinke til å drive lobbyvirksomhet mot slikt...

Privatbilen tok livet av persontrafikken på 50 og 60-tallet der borte. På slutten av 60-tallet var krisen så stor at al persontrafikk hold på å bli lagt ned, jernbaneselskapene tapte millioner av dollar. Så var det staten som tok over å satte i livet Amtrak. På den ene siden et litt desperat forsøk på å holde liv i persontogene på den andre siden ikke mer en enkel løsning slik at politikerne kunne si at de da i det minste hadde prøvd. Det var vel ingen som hadde tro på at Amtrak skulle holde ut så mange år. Men de lever i beste velgående. Men amerikanere er nok ikke noe være en nordmenn når det kommer til det å se potensielet med toget. ;)

Hilsen,
Laurenz

Amtrak fungerer utmerket i enkelte deler av USA, klart best mellom Boston - New York - Washington DC, hvor de baade har Mellomhastighets tog (Acela) som har langt igjen til TGV, ICE eller Shinkansen med mere, men som mere ligner Flytoget til OSL i Hastighet. Paa disse strekningene har ogsaa Amtrak egne spor, hvilket staar sentralt i debatten rundt Amtrak her borte i disse dager. Mellom BOS NYC og WAS har Amtrak en svaert god markedsandel, de miste noe i fjor nar de maatte ta alle Acela togene ut av drift for bytte av bremsesystemer....men har raskt vunnet andelene tilbake.....

Her borte i vest har vi ogsaa en Amtrak Success, Vancouver - Seattle - Portland - Eugene som opereres med Spanske Talgo sett (med Amerikanske Diesel Lokomotiver) er en kjempsuksess, konkurerer meget bra med Flyet mellom Seattle og Portland - skiller en halvtime i tid fra sentrum til sentrum, servicen er helt utmerket og det blir mitt passketransportmiddel i morgen en vei ned til Portland....Som i resten av USA leier Amtrak skinnegangen fra de store Godstransport jernbane selskapene, og selv om Amtrak skal ha en lovmessig foersteprioritet, skjer det motsatte alltfor ofte.....og mesteparten av rutenettet plages av store forsinkelser.....

Jeg tror nok at Bil og Olje Industriens lobby virksomhet er i motbakke for tiden....de tapte stort her i Seattle naar velgerne valgte Public Transportation istedenfor aa ersatte et brosystem langs kaia med nye broer (Elevated Highway) eller tunnel.... istedenfor brukes midler paa Trikk, Lightrail og sykkelstier.....

Selv ser jeg ikke bort i fra at det kommer hoeyhastighets tog i California, mellom LAX og SFO f.eks.
 
Er det ikke AmTrak i USA, som bruker slike X2000-tog - som SJ i Sverige benytter seg av? Mener i hvert fall at dette var AmTrak, men muligens det het noe annet. Er ikke ofte man ser slike "høyhastighets"tog/krengetog i USA, de holder seg jo helst til sine SUV'er.. :rolleyes:
 
Aha, Acela ja. Merkelig navn de har der borte, takker for info! (da slipper jeg å bruke mer "gruble-kraft" på dette.. he he)
 
Back
Top