OT: Domener og webhotell

flyKSU

ScanFlyer Gold
Jeg har en hjemmeside som jeg har laget på Freewebs, og lurer litt på å flytte den over på eget domenenavn (istedet for freewebs.com/***). Men jeg har liten til ingen peiling på hvordan man gjør dette. Hva skal man bestille om man vil flytte en allerede eksisterende side på Freewebs over på eget domenenavn? :)

Originally posted by fly1980

Jeg har en hjemmeside som jeg har laget på Freewebs, og lurer litt på å flytte den over på eget domenenavn (istedet for freewebs.com/***). Men jeg har liten til ingen peiling på hvordan man gjør dette. Hva skal man bestille om man vil flytte en allerede eksisterende side på Freewebs over på eget domenenavn? :)

Gå inn på www.domeneshop.no - og samtidig let etter joomla på google - der finne mange forslag til websider dom er gratis å laste ned.

Jan

Skal du ha en side med eget domene må du kjøpe et domenenavn og et webhotell. Det aller fleste som selger webhotell selger også domenenavn. Domeneshop er allerede nevnt. Crystone er en annen. Den har lave priser å virker seriøse. Billigste (og enkleste) løsningen der koster kun 10 kr/mnd. Crystone Webhotell/Beginner
Domenetnavnet komme i tillegg og det er bare noen tiere i året.

Og om noen kan tipse om en bra dedikert server(Windows) i Norden så hadde jeg vært takknemlig.

Hilsen,
Laurenz

Originally posted by Tommy777

Originally posted by ph-ndr

Jeg har mitt hos meg og er genialt fornøyd. ;)

-A

Og hvor mye betaler vi?? ^_^

Investeringsbudsjettet mitt i fjor var rett nord for 600k, forumet har så langt betalt rett rundt 0,- kroner. ;)

I månedtlig båndbredde brenner vi av ca 1.500,- kroner, det var høyere tall før, men litt tjuuning har medført av vi bruker mindre båndbredde nå og server mer enn før. Sånn apropros tjuning, det ble gjort noen sprell for noen dager siden på web-serveren så forumet skal virke litt mer responsivt nå.

-A

Takk for info :)
Men er det mulig å kjøpe et domene eller webhotell (vet ikke helt forskjellen på disse to) av for eksempel domeneshop.no, og få overført en allerede eksisterende hjemmeside som er laget på freewebs til eget domene? Her er adressen til siden:
http://www.freewebs.com/kristiansund-lufthavn

Men er det mulig å kjøpe et domene eller webhotell (vet ikke helt forskjellen på disse to) av for eksempel domeneshop.no, og få overført en allerede eksisterende hjemmeside som er laget på freewebs til eget domene? Her er adressen til siden:

Domene er en addresse, a la alexh@boxed.no. "boxed.no" er et domene, og det kan peke på websider, ta i mot epost, være avsender for epost, etc.

Et webhotell er en lagringsplass tilknyttet en webserver som svarer for en addresse (f.eks. www.boxed.no).

Domener styres av servere som heter DNS (Domain Name Service) og er i praksis internett sin distribuerte telefonkatalog.

-A

Nei, nå er det freewebs som eier det du er på. Det er gratis fordi de legger ut reklame som skal betale for deg.

Så spørsmålet er følgende:
1. Kan du lage hjemmesider i htm(l)
2. Kan du bruke Mikcrosoft frontpage
3. Kan du bruke FTP for ifiloverøring til serveren ?

Hvis svaret er nei, begynn å lag din side i word og lagre som webside.

Prisene er ra kr. 35.- pr mnd - se her www.domeneshop.no

Jan

OK. Det er mulig å få eget domene via Freewebs.com også, men de tilbyr ikke .no domener.
Jeg er ikke akkurat så veldig datakyndig, så vi får se om det blir domene via Freewebs, eller ny hjemmeside laget på Word ^_^

For de som vil se siden min, som omhandler Kristiansund lufthavn med endel bilder, info, historie og sånt så er adressen følgende (står forøvrig i den forrige posten min):
http://www.freewebs.com/kristiansund-lufthavn/

Tar gjerne imot tilbakemeldinger på siden :)

OK. Det er mulig å få eget domene via Freewebs.com også, men de tilbyr ikke .no domener.
Jeg er ikke akkurat så veldig datakyndig, så vi får se om det blir domene via Freewebs, eller ny hjemmeside laget på Word ^_^

For de som vil se siden min, som omhandler Kristiansund lufthavn med endel bilder, info, historie og sånt så er adressen følgende (står forøvrig i den forrige posten min):
http://www.freewebs.com/kristiansund-lufthavn/

Tar gjerne imot tilbakemeldinger på siden :)

Jeg kan fint assistere med å skaffe et .no-domene, men da må du ha et organisasjonsnummer som det kan registreres på.

-A

Originally posted by ATC-flyradar
Så spørsmålet er følgende:
1. Kan du lage hjemmesider i htm(l)
2. Kan du bruke Mikcrosoft frontpage
3. Kan du bruke FTP for ifiloverøring til serveren ?

Hvis svaret er nei, begynn å lag din side i word og lagre som webside.
Hvis svaret er nei, så er det alikevel helidiotisk å bruke Word. Veslemjuk Ord er ordbehandling, ikke en HTML-editor.
Hvis svaret er nei, så er veien å gå å lære seg HTML og CSS, internett er overfyllt med nok elendige og ubrukelige sider som det er.

Kan underskrive på at Veslemjuk fremdeles ikke kan Internet ... man lager da ikke websider som bare kan leses av IE!

Jeg driver med en mengde websider staget på domenshop.no's webhotell (www.PLANE-SPOTTER.com og www.scanavphoto.no er innen feltet for dette forumet). For alle disse sitene benytter jeg hovedsakelig to verktøy:
- Macromedia (nå Adobe) Dreamweaver MX 2004
- CorelDRAW X3
I tillegg blir det bedrevet litt håndprogrammering med Notepad og kommunikasjon med SmartFTP når jeg er ute på ThinkPad-tur.

Som Cedlind sa ovenfor å ha litt basiskunnskaper i HTML og CSS er en nødvendighet, men det finnes da sider man kan lære fra - denne synes jeg er et godt startpunkt:
http://www.webdesignfromscratch.com/
Disse sidene inkluderer også noe om det gode design.

Et par huskeregler til slutt:
- store og små bokstaver er ikke det samme i Internet-verden selv om MS fremdeles tror det.
- sjekk koden din med en TIDY validator, f.eks. her http://validator.aborla.net/

Hei gutta på kongehaugen - dette var får å hjelpe han litt i gang. Han kan også få ut fine sider via joomla - eller det galt også.

Skjønner godt at J.E Cedlin og deg Kurt som driver på kommersielt basis (ikke his deg opp) og når en helt nybegynner som har laget noe i slike " det er nok dårlige Internettsider osv - fra bl annet freeweb.com og så kommer dere med "kongekrabbe klør" og sier at det må lages i ....................... - For en kultur dere to har.

Ikke spiss klørne bestandig når amatørene spør -

Det hadde vært bedre om dere hadde hjelpet gutten igang, slik som ph-ndr prøver å skrive.

Medn jeg kan ikke lage Internettsider, så jeg kan ikke hjelpe han desverre.

Jan

Jeg tror baade Jens og Kurt virkelig hjelper han paa rett spor, og selv er jeg 100% enig med dem begge....selv VesleMjuk (herlig navn paa The Evil Empire) har gitt opp FrontPage...endelig!! (FrontPage er erstattet av SharePoint Designer som er 100% giret mot MicroSoft SharePoint utvikling)...selv om det gaar an aa lage noen Web sider i Word, er det frustrende og tidkrevende (det blir som aa operere 747 til Haugesund) og Word har absolutt ingen verktoey som en trenger for aa lage Web steder....

De fleste Web Hotellene tilbyr verktoey som er langt mere egnet, saa kan en gaa videre og jeg vil sterkt sterkt anbefale DreamWeaver fra Adobe, det er et utmerket verktoey som foerst og fremst er ganske enkelt aa bruke, DreamWeaver er ogsaa meget vel egnet til aa laere HTML da en kan dele skjermen og se hvordan sidene blir bygget opp i HTML.

Et annet godt verktoey er Adobe Homesite 5.5 - som jeg bruker i stedenfor Visual N++ (Notepad)....Homesite blir dessverre ikke oppdatert lengre, men forblir en meget god HTML Editor.

en annen enkel vei aa gaa er Apple....kjoep en Mac Mini, den kommer med allt det du trnger for aa sette opp din egen Web Site.....

Nå har Microsoft kommet med en ordentlig erstater for Frontpage da. Expression Web Men ikke derved sagt at de ennå har forstått det med internett. Men garantert milevis foran frontpage. Selv Mircrosoft forbedrer seg.

Som sagt er ikke jeg akkurat erfaren når det gjelder websidebygging, eller noe som helst med data og gjøre forøvrig, så jeg må si at jeg ikke forstod alt som stod her ^_^ Men takk for hjelpen, allesammen.

Jeg har ikke planer om å endre oppsettet og slikt på siden, ettersom jeg er relativt fornøyd med hvordan den ser ut.
"Ph-ndr"; Du nevnte noe om organissasjonsnummer for å få siden over på et .no domene. Hvordan skaffer man seg et slkt nummer? (jeg aner ikke hva det er for noe, så jeg håper jeg ikke dummer meg skikkelig ut nå) :rolleyes:

Men hvis noen har noe tips til forbedringer til siden min, så tar jeg gjerne imot de. Men som sagt; jeg kan omternt ingenting av HTML, CSS og alle disse forkortelsene :)

Originally posted by dc-8-63
Et annet godt verktoey er Adobe Homesite 5.5 - som jeg bruker i stedenfor Visual N++ (Notepad)....Homesite blir dessverre ikke oppdatert lengre, men forblir en meget god HTML Editor.

Det var vel ikke uten grunn at Adobe kjøpte opp produktene til Macromedia - hvem kjenner ikke Flash? Og så fikk de med de med Dreamweaver på kjøpet som laget kjøttdeig av Homesite ;).

Og Jan, du behøver ikke kjenne deg helt nedskutt, men når du kommer med dårlige råd blir det øyeblikkelig korrigert her. :love

Nedenfor er et lite øyeblikksbilde fra min PC der to av verktøyene er oppe og går (denne PCen jeg nå er på har bare Dreamweaver MX, ikke MX 2004 som mine andre PCer har). Og hvis noen lurer på hvor Sally B er, så er hun malt på en Flying Fortress i Duxford. ;)

Attachments

• De_to.jpg
    De_to.jpg
    135.9 KB · Views: 25
Originally posted by storg

Nå har Microsoft kommet med en ordentlig erstater for Frontpage da. Expression Web Men ikke derved sagt at de ennå har forstått det med internett. Men garantert milevis foran frontpage. Selv Mircrosoft forbedrer seg.

Hoerte jeg Zune ? :p :p :p :p jeg kan faa Expression Web uten kostnader gjennom vaar Site Lisence...allikevel tok det meg mindre enn 20 minutter aa bestemme meg for Adobe Web Premium CS 3 (som koster rett under USD 500.00 med Academic Pricing (Noen fordeler har en av aa jobbe i Non Profit....)

Back