OSM med flyskole på Gullknapp

Re: OSM med flyskole på Gullknapp

Hvis man er garantert en jobb hos Bjørn Kjos etter endt utdanning kan dette være meget interessant.
 
Re: OSM med flyskole på Gullknapp

Personlig så mener jeg at dette er alt for dyrt, men prismessig ligger det helt på linje med de programmene EasyJet (generation) med flere kjører.Med pris på 1,25 mill så betaler du både typerating + linetraining. Sistnevnte innebærer at de som er kadetter driver å betaler for å fly rundt med passasjerer. Pay to fly, temmelig forkastelig.

Pilot flyskole (som er for dyrt allerede) tar i dag 890.000kr, da kan du løpe til Ryanair og kjøpe typerating (TR) + line der for 28.000 EUR som totalt blir 1.150.000kr. Så med andre ord; kadettene på dette nye SAA programmet betaler 100.000kr ekstra for en intensjon om å få jobb dersom alt går bra.

Det er også mulig å kjøpe TR av andre til eks b737 eller A320 til rundt 10k EUR, men da uten linetraining, noe som sier litt om hvor mye dyrere disse base to line programmene er.

Jeg er midt i pågående utdannelse nå her på saga-øya med en prislapp på 62.500 EUR. (På en skole der også et flyselskap med lang stolt historie er inne på eiersiden) Hvis jeg så etter endt utdanning hadde løpt til Ryanair så ville min total blitt på 860.000kr altså vesentlig billigere enn hva som er nevnt over.

Mitt tips er som følger: Det er fint å velge en skole som har tett samarbeid med flyselskapene, men det er også kjekt å ikke sitte igjen med 400.000 kr ekstra i lån. Jeg våger å komme med påstanden om at det er nok bevegelse i dagens marked til at det er fint mulig å komme seg inn i høyresetet selv om en velger bort disse base to line programmene. Med litt tålmodighet og mye hard jobbing kommer en langt.

Beklager om det ble litt for mye avsporing
 
Re: OSM med flyskole på Gullknapp

Vil forøvrig sterkt advare mot å tro at frozen ATPL, 200 timer totaltid og en random 737/320 rating er noen god ide.

Da står du midt imellom de to normale approachene;
- typerating inkl base og linetraining (ala Ryanair og tildels Norwegian, easyjet etc)

- samle timer som instruktør og få napp hos et selskap uten rating i boka men med mye TT.

På begge disse normale veivalgene klarer selskapet gjennom inhouse TRTO i større grad å forme kandidaten dit de ønsker fremfor en tredjepart som kun gir en TR og formidler basetraining.

Man blir ganske fort ukurrant hvis man verken kan akseptere et kadettprogram (til en viss ekstra kostnad/bonding), eller faller utenfor de normale kriteriene for Conversion Course (typisk 1500TT, der typerating og erfaring på type allerede eksisterer). Da står man der med skjegget i postkassa med en 737 rating som går ut på dato, uten jobb og uten at timene renner inn.

Uansett hva jeg ellers mener om Ryanair så er skolen deres strukturert og god og kostnaden for rating og erfaring er lav. At jeg samtidig mener at alle kandidatene i Ryanair umiddelbart må søke andre steder er jo ingen hemmelighet :)
 
Re: OSM med flyskole på Gullknapp

Hei ! Vuderer sterkt og bli pilot. Vet det er billigere i utlandet, men det er da vanskeligere med lån, i og med at lånekassen gir lån i Norge. Vuderer å søke på gullknapp da de sammarbeider med Norwegian. Etter hva jeg har skjønt tegner man kontrakt med OSM etter endt utdannelse. Hva vil dere si om å ta en pilotutdannelse via denne måten ?
 
Re: OSM med flyskole på Gullknapp

Hvorfor binde deg opp i en avtale i et marked du ikke aner hvordan ser ut om noen år???
 
Re: OSM med flyskole på Gullknapp

De som kommer inn på skolen vil få et conditional job offer fra OSM Aviation når de begynner sin utdanning. Det vil si at dersom man tar seg gjennom utdanning som forventet, så vil man skrive kontrakt med OSM Aviation når man er klar.

Hvor bindene vil det conditional jobb offer være ?
Og er vel ikke lett å få jobb når man er utdannet ? Så ville tro dett var en fin mulighet ? Hva vil dere si er bedre alternativ?
 
Re: OSM med flyskole på Gullknapp

Svært lite bindende.
Man lover gull og grønne skoger for å kunne loppe eleven.
Har de bruk for deg den dagen du er ferdig, tar de deg. Hvis ikke, så gjør de det ikke. Slike "conditional job offers" har vært brukt i denne bransjen (og mange andre) i årtier. Det er alltid flyskolen som tjener på det, aldri den håpefulle.
 
Re: OSM med flyskole på Gullknapp

Skjønner det, men vil tron det er vanskelig å få innpass hos Norwegian ved å gå på annen skole når de eier egen skole ? Pilot flyskole er vel ikke bedre alternativ ? Tenkt litt på utlandet som for eksempel Island, men da må man finansiere det utenom Lånekassen og det vil være vanskelig å få til. Har ikke hus eller liknende og ta sikkerhet i.
 
Re: OSM med flyskole på Gullknapp

Sånn som Norwegian holder på med finansene idag, er både flyselskapet og OSM borte den dagen du er ferdig på flyskolen. Jeg vil anbefale å søke selskaps-uavhengige og finansielt sunne alternativer som UiT (gratis) eller Luftforsvaret (betalt) dersom du har lyst til å bli pilot.
 
Re: OSM med flyskole på Gullknapp

Nå er ikke forsvaret eller UiT aktuelt for alle. De tar ikke akkurat inn mange per år
 
Re: OSM med flyskole på Gullknapp

Søk UiT, det er kun de som kan si nei. Husk at det også fines andre selskaper enn Norwegian, og man kan også starte en karriere uten at jetfly nødvendigvis skal være det første man sitter i etter skolen :)
 
Re: OSM med flyskole på Gullknapp

Hva skjer om OSM ikke har en ledig stilling de kan leie deg ut til? Garanterer de en form for inntekt? Rentefritak eller lignende? I så fall er det kanskje verdt de ekstra pengene.

Husk at det ikke bare er Norwegian de har avtale med. Du kan like gjerne havne i Turkish.

De fleste større flyskoler har i dag avtaler med div flyselskap. Det er ikke så mange av de avtalene som faktisk er verdt noe.

Ta alt flyskolene sier med en klype kritisk salt. De er tross alt selgere. Gjelder selvfølgelig alle flyskoler.


-eggs
 
Re: OSM med flyskole på Gullknapp

Noen med tilgang til Agderposten, som kan si hva dette går ut på?

http://touch.agderposten.no/kjop-tilgang?aId=1.2321685
707bfbd53b918b66f7b0a3e24dbae7d4.jpg


Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk
 
Re: OSM med flyskole på Gullknapp

Feilen var å legge informasjonsmøtet i Arendal til pinseaften siden det dukket opp så få. De skal ha et infomøte til i Arendal om en måned.
 
Re: OSM med flyskole på Gullknapp

Nå har vel OSM allerede hatt 2-3-4 runder med infomøte + testing allerede? Ser de har satt opp 5 events i Oslo og enda ett i Arendal før skolestart.
 
Re: OSM med flyskole på Gullknapp

Sånn som Norwegian holder på med finansene idag, er både flyselskapet og OSM borte den dagen du er ferdig på flyskolen. Jeg vil anbefale å søke selskaps-uavhengige og finansielt sunne alternativer som UiT (gratis) eller Luftforsvaret (betalt) dersom du har lyst til å bli pilot.

Tja, om alle potensielle piloter hadde hørt på råd som dette, hadde det ikke blitt utdannet mange...:rolleyes:
 
Re: OSM med flyskole på Gullknapp

Tja, om alle potensielle piloter hadde hørt på råd som dette, hadde det ikke blitt utdannet mange...:rolleyes:

Jada, best å ikke høre på råd. (Uten ironi her i gården)
Jeg dro på flyskole i 1978, akkurat det året det var deregulation i USA.
Like etterpå var det 5000 arbeidsledige flygere her i koloniene, blant annet pga ATC streiken i 1981 da Reagan sparket de fleste flygelederne og det ble mindre flyging av det.
Jeg forelsket meg i en av de flyge lederne og vi giftet oss i Januar 1984 i Anchorage, Alaska.
Vi begge sluttet jobb og dro på eventyr til øyene og vi overlevde både i tårn og i cockpit, bodde på seilbåt i St. Thomas og det var beste kapittel i livet mitt.
Hadde jeg hørt på råd fra de som vet bedre hadde jeg kjørt drosje i Trondheim enda og vært en gammel sur og feit drosjeeier.
Gammelt Kinesisk Ordtak:
Go West Young Man..:up:
 
Back
Top