Re: Oslo–Split / Dubrovnik–Oslo
9. august 2011, kl. 14.00:
SAS Scandinavian Airlines
SK4738 Dubrovnik (DBV)-Oslo (OSL)
Economy
Boeing 737-800
Som jeg var inne på innledningsvis, annonserte SAS i mars at de ville åpne en kort sommerrute mellom Oslo og Dubrovnik, fra slutten juni til midten av august. Dette er også SAS’ eneste rute til Dubrovnik, riktignok har Blue1 gjennom flere år hatt sommerruter hit fra Helsinki og SAS flyr også charter herfra. Ruten ligger allerede inne for neste sommer, så den har åpenbart svart til forventningene.
Vi ankom flyplassen i overkant av to timer før avgang og måtte vente noen minutter før to skranker åpnet.
Innsjekkingen tok sin tid med en storfamilie foran oss i køen som skulle videre til Bodø. Registrerte at de fleste rundt meg skulle til Oslo, men det var også et par som skulle til Stockholm, noen til Bergen og til Trondheim. Agenten klarte å sette HON Circle-prioritering på koffortene - sannsynligvis første og siste gang mine kofferter får den æren.
Dubrovnik hadde akkurat som Split 1,2 millioner passasjerer i fjor, men flyplassen har nå utvidet terminalen, noe som gjør at potensialet for vekst er større enn i Split. Dubrovnik har allerede i dag flere operatører og ruter, men på samme måte som Split bærer det preg av å være sommerruter fra lavprisselskaper til diverse europeiske destinasjoner.
Flyplassbygget var åpent og lyst, med relativt innbydende butikker og serveringssteder. Den ene tax free-butikken hadde for øvrig et stort utvalg av SAS-modellfly og -effekter.
Vi valgte å ta turen opp i en lounge som drives av flyplassen selv. Denne har strålende utsikt mot flyoppstillingsplassene og rullebanen. Utvalget av mat begrenset seg ikke overraskende for slike lounger til nøtter og chips, mens utvalget av drikke var noe bedre, med fire-fem ulike sorter øl.
Jeg fikk med meg bl.a. klargjøringen av en Norwegian 737-800 til Stockholm, ankomsten til to Transaero 737-500 fra Moskva og en del annet, blant annet flere Croatia Airlines Dash 8-Q400.
Noen timer før avgang hadde et annet forummedlem informert meg om at LN-RPR Orre Viking var på vei mot Dubrovnik. Denne maskinen har en mer broket fortid enn det som er vanlig hos SAS. Den ble levert i 2000, men ble leiet ut til Air One allerede i 2002 og deretter til Air Europa i 2004 før den ble levert tilbake i 2009. Den ble stående neste ett år på bakken før Moskovia Airlines tok den i bruk fra 1. januar 2010. Et år senere var den tilbake i SAS - på samme måte som LN-RPO - og har siden fløyet rundt helhvit, med enkel SAS-bemaling.
Den nye terminalen har fire broer, men vi ble som de fleste andre transportert med buss ut til flyet. En eldre og meget pratsom norsk flyvertinne hilste velkommen ved døren, mens en svensk flyvertinne tok seg av det meste av informasjon over høyttaleren. 177 av 179 seter om bord var besatt på denne avgangen, og det var syv passasjerer i Economy Extra.
Flytiden ble satt til 2 timer og 50 minutter med en distanse på 2.022 kilometer. Kapteinen informerte at vi ville fly rett inn i Bosnia, vest for Sarajevo og tilbake i Kroatia over Zagreb før vi fortsatte over Østerrike, Tsjekkia, langs grensen mellom Tyskland og Polen, over Malmö og Göteborg før vi passerte grensen og fløy over Østfold mot Gardermoen.
Jeg var ganske sulten, så da den pratsomme purseren nådde rad 4, kjøpte jeg en pastasalat med øl. Denne smakte veldig bra og jeg synes det var rikelig med mat. På lengre ruter som dette er det en klar fordel med salg om bord fremfor at man får et minirundstykke eller liknende.
Men, du verden så komplisert Cload Shop er! Det er en egen meny for norsk innenriks, mens den for svensk innenriks er integrert i hovedmenyen. Her finnes også en meny for europeiske ruter, men unntak av flere opplistede destinasjoner som ikke tilbyr det ene eller det andre, eller som tilbyr noe annet. Det står at noen avvik kan forekomme fra norske flyplasser, at mat og drikke er gratis på interkontinentale ruter og det er forvirrende nok også en separat meny for charter. Her er Widerøe minst like ille - de har jo full servering på enkelte ruter til Skottland med gratis mat og alkoholholdig drikke, mens man på andre Skottland-ruter må betale for alt. De har enkel servering til København og Göteborg - samt kaffe og te innen Norge, men ikke på de minste flyene.
Det ble en skikkelig humpete innflyvning med svært skiftende vær i Oslo-området. Vi parkerte ved siden av den andre 737-800-albinoen, LN-RPO. Bagasjen lå på båndet etter runden i tax free-butikken, så hvilken funksjon HON Circle-prioriteringen spilte, vet jeg ikke.