• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Oslo-New York

Replying to Topic 'Oslo-New York'

Originally posted by EB

Turistklasse på 757 frister ikke på laaang flytur... Det har FI kurert meg for... A330 er derimot veldig behagelig...

Jeg sitter like trangt i en 757 som i en 744.

Originally posted by Concorde

Originally posted by EB

Turistklasse på 757 frister ikke på laaang flytur... Det har FI kurert meg for... A330 er derimot veldig behagelig...

Jeg sitter like trangt i en 757 som i en 744.
Mitt poeng også....er vel heller ikke bedre plass mellom seteradene i Airbusene til SAS heller?

Romfølelsen blir bare litt annerledes...

ja det er jeg enig i...men du sitter like trangt...;) Og turen tar langt kortere tid for nordmenn

Erfaringmessig så føles jo (og kanskje er det det også) Airbus sine fly generlt romsligere enn Boeing siden. Tenker da på A320 kontra B737 etc

Enig.. Så er to midtganger bedre enn èn midtgang... Men både 767, 777 og 747 er like bra/bedre enn 330/340...

Kan forestille meg at det er lettere å bevege seg rundt kabinen...og lettere å finne "pusterom" å snakke med andre reisende når det er 2 midtganger, men at en sitter like trangt/godt. Flytiden mellom Oslo og New York har vel under 7 timer enkelte ganger...noe som er mindre enn om en skal fra Nord-Norge til Gran Canaria. Kan ikke være så ille...bare CO tillater at en bruker toalettene...noe Spanair ikke alltid gjør..hehe ;)

Du klarer skjelden å fly OSL-NYC på under 7 timer.. da skal du være veeeldig heldig med Vestgående jetstrømmer og de er det ikke mange av. Østover derimot hender det titt og ofte at man drar god nytte av disse. Vi fløy hjem fra EWR i Februar med COA038 og brukte vi 6t 55min, mens turen over tok 8t 45min.

Originally posted by Thomas

Du klarer skjelden å fly OSL-NYC på under 7 timer.. da skal du være veeeldig heldig med Vestgående jetstrømmer og de er det ikke mange av. Østover derimot hender det titt og ofte at man drar god nytte av disse. Vi fløy hjem fra EWR i Februar med COA038 og brukte vi 6t 55min, mens turen over tok 8t 45min.

Joda er klar over at det tar kortere tid den ene vegen ja ;)

Originally posted by Dag Johnsen

Som nevnt flere ganger tidligere så er vi i ferd med å sette inn nye seter på B757 turistklassen. Vi oppgraderer også til digitalt underholdningssystem på BusinessFirst og vi studerer også hva det vil koste å legge inn AVOD (Audio Video On Demand) og power outlet helt til siste rad på turistklassen. Power outlet går kun til setene over vingen i dag.

Hei Dag. Når kommer dere med WIFI på flyene? For mange er dette etterhvert blit vel så viktig som reisetid og pris ..

Originally posted by EB

Enig.. Så er to midtganger bedre enn èn midtgang... Men både 767, 777 og 747 er like bra/bedre enn 330/340...

Men det er jo trossalt flere mennesker ombord også.

Originally posted by HMWK

Originally posted by EB

Men det er jo trossalt flere mennesker ombord også.
Forhåpentligvis ;)

Hele poenget ligger i romfoelesen og jeg flyr helt klart mer behagelig i en 744 eller tilsvarende og foelesen av aa fly langt blir bedre med stoerre fly enn 757'n til CO fra Oslo til New York.

Veel .... jo mer personlig space jeg har, jo mer behagelig oppfatter jeg flyturen. Antall midtganger og seter er uvesentlig i den sammenhengen. Har ikke hoert at noen har klaget paa at Privatair's 319'er eller 737'er bare har en midtgang ..... :love

En annen ting som kjennetegner CO er at de i gaten, og ombord bruker ordet Customers og ikke passengers.. :up:

Idag gikk den forresten fra gate 50 og ikke 53, veldig artig å se "The ICTS army" rigge opp utstyret sitt på nytt, uff.. some gang.. :p

Og Dag, hver så snill å hjelp oss på OSL og for engangs skyld få se 777 - In you we trust! :devot:

Var nok en glipp fra tårnet at den måtte gå fra gate 50, og ikke fra gate 53 i dag. BA som kom på gate 53, hadde fått opplyst fra tårnet om å parkere på gate 50, men OSL gav opplysninger til bakkemanskap at BA skulle stå på gate 53..Derfor ble det litt forandring fra det "normale"..

En annen ting som kjennetegner CO er at de i gaten, og ombord bruker ordet Customers og ikke passengers.. :up:

Det er jo også noen som benevner PAX som gjester ....

Originally posted by LN-MOW

Veel .... jo mer personlig space jeg har, jo mer behagelig oppfatter jeg flyturen. Antall midtganger og seter er uvesentlig i den sammenhengen. Har ikke hoert at noen har klaget paa at Privatair's 319'er eller 737'er bare har en midtgang ..... :love

Er vel ikke så mange som klager på antall midtganger oppe i 2. etg. på 747 heller... :thumbup

Originally posted by LN-MOW

ENIG!

Spesielt når man sitter foran er det HELT uvesentlig om man har en eller to midtganger. Jeg synes CO sin 757 er mye mer "koselig" enn biz-klasse på f.eks 777 og 330.
I min bok er det ene og alene setet og avstanden mellom de som avgjør hvor godt jeg sitter, ikke om det er 1, 2, 3 eller whatever antall midtganger. Romfølelsen spiller heller liten rolle, men det er stor forskjell på 777 og 330 pga overheadbins i 777 "forsvinner".

Heisann, bare en liten oppsummering:

Thomas Ja, det hadde nok vært fint med en B777 til OSL, men markedet er nok ikke der enda og de trenges sårt på andre marked. Vi får de to (2) neste B777'ene i første delen av 2007 og de kan ikke komme fort nok. B757'en har blitt en internasjonal arbeidshest til sekundærmarkedene i Europa, og der passer den fint inn. Det er derfor vi skal bruke en del $$$ på å oppgradere interiør og underholdningssytemer.

amatør Jeg skal sende en e-mail til marketing og foreslå at de legger mere vekt på reklamering i Norge. Som nevnt var vintertrafikken 2006/2007 langt over det man hadde beregnet, men det kan jo fortsatt være et marked man ikke har utnyttet fullt...?

EB Ja, det var snakk om B767 som en backup, men OSL er primært et B757 marked i dag. Vet ikke hva som skal erstatte B757'en med tiden, men jeg ville ikke se bort fra en B787...;)

Farmer Jeg regner med at WIFI er det samme som individuell video system, slik vi allerede har på B767/B777...? Disse flyene er i ferd med å få oppgradert digitalt AVOD (Audio Video On Demand), slik som B757 BusinessFirst. Vi studerer nå hva som er involvert i å legge inn individuelle skjermer i Economy klassen på B757'en. Har ingen timeplan, men jeg regner at det vil starte i løpet av dette året, siden setene skal skiftes ut også.

Og til sist så stiller jeg meg på siden med MOW og Dag Viking. Er du en person blant 150 eller en person blant 250 er det stort sett det samme, og min "personelig" plass er viktigst. Mange vil mene at to midganger gir deg mere bevegelsesrom, og jeg kan tildels være enig, men mellom 7 til 8 timer er sittekomfort, service og underholdning, i den rekkefølgen, viktigst for meg... :up:

Og til sist... Dag... ja BusinessFirst på B757'en kan føles som en Businessjet... :D

Dag

Back