Oslo-Alicante-Oslo

Kjos-Aid'en virker fortsatt, ser jeg ... ;)

Det er vel ikke mer enn rundt 20% av flåten som har 'nye' seter, er det ikke?
 
Takk for alle tilbakemeldinger og engasjement!

Jeg skal være den første til å innrømme at jeg har en ganske forutinntatt holdning når jeg er ute og reiser. Men foran denne turen hadde jeg faktisk ganske store forventinger om å bli positivt overrasket. Jeg har nesten ikke reist med Norwegian på "lange" turer tidligere og gledet meg til å fly deres nye 737-800-maskiner. Jeg var inntil denne turen nesten sikker på at Norwegian hadde et bedre produkt enn SAS på ruter til Spania.

Jeg ble i stedet negativt overrasket, og jeg tror selv ikke de største Norwegian-tilhengerne ville vært fornøyd med disse turene heller. Nettopp fordi de ikke er representative når det kommer til standard på fly og benplass. Jeg tar heller ikke til orde for at avgangene jeg fløy med er representative. Hadde Norwegian sendt et bedre materiell, hadde de kanskje også sluppet en slik negativ omtale på internett ;)

Til prisen vi betalte skal jeg selvsagt ikke klage. Det hadde imidlertid blitt litt rart om jeg i rapporten ikke skulle påpeke forhold med begrunnelse i at prisen var så lav at vi ikke hadde fortjent bedre. Vanligvis betaler jeg gledelig mer for bedre kvalitet. Pris er ikke viktigst for meg.

Jeg har akkurat tilbakelagt en rundreise med SAS til Barcelona. Neste rapport vil avsløre hvilke styrker og svakheter jeg fant på SAS' Spania-produkt.
 
Last edited:
Jeg har akkurat tilbakelagt en rundreise med SAS til Barcelona. Neste rapport vil avsløre hvilke styrker og svakheter jeg fant på SAS' Spania-produkt.

Du nevnte noe om at det sikkert er greit for en EuroBonus gull-kunde å prøve noe annet av og til, noe jeg iofs er enig i. En annen interessant opplevelse kunne jo være å prøve SAS uten å bruke kortet.
 
Det finnes da nok av folk på forumet uten gullkort som kan teste SAS. FlightDeck må da få lov til å benytte sitt eget oppsparte fordelskort når han er ute og reiser...

Ellers er jeg overrasket over hvor negativt inntrykk han fikk av interiøret... jeg har selv fløyet en del -300 maskiner med freshe blå skinnseter. Synes faktisk de ser bedre ut enn SAS sine seter...men benplassen er et problem på Norwegian.
 
Forventningene har jo ufattelig mye å si for hvordan man opplever produktet. Men Norwegian er jo et lavprisprodukt som "vi" som kunder har bedt om. Man ser jo her på forumet hvor 5.200 til NY er dyrt osv. det er jo en ufattelig prisfokus. Forbrukerne pruter jo i hjel produktene.

Når jeg reiser i Europa med denne type selskap (da også SAS) så ser jeg jo at man må dessverre ha lave forventninger og se på dette som transport og det er det.. og blir da en gang i blant positivt overrasket og faktisk nyter turen fordi det minner om det glade 80 tallet før "vi" herpet flybransjen. :)
 
Tja, det er da ikke noe problem å oppleve SAS uten gullkort (selv om en har). Prøv en tur bak i bussen med utreise BGO f.eks. Da får du standardbehandlingen fra start til mål. :)

EDIT: Glemte det viktigste. Nok en strålende rapport FlightDeck! Glimrende lesning, og dette er nok ganske så representativt for setekvaliteten i store deler av DY flåten, uansett hva de sier. Mange av 300 flyene har fortsatt de gamle tykke setene med lav rygg (nakkeknekkerseter), og disse vil fortsette å fly en god stund til. Dette kan også bli et problem for DY fremover, etter hvert som setene og plassen blir bedre, og folk blir bedre vant. Da blir man enda mer skuffet over å få slike opplevelser.
 
Last edited:
Det finnes da nok av folk på forumet uten gullkort som kan teste SAS. FlightDeck må da få lov til å benytte sitt eget oppsparte fordelskort når han er ute og reiser...

Det har jeg da ingen planer om å nekte han.
 
Denne tråden fikk meg ikke til å få dårlig uttrykk av DY men heller av noen av flyene dems! LN-KHD minner meg mer om LN-KKB som også var helvit for et par årsiden.
 
Nok en flott rapport. Virker som DY fortsatt sliter med å få til en effektiv servering. På en så lang flytur bør man rekke minst 2 ganger med tralla

Denne tråden fikk meg ikke til å få dårlig uttrykk av DY men heller av noen av flyene dems!

Er det ikke en sammenheng mellom DY og flyene deres....:rolleyes:
 
Nok en flott rapport. Virker som DY fortsatt sliter med å få til en effektiv servering. På en så lang flytur bør man rekke minst 2 ganger med tralla

Har opplevd flere ganger at det har vært kun 1 servering til Nice med SAS (litt kortere tur da), og sist gang tok det 1 time og 40 minutter før vi fikk Nicolasen og bloodyen.

Er det ikke en sammenheng mellom DY og flyene deres....:rolleyes:

Det var jo en god del mer pepper en bare til flyene som ble levert da.. Mulig Svgspotter ikke ser på kun materialet. Godt de fornyer flåten.
 
Jeg hadde nettopp to lange og en kort flyvning med DYB samt en kort med KKB. Hvilket individ man får med DY er alfa og omega, for flere flyene holder en dårlig standard samtidig som enkelte av de nye er bra. KKB var for eksempel triste greier, mens DYB var et fint fly å tilbringe noen timer i, spesielt med blokkert midtsete.
 
Fin rapport!

Har hört betydligt bättre saker om DYx är KHx maskinerna. Det som tyvärr är sanningen är att passagerarna ser det som Norwegian oavsett om maskinen är inne på kort tid eller inte. SK hade någonting liknande när Air Express flög F100 åt dem. Kommenterarer som "Har SAS startat Östeuropeiskt horhus" var inte ovanliga.
 
Alle 800 som leveres fremover nå, både leaset og eiet får recarostoler og panasonic IFE system. Komforten på disse er utmerket.

LN-KHD er kun kortidsleaset av DY.

Trodde de droppet IFE systemet i de nye flyene jeg...

Uansett. Sist tur til med DY så hadde jeg LN-DYA på ene veien. Det har vel de nye setene. Ingenting å utsette på dem i alle fall. Pga "lommen" er flyttet opp på disse setene, så var benplassen OK også.
Tilbake ble det LN-NOO, som hadde noen eldre seter og ikke like bra benplass. Ellers var avgangstidene på plass og personale var hyggelige på mine flighter.
 
Ellers er jeg overrasket over hvor negativt inntrykk han fikk av interiøret... jeg har selv fløyet en del -300 maskiner med freshe blå skinnseter. Synes faktisk de ser bedre ut enn SAS sine seter...men benplassen er et problem på Norwegian.

Husk at det ikke var Norwegians egne seter i disse flyene. I det første flyet var det lyseblå tøyseter, og i det andre var det tykke og klumpete skinnseter. Skinnseter kan være utmerket, men å tro at de ikke krever vedlikehold og renhold er feil. KHD har i utgangspunktet blanke skinnseter, liknende de f.eks. Aer Lingus har. Omfattende bruk og dårlig vedlikehold har gjort at de fremstår som veldig slitne i fargen. Riper, slitasje på sidene og mangelen på nakketrekk gjør det heller ikke bedre. Plast, nakketrekk og matte seter kan være en løsning.
 
Når jeg reiser i Europa med denne type selskap (da også SAS) så ser jeg jo at man må dessverre ha lave forventninger og se på dette som transport og det er det..
Godt poeng. Når man betaler mindre enn det det koster til Ustaoset med NSB, kan man ikke forvente all verden.
Kjos sa en gang noe som jeg synes passer ganske bra. "Man kan ikke forvente gallamiddag ol. til denne prisen. hehehehehe" - noe i den duren..

Men DY har en del sure og frekke medarbeidere. Mulig noen av de har blitt "miljøskadd" av dårlig og stressende arbeidsforhold, hva vet jeg. Men jeg har møtt mange av de i forhold til hva jeg har opplevd hos SAS.

flott rapport. :)
 
Enig med SudCaravelle: forventningene til reisen har mye å si. Selv har jeg høyere forventninger til SAS enn DY, men min subjektive opplevelse er at forskjellen i det leverte produktet mellom de to er minimal. Jeg ender da opp med å bli mer skuffet over SAS enn av DY ettersom DY kun er en LCC mens SAS er et nettverksselskap.
 
De pengene du sparte på å lide deg gjennom hos DY kan du jo f.eks gi til ofrene i Chile. Kongebra at en gullkortkonge bruker DY!
 
Kjempefin rapport og flotte bilder! En fornøyelse å lese denne.

Jeg synes det er bra vi får flere rapporter med våre hjemlige flyselskaper. De illustrerer på en strålende måte den evige DY vs SK-debatten med friske eksempler.

Selv skal jeg ikke uttale meg bastant om DY. Jeg har bare fløyet dem en gang...
 
Nok en flott rapport. Virker som DY fortsatt sliter med å få til en effektiv servering. På en så lang flytur bør man rekke minst 2 ganger med tralla

Tydeligvis så vet du ikke helt hvordan ting foregår i kabinen. Salg tar mye mer tid enn å servere gratis. Dessuten varierer det veldig mye fra tur til tur hvor mye folk kjøper ombord. Noen ganger rekker man selvsagt to turer med tralla også.

Jeg fløy selv med SK OSL-FCO i fjor sommer og det var så vidt de rakk EN runde med tralla.
 
Back
Top