Osl taper pax.

Her er det mye generalisering og dissing av OSL. OSL har vel så overlegent mange flere passasjerer enn de andre flyplassene, at jeg ikke tror man kan ha hold for å si at folk generelt prøver å unngå OSL. Tallene sier sitt, dessuten tror jeg ikke folk er så bevisste. Og for de som er bevisste, er det nok ikke så big deal, som TOS sier. Men går det en flight dit jeg skal fra en flyplass som er nærmere (RYG og TRF for min del), flyr jeg jo derfra pga. spart tid eller sparte penger. Ikke fordi jeg ikke liker OSL.

Jeg tror faktisk en hel del prøver å unngå OSL om mulig, i hvert fall på tur hjem igjen. Problemet er at det for mange, som også TOS sier, ikke er mulig ettersom det ikke finnes alternativer. Det er en grunn til at det har vært en kraftig økning prosentvis for de som reiser direkte til utlandet fra SVG, BGO og TRD de siste ti år. I løpet av disse samme ti årene har DY, LH og KL økt sitt tilbud kraftig på nettopp disse flyplassene, og de reisende har tatt det tilbudet som har kommet i mot med åpne armer.
 
En stor del av passasjertallene til OSL kommer nok også fra innenlands transferpassasjerer. Innenriks er tross alt alternativene til OSL svært begrensede når man først ikke har mulighet til å reise direkte.
 
Jeg tror faktisk en hel del prøver å unngå OSL om mulig, i hvert fall på tur hjem igjen. Problemet er at det for mange, som også TOS sier, ikke er mulig ettersom det ikke finnes alternativer. Det er en grunn til at det har vært en kraftig økning prosentvis for de som reiser direkte til utlandet fra SVG, BGO og TRD de siste ti år. I løpet av disse samme ti årene har DY, LH og KL økt sitt tilbud kraftig på nettopp disse flyplassene, og de reisende har tatt det tilbudet som har kommet i mot med åpne armer.

Det er få jeg kjenner som mener at det å reise via OSL er et stort problem, og iallefall ikke et kriterium som man velger flighter ut i fra. At det hadde vært greit å slippe å ta ut bag'en på OSL og re-innsjekke den ville nok, som nevnt, vært bedre, men jeg tror et viktigere kriterium er hvorvidt det eksisterer gode alternativer. Jeg flyr iallefall ikke bevisst utenom OSL for å unngå tollbehandling der (i de tilfellene det har vært aktuelt), men jeg flyr heller ikke bevisst innom OSL dersom det er et bedre alternativ (f.eks., direkteruter av ulike slag). Jeg innbiller meg at dette er en viktigere årsak til at man velger andre rutinger enn via OSL, men jeg hører jo at det er andre som mener andre ting om den saken.
 
Nei, det er ikke en big deal, men det er noe man må tenke på når man bestiller. Jeg prøver f eks å unngå connections på 1 time, da jeg har erfaring med å måtte løpe som f**n fordi bagasjen tok over 40 minutter å komme igjennom (og ifølge SKs skranke var det ingen ledige plasser før neste dag) - noe som kan gi utslag både pris- og tidsmessig (som f eks om en velger 3 timers connection fremfor en 1 times, men så går det som smurt og man sitter med 2t 40m igjen). Ikke en big deal, men ikke det beste heller.
 
Nei, det er ikke en big deal, men det er noe man må tenke på når man bestiller. Jeg prøver f eks å unngå connections på 1 time, da jeg har erfaring med å måtte løpe som f**n fordi bagasjen tok over 40 minutter å komme igjennom

Det kan helt klart være en utfordring. Min egen policy er å bare la baggasje være baggasje om det blir knapt om tid, så sender flyselskapet baggasjen hjem til meg enten senere samme dag eller neste dag. Ikke ideelt & helt klart irriterende. Alternativet er å kun reise med håndbaggasje...;)
 
OSL burde hatt egen toll eller bygd om tollen slik at pax som skal til videre har egen innsjekking av bag nede ved ankomst og komme rett opp i avgangshallen, evt med ny sikkerhets sjekk. Vet det høres akkurat det samme som å gå ut igjen. Men tror det ville slått bedre ann enn det gjòr i dag.
 
OSL burde hatt egen toll eller bygd om tollen slik at pax som skal til videre har egen innsjekking av bag nede ved ankomst og komme rett opp i avgangshallen, evt med ny sikkerhets sjekk. Vet det høres akkurat det samme som å gå ut igjen. Men tror det ville slått bedre ann enn det gjòr i dag.

Det var jo betraktelig bedre bare med et par skranker like ved utgangen fra tollen (nede), men en løsning hvor man slipper & gå ut, opp og igjennom sikkerhetskontrollen hadde nok vært bedre, ja.:)
 
Mine venner som reiser en del til Bangkok unngår ihvertfall med vilje OSL, men mest på returen, nettopp pga dette med å gå sightseeing på OSL med bagasjen. De reiser via CPH eller FRA på returen. Dette er folk som ikke er flyinteressert som folk her, men som bare ikke gidder stresset på OSL etter en 11 timer lang flytur.

Selv så reiser jeg ofte via OSL på utreise, liker bedre Thais 777 enn 747, men prøver å ordne hjemreise via CPH eller FRA istede. Om jeg ikke bare går for KLM hele veien da.
 
Det har jo fint lite å si at OSL taper markedsandeler når kapasiteten der er sprengt. Da er det jo ikke så veldig mye markedsgrunnlag å "stige på", med mindre de andre flyplassene plutselig får færre passasjerer? Er vel ikke for drøyt å påstå at markedsandelene stiger for OSLs del når T2 åpner da? Mer ledig plass vil jo åpne opp for nye ruter/markeder

Dessuten er vel passasjergrunnlaget på OSL mer stabilt enn på TRF og RYG. Dersom RF forsvinner, stuper også passasjerantallet der... da sier det seg selv hva som skjer med markedsandelene når det gjelder OSL. :) (Snakker her kun om Østlandsflyplassene, ikke om hele landet..)
 
Om det hadde vært mulig for oss i Tromsø hadde jeg unngått OSL på hjemtur. Glem heller ikke at man kan slå ihjel ventetid i lounge på CPH, FRA etc. i motsetning til på OSL (om man har adgang såklart).

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Ingen aktuell problemstilling for undertegnede...:)
Nei for oss uvaskede er ikke lounge en aktuell problemstilling.:rolleyes:
Er enig i at det virker som endel på død og liv skal reise utenom OSL. Det er jo langt flere avganger å velge mellom til sin endelige innenriksdestinasjon fra OSL, enn fra noen utenlandsk flyplass?? Samtidig mener jeg også at transfer fra utlandet selvfølgelig burde vært langt smidigere på OSL enn det er idag, der kunne OSL "stjålet" noen passasjerer fra AMS og CPH.
 
Last edited:
Her er det mye synsing ser jeg. Spesielt de som har et eller annen mot OSL.
OSL er Norges hovedflyplass og kommer til å bli det i mange hundre år.
Jeg har tittet litt på tall fra Civil Aviation Authority.
Tallen der forteller litt om trafikken fra Norge til England.
Kilde http://www.caa.co.uk/default.aspx?catid=80&pagetype=88&sglid=11&fld=201104.
Total trafikk fra Norge til England i April 20011 var 190055. Det fordeler seg således i London alle flyplasser.
Bergen total alle flyplasser i London. antall passasjerer 18032.
Stavanger 17193.
Trondheim 2876.
Oslo 72769.

Det forteller litt om trafikken fra Norge og fordelingen på flyplassene i Norge.
Og si at OSL taper terreng er bare ønsketenking. Og når T2 blir ferdig så blir det sikkert større økning i ant. passasjerer.
 
Tallene gjelder hele England. Så de siste 80000 er resten av England. Se på tallmatriale i linken.
 
Etter hva jeg kan se utifra rapporten reiste

11576 Stavanger-Aberdeen,
4524 Bergen-Aberdeen,
8017 Rygge - Gatwick,
3129 Haugesund - Stansted,
8749 Sandefjord-Stanstead,

I tillegg til ruter fra OSL til andre flyplasser i Storbritannia. Så statistikken stemmer...

Interresant er det å se at SVG har hatt en økning på 111% mellom SVG og LHR fra i april 2010 til april 2011, SVG - LGW har en økning på 25%, og SVG - ABZ har en økning på 34%.

Forøvrig har OSL - LGW økning på 29% og OSL-LHR øker med 51%
 
Last edited:
Interresant er det å se at SVG har hatt en økning på 111% mellom SVG og LHR fra i april 2010 til april 2011, SVG - LGW har en økning på 25%, og SVG - ABZ har en økning på 34%.

Forøvrig har OSL - LGW økning på 29% og OSL-LHR øker med 51%

Nå var det jo en aldri så liten askesky i april 2010 og således det blir vanskelig å sammenligne noe som helst med den måneden
 
Back
Top