OSL - ny traséforskrift

Re: OSL - ny traséforskrift - youtube

40% reduksjon av kapasiteten var det som kapteinen på LX fra ZRH i dag tidlig også fortalte ja - ca. 20 min. sen avgang fra ZRH på grunn av situasjonen på OSL.

Fikk også en liten tur om sørlandet - inn over Arendal før kursen ble satt mot OSL

Er det egentlig lov å kutte innflygningstraseen fra nord? Og hvorfor er det bare SAS som gjør?

La merke til en del kø-sniking de siste dagene her fra øst, og idag er det ingen kø men nesten alle SAS fly kutter traseen...

PS. Klager ikke, det er bare interesse ;)

Attachments

• image.jpg
    image.jpg
    84.3 KB · Views: 887

Er det egentlig lov å kutte innflygningstraseen fra nord? Og hvorfor er det bare SAS som gjør?

La merke til en del kø-sniking de siste dagene her fra øst, og idag er det ingen kø men nesten alle SAS fly kutter traseen...

Ser ut til at de gikk for en visuell innflyging noe som gir en kortere final.
Ingen køsniking, og det er heller ikke bare SAS-fly som gjør dette :)

Ser ut til at de gikk for en visuell innflyging noe som gir en kortere final. Ingen køsniking, og det er heller ikke bare SAS-fly som gjør dette :)

Joda, det var kø-sniking torsdag og fredag kveld ;) langt innflygningskø fra nord og bare en liten luke som passet fint å snike seg inn fra øst... Men kø-sniking var da ikke negativt ment!

Jeg vet ikke hvordan det ser ut fra sør, men her (pa Dal) har vi KUN sett SAS med innflygning fra øst! Det kan jeg lover deg! Og der kom spørsmålet - hvorfor kun de...
PS. Widerøe gjør det iblant omvendt (approach mot nord med sving til nord-øst), men svært sjelden i forhold til SAS sine landinger... ;)

Alle følger anvisninger fra ATC, så det er ingen som sniker. ATC's oppgave er å avvikle trafikken så smidig og sikkert som mulig, så det er deres jobb og ansvar å dirigere flyene deretter.

Alle følger anvisninger fra ATC, så det er ingen som sniker. ATC's oppgave er å avvikle trafikken så smidig og sikkert som mulig, så det er deres jobb og ansvar å dirigere flyene deretter.

Skjønner det, og som sagt "sniking" er ikke negativt ment. :)

Det er RNAV-visual prosedyrer som er i en testfase. Prosedyrene er stadig blitt modifiserte. Kun SAS, Norwegian(kun til 3 baner)og Navigator får fly disse. Prosedyrene går kun til en av banene, noe som gjør at fly fra øst kun får RNAV-visual til 01R/19L, fra vest 01L/19R. Man får ikke ha fly på paralell-banen, noe som gjør at dette er lettest å få til i lavtrafikksperioder. Ellers prøver ATC å finne huller til de som kunne passe for en visual. Erfaringsmessig er SAS litt mere gira på RNAV-visual enn Norwegian.
Props med en/to motorer, WIF etc, får lov til å fly vanlige visual approacher.

Det er flydd mer enn 2000 kurvede innflygninger med gjennomsnittlig besparelse på 75kg fuel pr.flight, avhengig av hvilken retning de kommer fra. Disse innflygningene er laget for å overfly færrest mulig mennesker og medfører en vesentlig forbedring i flystøy for alle som bor i Groruddalen, Lillestrøm, 'korset, m.fl.
Novair har flydd en håndfull, Norwegian 600+ og SAS har flydd resten.
Planen er at disse skal publiseres både som RNAV visual og RNP AR/A-RNP slik at alle som kan fly de vil kunne bruke de så raskt vi får ny støyforskrift på plass.

Last edited:

Vi fløy utrolig rart inn med DY 367 igår. Først nesten nedom Kongsvinger før vi gikk nordover til Espa igjen.

Attachments

• dy367.jpg
    dy367.jpg
    27.2 KB · Views: 577

Det er RNAV-visual prosedyrer som er i en testfase. Prosedyrene er stadig blitt modifiserte. Kun SAS, Norwegian(kun til 3 baner)og Navigator får fly disse. Prosedyrene går kun til en av banene, noe som gjør at fly fra øst kun får RNAV-visual til 01R/19L, fra vest 01L/19R. Man får ikke ha fly på paralell-banen, noe som gjør at dette er lettest å få til i lavtrafikksperioder. Ellers prøver ATC å finne huller til de som kunne passe for en visual. Erfaringsmessig er SAS litt mere gira på RNAV-visual enn Norwegian.
Props med en/to motorer, WIF etc, får lov til å fly vanlige visual approacher.

Jeg synes det er trist dersom vi i Norwegian får rykte på oss for å ikke være så gira på RNAV visual. Jeg synes ihvertfall dette er kjempefint, og spesielt når de siste RNAV visual prosedyrene kom. Og jeg takker ja på flekken om jeg blir tilbudt en. Desverre har det vært langt mellom hver gang jeg har fått tilbudet i det siste, men det kan kanskje ha sammenheng med det du nevner ovenfor ?

Jeg fløy en idag, DY1103. Og det funker perfekt.

Not to worry, dere har ikke det ryktet nå. De siste 3-4 ukene har været vært veldig visual vennlig, og vi har kjørt masse RNAV visuals. Vi har ikke opplevd at NAX har sagt nei i det hele tatt. (Tror Fornax er i pappa perm om dagen ;) )

Takk for hjelpen med den 360´n før IBATA i dag, liker løsningsorienterte piloter :)

Vi kjører til alle 4 baner nå, og siden fredag får vi lov til å kjøre paralelt på L/R uten å måtte sekvensere mellom banene. (Såkalt "uavhengig)

I fremtiden er vi avhengig i at flere kunder kan fly dem, slik at vi kan kjøre lengere sekvenser over dette systemet. Vi får se hvor mange OSL og Ainor Flysikring klarer å få med på leken. Jeg har DLH, GWI, KLM, FIN og BAW på ønskelista mi, og så håper jeg SAS kan få 717 godkjent, og at NAX kvitter seg med classic flåten! :)

Not to worry, dere har ikke det ryktet nå. De siste 3-4 ukene har været vært veldig visual vennlig, og vi har kjørt masse RNAV visuals. Vi har ikke opplevd at NAX har sagt nei i det hele tatt. (Tror Fornax er i pappa perm om dagen ;) )

Takk for hjelpen med den 360´n før IBATA i dag, liker løsningsorienterte piloter :)

Vi kjører til alle 4 baner nå, og siden fredag får vi lov til å kjøre paralelt på L/R uten å måtte sekvensere mellom banene. (Såkalt "uavhengig)

I fremtiden er vi avhengig i at flere kunder kan fly dem, slik at vi kan kjøre lengere sekvenser over dette systemet. Vi får se hvor mange OSL og Ainor Flysikring klarer å få med på leken. Jeg har DLH, GWI, KLM, FIN og BAW på ønskelista mi, og så håper jeg SAS kan få 717 godkjent, og at NAX kvitter seg med classic flåten! :)

Kommer antageligvis en til på lista di 2.september ;-)

Selskaper jeg IKKE ønsker på lista ;) er AFL og AFR ;) ;) :stir

Pussig, de står på min liste med samme navn også...... Sammen med THY og RYR ;)

Dere har et valg... Vi kan ikke velge hvilke flyplasser vi vil fly til utifra flygelederne... ;)

Back