OSL - ny traséforskrift

Re: OSL - ny traséforskrift - youtube

I dette tilfellet, aktuelt konsum minus planlagt. Det går noen liter når man må holde 10.000 fot opp hele Oslofjorden ... Det var heller ikke mye trafikk i området ..

Vår flightplanning software tar hensyn til flyging inkludert de høyderestriksjonene og regner worst case, at man flyr hele viften. Slik sett har jeg sålangt alltid brukt mindre fuel inn til OSL enn planlagt sålangt :)
Savner en offentlig redegjørelse med virkelig tall. Det meste som kommer her er synsing og følelser om enkelte flighter. Jeg har også mine meninger og oppfatninger utifra det jeg opplever på forskjellige flyplasser, fra ATC og handling med mere, men det er jo uten å se det store bildet.

OSL - PMS fail...

Er ikke videre imponert over innflygingen på Gardermoen til tider.. Pendler opp og ned til Bodø stort sett hver uke, men syns det er drøyt at vi skal fly østlandet rundt i 10k and below for å få lande fra syd.. I dag var vi nesten nede ved Rygge før vi fikk sette nesa nordover igjen og joine ils 01L..
PMS må koste selskapene mer enn det smaker..?

I starten så kostet det en del mer enn tidligere, men i et foredrag fra Avinor for noen måneder siden så hadde forbruket normalisert seg til pre-ASAP nivåer, hvis jeg husker rett.

Noe av problemet var at piloter måtte ta med fuel for å fly hele ARC'en, selv om ARC'en egentlig bare blir brukt som en slags holding. Den ekstra fuel'en man måtte ta med økte selvfølgelig fuelforbruket uansett om man fløy ARC'en eller ikke. Dette har blitt løst/skal bli løst ved at man kan beregne ARC fuel'en som en del av required holding fuel.

Slik jeg har forstått det så vil PMS først og fremst øke kapasiteten til Gardermoen og fjerne en del av TCAS hotspotene...

Re: OSL - PMS fail...

Dette har blitt løst/skal bli løst ved at man kan beregne ARC fuel'en som en del av required holding fuel.

Hvordan skal dette loeses i henhold til gjeldende regelverk? Ser ikke helt forskjellen paa denne ARCen eller en annen lengre transition naar det gjelder fuel. Required holding fuel som du kaller det er final reserve og skal normalt ikke roeres.

Re: OSL - PMS fail...

Hvordan skal dette loeses i henhold til gjeldende regelverk? Ser ikke helt forskjellen paa denne ARCen eller en annen lengre transition naar det gjelder fuel. Required holding fuel som du kaller det er final reserve og skal normalt ikke roeres.

Husker jeg rett skal ekstra fuel for eventuell flyging av hele "vifta" kunne være inkudert i contingency fuel. På den måten slipper selskapene å ta med ekstra trip fuel for hele vifta. Det vil naturlig nok gi endel lavere vekt på korte turer, og dermed mindre fuel-forbruk.

Dette har blitt løst/skal bli løst ved at man kan beregne ARC fuel'en som en del av required holding fuel.

Hva mener man her med "required holding fuel"? Om man mener final reserve, er jo dette noe man regner for holding i 1500' ved alternate. Ikke ved destination. Holding fuel ved destination er noe som er opp til hvert enkelt crew å bestemme på bakgrunn av trafikkbilde osv. I så fall må fuel calculation i utgangspunktet regnes korteste vei, og så blir bruk av viften en del av vurderingen for ekstra fuel pga trafikk.

Det er vel en variant av bestemmelsen som en finner for fly med destinasjon i London TMA hvor minimum 20min fuel skal medbringes som et tillegg (inntil 20min holding regnes som "no delay").

Tu.no sin papirutgave har i dag noen sider om dette, og der er vel ingen positiv omtale....

Snakket med et par Lufthansa-kapteiner tidligere i sommer, og de var godt fornøyd med opplegget på OSL sammenlignet med hva de har fått til Frankfurt etter at de la om prosedyrene der. De rangerte London som best og Oslo langt opp på listen over brukbare systemer.

Jeg er ingen stor fan av London. De starter å descende deg når du er midt i nord-sjøen, nesten 300 nm ut. Du får først muligheten til å gjøre en idle-descent når du er ca. 6000 ft og har ca. 20 trackmiles to go.

Departure er enda verre, da man kan oppleve å bli holdt nede på lav høyde lenge.

F.eks. Gatwick sin Clacton 5P/5W hvor du kan oppleve å bli holdt nede på 6000 ft hele 30 nm etter depature.

For å sette det i perspektiv, så bruker en 737-800 ca 70 nm å klatre til 36.000 ft.

55a55955-d6a0-070d.jpg

Bortsett fra det er det imponerende hvor mye trafikk de håndterer og deres bruk av radar vektorering. Sist jeg var der så var seperasjonen mellom flyene så liten at nærmest når hjula på departing var i lufta, fikk man landing clearence og da var man 50 ft over trøskelen :p

Attachments

• ImageUploadedByTapatalk HD1345508500.573552.jpg
    ImageUploadedByTapatalk HD1345508500.573552.jpg
    9.7 KB · Views: 796

Ref tråden om dagens omlegging, vil den i praksis bøte på endel av ulempene av pointmerge? Dvs som et banalt spørsmål fra en passasjer: Vil det bli mindre sightseeing over Toten?

Jeg fikk æren av å prøve dette i dag, med intens knoting av koordinater grunnet manglende waypoints i databasen.. Nå fløy jeg bare Lunip 3L sørfra, men det virker som om viften ligger nærmere flyplassen, og med færre waypoints i selve prosedyren.

Det kan se ut som om det gir en bedre descend-profil, vi traff i hvert fall ganske spot on på vei innover. Nå fikk vi også selvsagt direct til ILS'en med en gang jeg var ferdig med FMC-knotingen..

En korrekt analyse :)

En vil tildels se en økning av trackmiles på avganger, dette pga den brattere profilen man har på de "lange" STAR'ene. Dette er en omprioritering flyselskapene selv har bedt om.

Info som er sendt flyseslskapene for norn uker siden sier redusert kapasitet frem til 7.april. Dette er planlagt i lang tid.

For å sitere CFMU:

As from 07th of March SID/STAR system
at ENGM will be changed.
As a result traffic restrictions will be applied between 07/03 and 07/04 with reduced
capacity initially planned as:
40% from 07/03 until 17/03
20% from 18/03 until 07/04
These values might be reviewed tactically.
Please refer to AIP Sup 03/13

NMOC Brussels

Sikkert dumt spørsmål, men er det så komplisert å legge om "veiene" i luften av man trenger en måneds innkjøringsperiode? Burde ikke det være ganske raskt å lære seg?

Back