OSL - ny traséforskrift

Re: OSL - ny traséforskrift - youtube

Kikket litt på den videosnutten fra Avinor. Med hensyn til øket separasjon på hotspots, så er det riktig at det er gjort forbedringer. (Forut for Point Merge hadde man et par hårreisende episoder med "nesten-hendelser" som presset frem en ny løsning.

Når det gjelder skrytet omkring miljø (støyforbedringer, mindre utslipp etc), så anser jeg dette som svada. Det er åpenbart for alle som har sin arbeidsplass inn og ut fra OSL at dette ikke kan være tilfelle. Skal man f.eks inn til 19 R sydfra, så kan man lett risikere å fly 100 km (!!) i samme høyde (FL100), og det koster fuel og slitasje på motorene. Her er det ikke snakk om "green approaches". En Airbus (og nyere Boeings) er designet for grønne innflygninger. Det konseptet er vanskelig å utnytte her.

Om ATC får det til, så hjelper de til, og ofte kan man da får fly relativt direkte utenom denne "viften". Men det skaper uforutsigbarhet for flight deck med hensyn til predictions. Når skal man planlegge for descent? Lander man om 10 eller 20 min? informasjon til kabin og pax..... Med f.eks en fullastet A330 kan det til tider være utfordrende å få shortcuts i siste liten, og dermed være etablert på innflygningen.

Jeg mener sikkerheten er blitt bedre, men for øvrig er det lite positivt her.

Tally-Ho

Jeg mener sikkerheten er blitt bedre, men for øvrig er det lite positivt her.

Siden det er sikkerheten som gjerne blir taperen i forhold til kostnadsbesparelser (jada, ser sikkert bedre ut når man sier det er for miljøets skyld, men dette handler om kostnader) synes jeg det på et vis er forfriskende at sikkerheten har blitt prioritert. Det optimale er selvsagt og forbedre alt, men da må man nok tilbake til tegnebordet igjen :)

Tally-Ho, ang. A330 hørte jeg en fin en fra en Emirates A330 som fikk spm. om 20 NM sufficient og svarte "20 miles is a bit sporty for us" på skikkelig britisk engelsk

Siden det er sikkerheten som gjerne blir taperen i forhold til kostnadsbesparelser (jada, ser sikkert bedre ut når man sier det er for miljøets skyld, men dette handler om kostnader) synes jeg det på et vis er forfriskende at sikkerheten har blitt prioritert. Det optimale er selvsagt og forbedre alt, men da må man nok tilbake til tegnebordet igjen :)

Tally-Ho, ang. A330 hørte jeg en fin en fra en Emirates A330 som fikk spm. om 20 NM sufficient og svarte "20 miles is a bit sporty for us" på skikkelig britisk engelsk
---

Det var en ganske fin måte å si det på....;-)
A330 er et "glidefly", og kommer man hot and high med den er det lite som hjelper. Annerledes med mindre fly, der man kan redde seg med speed brake etc..

Jeg opplever at større lufthavner enn OSL har andre løsninger som virker vel så bra, og derfor mine ytringer her.

Tally-Ho

Kunne noe av problemene med close calls vært løyst med at en rullebane ble brukt til take off og en til landing uansett? Slik som på feks. Heathrow? Ja jeg vet unntak finnes der også.

Det som refereres til som close calls, eller TCAS hotspots har ingen ting med om rullebanene brukes i mixed eller segregated mode.
Og BTW opererer ikke Heathrow lenger med segregert banebruk, de gikk nylig over til mixed mode for å muligens øke kapasiteten.

De gjør nå trials fra november til februar med mixed mode når det er fare for at delays blir mer enn 10 minutter for alle arrivals eller 30 minutter for en enkel flygning.
Ønsket er mixed mode hele tiden for å øke kapasiteten. Den er i dag opp mot 86 flybevegelser pr.time i segregated mode og kan øke til opp mot 100 i independent mixed mode.

Problemet på Heathrow er støy. Når jeg sist jevnlig fløy der for et halvt års tid siden hadde de tillatelse til 6 landinger i timen på "avgangsbanen". Dette var da et program for å vurdere hvordan det endret støybildet for de som bor under innflygingen.

Mye svada i den siste videosnutten!

"..begrense støy og utslipp av klimagasser". Begrense støy for de som bor i nærheten er nok riktig, men utslipp av klimagasser har økt. Både ledelsen i SAS og Norwegian har vært i flere møter med Avinor hvor det klages på at det nye systemet fører til lengere tid og større forbruk av drivstoff ved innflygninger til OSL.

"Point Merge fører til færre hyppige kursendringer" ???? Hvis du i dag følger en standard trase` inn til OSL gjør du mange kursendringer.

"Avinor er først i verden med å innføre systemet" Dette systemet har vært under utprøving i USA for 20 år siden, det funket ikke!
Skal sies at amerikanerne baserer seg mer på radarvektorering enn man gjør i Europa, men det funker!

Nå ser Deutsche Flugsicherung (DFS) på "Point Merge" for Frankfurt og har i desember gjennomført en simulatorstøttet studie på om det er mulig å innføre.

DFS Point Merge

Nå er det ikke så ofte jeg flyr inn til OSL, men jeg merket ihvertfall den 21. at bortsett fra LGA, er det den lengste innflygningen jeg har hatt på lenge..

Nå ser Deutsche Flugsicherung (DFS) på "Point Merge" for Frankfurt og har i desember gjennomført en simulatorstøttet studie på om det er mulig å innføre.

DFS Point Merge

Og Leipzig i 2013, etterfulgt av Munchen når den tredje rullebanen står ferdig.
DFS var i Oslo i høst og så på OSLs implementering av PM.

Ellers er det mange i "pipeline" for implementering. Det er mange som har kritisert PM her men kapasiteten i luften er vesentlig høyere og med noen endringer på prosedyrene blir også fuelburn bedre.

PointMergeArrival: dersom du mener at dette er ett bra system, så har du ett problem. Arrivals inn til OSL fungerer svært dårlig. Kanskje ikke for ATC, men for oss piloter er det helt på tryne! Hvordan kan man forsvare level segment på 60 nm? I tillegg så skal speed ned til 220 kts. Ja, jeg vet at ATC prøver å gi directs når mulig, men det hjelper lite når man allerede har startet en decend fordi man må ta høyde for at første punkt er FL110. Kommer man fra BGO er man i snitt 3 ganger lav eller høy på 1 og samme approach. Det bli MER støy, MER fuel burn, MER CO2 utslipp, MER tid! Stopp galskapen nå! Det er flyselskapene, pax og miljøet som betaler for dritten. Dersom noen fra ATC ikke tror meg: jeg inviterer dere med i cockpit for å oppleve selv (B737 norsk operatør)

Og for det record: jeg har flydd long haul "around" og har sett mye, men dette er så dårlig at de ikke henger på greip.

Og for det record: jeg har flydd long haul "around" og har sett mye, men dette er så dårlig at de ikke henger på greip.

Satt i cockpit fra FRA til OSL for en måned siden og så dette selv i praksis. Det gikk med ca 400 kilo unødvendig fuel på den innflyvningen alene ... Fikk en grundig fiorklaring hele veien rundt.

Hva er unødvendig fuel? I forhold til en straight in med idle descend fra cruise til 1000 fot over banen?
Det går ikke så rent lite fuel med på en runde rundt transition inn til FRA på en tid med mye trafikk heller.
Angående speed på 220 så har jo det kun med litt ekstra flytid å gjøre, men det er i allefall fornuftig med tanke på fuel forbruk i de høydene denne speeden er aktuell.

Hva er unødvendig fuel? I forhold til en straight in med idle descend fra cruise til 1000 fot over banen?
Det går ikke så rent lite fuel med på en runde rundt transition inn til FRA på en tid med mye trafikk heller.
Angående speed på 220 så har jo det kun med litt ekstra flytid å gjøre, men det er i allefall fornuftig med tanke på fuel forbruk i de høydene denne speeden er aktuell.

Unødvendig fuel i forhold til hvordan en approach inn til OSL var før.
Enig at 220 er en økonomisk speed i FL110 og ned.

Jeg hadde base FRA tidliger. Dengang da funket det bra der. Men det er snart 9 år siden. Noice abatement var å fly så raskt som mulig så lenge som mulig.

Jeg mener med den lille trafikkmengden man har inn til Osl så burde det idag være mulig å lage ett bedre system. Når ATC slår seg på brøstet og er førnøyde med dagens system kan man ikke ha vært mye rundt...

Hva er unødvendig fuel?

I dette tilfellet, aktuelt konsum minus planlagt. Det går noen liter når man må holde 10.000 fot opp hele Oslofjorden ... Det var heller ikke mye trafikk i området ..

Hadde det blitt lagt inn i regelverket fra det get-go at systemet (PMS) kun skulle iverksettes ved forventet høynet trafikkmengde, og ellers bruk av vanlig vektorering (evnt. visuelle innflygninger med noen begrensninger) tror jeg ATC kunne spart seg for mye (rettmessig) klaging fra flyselskap og piloter.

I dette tilfellet, aktuelt konsum minus planlagt. Det går noen liter når man må holde 10.000 fot opp hele Oslofjorden ... Det var heller ikke mye trafikk i området ..

Det ER aldri mye trafikk i området:-)

Back