OSL - ny traséforskrift

Re: OSL - ny traséforskrift - youtube

Har ikke nektet for at de kommer for sent, men ift. flytiden så kan fort landingstiden justeres med både -10 og -12min pga shortcuts.

For ATC har dette nok vært riktig....bl.a. det at man får en bedre separasjon mellom departure - og arrival. Det var vel noen "near miss" som fikk luftfartsmyndighetene til å skjelve. Så på den bakgrunn var det riktig at noe måtte gjøres.

Men fra flyselskapenes side er dette en meget dårlig løsning. Ikke kan man "predicte" fuel for arrival, og ikke kan man vite når man skal starte descent...i hele tatt svært vanskelig å planlegge en innflygning.....Og skal man f.eks fly hele "viften" fra syd inn til 19 R, så må man ligge i FL 100 i ca 100 km, før man får starte approachen....

Dette koster skjorta....og er alt annet enn miljøvennlig.
Så kan man si at det er hyggelig med shortcuts, men ligger man f.eks. i Fl 100 med en A330, og plutselig får en shortcuts til bane 19, kan det rett og slett være vanskelig å konfigurere maskinen fra den høyden...

Man håper på endringer!

Tally-Ho

Ja, la oss virkelig håpe at det blir store korrigeringer på dette. Forrige uke hadde jeg en flight TRD-OSL , i totalt klarvær. Vi passerte øst for OSL etter ca 40 min i god høyde, og etter en lang rundtur sør for Oslo og Drammen landet vi 25 min senere.. Dette må da koste skjorta for flyselskapene i form av fuel og ekstra gangtid på flyene.

Ja, la oss virkelig håpe at det blir store korrigeringer på dette. Forrige uke hadde jeg en flight TRD-OSL , i totalt klarvær. Vi passerte øst for OSL etter ca 40 min i god høyde, og etter en lang rundtur sør for Oslo og Drammen landet vi 25 min senere.. Dette må da koste skjorta for flyselskapene i form av fuel og ekstra gangtid på flyene.

Det høres ut som om det var mye trafikk, da må man vente på tur. Du ville trolig ikke landet noe tidligere med det gamle systemet. Forskjellen er at du trolig ville ligget i holding en eller annen plass (Mesnali) og ligget en stund i lav høyde på downwind.

Min opplevelse (subjektiv selvfølgelig, fører ikke statestikk) er at lange innflyvninger og sightseeing rundt omkring på østlandet foregår ufattelig mye oftere nå, en tiden med holding over Mesnali og andre eksotiske steder.
Stort sett lenger flytider, lange perioder med sakte flyvning, og oftere slot delayer er min opplevelse.

Min opplevelse (subjektiv selvfølgelig, fører ikke statestikk) er at lange innflyvninger og sightseeing rundt omkring på østlandet foregår ufattelig mye oftere nå, en tiden med holding over Mesnali og andre eksotiske steder.
Stort sett lenger flytider, lange perioder med sakte flyvning, og oftere slot delayer er min opplevelse.

Jeg opplever det samme så da er det nok noe i det.

Ja det finnes tall og de blir Avinor foret med jevnlig. Imidlertid er prestisjen i denne enorme flausen så høy at det gjøres alt for å beskytte egen stilling.

Kostnadene for denne fadesen er i ferd med å nå så store høyder at ministertaburetten kan vakle.

Når man forteller det norske folk at dette nye systemet skulle spare miljøet og erfaringen viser at det motsatte er resultatet må noen snart ta ansvar.

Men kjære vene da folkens. Dette systemet ble ikke lansert som et "miljøsystem", men et system som skal øke kapasitete, samt fjerne "hotspots". Slik som jeg har forstått det, har miljøaspektet kommet i ettertid.

Det virker som du tar feil, offisielle uttalelser fra OSL lyder som følger. (groruddalen.no 15 april 2011):

Grønn landing
Dette bekreftes også av informasjonssjef Jo Kobro ved Oslo Lufthavn.
– I utgangspunktet skal flyene fly høyere enn tidligere, men noen fly har flydd lavere enn dette den siste uka. Dette er en del av innkjøringen. Når vi får orden på det, vil det bedre seg, sier Kobro, som i tillegg opplyser at vi nå slipper ventemønsteret som tidligere har vært over Groruddalen.
Systemet tilrettelegger for øvrig for økt kapasitet ved flyplassen, men skal også gi en CO2-reduksjon fra flytrafikken til og fra Oslo Lufthavn Gardermoen på mellom 20.000 og 30.000 tonn i året når effektene tas ut.
Dette er fordi flyene skal foreta en såkalt grønn landing.

Forøvrig har jeg hørt denne påstanden fra en rekke fagfolk hos luftfartsmyndighetene på diverse konferanser de siste tre år, så det er neppe noe Kobro vippet ut av eget vokabular nå i vår.

Last edited:

Man kan ikke tas på å kalle noe for en "grønn landing". Det kan godt være at det er en grønn landing fra vifta/eller mergepunkt og ned til bakken.

Men all fuelbesparelse med "nedstigning på tomgang", er allerede spist opp, fordi flygerne må planlegge med 10 minutter mer fuel pr flyging inn til Gardermoen. For å sitere en blant de flygende en gang jeg var med i cockpit over fjellet; "Vi må planlegge med 300 kg ekstra fuel, og vi bruker 100kg mer på flygingen for å ta med oss de 300 kiloene". (Det vil naturligvis variere kraftig på rute/flytid - men det illustrerer vel litt).

Som andre har nevnt her - det var kult å si miljø når man satte i gang prosjektet - men ASAP er og blir et prosjekt som skulle betydelig begrense antall høydepasseringer (SID/STAR hotspots), og øke kapasiteten inn/ut av Gardermoen. En økning av kapasiteten vil ikke nødvendigvis øke effektiviteten til hver enkelt flyging - men for flyplassen. Samtidig begynte naboene å grine fordi de hadde en flyplass i nærheten (noe andre bygder i dette landet ville ha gledet seg over), og man innførte en ny støyforskrift samtidig - som på langt nær er noe man ønsker fra operativt miljø.

Kapasitetsøkningen består først og fremst i at man nå bruker begge rullebaner til avganger og landinger, og denne søkningen kunne også kommet med flere sektorer som vektorerte fly til hver sin finale til rullebanene. Vifteformasjonene kom for (1) gjøre det forutsigbart for flygende personell (og ikke minst flydatamaskinen), og (2) for å redusere antall radiotransmisjoner.

Det strides vel kraftig om pkt 1 har fungert...

Har selv fått dette beskrevet som "først og fremst er miljøprojekt" av folk fra luftfartstilsynet og avinor.
Dette med egne erfaringer, gjør dette til noe av det mest idiotiske som er innført siden jeg begynte i bransjen.
Men for all del, prestisjen foran alt tydligvis.
Miljø og økonomi kommer åpenbart i andre og tredje rekke her.
Bedre kapasitet?, aldri vært mere slotreguleringer inn til OSL som nå slik jeg opplever det.

Det virker som det er bare reprise på standpunkt og påstander - bla et par-fire sider tilbake i tråden så vil dere finne akkurat de samme påstandene.

Er det noen som har virkelig nytt her? Hva ble gjort av endringer i første revisjon?

Det virker som det er bare reprise på standpunkt og påstander - bla et par-fire sider tilbake i tråden så vil dere finne akkurat de samme påstandene.

Er det noen som har virkelig nytt her? Hva ble gjort av endringer i første revisjon?

Det er ikke gjennomført noe revisjon enda, dette er på utarbeidelsesstadiet enda. Slikt tar desverre tid....:headbang

Dessuten er bemanningssituasjonen ved kontrollsentralen i Røyken svært vanskelig, mye udekkede vakter og overtid. Det gjøres en fenomenal jobb med å holde skuta flytende av de som jobber der, bare synd det ikke kommer så godt frem.

Dessuten er bemanningssituasjonen ved kontrollsentralen i Røyken svært vanskelig, mye udekkede vakter og overtid. Det gjøres en fenomenal jobb med å holde skuta flytende av de som jobber der, bare synd det ikke kommer så godt frem.

Det er vel en viss dame i forbrukerrådet (og hennes tildligere rådgivere) som må ta på seg mesteparten av ansvaret for den... :)

Det er vel en viss dame i forbrukerrådet (og hennes tildligere rådgivere) som må ta på seg mesteparten av ansvaret for den... :)

Nei, faktisk ikke. Bemanning i Røyken var betraktelig bedre i 2009/2010 enn det en er nå. Lokale forhold og opplæring i forkant av nytt luftrom må ta mye av skylden, men hovedgrunnen er rett og slett forferdelig dårlig bemanningsplanlegging i forbindelse med prosjektet. For ikke å snakke om at man ikke ble enige om hvor mange man faktisk trengte av hoder.

I tillegg til miljøet, så kan man vel konstatere at visse "visjoner" om bemanning ikke holdt stikk....:angry:

Back