OSL - ny traséforskrift

Re: OSL - ny traséforskrift - youtube

Takk, det var et godt svar!
Men når dere er på vei mot ELRAT og ATC vil at dere skal følge ruten som går fra ELRAT til ILS 19R (kartet jeg linket til) - vil han/hun da si noe som "Cleared ELRAT transtition for 19R" ved ett eller annet tidspunkt under nedstigingen mot ELRAT, eller forventer ATC det at dere flyr denne når han/hun gir dere "cleared ILS 19R via ELRAT"?

Kom fra Ålesund her en dag. Via Belgu med 01R i bruk. Manglet 3NM på å fly hele arc'en. Digger det rått. Gleder meg til å gå tom for timer før desember :D

Fredag? Da tok Aman tidlig ferie og slapp inn alt for mye fly i TMA sånn i 16 tia, første gang jeg har sett mer enn 50% av viftene brukt siden vi gikk live 7 april.

Noen uheldige imputs i Aman gjorde at ACC leverte for mye fly. Det var også det kraftigste rushet med inbounds jeg har sett siden juni i fjor.

Hvordan ser det ut for sommern? Er det riktig som man hører at det kan forventes endel flow i sommer pga. for få folk?? (som igjen er på grunn av at dette nye systemet trenger flere flygeledere..) Når vil det være nok flygeledere på plass?

Det blir ikke netto økning før om over ett år, tidligst.

Det har vært mye skryt av avgangene i denne tråden. Men jeg har observert noen få som ikke ser særlig optimale ut i det siste: :cry:

nax1890_9juli2011.jpg

Jeg så også noen slike. Skyldes det ei stengt rullebane?

Dette er en helt vanlig published SID fra 19R, ser ut som OKSAT6D og noen lurer på hvorfor vi ikke er fornøyde....

Er det virkelig så firkantet at det på ingen måte heller kan flyes en TOR6D, uansett om man skal sørøstover må jo den være bedre enn OKSAT?

Det neste er at Sola, Bergen og Værnes for dette flotte point merge-systemet om 3 år.. :)

Det skal godt gjøres å finne en støyforskrift som ikke fører til mere utslipp/kostnader. Det handler gjerne om at man må fly rett fram lenger etter avgang og etablere seg på sluttinnlegget lenger ut (dvs ikke kort visuelle innflygninger..)

Naboer bryr seg ikke om CO2

Hvordan drepe melkekua ?
Først så finne man et område langt uti-hutti-heita , uten naboer og tynt befolket.
Så anlegger man en flyplass.
Så blir det nærliggende kommuner så kåte på å anlegge boliger og tiltrekke seg folk at det bygges og bygges og bygges.
Så oppdager de nyinnflyttede at det ligger en støyende nabo der.
osv osv osv .

Så må man vel anlegge flyplass på Hurum....

Er det noe nytt på området?

Så vidt jeg har hørt er Avinor veldig fornøyd mens flyselskapene er mindre fornøyd med å bruke mer tid og drivstoff på å fly inn til OSL!

Etter hva jeg har hørt vil det komme endringer, etter diverse møter og tilbakemeldinger fra flyselskapene, men det er jo ikke unormalt etter en tids drift og erfaringsbygging hos alle parter.

Etter hva jeg har hørt vil det komme endringer, etter diverse møter og tilbakemeldinger fra flyselskapene, men det er jo ikke unormalt etter en tids drift og erfaringsbygging hos alle parter.

Det er helt normalt at det kommer noen justeringer når nytt har blitt innført. Men i dette tilfellet så må jeg si det kommer litt vel sent. Når man må legge til opptil 10 minuter i flytid på veg til OSL pga av dette systemet så burde man ha gått inn mye tidligere.

Når man må legge til opptil 10 minuter i flytid på veg til OSL pga av dette systemet så burde man ha gått inn mye tidligere.

Men fortsatt får 95% av inbound shortcuts, og uansett innebærer dette landing både 10 og 15 min før STA.

Shortcuts kommer etter man har startet nedover. Da er det for sent. Da ligger man kjapt 5-6000 fot for lavt allerede. Nå bruker SAS og Norwegian 50-60kg ekstra i snitt pr innflygning til OSL. Det må Avinor gjøre noe med.

Back