OSL - ny traséforskrift

Re: OSL - ny traséforskrift - youtube

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Dere har et valg... Vi kan ikke velge hvilke flyplasser vi vil fly til utifra flygelederne...
Touché :-)

Når det er sagt får ikke vi lov til å si nei til kunder heller, selv om man skulle ønske det noen ganger. :) (f.eks regionalselskapet fra middelhavsområdet ett annet hjemmlig regionalselskap leide inn her for en tid tilbake ;) ;) )
 
Re: OSL - ny traséforskrift - youtube

Hvilket trasé tok denne i dag?

4dd7d40323b6e998419575391db2b25a.jpg
 
OSL - ny traséforskrift - youtube

Ser de akkurat nå bruker 01L til ankomst og 19L til avgang. Det er vel relativt uvanlig? Trafikken i dag er jo ikke veldig liten heller


Og med dertil litt uvanlige innflyvninger og utflyvninger sammenlignet med vel hva man ofte ser

b35d647aa0d71af8b202b6872b9f7683.jpg


4fae8238ca7bc3f0e91eecf0f84ac89d.jpg


38eeb236b42f63da98d7d115845db9ef.jpg
 
Last edited:
Re: OSL - ny traséforskrift - youtube

Fra pappa perm soffa´n ser dette ut som resultatet av konvektivt vær - tordenskyer m.m. D.v.s. skyer fly ikke vil fly gjennom.
 
Re: OSL - ny traséforskrift - youtube

Ser de akkurat nå bruker 01L til ankomst og 19L til avgang. Det er vel relativt uvanlig? Trafikken i dag er jo ikke veldig liten heller


Og med dertil litt uvanlige innflyvninger og utflyvninger sammenlignet med vel hva man ofte ser

b35d647aa0d71af8b202b6872b9f7683.jpg


4fae8238ca7bc3f0e91eecf0f84ac89d.jpg


38eeb236b42f63da98d7d115845db9ef.jpg

Det har vært et ganske kraftig regn- og tordenvær i området nå, det kan kanskje ha noe med saken å gjøre?
 
Re: OSL - ny traséforskrift - youtube

Someone; anbefaler den nye Flightradar24-appen, den viser nå mye ekstra bl.a. vær/skyer og da blir routinger som ovenfor fort tydelige :) ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
 
Før "grønne landinger" på OSL

Jeg var på jakt etter et eksempel på en situasjon der teknokrater prøvde å innføre en god ide, men hvor det ble forsøkt gjort på en måte som ga sterk pushback og dermed førte til at det tok mye lenger tid å få innført tiltaket.

Jeg mener å huske at innføringen av "grønne landinger" på OSL var en sånn sak, men jeg tenkte det var best å faktasjekke meg selv før jeg bruker det... :-)

Jeg mener å huske at situasjonen var at man begynte å snakke offentlig og prøve å få det forankret rundt 2005, men da ble sagt sånne ting som at "flyene som skal lande på Gardermoen kan slå av motorene 20 minutter før de skal lande", og det ble ramaskrik: "Så flyselskapene skal fire på sikkerheten sånn at de kan spare litt penger" og sånt. Og dermed ble det tyst, i et par år, først i 2007 hørte jeg om "grønne landinger", og med den vinklingen sklei det greit igjennom, og ble såvidt jeg har forstått gjennomført med point merge i 2011.

Så, var det her et eksempel på at prosessen ble forsinket med et par år fordi man ikke forsto sitt publikum, eller husker jeg prosessen feil?
 
Re: Før "grønne landinger" på OSL

På Gardermoen är det allt annat än gröna landingar! Man leder runt trafiken i en halv-cirkel, vilket innebär upp till 10 min längre flygtid, på låg höjd FL 90-110, i högtrafik. Kostar selskapen massor med pengar och ökar bränsleförbrukningen samt utsläppen mitt över Oslo by... 🤔

Enklare för flygledarna och bättre kapacitet, men grönt är det inte!
 
Re: Før "grønne landinger" på OSL

Var nok aldri meningen at de skulle slå av motorene men fly med motorene på tomgang. Trur nok ikke du får en eneste pilot til å slå av en fungerende motor i luften. :p
 
Re: Før "grønne landinger" på OSL

På Gardermoen är det allt annat än gröna landingar! Man leder runt trafiken i en halv-cirkel, vilket innebär upp till 10 min längre flygtid, på låg höjd FL 90-110, i högtrafik. Kostar selskapen massor med pengar och ökar bränsleförbrukningen samt utsläppen mitt över Oslo by... ��

Enklare för flygledarna och bättre kapacitet, men grönt är det inte!

De færreste må fly i viften, og det som blir flydd i viften blir flydd i clean med samme fuelforbruk som i cruise. Å si at det koster selskapet masse med penger, og øker drivstofforbruket er direkte feil.

Og flytiden din blir ikke lengre grunnet point merge. Du må sekvenseres uansett.
 
Re: Før "grønne landinger" på OSL

De færreste må fly i viften, og det som blir flydd i viften blir flydd i clean med samme fuelforbruk som i cruise. Å si at det koster selskapet masse med penger, og øker drivstofforbruket er direkte feil.

Og flytiden din blir ikke lengre grunnet point merge. Du må sekvenseres uansett.

Ikke helt det samme fuelforbruket i FL90 som på cruise, men bortsett fra det så funker det kjempeok de gangene man får direct INSUV, BAVAD, VALPU eller TITLA. De gangene man får free speed direct IBATA, ELVUN, ADAVU og LUVOX finnes det tilfeller av spontane gledesutbrudd i cockpit :)
 
Re: Før "grønne landinger" på OSL

Ikke helt det samme fuelforbruket i FL90 som på cruise, men bortsett fra det så funker det kjempeok de gangene man får direct INSUV, BAVAD, VALPU eller TITLA. De gangene man får free speed direct IBATA, ELVUN, ADAVU og LUVOX finnes det tilfeller av spontane gledesutbrudd i cockpit :)

Jeg regner med at dere ikke flyr med 310 KIAS i FL90? Er vi under 250 kts er fuel flow passe lav i clean config.
 
Re: Før "grønne landinger" på OSL

Jeg regner med at dere ikke flyr med 310 KIAS i FL90? Er vi under 250 kts er fuel flow passe lav i clean config.

Nei, flyr sjelden mer enn 220 i hårføneren, men i forhold til å fly idle inn fra cruise, så medfører det en merkostnad på x antall minutter gangtid på motorene (grisedyrt når formålet er å fly sightseeing). Man forflytter seg som sikkert kjent en kortere distanse i 220 vs 300, slik at om forbruket er 1:1 så vil det allikevel være høyere forbruk samlet sett på grunn av mer tid i level flight på lav høyde.

Den største tabben som er gjort på Gardermoen ever er å sette visual approach ban for alt over prop. Kortest mulig distanse inn, minst tid i luften og best kost/nytte.

Det fungerer ofte bra på Gardermoen, men alt for ofte føles det som at det ligger en eller annen kunstig limit på kapasiteten i sektorene rundt flyplassen som gjør at de har lavere kapasitet enn tilsvarende størrelse flyplasser ute. Speed på 250 fra gud bedre hvor langt ute, mot EKCH sin like: "please maintain high speed as long as possible, direct LAMOX". Ikke tror jeg at luftrommet i Køben er noe mindre komplekst enn i Oslo, og er det det så er det neppe på grunn av antallet bevegelser
 
Re: Før "grønne landinger" på OSL

Norsk flykontroll har aldri vært kjent for sin kjempefleksibilitet, men jeg prøvde så godt jeg kunne å gi direct i gamle dager. Problemet er at man pga en del krøkkete datasystemer og ikke minst den nye -og strenge- støyforskriften på Gardermoen har en del begrensninger i praktisk utførelse, f.eks visual-ban er et resultat av støyforskriften. Dette er noe Avinor får tredd nedover øra fra myndighetene, ikke noe de finner på selv.
 
Re: Før "grønne landinger" på OSL

Och vi som flyger turboprop måste ge full gas för att hålla 220 kts i FL90, vilket inte är bränsleekonomiskt för oss... Hela upplägget är bara för dumt! Det ges även besked om maintain max speed från en sektor, för att sedan reducera kraftigt i nästa sektor eller tvärt om... Planera descend in till OSL blir därför helt omöjligt!
 
Last edited:
Re: Før "grønne landinger" på OSL

Jeg vil anbefale fb gruppen Piloter og flygeledere i Norge hvis man ikke allerede er med. Interessant med meningsutveksling og tanker fra flere sider. At TP inn til en plass med primært 737 trafikk som OSL kan være litt problematisk til tider er ikke noe nytt. Opplevde det mange steder. Men det var veldig morsomt å virkelig redusere til minimum clean, med en lett Dash engang, etter instruksjon fra ATC :D Gikk ikke lang tid før vi ble bedt om å bekrefte clean speed og påfølgende spm. om vi kunne øke igjen.

Med mindre annen hastighet er påkrevet flyr jeg gjerne 240-250 under 10.000 og deretter clean speed om jeg flyr “feil vei“ eller vekk fra plassen.

Det er som nevnt over mange ting som spiller inn på hvorfor systemet er som det er på OSL, men det blir gjerne mye individuell synsing når man kommer med egne erfaringer. Jeg fløy ikke så ofte inn til OSL etter at viftene ble innført, men opplevde som oftest at det fungerte ganske smidig. Det skyldes nok også tidspunkt på dagen i forhold til når det er rush.
Foretrekker ihvertfall tidlig speed control og litt vifte framfor å sose rundt i holding :)
 
Re: Før "grønne landinger" på OSL

Nei, flyr sjelden mer enn 220 i hårføneren, men i forhold til å fly idle inn fra cruise, så medfører det en merkostnad på x antall minutter gangtid på motorene (grisedyrt når formålet er å fly sightseeing). Man forflytter seg som sikkert kjent en kortere distanse i 220 vs 300, slik at om forbruket er 1:1 så vil det allikevel være høyere forbruk samlet sett på grunn av mer tid i level flight på lav høyde.
Men sekvensering inn på approach er mer tuftet i tid enn distanse, så liter på mila er vel totalt irrelevant. Poenget med vifta er jo å holde flyene på en equidistanse så lenge de må holde høyde fremfor veddeløpsbane eller vektorering i hytt og kav (der sistnevnte tærer på kapasitet). Er det virkelig tobanersflyplasser med tilsvarende trafikkmengde der ute som er så drastisk mye snillere på fuelforbruket?
 
Back
Top