Dere har et valg... Vi kan ikke velge hvilke flyplasser vi vil fly til utifra flygelederne...![]()
Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Dere har et valg... Vi kan ikke velge hvilke flyplasser vi vil fly til utifra flygelederne...
Touché![]()
Hvilket trasé tok denne i dag?
Ser de akkurat nå bruker 01L til ankomst og 19L til avgang. Det er vel relativt uvanlig? Trafikken i dag er jo ikke veldig liten heller
Og med dertil litt uvanlige innflyvninger og utflyvninger sammenlignet med vel hva man ofte ser
![]()
![]()
![]()
På Gardermoen är det allt annat än gröna landingar! Man leder runt trafiken i en halv-cirkel, vilket innebär upp till 10 min längre flygtid, på låg höjd FL 90-110, i högtrafik. Kostar selskapen massor med pengar och ökar bränsleförbrukningen samt utsläppen mitt över Oslo by... ��
Enklare för flygledarna och bättre kapacitet, men grönt är det inte!
De færreste må fly i viften, og det som blir flydd i viften blir flydd i clean med samme fuelforbruk som i cruise. Å si at det koster selskapet masse med penger, og øker drivstofforbruket er direkte feil.
Og flytiden din blir ikke lengre grunnet point merge. Du må sekvenseres uansett.
Ikke helt det samme fuelforbruket i FL90 som på cruise, men bortsett fra det så funker det kjempeok de gangene man får direct INSUV, BAVAD, VALPU eller TITLA. De gangene man får free speed direct IBATA, ELVUN, ADAVU og LUVOX finnes det tilfeller av spontane gledesutbrudd i cockpit![]()
Jeg regner med at dere ikke flyr med 310 KIAS i FL90? Er vi under 250 kts er fuel flow passe lav i clean config.
Men sekvensering inn på approach er mer tuftet i tid enn distanse, så liter på mila er vel totalt irrelevant. Poenget med vifta er jo å holde flyene på en equidistanse så lenge de må holde høyde fremfor veddeløpsbane eller vektorering i hytt og kav (der sistnevnte tærer på kapasitet). Er det virkelig tobanersflyplasser med tilsvarende trafikkmengde der ute som er så drastisk mye snillere på fuelforbruket?Nei, flyr sjelden mer enn 220 i hårføneren, men i forhold til å fly idle inn fra cruise, så medfører det en merkostnad på x antall minutter gangtid på motorene (grisedyrt når formålet er å fly sightseeing). Man forflytter seg som sikkert kjent en kortere distanse i 220 vs 300, slik at om forbruket er 1:1 så vil det allikevel være høyere forbruk samlet sett på grunn av mer tid i level flight på lav høyde.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.